Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote rapleytopic

<<

Anoniem151

Bericht 07 Sep 2014 16:46

Re: Het grote rapleytopic

Aah, wat leuk om te zien! De wortel kleurt goed bij haar haar :D
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 07 Sep 2014 17:45

Re: Het grote rapleytopic

Leuke foto's snoezel! Je ziet de interesse die ze er voor heeft.
Roze: ik ben daar straks ook wel een beetje bang voor, dat kokhalzen. Mijn vriend is het er ook mee eens, maar ik vrees voor zijn mening als hij m. ziet kokhalzen. Maar we gaan het zien...

Ik ben wel benieuwd hoe het hier straks gaat, hij stopt nu al alles wat hij in handen krijgt in zijn mond. En de laatste tijd zit hij vaak op schoot tijdens het eten, maar hij rijkt er nog niet naar.
Heeft iemand trouwens een handig overzicht voor welk eten op welke leeftijd mag? Om uit te printen en op de koelkast te hangen? Ik heb het boek 'eten voor de kleintjes', maar als iemand een handig overzichtje heeft, houd ik mij aanbevolen.
(En anders maak ik het binnenkort zelf)
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 07 Sep 2014 17:46

Re: Het grote rapleytopic

Wow is ze ook alweer 6 maanden?!! Het ziet er heel smakelijk uit!

Ik heb wel wat rare reacties gehad. Toen ik de eerste hapjes op foto had gepost, maakte iemand een opmerking dat stukjes pas vanaf 8 maanden 'mocht'. Ik heb het uitproberen te leggen maar ik kreeg een soort van 'nou ik hoop dat hij er niet in stikt' opmerking terug.

Verder begrijpt de één het wel, de ander niet. Mijn zus en gastouder vinden het eng en geven dan ook liever geprakt/gepureerd.
L2014 & H2017
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 07 Sep 2014 17:47

Re: Het grote rapleytopic

Op borstvoeding.com staat het overzicht ook op twee pagina's.
L2014 & H2017
<<

Anoniem127

Bericht 07 Sep 2014 17:47

Re: Het grote rapleytopic

@ Snoezel: Mooie haartjes zeg :). Waarom zou je daar bits op reageren? Iedereen doet het toch gewoon anders en ze geeft toch geen kritiek oid?
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 07 Sep 2014 17:50

Re: Het grote rapleytopic

mzcharlotte schreef:Op borstvoeding.com staat het overzicht ook op twee pagina's.

Dank je wel, ik ga kijken.

Die opmerking is wel heel bits, zeg!
Niet zo respectvol, maar veel mensen vinden het ook een eng idee.
<<

Anoniem 82

Bericht 07 Sep 2014 18:30

Re: Het grote rapleytopic

Wat leuk Snoezel! Ziet er goed uit! Wortel was hier ook een succes, en ik vond het echt geweldig om te zien wat hoe hij ermee om ging. Voelen, proeven, bekijken.. Vind het wel heel bijzonder om op deze manier eten te geven.

Soleil, ik heb iets tussen het boek gedaan en pak af en toe het overzicht uit het boek van Stefan Kleintjes erbij. Maar het staat ook op internet.

Ik word trouwens ook nog net niet voor gek verklaard (of waarschijnlijk achter mijn rug om wel) dat ik een jonge baby eten in stukken geef. Zowel aan mijn kant als aan de kant van mijn vriend bijna alleen maar verbaasde of negatieve reacties. Ik zeg dan kort dat ze met 6 maanden prima stukken zouden moeten kunnen eten, dat ze door te voelen en het eten zo te kunnen proeven ook de smaken en structuren beter leren kennen, dat het beter is voor de motoriek, en dat het over het algemeen meer plezier in het eten en beter eten zou kunnen opleveren. Maar dan nog vinden veel mensen het raar, vreemd, gevaarlijk, alternatief, etc.

Vandaag even een dagje puree, ik zag dat ik nog veel sperziebonen had liggen dus ik probeer het gewoon een keer zo. En ik ga even kijken wat we hierna gaan proberen. Omdat de wortel en broccoli echt goed gingen wil ik nog niet meteen opgeven, maar die sperziebonen waren me dus echt te eng.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7295

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 08 Sep 2014 00:42

Re: Het grote rapleytopic

Ik heb er niet zo veel reacties op gehad maar ik denk dat dat komt omdat niet veel mensen hem in de beginperiode hebben zien eten. We aten vooral samen thuis. Mijn ouders vinden het prima en bemoeien zich niet met mijn ideeën.

Roze, L. Heeft denk ik tot een maandag of 12 regelmatig gekokhalsd. Hij liep dan ook rood aan, kreeg rode oogjes en werkte het er weer uit. Hij verslikte zich ook heel vaak in het drinken, dat is nu over realiseer ik me. Ik hield het altijd goed in de gaten maar was er al gauw achter dat hij prima in staat was het zelf er weer uit te werken en op te lossen. Hij leek er ook niet veel last van te hebben. Hier kwam er ook wel eens een golf van wat anders mee. Ik probeerde er wel een beetje rekening mee te houden dat het voor hem eetbaar was, maar hij kreeg het echt met van alles voor elkaar om zich te verslikken.
<<

Anoniem74

Bericht 08 Sep 2014 09:07

Re: Het grote rapleytopic

Reageer hier nooit, maar vindt het wel opmerkelijk dat zo'n reactie als 'bits' wordt bestempeld. Pure ontwetendheid, maar dat maakt die persoon toch niet dom of weet ik het? Zou wat zijn :confused:

De jongste heeft ook via rapley leren eten, maar al waren het potjes... Who cares. Ik heb ook om bepaalde redenen voor rapley gekozen, maar voor dit forum wist ik niet eens wat het was.

Heb soms het idee dat bepaalde methoden als 'superieur' worden gezien. Net als dragen. Waarom toch iedere keer die felle kritiek op 'bungels' (wat een stom woord eigenlijk). Ik heb ook pas op het forum geleerd wat ergonomisch dragen is. En wanneer je als kersverse ouder bij de Prenatal om een drager vraagt, en ze smeren je een Baby Bjorn aan....dan ga je er toch vanuit dat die persoon daar verstand van heeft?
Waarom die mensen belachelijk maken?
<<

anoniem213

Bericht 08 Sep 2014 09:15

Re: Het grote rapleytopic

Weet je wel wat bits betekent? Dat heeft toch niks met dom te maken? Of lees ik je zinnen verkeerd?
<<

Anoniem 82

Bericht 08 Sep 2014 09:16

Re: Het grote rapleytopic

Ik wijt bepaalde reacties die we krijgen ook vooral aan onwetendheid. Zit er verder ook niet zo mee, en denk dan maar dat ze gewoon niet weten wat het precies is en daarom bijvoorbeeld reageren met een opmerking dat het gevaarlijk is (bijvoorbeeld schoonmoeder vond het heel eng, maar wist dus niet wat het precies inhield tot we het uitlegden).

Hier gisteren dus sperziebonenpuree gegeven en dat ging eigenlijk heel goed. Ik vind dat hij er nog best veel van gegeten heeft ook op deze manier! Vanavond weer verder met Rapley, moet nog wel even kijken wat het wordt (heb meerdere dingen in huis).
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 08 Sep 2014 09:19

Re: Het grote rapleytopic

Ik vind het zo leuk om al die kleine Rapley-kindjes te zien <3. Dat lijkt alweer een eeuwigheid geleden.
<<

Anoniem74

Bericht 08 Sep 2014 11:22

Re: Het grote rapleytopic

June schreef:Weet je wel wat bits betekent? Dat heeft toch niks met dom te maken? Of lees ik je zinnen verkeerd?


Onvriendelijk ja. Ik zie geen reden om op zo'n opmerking onvriendelijk te reageren. Iemand weet kennelijk niet wat rapley js....zoals heel veel mensen niet.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 08 Sep 2014 11:33

Re: Het grote rapleytopic

Ik heb zelf niet echt de bedoeling om iemand zijn opvoedmethode te veroordelen, maar andersom wil ik het ook niet. Ik vind dat ouders weleens wat liever voor elkaar mogen zijn. Ik hdb me niet van mijn stuk laten brengen door die 'nou ik hoop dat hij er niet in stikt' reactie, maar ik vond het vrij onvriendelijk overkomen en vond het niet leuk. Ik sta er best open voor om uit te leggen wat sommige keuzes voor ons betekenen zonder te verwachten dat iemand dat van mij aanneemt of overneemt. Moeten zij weten. Waar ik dan wel verdrietig van word, zijn reacties als hierboven (in mijn post) of 'ja maar je moet niet alles geloven wat je leest/hoort'. Alsof we zelf niet kunnen nadenken en keuzes kunnen maken. Ik doe het op mijn manier, jij op de jouwe.
L2014 & H2017
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 08 Sep 2014 20:44

Re: Het grote rapleytopic

O sjonge, ik bedoelde het helemaal niet neerbuigend... :nopompom: Het was gewoon mijn gevoel wat ik kreeg bij haar berichtje (misschien vanuit de ervaring vanuit eerdere berichtjes.. Als misschien iemand anders het was geweest had ik het inderdaad niet zo geïnterpreteerd). Verder ben ik het overigens eens met dat moeders snel anderen aanvallen, denk doordat ze zichzelf snel aangevallen voelen als anderen het anders doen... Iedereen probeert het beste te doen, daar ben ik van overtuigd....

Maar we dwalen af van het topic... Hier heeft M weer heerlijk wortels zitten eten.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem 82

Bericht 08 Sep 2014 21:05

Re: Het grote rapleytopic

Fijn dat de wortel weer goed ging Snoezel!

Hier heeft hij vandaag bloemkool op. Wel een paar keer flink gekokhalsd, maar geen enge dingen meer zoals met de sperzieboon. Dus als we dat weer geven, wachten we nog even of geven dat gepureerd. Ik vind het trouwens echt een prachtig gezicht om hem te zien eten, zo'n lekker ondeugend bekkie helemaal onder de stukjes eten :heart:
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 16 Sep 2014 06:54

Re: Het grote rapleytopic

Onze zoon eet 's avonds eigenlijk vrij weinig. Alleen brocolli, bloemkool en aardappelen gaan wel. Voorheen courgette en tomaat ook, maar nu wilt hij het niet eens proberen. Ik begrijp dat het niet zo'n probleem is vanwege bv en houd ook vertrouwen. Maar ik denk eigenlijk dat de crux zit in vermoeidheid.

Eerder eten gaat gewoon niet ivm eerk en de gastouder vind Rapley 'eng', dus daar avondeten gaat niet (bovendien zou het ons eigen ritme gigantisch in de war brengen).

Herkennen jullie dit en wanneer werd het beter?
L2014 & H2017
<<

Ingeborg

Noob

Berichten: 108

Geregistreerd: 31 Mei 2014 21:07

Bericht 16 Sep 2014 09:33

Re: Het grote rapleytopic

Ik ben er deels mee gestopt. Ik merkte dat Mats best wel trek had in eten maar het gewoon niet goed vast kon pakken en weg krijgen. Hij is echt enthousiast met eten en heeft ook echt 'honger'. Hij krijgt nu als het uitkomt stukken en anders gewoon hapjes. Wij eten ook pas laat en op het kdv geven ze geen warm eten dus op mijn werkdagen krijgt Mats gewoon hapjes, hij is dan ook moe.
Mats vindt het allemaal best, zolang ie maar eten krijgt;)
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 25 Sep 2014 19:06

Re: Het grote rapleytopic

Nog niet zo lang geleden (voor mijn gevoel) was elke maaltijd 1 grote smeerboel. Nu ziet Ravi er zo uit na het eten van het avondeten en een schaal yoghurt:
Afbeelding
R. 2013
D. 2016
<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 25 Sep 2014 19:11

Re: Het grote rapleytopic

Netjes Spencer. Hier ligt het eraan wat we eten maar vaak alsnog een smeerboel. Lars weet namelijk prima he zn bestek werkt maar verkiest zn handen....
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 25 Sep 2014 19:29

Re: Het grote rapleytopic

Wow netjes!!!!

Zo grappig. Na 2 weken Rapley deze week maar eens begonnen met gepureerd. Opa's, oma's en KDV willen liever geen rapley doen, en vind ik verder ook prima, dus maar gaan oefenen met gepureerd. Lou vindt het maar raar. Likt aan het lepeltje, zuigt het eraf. De enige manier dat ze haar mond open doet, is als ze ZELF de lepel vasthoudt en we het samen naar haar mond brengen. Whahaha, geloof een echt Rapley kind :)
Afbeelding

Afbeelding
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 10 Okt 2014 22:00

Re: Het grote rapleytopic

Wij zijn heel zachtjes aan ook begonnen. Voor rapley begrippen wat te vroeg, maar man-o-man wat zit die jongen te genieten! Alles zit onder!
Hij heeft nu drie dagen broccoli gehad, de eerste dag had ik hem te zacht gekookt dus plakte er alleen wat aan zijn handje, dag twee ging hij met zijn gezicht over het tafeltje! Dag drie (vandaag) had hij echt een strookje vast met zijn vuistje en beet, sabbelde en kauwde alsof zijn leven er van af hing!
Mijn vriend zei nog:' doet hij het nu zoals in je boek?' :P
Ik heb al wel besloten om echt per dag en per groente of fruit te kijken hoe we het aanbieden. (Ook na het verhaal van Roze)
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 15 Okt 2014 17:11

Re: Het grote rapleytopic

Wanneer zijn jullie begonnen met het aanbieden van eten op een bordje of in een kommetje?
L2014 & H2017
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 15 Okt 2014 17:21

Re: Het grote rapleytopic

Toen hij een jaar werd. Toen ging hij naar een andere locatie kinderopvang en daar hebben ze het hem geleerd (om er niet mee te gooien).
R. 2013
D. 2016
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 15 Okt 2014 17:25

Re: Het grote rapleytopic

Mèh dat duurt nog zo lang!

Edit: neemt natuurlijk niet weg dat ik het gewoon kan proberen, maar ik vrees voor frisbee praktijken hahaha!
L2014 & H2017
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers