Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

<<

Anoniem185

Bericht 21 Apr 2014 16:15

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Sheherazade schreef:Wat ik me dan afvraag. Zou je dat zelf ook leuk vinden als mensen dat bij jou doen? Je eigent je dingen toe die niet van jou zijn. Ik vind dat geen meevaller, maar eerder onbeschoft als je zo denkt. Je behandeld mensen toch zoals je zelf behandeld wilt worden? (heeft niks met moraalridder te maken, wel met fatsoensnormen).
Als ik mijn geld in de automaat laat liggen of het bonnetje vergeet uit het flessending te halen, dan wijt ik dat aan mezelf. Dan is het mijn eigen stomme fout en baal ik er misschien een minuutje van, maar ik zou niemand kwalijk nemen omdat zij dat bonnetje of geld uit het automaat hebben gehaald. Had ik zelf er maar aan moeten denken.

En als caissière weet ik het niet want ik ben geen caissière meer. Wel weet ik dat in het ziekenhuis mensen er gebruik van maken als ik zeg dat ze wel iets mogen en mijn collega zegt van niet (zoals een extra bak koffie voor het bezoek of gebruik maken van de afdelingstelefoon die op dat moment niet bezet is). Prima dat ze dat doen, ze kunnen het immers maar proberen. Al is dat natuurlijk wel een heel ander verhaal allemaal.

Als je op de middelbare net een voldoende haalt maar ziet dat je docent een fout heeft gehad ging je toch ook niet terug om te vragen of je een lager cijfer kreeg? Of als je uit een snoepautomaat een Twix haalde en de volgende viel er per ongeluk af - serieus - ging je dan naar de conciërge om dat te vertellen en hem terug in te leveren? Dat soort kleine dingen - en já daar schaar ik ook bonnetjes van een flessenautomaat onder of geld uit een parkeermeter, dat gaat niet om honderden euro's - daar ga je toch niet zo heilig over doen?

Natuurlijk breng ik een mobieltje terug dat ik in het toilet heb gevonden of een portemonnee die ik op straat vind. Natuurlijk stop ik bij een zebrapad en zorg ik dat mijn patiënten genoeg pijnstilling hebben. Natuurlijk als ik zie dat iemand iets laat vallen, raap ik het op en ren ik achter die persoon aan om het terug te geven. Natuurlijk behandel ik anderen zoals ik ook behandeld wil worden.

En ja, misschien is dat bonnetje van 1,75 wel precies genoeg om een brood te kopen (voordat we weer met een geen-cent-te-makken-verhaal komen). Misschien vergeet ik dat bonnetje en vindt iemand het bonnetje die anders net te weinig geld heeft om zijn/haar boodschappen te betalen. Dan ga ik echt niet vloekend het weekend in omdat iemand mijn bonnetje heeft 'gestolen'. Dat is dan een eerlijke vinder en ik hoop dat zijn/haar brood (of een extra chocoladereep) dan heel erg lekker smaakt. Iemand die geen cent te makken heeft vergeet dat bonnetje niet want dan is het namelijk van levensbelang en de enige reden waarom je in die winkel kan lopen. Enkel mensen die zich niet extreem druk maken over geld en over flessenbonnetjes lopen (in mijn ogen) het risico zoiets te vergeten. Ik kan me niet voorstellen dat iets wat zo belangrijk voor iemand is zomaar vergeten zou kunnen worden.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 21 Apr 2014 16:22

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Ja, eigenlijk compleet eens met wat je zegt Lampenkapje. Dat krijg je beter verwoord dan ikzelf haha.
<<

Anoniem198

Bericht 21 Apr 2014 16:40

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Ik ben het met Sheherazade eens. Als je alleen maar neemt en nooit wat terug geeft zal er ook niks naar je toe komen.
Daarvoor geloof ik misschien teveel in karma.

Ik vind het niet meer dan normaal dat je bedankt voor iets als een ander wat voor je doet en iemand groet wanneer je een lift binnen stap,langs een receptie loopt of zoals ik nu elke dag in het ziekenhuis kom. Als er ouders zijn van andere kindjes dan groet ik altijd. Maar meestal word ik raar aan gekeken.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 21 Apr 2014 16:50

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Een heel verhaal van Lampenkapje, maar ik kan het niet beter verwoorden dan dat...
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 21 Apr 2014 16:56

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Victoria schreef:Ik ben het met Sheherazade eens. Als je alleen maar neemt en nooit wat terug geeft zal er ook niks naar je toe komen.
Daarvoor geloof ik misschien teveel in karma.


Maar wie heeft het dan over mensen die alleen maar nemen en nooit wat geven? Als je een keer een gevonden flessenbon inlevert, val je dan automatisch onder die categorie of zo? Dat lijkt mij persoonlijk wat kort door de bocht.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Hera

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 62

Geregistreerd: 25 Nov 2013 15:45

Bericht 21 Apr 2014 18:01

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Claufield, misschien moet je mijn post dan nog eens lezen? Ik ben niet steeds 'goed' en de ander 'fout', hoor. Uiteraard niet. Soms ben ik ook gewoon bot, gemeen en nors, want ook maar een mens. Neemt niet weg dat een ander op dat gedrag begint te bitchen, en terecht (dat kan ik dan ook pas plaatsen als mijn rotbui over is).

Ik vind jullie Nederlanders over het algemeen net zo vriendelijk! Of is dat perceptie? Soms iets té vriendelijk zelfs :laughcry:
<<

Vintage

Kletskop

Berichten: 970

Geregistreerd: 02 Sep 2013 18:27

Bericht 21 Apr 2014 19:26

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Lampenkapje, ik neem het dan alsnog niet mee! Ik heb laatst op het zwembad ook een muntje gevonden dat je krijgt op het moment dat je kaart geknipt wordt. Ik had het kunnen houden zodat mijn dochter de keer erop 'gratis' zou kunnen zwemmen, maar heb het alsnog afgegeven bij de balie.

Flippen om een bonnetje of iets dergelijks dat ik ben vergeten, doe ik niet. Jammer dat ik het ben vergeten dan, maar vooralsnog neem ik het bonnetje van een ander niet mee. Ik vind niet dat dat iets met heilig te maken heeft, ik ben gewoon zo. Voel me er ook niet lekker bij als ik zulke dingen doe. Ik geloof net als Victoria namelijk ook in karma.
Happiness comes
from within you.
You'll never find it by
chasing relationships,
jobs, beauty, money.
Happiness Always
starts within.
<<

Anoniem185

Bericht 21 Apr 2014 19:35

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Ik geloof niet in karma, maar stel je voor dat ik '-1 karma' zou krijgen door het gebruiken van een vergeten bonnetje van een ander of door het meenemen van vergeten parkeergeld van een ander, dan zou ik later op de dag door al mijn andere daden onder aan de streep nog steeds bijzonder positief uitkomen omdat ik namelijk ook veel + karma zou verdienen op een dag. Kortom, dan kan ik wel 20 bonnetjes op een dag 'stelen'. Of een bushokje vernielen. Of weet ik veel, iets anders slechts doen.

En daarom geloof ik dus niet in karma. Je kunt niet een 'slechte daad' met een aantal goede daden 'vereffenen'.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 21 Apr 2014 19:41

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Ik geloof in elk geval niet in een karma waarin het houden van een gevonden statiegeldbonnetje als een soort van misdaad wordt bestraft. Sowieso geloof ik niet zo in karma. Genoeg mensen die over lijken gaan en daar vrolijk mee wegkomen, genoeg mensen die altijd lief en eerlijk zijn en een hoop narigheid moeten incasseren - en alles er tussenin.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem198

Bericht 21 Apr 2014 19:42

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Susan schreef:
Victoria schreef:Ik ben het met Sheherazade eens. Als je alleen maar neemt en nooit wat terug geeft zal er ook niks naar je toe komen.
Daarvoor geloof ik misschien teveel in karma.


Maar wie heeft het dan over mensen die alleen maar nemen en nooit wat geven? Als je een keer een gevonden flessenbon inlevert, val je dan automatisch onder die categorie of zo? Dat lijkt mij persoonlijk wat kort door de bocht.


Zo bedoel ik het ook niet en had er misschien nog wat meer tekst en uitleg aan moeten geven.
Ik bedoel meer op de dingen die voor veel mensen vanzelfsprekend zijn terwijl ze dat niet zijn. Het "nemen" bedoel ik meer in een bredere zin dus.
<<

Anoniem185

Bericht 21 Apr 2014 19:46

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Susan schreef:Ik geloof in elk geval niet in een karma waarin het houden van een gevonden statiegeldbonnetje als een soort van misdaad wordt bestraft. Sowieso geloof ik niet zo in karma. Genoeg mensen die over lijken gaan en daar vrolijk mee wegkomen, genoeg mensen die altijd lief en eerlijk zijn en een hoop narigheid moeten incasseren - en alles er tussenin.
Precies wat jij zegt is dus ook waarom ik niet in karma geloof. Als karma bestond zat mijn oom al lang in de bak en werd daar verkracht door de andere gedetineerden, lag mijn échte opa op een pijnlijk sterfbed, had mijn oudoom alle botten in zijn lijf gebroken en was mijn overbuurman (voor gevoel opa) juist niet terminaal ziek geweest.
<<

Anoniem51

Bericht 21 Apr 2014 19:48

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Nouja, het is natuurlijk wel zo dat iemand die alleen maar neemt, neemt, neemt en altijd maar profiteert (wat uiteindelijk voor de omgeving ook echt wel op zal gaan vallen) maar nooit iets terugdoet, uiteindelijk ook steeds minder terug zal krijgen. Maar dat heeft niets met karma te maken, meer met dat mensen gewoon zat worden van dat egoïstische gedrag.
<<

Vintage

Kletskop

Berichten: 970

Geregistreerd: 02 Sep 2013 18:27

Bericht 21 Apr 2014 19:49

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Op die manier geloof ik ook niet in karma! Dat zou niet meer gezond zijn. Sinds kort ben ik me aan het verdiepen in het boeddhisme en op die manier die wordt omschreven geloof ik er wel in. :)
Laatst gewijzigd door Vintage op 21 Apr 2014 19:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
Happiness comes
from within you.
You'll never find it by
chasing relationships,
jobs, beauty, money.
Happiness Always
starts within.
<<

Anoniem198

Bericht 21 Apr 2014 19:52

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Wel of niet in karma geloven dat moet je zelf weten en iedereen moet ook doen waar je je goed bij voelt.
Ik zie het niet zo dat als ik bij iemand zijn autoruit insla dat dat dat bij mij ook zal gebeuren. Het zal ook echt niet 1 op 1 met je afgerekend worden. Ik zie het over een groter geheel.
<<

Anoniem185

Bericht 21 Apr 2014 19:53

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Sheherazade schreef:Op die manier geloof ik ook niet in karma! Dat zou niet meer gezond zijn. Sinds kort ben ik me aan het verdiepen in het boeddhisme en op die manier die wordt omschreven geloof ik er wel in. :)
Dus jij gelooft dat je door het gebruiken van een vergeten statiegeldbonnetje (wat na inleveren wordt weggegooid want er gaat echt niemand terug naar de infobalie om er om te vragen) je een mogelijk slechtere start hebt in je volgende leven omdat je hierdoor negatief karma hebt verzameld?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 21 Apr 2014 19:55

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Dundas schreef:Nouja, het is natuurlijk wel zo dat iemand die alleen maar neemt, neemt, neemt en altijd maar profiteert (wat uiteindelijk voor de omgeving ook echt wel op zal gaan vallen) maar nooit iets terugdoet, uiteindelijk ook steeds minder terug zal krijgen. Maar dat heeft niets met karma te maken, meer met dat mensen gewoon zat worden van dat egoïstische gedrag.


Ik weet niet of dat zo is. Sommige mensen hebben er een bijzonder talent voor om daar hun hele leven mee weg te komen, net als dat er mensen zijn die altijd geven maar niet goed hun grenzen aan kunnen geven, waardoor er altijd over hen heen gelopen wordt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem185

Bericht 21 Apr 2014 19:57

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Susan schreef:
Dundas schreef:Nouja, het is natuurlijk wel zo dat iemand die alleen maar neemt, neemt, neemt en altijd maar profiteert (wat uiteindelijk voor de omgeving ook echt wel op zal gaan vallen) maar nooit iets terugdoet, uiteindelijk ook steeds minder terug zal krijgen. Maar dat heeft niets met karma te maken, meer met dat mensen gewoon zat worden van dat egoïstische gedrag.


Ik weet niet of dat zo is. Sommige mensen hebben er een bijzonder talent voor om daar hun hele leven mee weg te komen, net als dat er mensen zijn die altijd geven maar niet goed hun grenzen aan kunnen geven, waardoor er altijd over hen heen gelopen wordt.
Ik snap wel wat Dundas probeert te zeggen en ik denk dat het ook wel klopt. Ik wil ook voor mensen die het 'wel makkelijk' vinden minder doen dan voor mensen die iets terug doen en bedanken. Maar dat vind ik inderdaad iets heel anders dan karma, dit is een reactie van andere mensen op jouw attitude.
<<

Anoniem51

Bericht 21 Apr 2014 19:57

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Susan schreef:
Dundas schreef:Nouja, het is natuurlijk wel zo dat iemand die alleen maar neemt, neemt, neemt en altijd maar profiteert (wat uiteindelijk voor de omgeving ook echt wel op zal gaan vallen) maar nooit iets terugdoet, uiteindelijk ook steeds minder terug zal krijgen. Maar dat heeft niets met karma te maken, meer met dat mensen gewoon zat worden van dat egoïstische gedrag.


Ik weet niet of dat zo is. Sommige mensen hebben er een bijzonder talent voor om daar hun hele leven mee weg te komen, net als dat er mensen zijn die altijd geven maar niet goed hun grenzen aan kunnen geven, waardoor er altijd over hen heen gelopen wordt.

Dat is ook waar, maar dan nog vind ik het geen karma.
<<

Anoniem51

Bericht 21 Apr 2014 19:58

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Wat Lampenkapje zegt, bedoel ik inderdaad :)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 21 Apr 2014 20:07

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Ik vind dat ook geen karma. Maar het is niet per se zo dat wie goed doet, goed ontmoet, het is gecompliceerder, ik denk dat je een bepaalde balans moet vinden tussen investeren in anderen en investeren in jezelf/je grenzen aangeven.

Ik bedoel, hoe vaak hoor je niet mensen klagen dat zij altijd voor anderen klaarstaan, altijd een kaartje sturen, altijd een cadeautje meenemen, altijd helpen, en dat die anderen het andersom laten afweten?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem51

Bericht 21 Apr 2014 20:10

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Ja, maargoed, dat is weer een hele andere discussie, ik wilde alleen maar even zeggen dat ik het geen karma vind :)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 21 Apr 2014 20:12

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Oké, dat ben ik met je eens, ik vind het ook geen karma. Maar als er al een karma zou zijn dan geloof ik niet dat onbenullige dingetjes als andermans flessenbon inleveren daarin meegenomen zouden worden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem51

Bericht 21 Apr 2014 20:16

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Nee, dat denk ik inderdaad ook niet. Ik vind het eigenlijk sowieso wel raar dat het woord karma hier genoemd werd, gezien de redelijk 'simpele' onbeleefdheden die hier voorbijkomen.
<<

ChiQ

Bericht 21 Apr 2014 21:32

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Karma, of niet maar wat vandaag gebeurde....
We waren bij het tuincentrum, hadden behoorlijk wat gekocht en tijdens het afrekenen kwam er een andere dame iets vragen aan het meisje aan de kassa, even later noemt ze mij het bedrag dat ik moet betalen. Ik steek mijn pinpas erin en vraag nog: 'heb je ook al dat potgrond aangeslagen?' Nee zegt ze. Dus prijs ging met 30,- omhoog. Gingen we naar het Amsterdamse bos, we wandelden wat, eten een pannekoek, komen weer terug bij de auto op een rustige parkeerplek en stappen in, zien we 20,- onder onze ruitenwisser. Zomaar. Geen schade aan de auto oid. :wtf:
<<

Vintage

Kletskop

Berichten: 970

Geregistreerd: 02 Sep 2013 18:27

Bericht 21 Apr 2014 21:42

Re: Hoe zijn jouw 'normen en waarden?'

Lampenkapje schreef:
Sheherazade schreef:Op die manier geloof ik ook niet in karma! Dat zou niet meer gezond zijn. Sinds kort ben ik me aan het verdiepen in het boeddhisme en op die manier die wordt omschreven geloof ik er wel in. :)
Dus jij gelooft dat je door het gebruiken van een vergeten statiegeldbonnetje (wat na inleveren wordt weggegooid want er gaat echt niemand terug naar de infobalie om er te vragen) je een mogelijk slechtere start hebt in je volgende leven omdat je hierdoor negatief karma hebt verzameld?


Nee, maar ik geloof wel dat acties (denken, doen etc.)een gevolg hebben. Dat is karma (voor mij). En nee ik geloof er niet zo zwart wit als jij hierboven beschrijft.
Happiness comes
from within you.
You'll never find it by
chasing relationships,
jobs, beauty, money.
Happiness Always
starts within.
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers