Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

<<

Anoniem331

Bericht 03 Jan 2016 21:47

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

Ik weet niet of daar bij ons regels over zijn. Zou het alleen zelf niet willen, niet in het zicht.
<<

Anoniem134

Bericht 04 Jan 2016 06:08

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

Hartjes ik had een collega die (o.a.) een tatoeage tot haar elleboog in het zicht had. En ook wat u haar hals wat zichtbaar was maar daar zijn nooit problemen van gemaakt.

Bewoners vroegen altijd wie er op haar arm had zitten tekenen en of het er toch wel af kon.
<<

Anoniem286

Bericht 04 Jan 2016 10:19

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

Ik heb zelf een pols tattoo en collega's met hetzelfde en eentje met 2 sleeves. Wordt geen probleem van gemaakt. Piercings idem, echter mogen ze niet op de handen/pols ivm hygiëne.gezicht is geen probleem.
<<

Anoniem185

Bericht 04 Jan 2016 11:20

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

Bij ons (ziekenhuis) doen ze er ook niet moeilijk over. Ik denk dat het ook een verandering in de acceptatie algemeen is ten opzichte van jaren geleden. Je bent niet per definitie aso als je een tattoo hebt en het is hygiënisch ook geen probleem.
<<

Femme

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:42

Bericht 04 Jan 2016 21:57

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

Geen probleem.
2019
2022
<<

Hartjes

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 123

Geregistreerd: 12 Mei 2014 14:49

Bericht 05 Jan 2016 12:12

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

Dank jullie voor de antwoorden.
Diegene die een (zichtbare) tattoo hebben, hebben jullie dit ook overlegd of gewoon gedaan?
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 18 Feb 2016 01:04

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

Weten jullie hoeveel uur er tussen 2 diensten moet zitten?
Ik heb volgende week een avonddienst tot 23.30. Ik heb nog een halfuur reistijd naar huis, dus voordat ik goed en wel in mijn bed lig is het al snel ergens rond half1.
Nu moet ik de dag erna een dagdienst draaien, die begint om 07:30.
Het is niet mijn gebruikelijke werkdag (wij hebben een vast rooster), maar mijn werkgever verplicht me, omdat er verder niemand beschikbaar is.

Nu heb ik dus gevraagd of die avonddienst dan kan komen te vervallen, maar ook dat kan niet.
Nu zei mijn collega dat het volgens het CAO niet eens mag, alleen kan ik dit nergens terug vinden. Jullie enig idee?

Normaal maakt met me niet eens zo heel veel uit, maar die donderdag is al mijn 6e dienst op een rij, en dan na zo'n korte nacht de vrijdag er nog eens achteraan, daar heb ik écht geen zin in... :12:
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 18 Feb 2016 07:44

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

Volgens mij mag dat gewoon wanneer het in direct belang van de organisatie is, in deze dus omdat er verder niemand beschikbaar is.
Werkgever kan je dan gewoon verplichten te komen en kom je niet dan word gesproken over werkweigering.

In de zorgorganisaties waarbij ik heb gewerkt is het geen uitzondering om laat/vroeg te werken. Ik denk (misschien niet netjes om te zeggen) maar dat dat de zorg is. Je weet dat het een 24uurs organisatie is en wanneer er iets is het voor kan komen dat je veel meer uren werkt dan je op contract hebt staan.

Valt me op dat je wel vaker hebt geschreven/gevraagd naar rechten wat betreft werktijden, er bestaat gewoon een cao waarin dat echt allemaal duidelijk terug te lezen is.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 18 Feb 2016 08:23

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

@JD in principe geldt hiervoor de arbeidstijdenwet/arbeidtijdenbesluit, en staat er mogelijk een aanvulling in je CAO.

Soms mag bij collectieve regelingen afgeweken worden van de voorschriften in de Arbeidstijdenwet. In het Arbeidstijdenbesluit staan algemene uitzonderingen voor bepaalde werknemers en bepaalde situaties. Daarnaast zijn er aanvullende regels voor de sectoren zorg en mijnbouw, de vervoerssectoren en een aantal overige sectoren.

Zo mag de werkgever bij aanwezigheidsdiensten afwijken van de standaardrusttijd (11 uur). Per 1 februari 2008 gelden hiervoor aangescherpte regels. Een kortere standaardrusttijd vóór en na een aanwezigheidsdienst is alleen toegestaan als daar een goede reden voor bestaat en dit collectief wordt afgesproken.

De rusttijd tussen twee diensten mag maximaal twee keer per week ingekort worden tot eenmaal 10 uur en eenmaal 8 uur voordat de volgende dienst begint. De kortere rusttijden mogen niet direct achter elkaar worden toegepast en moeten dus worden verspreid over de week. De gemiste rusturen moeten direct in de volgende rustperiode worden gecompenseerd.


http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/a ... rusttijden
08/2018
05/2021
<<

Anoniem280

Bericht 18 Feb 2016 08:59

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

JD dat mag, reistijd wordt niet gezien als werkrijd.
23.30 houdt je dienst op en 8 uren later 7.30 sta je er weer.
Dat is goed gekeurd.

Heb er zelf ook moeite mee, maar pech voor mij.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 18 Feb 2016 13:32

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

Bij ons is dit dus niet gebruikelijk. Ik vind het helemaal vervelend, omdat ik die week dan al zóveel uren heb gewerkt (en dat bij een contract van 4 uur per week).

Ik heb hier inderdaad wel eens vaker vragen over CAO dingen gesteld, maar het lijkt me dat ook dat mag in dit topic toch? Ik heb niet altijd zin om het hele CAO door te pluizen, en ook daarvoor is het forum lijkt mij....
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:39

Bericht 18 Feb 2016 13:37

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

Zit 8 uur tussen dus dat mag. Reistijd telt niet mee.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 18 Feb 2016 13:41

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

Oh ik bedoel niet dat dat niet kan/mag/hoort hoor Janedoe, maar het viel me op omdat de vragen die je stelt altijd gaan over werktijden of iets wel/niet mag, waar je recht op hebt en dat het oh zo vervelend is dat je laat/vroeg of veel moet werken en dan denk ik.... je weet waar je voor hebt gekozen als je in de zorg gaat. Misschien bedoel je het helemaal niet zo hoor, maar op mij komt het soms best negatief over terwijl het in de zorgsector juist iets normaals is.

En juist van de sector waarin je werkt is het denk ik belangrijk om wel goed op de hoogte te zijn van rechten/plichten etc. zeker in de zorg omdat er soms ook gebruik/misbruik van gemaakt word door werkgevers.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 18 Feb 2016 15:07

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

Femm schreef:Oh ik bedoel niet dat dat niet kan/mag/hoort hoor Janedoe, maar het viel me op omdat de vragen die je stelt altijd gaan over werktijden of iets wel/niet mag, waar je recht op hebt en dat het oh zo vervelend is dat je laat/vroeg of veel moet werken en dan denk ik.... je weet waar je voor hebt gekozen als je in de zorg gaat. Misschien bedoel je het helemaal niet zo hoor, maar op mij komt het soms best negatief over terwijl het in de zorgsector juist iets normaals is.

En juist van de sector waarin je werkt is het denk ik belangrijk om wel goed op de hoogte te zijn van rechten/plichten etc. zeker in de zorg omdat er soms ook gebruik/misbruik van gemaakt word door werkgevers.



Ik werk nu een jaar of 11 in de zorg, en heb eigenlijk nooit problemen gehad met roosters,diensten of wat dan ook.
Pas sinds ik naar deze organisatie ben overgestapt ervaar ik veel problemen hiermee. Ja de zorg betekent onregematigheid en vraagt flexibiliteit en dat ben ik ook zeer zeker. Ik ben gek op avonden en nachten en werk zelfs liever weekenden dan doordeweeks, dus in die zin hebben ze aan mij een makkelijke.
Maar ik vind dat er in deze organisatie echt heel veel wordt verplicht en wordt opgelegd. Dingen worden niet gevraagd, maar gewoon huppakee ingepland. En of je dan afspraken hebt of niet, dat lijkt ze niet zoveel te boeien.

Wij werken met een vast rooster, dat is daar al jaren zo. Op het moment dat ze dan van dat rooster af wijken door ziekte ofzo, dan vind ik dat ze het op zn minst even kunnen overleggen, in plaats van het je door de strot duwen waardoor je dan zelf totaal geen zeggenschap meer hebt.

Verder denk ik dat ze aan mij echt wel een goede hebben, ik ben juist gek op de onregelmatigheid, enige waar ik écht niet goed in ben zijn dagdiensten na een avonddienst. Dit is in principe ook iets wat bij ons niet voorkomt, maar nu dus wel en ik vroeg me af of hier regels over zijn.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 18 Feb 2016 15:43

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

Ik denk dat het ondertussen binnen veel organisaties zo is dat je veel moet. Bij de organisatie waar ik werkte (o.a. roosters maakte voor mijn team), werd duidelijk aangegeven dat je je privé leven om je werk moest plannen.
Ik hoor niet anders dan mensen die terug moeten komen voor zieken/scholingen/extra diensten wegens vele tekorten.
Wanneer er niemand op een afdeling een dienst kan draaien gaat de werkgeven een werkopdracht een maakt niet uit wie geven, en die persoon heeft dat te doen anders doe je aan werkweigering. Dus eigenlijk is het niet door de strot duwen maar gewoon iets wat mag en heel vervelend is voor de persoon die de dienst opgelegd krijgt.

En ik probeer helemaal niet te zeggen dat ze geen goede aan jou hebben hoor, ik ken je verder niet en weet niet hoe je in je werk bent. Maar het viel me gewoon op dat ik al enkele keren dit soort vragen voorbij zag komen waarbij je en negatief over hetgeen je vraagt klinkt en je niet op de hoogte bent van je cao (iets wat in deze tijd denk ik juist wel heel belangrijk is).
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Anoniem173

Bericht 18 Feb 2016 16:01

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

Nou Femm je kunt nu wel zeggen dat het eenmaal bij de zorg hoort en dat je er maar aan moet wennen als je in de zorg werkt. Ik denk dat het inderdaad bij veel instellingen niet anders is dan dat je soms diensten hebt die rottig op elkaar aansluiten. Maar toch is het in principe niet de bedoeling. Ik werk ook al best lang in de zorg maar heb nog nooit een laat-vroeg hoeven draaien (behalve na een ruil).
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 18 Feb 2016 16:56

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

Dat is alleen maar fijn dan toch AM. Ik heb inmiddels bij 4 verschillende organisaties gewerkt (thuiszorg, ggz, verslavingzorg en verpleeghuis) waar dat toch echt volkomen normaal was. Maar goed ik heb daar zelf nooit problemen van gemaakt, vond laat/vroeg altijd fijn.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Anoniem173

Bericht 18 Feb 2016 17:01

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

Oke ik werk in een ziekenhuis waar het dus niet gebruikelijk is. Zal de setting zijn inderdaad.
Ik snap alleen niet wat je lekker vind aan laat vroeg haha. Dan kun je toch net zo goed op je werk blijven slapen?
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 18 Feb 2016 17:15

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

Oh ik vond het altijd wel fijn dat binnen 24 uur 16uur van mijn contract gewerkt was. Met kinderen vond ik het ook makkelijker. Pas in de middag naar de opvang, volgende dag om 15.00uur weer klaar.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 18 Feb 2016 18:15

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

Bij ons mag laat naar dag wel maar het word niet zo ingeroosterd. Dus als iemand het zo ruilt dan is het goed. Ik kan er zelf slecht tegen, ik slaap dan nauwelijks.
M:21072011
J :08012014
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 19 Feb 2016 00:58

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

Dat is dus ook mijn probleem; ik slaap dan echt niet.
Ik kom rond middernacht thuis en kan dan nooit meteen mijn bed in, dus zal wel tegen 01.00 zijn voor ik erin lig, en dan lig ik waarschijnlijk te woelen en voor ik eindelijk eens slaap....

Als je het inderdaad zelf hebt geruild vind ik het een ander verhaal.
Het gaat bij ons in dit geval ook om inval voor een zieke, maar ik werk diezelfde week al 3 dagen extra om de uren van die zieke op te vangen. Daar heb ik geen seconde over gemopperd, vind het prima, maar zo'n dagdienst na een late dienst....bah!

En ik kan gewoon slecht tegen het "door de strot duwen". Ik vind dat alles boven je contracturen op z'n minst een vraag zouden moeten zijn.

Het gaat bij ons nog nét niet zover dat je je privéleven om je werk heen moet plannen, zodra dat gaat gebeuren ben ik weg. Dat is dan het punt waarop de zorg blijkbaar niet mijn ding is... ik merk wel dat het steeds erger wordt, hoe grote onze organisatie wordt. Ze willen zo min mogelijk flexwerkers inzetten, waardoor alles op de schouders van het vaste personeel terecht komt. Maar ook dat zal waarschijnlijk een heel bekend verhaal zijn voor de meeste meiden hier...
<<

Neva

Noob

Berichten: 129

Geregistreerd: 27 Jul 2015 10:34

Bericht 22 Feb 2016 18:28

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

Woensdagmorgen om 10 uur worden alle medewerkers in de grote zaal verwacht voor een bijeenkomst.
Vorig jaar ook al zo'n bijeenkomst geweest, toen kregen we te horen dat er 4 verzorgingshuizen gingen sluiten.
Toen wist ik van te voren al welke huizen er gingen sluiten.
Nu weten we nog helemaal niets, behalve dan dat er nog meer huizen moeten sluiten.
Misschien moet mijn locatie deze keer wel sluiten .....
Never let go of your dreams
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 23 Feb 2016 01:59

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

He bah Neva, wat vervelend die onzekerheid. Ik ga duimen op een goede afloop voor je.
Laat je het hier nog even weten?
<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:28

Bericht 23 Feb 2016 08:28

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

Bah Neva, dat is altijd zo vervelend die onzekerheid! Heb je enig idee of het jouw locatie kan zijn?

Janedoe, ik vind het nogal een rare gang van zaken. Volgens mij kun je een medewerker nooit verplichten nog maar een dag langer te werken. Laat vroeg mag volgens mij wel maar ik vind dat ze die dienst minstens in overleg aan je hadden mogen geven. Ik ben van mening dat zorgpersoneel hier best iets harder in mogen worden. Het is niet normaal hoeveel burn outs je hoort binnen de zorg. Daar werken dit soort dingen zeker aan mee. Beetje waardering voor de mensen die de zorg uitvoeren lijkt me een goed begin.
Dus Femm, ik ben het echt niet met jou eens. Je weet dat onregelmatigheid erbij hoort maar je mag er wel
Vanuit gaan dat het rooster op tijd beschikbaar is en dat je niet naar de pijpen van je werkgever hoeft te dansen als het even lastig wordt.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 23 Feb 2016 11:58

Re: Verpleegkundigen/verzorgenden/helpenden (i.o.)Kletstopic

September als een werkgever je de werkopdracht geeft zoals in dit geval omdat er niemand anders beschikbaar is heb je te gaan. Doe je het niet is het werkweigering. Waarop ontslag kan volgen.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers