Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

<<

Anoniem198

Bericht 21 Apr 2014 22:00

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Susan schreef:Ik vind dat ook geen karma. Maar het is niet per se zo dat wie goed doet, goed ontmoet, het is gecompliceerder, ik denk dat je een bepaalde balans moet vinden tussen investeren in anderen en investeren in jezelf/je grenzen aangeven.

Ik bedoel, hoe vaak hoor je niet mensen klagen dat zij altijd voor anderen klaarstaan, altijd een kaartje sturen, altijd een cadeautje meenemen, altijd helpen, en dat die anderen het andersom laten afweten?


Dit heeft meer te maken met verwachtingen. Als jij een kaartje stuurt omdat je verwacht dat je dit ook terug krijgt gaat het volgens mij al fout. Ik vraag mij af hoe oprecht het dan is.

Chiq, fijn zo'n meevaller!
<<

Anoniem301

Bericht 21 Apr 2014 22:04

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Ik vind het ook een beetje een raar topic. Ik neem aan dat niemand hier gaat zeggen dat ze geen gedag terug zeggen, of niet zullen bedanken als iemand hun kind terug komt brengen. En toch zijn er genoeg van dat soort mensen.
<<

Vintage

Kletskop

Berichten: 970

Geregistreerd: 02 Sep 2013 18:27

Bericht 21 Apr 2014 22:06

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Victoria schreef:
Susan schreef:Ik vind dat ook geen karma. Maar het is niet per se zo dat wie goed doet, goed ontmoet, het is gecompliceerder, ik denk dat je een bepaalde balans moet vinden tussen investeren in anderen en investeren in jezelf/je grenzen aangeven.

Ik bedoel, hoe vaak hoor je niet mensen klagen dat zij altijd voor anderen klaarstaan, altijd een kaartje sturen, altijd een cadeautje meenemen, altijd helpen, en dat die anderen het andersom laten afweten?


Dit heeft meer te maken met verwachtingen. Als jij een kaartje stuurt omdat je verwacht dat je dit ook terug krijgt gaat het volgens mij al fout. Ik vraag mij af hoe oprecht het dan is.

Chiq, fijn zo'n meevaller!


+1
Happiness comes
from within you.
You'll never find it by
chasing relationships,
jobs, beauty, money.
Happiness Always
starts within.
<<

Anoniem51

Bericht 21 Apr 2014 22:09

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Carrie schreef:Ik vind het ook een beetje een raar topic. Ik neem aan dat niemand hier gaat zeggen dat ze geen gedag terug zeggen, of niet zullen bedanken als iemand hun kind terug komt brengen. En toch zijn er genoeg van dat soort mensen.

Ik denk dat het ook een beetje afhankelijk is van de situatie. Mensen die niet groeten zullen heus niet zo in elkaar steken dat ze altijd niet groeten, misschien hebben ze gewoon een rotdag, misschien net slecht nieuws gehad, noem maar op. En niet bedanken als iemand je kind terug komt brengen, ook daar weet je niet wat er van tevoren heeft afgespeeld. Wie weet liep dat kindje om de haverklap weg en was de ouder inmiddels in een staat van ongerustheid, woede en frustratie, ook woedend op zichzelf dat dit kon gebeuren, dat ouder daar helemaal niet over nadenkt.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 22 Apr 2014 08:42

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Ik vind het ergens altijd een beetje vreemd dat letterlijk iedereen die ik bepaalde voorbeelden van dit forum voorleg (zoals het gevonden statiegeldbonnetje of een foutje van een cassière in jouw voordeel), zegt dat ze dat als meevaller zien. En ik heb het echt op verschillende plekken voorgelegd, op mijn werk, bij vrienden, familie, vage kennisen etc.
Ik heb nog niemand horen zeggen dat ze dat zien als diefstal en dat ze zich daar schuldig over voelen. Maar hier op het forum zitten zoveel mensen die daar anders over denken. Ik snap dan echt niet waar die mensen 'in het echte leven' zijn. Soms heb ik wel eens het idee dat hier te veel sociaal wenselijke antwoorden worden gegeven.

♥♥
<<

Anoniem86

Bericht 22 Apr 2014 09:08

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Wij gingen laatst betalen bij de parkeerautomaat en toen stak er een kaartje uit, volledig betaald, er was echt helemaal niemand in die garage, stonden bijna geen auto's en na 5 minuten te hebben gewacht hebben wij hem gebruikt. Tja, dat is dan gewoon mazzel voor ons hoor.
<<

Anoniem58

Bericht 22 Apr 2014 09:10

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Elliot schreef:Ik vind het ergens altijd een beetje vreemd dat letterlijk iedereen die ik bepaalde voorbeelden van dit forum voorleg (zoals het gevonden statiegeldbonnetje of een foutje van een cassière in jouw voordeel), zegt dat ze dat als meevaller zien. En ik heb het echt op verschillende plekken voorgelegd, op mijn werk, bij vrienden, familie, vage kennisen etc.
Ik heb nog niemand horen zeggen dat ze dat zien als diefstal en dat ze zich daar schuldig over voelen. Maar hier op het forum zitten zoveel mensen die daar anders over denken. Ik snap dan echt niet waar die mensen 'in het echte leven' zijn. Soms heb ik wel eens het idee dat hier te veel sociaal wenselijke antwoorden worden gegeven.


:good: volkomen eens.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 22 Apr 2014 09:30

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Elliot schreef:Ik vind het ergens altijd een beetje vreemd dat letterlijk iedereen die ik bepaalde voorbeelden van dit forum voorleg (zoals het gevonden statiegeldbonnetje of een foutje van een cassière in jouw voordeel), zegt dat ze dat als meevaller zien. En ik heb het echt op verschillende plekken voorgelegd, op mijn werk, bij vrienden, familie, vage kennisen etc.
Ik heb nog niemand horen zeggen dat ze dat zien als diefstal en dat ze zich daar schuldig over voelen. Maar hier op het forum zitten zoveel mensen die daar anders over denken. Ik snap dan echt niet waar die mensen 'in het echte leven' zijn. Soms heb ik wel eens het idee dat hier te veel sociaal wenselijke antwoorden worden gegeven.


Eens, maar het valt mij ook op dat mensen die niet dat sociaal-wenselijke antwoord geven enorm terechtgewezen worden, ik snap wel dat sommige mensen daar geen zin in hebben en dan maar niet reageren.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 22 Apr 2014 09:35

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Dat is ook zeker waar Susan.

♥♥
<<

Anoniem313

Bericht 22 Apr 2014 09:42

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Dat zal zeker zo zijn. Daarnaast is het ook zo dat je eigen omgeving bepaald geen representatieve afspiegeling van de samenleving is. Dat is het YF ook niet, maar hier lopen wellicht wel wat meer verschillende mensen rond dan in je familie- of vriendenkring. In het echte leven gaan we doorgaans om met mensen die op ons lijken. Zo is bijvoorbeeld in mijn vriendenkring bijna niemand bezig met taarten bakken, afvallen, trouwen, rapley, borstvoeding, of Action folders - terwijl dat op het YF wel weer grote thema's zijn. Zo bekeken is het niet zo gek dat er grote verschillen zijn tussen wat je in je eigen omgeving en op het YF ziet.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 22 Apr 2014 09:48

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Caulfield schreef:Dat zal zeker zo zijn. Daarnaast is het ook zo dat je eigen omgeving bepaald geen representatieve afspiegeling van de samenleving is. Dat is het YF ook niet, maar hier lopen wellicht wel wat meer verschillende mensen rond dan in je familie- of vriendenkring. In het echte leven gaan we doorgaans om met mensen die op ons lijken. Zo is bijvoorbeeld in mijn vriendenkring bijna niemand bezig met taarten bakken, afvallen, trouwen, rapley, borstvoeding, of Action folders - terwijl dat op het YF wel weer grote thema's zijn. Zo bekeken is het niet zo gek dat er grote verschillen zijn tussen wat je in je eigen omgeving en op het YF ziet.

Nja, daarom zeg ik er dus ook bij dat ik het niet alleen in mijn 'zelf gekozen' kringen heb gevraagd, maar ook op mijn werk en aan mensen die ik via via ken. Niet dat ik daarmee wel een complete afspiegeling van de samenleving heb, dat zeg ik niet. Maar ik trek het wel breder dan alleen de mensen waar ik mee omga en die dus wellicht op bepaalde punten dezelfde ideeën hebben als ik.

♥♥
<<

Anoniem58

Bericht 22 Apr 2014 09:55

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Ik kan mij niet voorstellen dat mensen er echt zo'n groot issue van maken als je een bonnetje uit de flessen automaat zelf inlevert. Dat slaat toch ook gewoon nergens op, als die persoon die het vergeten is niet meer in de buurt is, lever je dat bonnetje toch niet bij de balie in, waarom? In de hoop dat diegene het komt navragen?
En als het zo'n groot bedrag is en je vergeet het uit de automaat te halen ben je gewoon dom.
<<

Vintage

Kletskop

Berichten: 970

Geregistreerd: 02 Sep 2013 18:27

Bericht 22 Apr 2014 10:05

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Bolletje, voor mij is dat gewoon het gevoel dat ik erbij heb. Net als het voorbeeld van dat zwem muntje dat ik had gevonden. Vast niemand is het komen halen, maar ik voelde me er niet lekker bij om het te houden.

Dat je dom bent als je je bonnetje vergeet vind ik wel erg kort door de bocht. Je weet niet wat er in iemand zijn/haar hoofd omgaat op dat moment. Als er iets ergs is gebeurd en je vergeet het door die toestand, dan ben je maar gewoon dom! Fijn zo'n aanname.
Happiness comes
from within you.
You'll never find it by
chasing relationships,
jobs, beauty, money.
Happiness Always
starts within.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 22 Apr 2014 10:08

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Het is misschien niet per se dom, maar het is wel je eigen schuld. Ik zou daar niet degene die het bonnetje gevonden heeft op aankijken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Vintage

Kletskop

Berichten: 970

Geregistreerd: 02 Sep 2013 18:27

Bericht 22 Apr 2014 10:11

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Susan schreef:Het is misschien niet per se dom, maar het is wel je eigen schuld. Ik zou daar niet degene die het bonnetje gevonden heeft op aankijken.


Ben ik met je eens Susan! Ik zou ook niet boos worden. Ik zou het alleen zelf niet doen. Beetje dubbel, maar wat een ander doet daar heb ik geen grip op en dat zou ik ook niet willen. Wat niet wegneemt dat ik het er niet mee eens ben. Uiteraard kan alleen doen waar ik me goed bij voel.
Happiness comes
from within you.
You'll never find it by
chasing relationships,
jobs, beauty, money.
Happiness Always
starts within.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 22 Apr 2014 10:14

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Maar als je 10 cent op straat vindt, lever je dat dan ook ergens in? Of laat je dat liggen?

Ik raap ze wel op, maar ik hou die muntjes meestal in mijn zak als lucky penny.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem58

Bericht 22 Apr 2014 10:15

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Maar wat is dan de andere optie? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat mensen die zo'n bonnetje vergeten terug gaan naar de winkel en daar gaan vragen, immers kan niemand aantonen dat zij degene zijn geweest die het bonnetje vergeten zijn en ik zou zelf aannemen dat iemand anders dat bonnetje allang mee genomen heeft. Het komt dan toch niet meer bij de rechtmatige eigenaar terecht.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 22 Apr 2014 10:18

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Bolletje schreef:Maar wat is dan de andere optie? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat mensen die zo'n bonnetje vergeten terug gaan naar de winkel en daar gaan vragen, immers kan niemand aantonen dat zij degene zijn geweest die het bonnetje vergeten zijn en ik zou zelf aannemen dat iemand anders dat bonnetje allang mee genomen heeft. Het komt dan toch niet meer bij de rechtmatige eigenaar terecht.


Op zich, stel dat je een bon hebt van 20 euro en je gaat ernaar vragen, dan neem ik aan dat ze wel geloven dat het van jou is, zo vaak komt het niet voor dat iemand voor 20 euro oude flessen inlevert, dus hoe moet je anders weten dat dat bonnetje er is. Het zou wel heel toevallig zijn als je op de bonnefooi gaat vragen of er zo'n bonnetje is gevonden en dat er die dag dan net voor 20 euro flessen is ingeleverd.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem331

Bericht 22 Apr 2014 10:18

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Ik vond laatst 5 euro hier op straat. Lag gewoon voor ons huis. Heb het eerst binnen weg gelegd, maar uiteindelijk toch maar gebruikt. Wat moet je anders al? Het was mijn geld niet, maar hoe kom je er achter van wie het echt is?
Nog gekker? Mijn schoonmoeder vond laats in onze tuin, net onder de heg 20 euro. Was een week of 2 later dan dat ik die 5 euro vond.
Ik weet zeker dat het niet van ons was, aangezien we beide nagenoeg nooit papiergeld in huis hebben. Ze heeft het mee genomen naar huis, je komt er toch niet achter van wie het is geweest.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 22 Apr 2014 10:24

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Een los briefje zou ik ook gewoon houden. Ja, als ik iemand overduidelijk zoekend op straat zie lopen dan zou ik wel vragen of diegene misschien iets verloren is en het uiteraard teruggeven, maar anders is het gewoon pech, het komt dan inderdaad toch niet meer bij de rechtmatige eigenaar terecht. Een portemonnee zou ik natuurlijk wel naar de politie brengen, een groot geldbedrag ook. Mijn portemonnee is ooit gestolen en nadien ergens in een vuilnisbak gegooid, iemand anders heeft die portemonnee toen zien liggen, eruit gevist en de politie gebeld en ik was ontzettend blij, want ik hoefde de identiteitskaarten van de kinderen niet opnieuw aan te vragen. Ik ben toen ook een doos bonbons gaan brengen omdat ik zo blij was.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Phileine

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 284

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:37

Bericht 22 Apr 2014 16:15

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Ik kan me bijvoorbeeld ook niet voorstellen dat iemand een briefje van twintig vindt op straat en het dan naar de politie brengt. Maar als ik het statiegeldbonnen topic zo lees, dan denk ik dat er hier ook mensen zijn die gevonden briefgeld naar de politie brengen. Als ik geld vind, dan zie ik dat als een mazzeltje voor mezelf en koop er iets leuks van, voor mezelf of voor een ander. Maar als ik een portemonnee vind of een enorm geldbedrag (500 euro bijvoorbeeld), dan zou ik het wel naar de politie brengen. Dat voelt voor mij dan niet goed en misschien hebben andere mensen dat gevoel al veel sneller. Ik kan schaamteloos een statiegeldbon van een ander inleveren of mijn mond houden als ik teveel geld terugkrijg bij de kassa (hangt wel af van het bedrag en hoe ik mij voel die dag) en ik heb er eigenlijk ook nog nooit over nagedacht om een gevonden statiegeldbon naar de klantenservice te brengen.
R. 08-2020 ❤️

S. 07-2022 💜
<<

Anoniem185

Bericht 22 Apr 2014 16:40

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Elliot schreef:Soms heb ik wel eens het idee dat hier te veel sociaal wenselijke antwoorden worden gegeven.
:good:
<<

Combimagnetron

Noob

Berichten: 32

Geregistreerd: 06 Okt 2013 20:12

Bericht 22 Apr 2014 19:07

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

ik zeg de hele dag op werk 'dank u wel' en 'alstublieft' en daarbij ben ik ook zo opgevoed, dus ik bedank iedereen voor wat er gedaan voor mij, je krijgt ook veel meer gedaan als je aardig en beleefd bent....Ik krijg toch net even wat meer voor elkaar bij bepaalde afdeling/artsen dan sommige collega's :)
<<

Anoniem51

Bericht 22 Apr 2014 19:24

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Sheherazade schreef:Bolletje, voor mij is dat gewoon het gevoel dat ik erbij heb. Net als het voorbeeld van dat zwem muntje dat ik had gevonden. Vast niemand is het komen halen, maar ik voelde me er niet lekker bij om het te houden.

Dat je dom bent als je je bonnetje vergeet vind ik wel erg kort door de bocht. Je weet niet wat er in iemand zijn/haar hoofd omgaat op dat moment. Als er iets ergs is gebeurd en je vergeet het door die toestand, dan ben je maar gewoon dom! Fijn zo'n aanname.

Ik denk dat dit ook net zoiets is waar Elliot op doelt. Als ik namelijk een bonnetje zou vergeten dan zou ik later zeker wel tegen mezelf zeggen dat dat ronduit dom van me was om dat papiertje te vergeten, ongeacht hoe de omstandigheden ook zijn. Maar hier wordt werkelijk op alle slakken zout gelegd dor sommigen. Het valt mij ook op dat de mening van veel hier soms totaal anders is vergeleken met de mening van mensen in m'n omgeving. Vooral als het op kinderen aankomt trouwens, en data kan ik echt genoeg mee vergelijken tussen m'n omgeving en het forum. Het is hier zo zoetsappig soms, dan denk ik, kom, het zijn kinderen, geen porseleinen kopjes.
<<

Anoniem58

Bericht 22 Apr 2014 20:25

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Eens met Dundas, helemaal mee eens.
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers