Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

<<

Anoniem238

Bericht 18 Apr 2014 13:44

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

Aziraphale schreef:Boekenwurm, op mijn school hoeft dat gelukkig niet. Anders lijkt me dat wel lastig, ja. Sowieso is mijn school zowel katholiek als protestants en merendeel van het publiek heeft geen godsdienst. We besteden aandacht aan bijbelverhalen, normen en waarden en er is veel aandacht voor geloven waar je je zelf het beste bij voelt. Ik zal niet zomaar te koop lopen dat ik geen bepaalde godsdienst aan hang, we hebben gewoon respect voor allerlei visies. En de reden dat ik er werk is voornamelijk om de vernieuwende onderwijsvisie, niet om het geloof.

Een breed georiënteerde school dus, fijn!
Ik vroeg het, omdat ik gisteren in een vacature voor op een scholengemeenshap las dat als je niet van een bepaalde geloofsstroming binnen het christendom was je niet hoefde te solliciteren. Dit zit bijna tegen discriminatie aan, maar aan de andere kant als je als ongelovige op een christelijke school lesgeeft lijkt mij dat soms ook nog wel te botsen.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 18 Apr 2014 18:28

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

Ja dat weet ik, omdat ik op een christelijke school werk.
Witte donderdag: laatste avondmaal
Goede Vrijdag: het verraad door Judas/Petrus, kruisiging
Stille zaterdag: stilte en verdriet om de dood, de twee Maria's zalven het lichaam van Jezus
Paaszondag: opstanding uit de dood
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 18 Apr 2014 18:40

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

MissBitchy schreef:Ja dat weet ik, omdat ik op een christelijke school werk.
Witte donderdag: laatste avondmaal
Goede Vrijdag: het verraad door Judas/Petrus, kruisiging
Stille zaterdag: stilte en verdriet om de dood, de twee Maria's zalven het lichaam van Jezus
Paaszondag: opstanding uit de dood


De zalving mocht niet op zaterdag vanwege de sabat. Aangezien Jezus een Joods was.
De zalving van het lichaam gebeurd pas drie dagen nadat hij aan het kruis is gestorven.

Het eerste stuk wist ik, de rest even google gebruikt. Het is stille zaterdag omdat de klokken van de kerk van witte donderdag tot de paaswake niet luiden.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 18 Apr 2014 20:47

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

Toen ik het plaatste, twijfelde ik al.
Want er staat me ook nog bij dat ze op paaszondag naar het graf gaan om het lichaam te zalven en dan komen ze er dus achter dat het graf leeg is.
<<

No. 3

Bericht 19 Apr 2014 19:49

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

Silly-One schreef:Het is stille zaterdag omdat de klokken van de kerk van witte donderdag tot de paaswake niet luiden.
Maar natuurlijk luiden ze niet, omdat we dan gedenken dat Jezus in het graf lag, dat Hij gestorven is. Dat lijkt me de diepere achtergrond.
<<

M-G

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 20 Apr 2014 01:55

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

Pfff even denken hoor... zonder het verdere topic te lezen denk ik het volgende:

Witte donderdag: laatste avond maal (dat is het eerste dat mij te binnen schiet)
Goede vrijdag: Jezus is gekruisigd voor al de zonden van de mens.
Stille zaterdag: iets met laatste vastendag en herdenking van het lichaam van Jezus?? Verder is het altijd de dag voor Pasen maar de daadwerkelijke betekenis??? Geen idee... sorry...
Afbeelding
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers