Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Is jullie sociaal vangnet groot?

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 21 Apr 2014 21:22

Is jullie sociaal vangnet groot?

Zijn er veel plekken waar je kinderen terecht kunnen in geval van 'nood'?
Als je een avondje uit wilt, of je plotseling moet werken en er is geen andere opvang, of wanneer je er even doorheen zit door al een hele periode slecht slapen?
Hebben jullie veel mensen om je heen waar je kind dan een dag en/of nacht heen kan?

Ik merk dat wij dat dus totaal niet hebben, en ik weet het, het is mijn eigen kind, niet die van anderen, maar soms breekt dat me echt op.
Mijn moeder is ziek, dus die valt af. Mijn schoonouders werken beiden nog vrij veel en onregelmatig. Mijn vader werkt ook en vindt het logeren gewoon nog best spannend (heeft uberhaupt deze maand pas voor de aller eerste keer op haar gepast).
(echte) Broers en zussen hebben we niet, wel 'stief'broers en zussen, maar daarvan kent ze maar 1 stel echt goed genoeg dat ik een prettig gevoel heb als we haar daar zouden laten.
Dan is er natuurlijk nog een clubje vriendinnen, maar die hebben zelf over het algemeen kids van B's leeftijd, of hebben zelf van alles aan de hand, waardoor ik het niet aan wil doen om haar daar te laten logeren.
Enz..
<<

Anoniem331

Bericht 21 Apr 2014 21:25

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Ja, aan beide kanten hebben wij een ruim vangnet. Al maken we er niet veel gebruik van.
<<

Anoniem144

Bericht 21 Apr 2014 21:27

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Wij hebben een redelijk vangnet. Ze kunnen terecht bij mijn schoonouders, mijn moeder en stiefvader, broer+ vriendin van mijn man. In geval van echte nood hebben we nog de neef en vrouw van mijn man + zijn oom en tante of mijn vader ( maar echt liever niet!) of 1 vriendenstel .

Mijn moeder en schoonmoeder passen geregeld even op , als ik bijvoorbeeld flexibele dagdelen te kort kom bij de kinderopvang , naar de tandarts moet, of als ik gewoon even op mijn gemak boodschappen wil doen. Mijn schoonmoeder werkt nog wel alle ochtenden en mijn moeder doet een paar keer per week vrijwilligerswerk.
Ik laat overigens mijn schoonvader of stiefvader nooit alleen op de kinderen passen. Het voelt gewoon niet fijn, aangezien ze sommige gevaren niet blijken te zien en meer van dat soort dingen.
Laatst gewijzigd door Anoniem144 op 21 Apr 2014 21:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 21 Apr 2014 21:28

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Dat lijkt me ook best zwaar Lejow. Wij hebben juist best veel mensen in onze omgeving die kunnen en willen oppassen en die ik ook blindelings vertrouw met onze dochter. Twee paar ouders van mij, mijn schoonouders en mijn zusje en mijn schoonzusje. Op mijn schoonzus na woont iedereen redelijk in de buurt. Ik ben erg blij met ons 'vangnet' en besef ook wel dat we het treffen.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Anoniem 52

Bericht 21 Apr 2014 21:28

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Hier nog geen kids, maar wel al een prima vangnet. Beste vriendin in de buurt, schoonzusje, moeders die beide niet werken, broertje die kinderen heel leuk vindt, nichtjes etc.. Vind ik wel een fijn idee, lijkt me dan ook heel lastig als je dat niet hebt!
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 21 Apr 2014 21:28

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Ja ouders en schoonouders zijn beide bereid om te passen, ook in nood zeg maar, ziekte enzo, verzetten er dan zn hun eigen werk nog voor. Vrienden hebben het ook al veel aangeboden, nog geen gebruik van hoeven maken. Zus en broer zijn ook nog een optie.
Lijkt me heel vervelend Lejow
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 21 Apr 2014 21:28

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Wij hebben dat ook niet. We hebben beide onze moeders wel, maar laten L er liever niet achter. Mijn vader woont op ruim 2 uur afstand. Mijn zus werkt onregelmatig, maar is wel bereid. Binnen onze vriendenkring hebben er weinig kinderen of wonen ver weg.

Ik denk dat mijn beste vriendin en mijn zus onze beste 'per direct' opties zijn.
L2014 & H2017
<<

Anoniem57

Bericht 21 Apr 2014 21:29

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Vervelend is dat he!
Mijn ouders zijn eigenlijk de enige waar ze gepland slaapt, maar daar kan ze alleen gepland heen want zij wonen een uur verderop. Mijn moeder werkt niet, dus ze kan wel altijd oppassen, dat scheelt.

Hier aan de overkant wonen mijn surrogaatouders, voor oppas zoals een uurtje of zomaar even spelen gaat ze daar graag heen. Verder heb ik 3 vriendinnen met kinderen van haar leeftijd en daar kan ze wel heen, om te spelen. Slapen zou vast ook nog wel mogen maar L is geen makkelijke slaper, dus dat doe ik liever niet.

Mijn schoonzus en schoonouders willen ook wel oppassen als ze kunnen, mijn schoonmoeder werkt niet veel. Ik heb alleen niet de allerbeste vertrouwensbasis met mijn schoonmoeder dus slapen of een hele dag daar blijven doet ze niet.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 21 Apr 2014 21:30

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Mijn ouders zijn onze steun en toeverlaat. Mijn moeder is al met vroegpensioen, dus die kan eigenlijk altijd. Mijn vader werkt wel nog gewoon. Toevallig is Y. afgelopen nacht daar gaan slapen zodat wij ook eens een nachtje normaal konden slapen. Mijn ouders maken er totaal geen probleem van en doen het met liefde. Al gaf mijn vader vanmiddag wel toe dat hij doodmoe was gisteravond :laughcry:

Mijn schoonmoeder (+vriend) is altijd boos dat ze nooit op mag passen, maar als we het een keer vragen kan ze niet. Tja, dan vragen we het dus ook niet meer. Daar slapen zal niet gebeuren. Ik heb geen klik met haar vriend en laat Y. daar gewoon niet slapen.

Verder mijn zwager+schoonzus, maar die zijn volgende week uitgerekend, dus dat is voorlopig geen optie met een baby in huis en de drukte die daarbij komt kijken.

Edit; ik vergeet schoonvader. Die zit aan de drank en het is daar zó smerig dat ik daar voor het laatst binnen ben geweest met vaderdag 2010 om te zeggen dat we zwanger waren. Hij is bij ons voor het laatst eind januari in huis geweest en ik heb serieus alles tegen elkaar open gezet toen hij weg was om te luchten en direct onze kleding in de wasmachine gegooid. Hij verzorgd zich zo slecht dat alles stonk, ondanks dat hij nog geen uur binnen was geweest.
Die is dus geen optie.

Ow...ik kan trouwens heel makkelijk vrij nemen op mijn werk. Dus stel dat Y. 's morgens ziek blijkt te zijn dan bel ik mijn werk dat ik die dag niet kom en draai of mijn dag om óf neem gewoon vrij.
Laatst gewijzigd door Annie24 op 21 Apr 2014 21:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5101

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 21 Apr 2014 21:30

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Ja gelukkig wel anders kom ik nooit de deur uit. Mijn ouders zijn bereid te helpen. Mijn moeder werkt nog wel mijn vader ook maar allebei gelukkig niet veel meer en hebben flexibele mogelijkheden. Mijn zus kan ik ook bellen, mijn nichtje logeert ook wel is hier.
Verder vraag ik de buurvrouw en de ouders van een vriendin die 100 meter verder wonen ook.

En in geval van echte nood kan ik vriendinnen vragen nu doe ik dat niet omdat ze zelf ook druk zijn en kinderen hebben maar in geval van nood zou ik dat zeker doen.
Van mijn vriends kant hebben we geen netwerk hij heeft wel broer maar denk niet dat hij weet hoe hij zich moet redden met ze. Zijn vrienden wonen veel te ver weg om te ondersteunen.
:heart: :heart: 2011
<<

Vancity_girl

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 543

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:33

Bericht 21 Apr 2014 21:40

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Wij hebben geen mensen in de buurt die op kunnen passen eigenlijk. Ouders en schoonouders wonen op 30 en 60 min hiervandaan. Mijn ouders werken beide nog bijna fulltime. Schoonmoeder werkt niet maar woont een uur verderop. Vrienden hebben zelf allemaal kleine kinderen, voor overdag in geval van nood zou dat wel kunnen. Onze jongste slaapt niet door dus die ga ik niet ergens laten slapen. (Schoon)ouders vinden dat geen probleem maar ik voel me daar zelf niet goed bij.
14-01-2011
01-04-2013
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 21 Apr 2014 21:42

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

In geval van nood is dit weekend gebleken dat we dan echt vastzitten, dat vond ik echt zwaar vervelend. Zeker omdat het in dit geval anders had kunnen aflopen dat mijn vriend alleen weg moest.

In andere gevallen hebben we een redelijk vangnet, maar alles moet wel gepland en slapen zijn wij niet zo makkelijk in. Ze mag bij mijn ouders logeren, maar mijn moeder past al 2 dagen op (middagen) en daarnaast heeft ze veel werk en mijn vader ook. Dus ik vraag het niet.

Daarnaast veel vriendinnen, maar ook met kleintjes en daar vraag ik het ook niet snel aan. Aan de overkant kan N. weleens spelen als we even wegmoeten en hun dochter komt hier ook regelmatig over de vloer.

Miss. dat je vader opeens de smaak te pakken heeft, zo ging het mijn mijn schoonvader ook. Die doet het nu vaak ook alleen en vind het prima :)

Wij lossen elkaar hier vaak af, as. vrijdag moet mijn vriend van 13 tot 23 uur werken, dan moet hij snel naar huis om mij af te lossen zodat ik naar een vriendin kan en de stad in kan. Dus ik heb wel mijn 'eigen tijd' en mijn vriend ook zijn 'eigen tijd'. Samen tijd inplannen moeten we dus echt ver van te voren regelen.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 21 Apr 2014 21:47

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Wij hebben dat niet. Beide ouders en broers wonen op 1,5 a 2 uur rijden afstand en de meeste vrienden hebben zelf kleine kinderen. Ik heb 2 vriendinnen die nog geen kinderen hebben en die wel willen en kunnen oppassen in geval van nood.
Onze families willen dat uiteraard ook, maar het is gewoon niet handig omdat we niet bij elkaar in de buurt wonen.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 21 Apr 2014 21:53

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Redelijk.

Mijn ouders werken beiden niet meer, kunnen altijd komen als we dat zouden vragen, maar eigenlijk vragen we dat weinig. Bij bv medische afspraken neem ik ze gewoon mee. Met vrienden spreek ik OF alleen af, zodat man thuis is voor de meiden OF ik neem ze mee.

Ook mijn schoonouders passen met heel veel liefde op, maar zijn iets minder flexibel, aangezien ze allebei werken, ook al verschuift mijn schoonmoeder nog haar eigen werk ervoor...
Verder hebben we, en vooral ik, vooral vrienden zonder kinderen of vrij ver weg wonend (>30minuten met de auto). Verder als er echt IETS zou zijn, hebben we ondertussen ook wel meerdere kennissen en adresjes hier in het dorp die met alle liefde op zouden passen, maar tja.. ik moet zeggen dat ik mezelf daar eigenlijk heel bezwaard over zou voelen. Als het echt niet anders kan (bv afgesproken toen ik op het punt stond te bevallen) zou ik dat wel doen, maar voor een avondje weg ofzo niet.

Maar af en toe plannen we gewoon een nachtje samen in, heerlijk! Verder vind ik het prima zo.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem51

Bericht 21 Apr 2014 21:55

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Hier nog geen kids en ook geen heel ruim vangnet. De familie van mijn vriend woont ver weg, dus die vallen op voorhand al af. Mijn ouders zijn wel een optie, evenals een tante en een vriendin, maar die hebben ook een druk leven. Maar bereid tot opvangen zijn ze wel. Goed contact met buren hebben we iet. Oh, ik bedenk dat mijn naaste collega trouwens zo spontaan haar dochter van 17 zou aanbieden als oppas. En over een jaar of vijf mag mijn oudste oppaskind (meisje, nu 11) waar ik om de week op pas, mooi wel een avondje een paar uurtjes op onze kinderen passen :angel:
<<

Anoniem186

Bericht 21 Apr 2014 21:59

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Ja, wij hebben wel een aardig vangnet. Mijn schoonouders wonen hier heel dichtbij, schoonmoeder werkt niet, op haar kunnen we heel makkelijk terugvallen. Ze vindt het zelf ook heel fijn om er voor de kinderen te zijn.
Mijn moeder woont iets verder, maar zij is er ook veel voor ons. Momenteel is ze werkloos, dus we kunnen nu ook makkelijk op haar terugvallen. Onze kinderen zijn haar enig kleinkinderen.
Mijn zus zou ook op kunnen passen, hoewel ze nog nooit op de jongste gepast heeft. Daarnaast heb ik nog een kinderloze vriendin die met gemak op zou willen passen. Daar heb ik alleen nog geen gebruik van gemaakt, want ik als ik oppas nodig heb dan is het meestal om met haar op stap te kunnen gaan. Maar ze heeft het wel vaker aangeboden om 1 van de kinderen even mee te nemen.

Ik ben erg blij met alle hulp, want anders had ik het de afgelopen tijd moeilijk gered.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 21 Apr 2014 22:03

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Wij hebben een goed vangnet. Onze grote steun en toeverlaat zijn mijn schoonouders. Zij wonen pakweg 50m hier vandaan, schoonmoeder werkt 12 uur in de week en schoonvader werkt aan huis. Zij staan altijd voor ons en onze kinderen klaar en onze kinderen zijn stapelgek met ze.

Mijn ouders staan ook altijd voor ons klaar maar werken beiden fulltime en wonen ruim een uur rijden verderop dus dat is niet altijd even praktisch. Maar als er iets is laten ze alles vallen, nemen vrij en komen gelijk onze kant op.

Verder heb ik nog 2 goede vriendinnen hier vlakbij wonen waar ze altijd terecht kunnen (1 vriendin past ook structureel 1 dag in de week op als ik moet werken). Mijn broertje en zusje hebben we niet zoveel aan, wonen ook ver weg. De broer en zus van mijn man kunnen we ook altijd om hulp vragen al doen we dat eigenlijk nooit.

We hebben een vaste oppas, zij zit nog op school maar voor de avonden kunnen we haar nog vragen. En tenslotte heb ik nog 2 tantes in de buurt wonen die we altijd kunnen vragen in geval van nood.

Gelukkig dus een fijn netwerk waar we altijd op terug kunnen vallen, ook als straks de derde er is.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 21 Apr 2014 22:38

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Vancity_girl schreef:Onze jongste slaapt niet door dus die ga ik niet ergens laten slapen. (Schoon)ouders vinden dat geen probleem maar ik voel me daar zelf niet goed bij.


R van carool sliep ook niet door, maar tijdens t logeren wel ;)
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 21 Apr 2014 22:40

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Ons vangnet is niet erg groot, maar tot nu toe komen we er wel mee uit.

Mijn ouders wonen vlakbij en helpen ons erg vaak met oppassen of met de oudste uit school halen als ik of mijn vriend werken is en dus de auto mee heeft. Mijn moeder wordt eind dit jaar 70 en werkt dus niet meer. Mijn vader zit nog deels in de ziektewet en is daardoor geregeld een dag vrij. Hij bouwt wel op, dus zal straks weer meer werken.

Mijn schoonouders wonen een uur verderop en schoonvader werkt 6 dagen id week. Maar schoonmoeder werkt niet meer en ze wil ook graag oppassen en kan ook meestal, behalve op zaterdag. Maar dan wel voor langer op een dag en niet voor 2 uurtjes ofzo.

Verder helpt een vriendin regelmatig als we er niet uitkomen met de oudste ophalen. Hij mag dan even met haar mee naar huis (haar zoon zit bij hem in de klas) of ze brengt hem naar ons. Haar ex heeft zoon ook wel eens hierheen gebracht.

Ook kunnen we evt. de babyfoon wel bij buren neerzetten als we heel kort wegmoeten in de avond.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 21 Apr 2014 22:40

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Ik vind een avondje uit of echte nood een verschil.
Hier heb ik voor werk, mn ouders, exschoonmoeder, gastouder en natuurlijk haar vader. Verder vraag ik de buurmeisjes ook wel eens als ik iets voor mezelf wil doen.
Maar echt nood heb ik nog wel een vriendin, of evt nichtjes of tante oid
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem75

Bericht 21 Apr 2014 22:41

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Ja best wel. Alleen op een woensdagochtend kan ik gewoon helemaal niemand regelen. De rest van de dagen kan ik mijn ouders, schoonmoeder, 2 tante's, vriendinnen vragen. Mijn 2 tante's en 3 vriendinnen in geval van nood en niet standaard iedere week of maand en mijn schoonvader kan ik vragen voor 1-2-3 uurtjes maar niet langer. Het meeste heb ik dan toch aan mijn ouders en schoonmoeder. Die passen beide standaard 1x per week een dag op.

Logeren doet S. alleen maar bij mijn ouders want het is een moeilijke slaper. Hij gaat zo'n 1x in de 3 maanden daar logeren.
<<

Anoniem64

Bericht 21 Apr 2014 22:48

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Nee, helaas niet. En ook ik vind dt best zwaar soms.
<<

anoniem196

Bericht 21 Apr 2014 23:25

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Voor zomaar even, nee geen groot vangnet.
Schoonvader kan soms even een half uurtje oppassen. Maar langer liever niet.
Vriendin van mij past soms een uurtje op, maar die werkt ook veel. Dus ze moet maar net vrij zijn.
Mijn ouders wonen 30km hier vandaag. Vader werkt fulltime en mijn moeder 24 uur in de zorg, wisselende diensten.

Als we echt samen iets willen doen logeert ze bij mijn ouders.

Voor echte nood( spoed naar ziekenhuis ofzo). 2 buurvrouwen die ik 24uur per dag kan bellen.
Vriend van mijn man woont op 5 min en vriendin van mij ook op 5 min.
Hun kent ze goed. Die kan ik in nood ook altijd bellen.

Ik heb nu een stagiaire van het kdv. Ze heeft laatst een avondje opgepast.
En heb haar voor nog een paar keer gevraagd overdag als ik naar de fysio moet.
Haar stage is bijna afgelopen en dan kan ze op zoek naar een baan.
Heel fijn. Ze is 20. Kent mijn dochter goed. En weet hoe je met kinderen om moet gaan.
Laatst gewijzigd door anoniem196 op 21 Apr 2014 23:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem57

Bericht 21 Apr 2014 23:26

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Sterrin_ schreef:Nee, helaas niet. En ook ik vind dt best zwaar soms.


Met 4 kids en jullie omstandigheden is dat ook gewoon ontiegelijk zwaar, lieverd!
<<

Anoniem103

Bericht 21 Apr 2014 23:26

Re: Is jullie sociaal vangnet groot?

Mijn moeder past bijna altijd op, ook al woont ze een uur rijden hier vandaan. Ze slapen ook ongeveer 1 keer in de maand bij mijn ouders. Mijn schoonmoeder past ook regelmatig op, meestal als we hooguit een paar uurtjes oppas nodig hebben.
Als die twee niet zouden kunnen en het is echt nood zijn er nog wel een paar mensen in de buurt waar ik ze zou kunnen brengen maar dat heeft niet mijn voorkeur, dat is echt alleen voor nood.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers