Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Aankoopmakelaar, wel of niet?

<<

Anoniem5

Bericht 09 Sep 2013 20:04

Aankoopmakelaar, wel of niet?

Hebben jullie gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar?
Waarom wel, waarom niet?
Denk je dat het zonder ook goed gelukt zou zijn als je er wel gebruik van hebt gemaakt?
En als je er geen gebruik van hebt gemaakt, denk je dat het beter was geweest om er wel gebruik van te maken?
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 10 Sep 2013 11:22

Re: Aankoopmakelaar, wel of niet?

Wij hadden wel een aankoopmakelaar. Dat was wel via een contact van de werkgever van mijn man dus we kregen een aantrekkelijke prijs.

Hij is uiteindelijk naar zo'n 10 bezichtingen met ons geweest, hij heeft veel goede tips gegeven en dingen uitgelegd en door zijn tips hebben we een appartement wat ons eerst heel leuk leek ook niet gekocht en daar zijn we achteraf ook blij mee.
Wij hebben uiteindelijk een nieuwbouwappartement gekocht en dachten niet te kunnen onderhandelen over de prijs, maar dat is dus wel gelukt en zijn kosten heeft hij op die manier ruim terug verdiend.

Daarnaast was er een fout gemaakt door de verkopende partij waardoor wij opeens een stuk meer moesten betalen, een bedrag wat wij niet zo hadden liggen en snel opgelost moest worden anders kregen wij de sleutel niet. Daar heeft hij toen flink achteraan gezeten en dat heeft hij toen heel snel, heel goed geregeld. Binnen een dag hadden we een fors bedrag terug op onze rekening.

In ons geval was het zo dat we een vast bedrag betaalde. Zij vonden een bepaald deel van de aankoopsom niet eerlijk omdat je als koper uiteraard zo min mogelijk voor het huis wil betalen en de makelaar er dan voordeel bij heeft als de aankoopprijs hoger is.

Bij ons ligt het dus net even anders als bij jullie omdat de makelaar ons tijdens het hele process begeleid heeft en niet alleen bij een uiteindelijke aankoop.
Als ik jou verhaal zo lees zou ik persoonlijk inderdaad met een makelaar in zee gaan om te zorgen dat alles goed geregeld wordt.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem151

Bericht 10 Sep 2013 11:32

Re: Aankoopmakelaar, wel of niet?

Wij hadden een aankoopmakelaar en ik vond het heel fijn! Hij heeft een flink deel van de vraagprijs afgekregen en kon ons veel informatie verschaffen. Het was voor ons de eerste keer dat we een huis gingen kopen, dus het was fijn dat hij ons alles kon vertellen/uitleggen. Ook heeft hij bijvoorbeeld de taxatie geregeld e.d., zodat wij niet heen en weer hoefden te rijden. Het kostte hier €999, maar dat hebben we ruim terugverdiend.
<<

Anoniem5

Bericht 10 Sep 2013 11:43

Re: Aankoopmakelaar, wel of niet?

Ja, dat denk ik ook Minnoesepoes. Ik ga morgen eerst nog een andere, dezelfde soort woning bezichtigen die net onder de waarde te koop staat en aan de hand daarvan bepalen of we hem nog gaan aanstellen.
Maar hebben jullie dan ook de vraagprijs betaald en het verschil tussen de vraagprijs en de onderhandelde prijs op jullie rekening gestort gekregen? Moesten jullie daar geen belasting over betalen of hebben ze daar in het bedrag rekening mee gehouden zodat je het verschil wel netto overhoudt?

Ik vond het een vreemde constructie, maar nu ik dit van jou lees, bedenk ik mij dat mijn zus ook de vraagprijs heeft betaald voor haar nieuwbouwwoning, maar dan ter onderhandeling een waardebon kreeg van de winkel waar zij haar keuken wilde kopen. Zoiets zouden we ook kunnen voorstellen natuurlijk, maar dan met een hoger bedrag dan dat zij in gedachten hadden om op onze rekening terug te storten.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 10 Sep 2013 12:13

Re: Aankoopmakelaar, wel of niet?

Nee wij hebben die constructie niet gehad hoor! Ik moet zeggen dat ik dat ook wel wat vreemd vind.

Maar aan de andere kant vind begrijp ik die keuken constructie van je zus wel weer. Wij mochten bijvoorbeeld zelf de tegels uitzoeken voor de badkamer maar wel voor een bepaalde waarde en bij een bepaald tegel bedrijf waar de aannemer mee samen werkte. In het geval van je zus maakt het niet zo gek veel uit of je de keuken dan tijdens de bouw of net na de bouw bij dat keukenbedrijf uitzoekt. Het kan goed dat de aannemer al een contact met het keukenbedrijf heeft voor een bepaald aantal keukens en geld terug storten dus niet zomaar een optie is.

Maar goed het gaat hier wel om geld terug storten en net weer even een ander verhaal. Ik kan daar niet over oordelen. Vandaar dat ik dat denk ik persoonlijk wel met een makelaar zou doen.

Bij ons ging het om een nieuwbouw appartement en dan betaal bij de makelaar de bouwdelen die op dat moment verstreken zijn en daarna krijg je elke keer per bouwdeel nog een rekening van de aannemer. Wij kochten vrij laat ons appartement, de bouw was al bijna klaar en we hadden dus het grootste deel al bij de notaris betaald. Maar het was zo dat een woningbouwvereniging de verkopende partij was en de aannemer de rekeningen voor de losse bouwdelen verstuurde. De woningbouwvereniging had een rekenfout gemaakt waardoor wij dus bij de makelaar een te groot deel hadden betaald, daar kregen we de rekeningen van de aannemer boven op en dat klopte dus totaal niet meer.
Toen hebben we geld terug gekregen van de verkopende partij om over te maken aan de aannemer. Ze hadden het ook direct naar de aannemer over kunnen maken maar hebben het zo gedaan om verwarring te voorkomen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem103

Bericht 10 Sep 2013 16:44

Re: Aankoopmakelaar, wel of niet?

Wij hebben geen aankoopmakelaar gehad en dat ging prima. Ik zou ook echt niet weten wat de meerwaarde voor ons was geweest als we die wel gehad hadden.
<<

Valerie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:25

Bericht 10 Sep 2013 17:12

Re: Aankoopmakelaar, wel of niet?

Wij hebben geen aankoopmakelaar gehad en ook niet gemist. We hebben zelf een bouwkundige keuring o.i.d. laten doen en zelf onderhandeld over de prijs.
Make happy memories
<<

Eppie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 441

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:56

Bericht 10 Sep 2013 22:51

Re: Aankoopmakelaar, wel of niet?

Ook hier geen aankoopmakelaar. Ik heb het ook niet gemist. Zelf onderhandelen was spannend, maar deze spanning zou ik ook hebben gevoeld wanneer iemand anders dit zou hebben gedaan. Een huis kopen is en blijft spannend!!
We hebben door zelf te onderhandelen, 40.000 euro van de vraagprijs af gekregen.
Afbeelding

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers