Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Keratosis pilaris

<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1430

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 23 Apr 2014 00:16

Keratosis pilaris

Zijn er hier meer meiden die er last van hebben?
Hebben jullie iets gevonden wat 'helpt'?
Ik heb vanochtend de diagnose gekregen en ik weet nu dat ik er nooit meer helemaal vanaf kom. De dermatoloog ze dat ik vooral goed moet smeren met bodylotion, maar is er nog iets anders wat ik kan doen?
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Anoniem130

Bericht 23 Apr 2014 00:49

Re: Keratosis pilaris

Nope. Niet echt. Heel zachtjes scrubben kan soms ook beetje helpen. Bij mij werkt amandelbloesem huidolie van Kneipp het beste trouwens. Het is een verhoorning (normaal proces van je huid) van de follikels=haarzakjes (die horen normaal niet te verhoornen). Daardoor krijg je die "pukkeltjes" en doordat daar weer kleding overheen schuurt wordt het vaak ook beetje rood. Het komt vooral voor bij droge huid en als je huid droog is zijn die pukkeltjes ook nog iets droger/harder en is dat schuren ook erger. Vandaar dat vooral vet houden belangrijkste behandeling is. Kan gewoon met smeersels van de drogist, of je kunt iets van cetomacrogol bij de apotheek krijgen. Ik gebruik liever iets dat lekker ruikt, die huidolie van Kneipp bijvoorbeeld.. ;)

Eventueel kun je keratolytica (iets dat die verhoorning soms beetje kan oplossen - ureum, salicylzuur, vitamine A) proberen, maar werkt vaak ook matig en vaak (bij mij ook - vooral de vitamine A heeft het echt maanden tien keer erger gemaakt en de ureum werkte nauwelijks en stinkt :p ) zelfs averechts omdat het alsnog symptoombestrijding is en je de aanzet tot verhoorning niet stopt en het tegelijkertijd wel irriterend kan werken waardoor het veel roder kan worden (en de roodheid valt vaak nog meer op dan de pukkeltjes). Laatste mogelijkheid wat je kunt uitproberen is eventueel nog corticosteroïden (calmurid, triamcinolon) tegen de roodheid - doet weer niks op de pukkeltjes, maar doet ook niet echt iets en is best rotzooi. Kun je eigenlijk ook niet vaak en/of lang smeren ivm. bijwerkingen hormonen (huid wordt dunner, risico dat je zelfs striae krijgt erdoor). Al met al zijn er wel aantal opties die je kunt proberen, maar eigenlijk werkt niets echt en iz het middel vaak erger dan de kwaal. Ik heb alles geprobeerd en kan me dus zeker voorstellen dat je die behoefte hebt, maar ik wil je waarschuwen dat je er beter niets van kunt verwachten.
Eigenlijk dus wat de dermatoloog zei: acceptatie en vet houden....

Het komt heel veel voor trouwens hoor, ca. 40% van de blanke populatie heeft het, sommige artsen/dermatologen vinden het daarom al niet eens echt een huidziekte meer en meer een huidtype (volledig goedaardig en zo'n hoge prevalentie). Wel hebben al die mensen het in verschillende mate natuurlijk, dus ook best veel een relatief mild beeld. Maar kan voor je acceptatieproces echt helpen om eens op de armen van mensen om je heen te letten! Het is minder afwijkend dan je denkt! Ok heb het dus ook vrij erg. Bovenarmen, onderarmen en klein stukje schouder. Heb het al jarenlang en het varieert een beetje in ernst. Heb jarenlang niets bloters dan tshirts durven dragen en werd/wordt er in de zomer best vaak op aangesproken war die onzekerheid natuurlijk steeds meer versterkte. Erg naar, maar met de tijd benik het steeds meer gaan accepteren. En als ik echt goed bijhoud qua smeren merk ik wel echt verbetering! Maar een echte oplossing ervoor is er helaas niet inderdaad.

Apart trouwens dat je hiervoor naar dermatoloog moest, het is eigenlijk een diagnose die de huisarts ook makkelijk kan stellen en doorverwijzen heeft dan geen extra nut en wel extra kosten. Enig idee wat de reden hierachter was (ben ik puur benieuwd naar)?
Laatst gewijzigd door Anoniem130 op 23 Apr 2014 01:36, in totaal 5 keer gewijzigd.
<<

Anoniem130

Bericht 23 Apr 2014 01:21

Re: Keratosis pilaris

Ik was een beetje lang van stof, maar nu weet je wel gelijk alles.. ;)
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 23 Apr 2014 06:31

Re: Keratosis pilaris

Mijn zusje heeft het ook. Ze zat er 10 jaar geleden al eens voor bij de dermatoloog en die had gewoon geen enkel idee....echt bizar, want heel veel mensen hebben het idd. Uiteindelijk zat ze een keer bij de huisarts (een andere inmiddels) voor iets anders en die zei toen zo wat het was. Zij scrubt met Buffy van Lush en dat werkt heel goed!
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1430

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 23 Apr 2014 07:34

Re: Keratosis pilaris

Wat een hoop info, maar bedankt!
Ja, ik weet wel dat veel mensen het hebben, maar ik schrok er een beetje van. Ik had de laatste controle nadat ol gestopt ben met roaccutane en daarna heb ik dit gekregen. Ik dacht dat het nog een bijwerking was en dat het wel over zou gaan.. Maar niet dus, en dat moest ik ff kwijt ;)
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 23 Apr 2014 11:59

Re: Keratosis pilaris

Wow! Ik wist helemaal niet dat dit een naam had...
Heb dit ook al jaren en nooit over nagedacht dat dit een naam had.
Ik heb even zitten Googlen en kwam erachter dat vooral vet houden 1 van de dingen is die je het beste kan doen. Daarnaast is exfolieren met salicylzuur een aanrader. Hierdoor worden de bultjes minder hard en pakt de vette crème beter.
Leven en laten leven
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 23 Apr 2014 13:14

Re: Keratosis pilaris

Hier nog iemand die niet wist dat het een naam heeft.
Ik heb ook regelmatig een soort pukkeltjes op mijn bovenarmen, maar als ik op foto's zoek lijkt het dus dit.
Ik had het idee dat het juist vetbultjes zijn en scrubben zou werken. Juist niet dus, maar wel insmeren.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 23 Apr 2014 19:20

Re: Keratosis pilaris

Ik ben er nooit voor naar de huisarts geweest, maar heb het wel.
Eerlijk gezegd kan ik me er niet zo druk over maken, heb het nou eenmaal.
Na het douchen gewoon lekker insmeren met een olie of budybutter en dan vind ik het wel goed.
Exfolieren en aparte crèmes heb ik wel geprobeerd, maar ik merk totaal geen verschil

Wat er ook wel tegen moet helpen is de zon begreep ik! Alleen heb ik dan ook weer zonneallergie, dus van te lang in de zon krijg ik juist weer die bultjes, haha.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022

Terug naar Beauty & mode

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers