Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Bloed prikken bij peuter

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 09 Apr 2014 07:43

Bloed prikken bij peuter

Wie heeft er wel eens bloed moeten laten prikken bij haar kind? En hoe ging/werkte/lukte dat?
De HA heeft het aangeraden omdat B steeds verhoging en koorts blijft houden en zo spookt 's nachts.
Ik moet naar het normale inloopspreekuur, want de kinderpoli is echt op onmogelijke tijden.
Maar zie er zo tegenop, ik krijg gewoon al buikpijn bij het idee :(
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 09 Apr 2014 07:50

Re: Bloed prikken bij peuter

Ik ben een week of 4-6 terug met mijn dochter geweest. Ze moest haar arm strekken, ze kreeg uitleg en dat ze na afloop een klein cadeautje mocht uitkiezen. Een tweede vrouw hield haar arm vast en de ander prikte erin om bloed af te nemen. Dat ging in 1 keer goed en er werden twee buisjes afgenomen. Mijn dochter deed het niet zoveel. Het prikje kriebelde een beetje volgens haar.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 09 Apr 2014 07:52

Re: Bloed prikken bij peuter

Wow, wat een heldin Chaos!

Ik moet wel op het normale inloopspreekuur, het kinderprikken is echt op onmogelijke tijden :palm:
<<

Anoniem 146

Bericht 09 Apr 2014 07:54

Re: Bloed prikken bij peuter

Ik ben eens met mijn nichtje geweest, ze was toen geloof ik een jaar of 1,5/2. Toen prikten ze in de vinger. Ik weet niet bij welke leeftijd dat veranderd. Hoe oud is B?
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 09 Apr 2014 07:55

Re: Bloed prikken bij peuter

Ik moest direct vanuit huisarts met haar door naar het ziekenhuis om bloed af te nemen. Dat was ook bij de gewone inloop. Ze was t enige kind in de wachtruimte met 25-30 personen. Was geen probleem!
Maar mijn dochter is natuurlijk wel iets ouder.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 09 Apr 2014 07:59

Re: Bloed prikken bij peuter

26 maanden!
<<

orchidee

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 88

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:15

Bericht 09 Apr 2014 08:04

Re: Bloed prikken bij peuter

Wij kregen Emla zalf( verdovend) van de huisarts.
We moesten direct gaan prikken, dus geen speciaal kinderprikuur.
Ze lieten haar niet te lang wachten, ze hebben een verpleegkundige opgeroepen die veel ervaring had met kinderen prikken.
<<

Anoniem173

Bericht 09 Apr 2014 08:29

Re: Bloed prikken bij peuter

Ik zou iig oppassen met traumatische ervaringen. Echt ik heb patienten die prikangst hebben na incidenten waarbij ze als kind werden vastgehouden en gebonden om bloed af te nemen. Zo sneu. Heb geen ervaeing met kinderen voor de rest qua tips
<<

Myloon

Kletskop

Berichten: 898

Geregistreerd: 16 Sep 2013 13:41

Bericht 09 Apr 2014 08:35

Re: Bloed prikken bij peuter

Bij ons in het ziekenhuis hebben een speciale kamer voor kinderen, die ze volgens mij gewoon de hele dag gebruiken?
Er hangen met spiralen vissen aan het plafond en het behang is ook gericht op kinderen.
Ik ben toen met mijn zoontje geweest, maar met een baby is dat natuurlijk ook weer heel anders.
20-09-2013 N. & T. Geboren!
<<

Blue flower

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:54

Bericht 09 Apr 2014 08:54

Re: Bloed prikken bij peuter

Wanneer moet je Lejow? Ik zou ook even de huisarts bellen om te vragen of je emla zalf kan krijgen. Die zalf zorgt voor een plaatselijke verdoving en zal B helemaal niks van de prik voelen. Gewoon uitleggen dat jij ook helemaal pijn in je buiks ervan krijgt als je er aan denkt.
10.12.2010
21.03.2013
16.08.2016
<<

Anoniem97

Bericht 09 Apr 2014 08:55

Re: Bloed prikken bij peuter

Met zoontje toen hij 1 was en toen hij 2 was.
Het is zo gepiept en beide keren gaf hij geen kik.
<<

Funk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 622

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 09 Apr 2014 09:02

Re: Bloed prikken bij peuter

De keren dat hij hier geprikt is als peuter kreeg hij verdovende zalf. Ook was er een jongen bij die hem af ging leiden met belleblaas. Een ander hield zijn arm vast en weer een ander prikte. Telkens als hij wilde kijken riep de jongen hem om bellen te blazen. Na afloop mocht hij iets uitzoeken.
Oh ja, die jongen (ik kom niet meer op de naam, activiteitenbegeleider?) kwam van te voren ook met een pop om alles voor te doen. Maar dat is denk ik alleen als ze daarna nog worden opgenomen of onderzoeken krijgen.
Sterkte, niks aan voor jullie als ouders.. en natuurlijk voor je kleine meisje.
Ik zou trouwens wel kort aan haar uitleggen wat jullie gaan doen zodat het geen totale verrassing is voor d'r.
Grote boef 4-9-2011
Kleine boef 29-07-2013
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:30

Bericht 09 Apr 2014 09:49

Re: Bloed prikken bij peuter

Bij ons is het zo als je komt en de wachtkamer zit vol je voor mag als je met een kind komt.
Mijn kinderen hebben die al heel vaak moeten doen.
Ze gaan naar een kinderkamer en daar komen zusters om te prikken.
Mijn meiden vinden die band om je arm nog veel erger dan het prikken zelf, die band doet zeer zeggen ze.
Daarna mogen ze een pleister en een kanootje uitzoeken.
Gewoon gaan dan ben je er maar vanaf, die emla pleisters helpen niet altijd is mijn ervaring wel.
<<

Zilver

Noob

Berichten: 59

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:01

Bericht 09 Apr 2014 12:07

Re: Bloed prikken bij peuter

Mas is inmiddels nu een keer of 12 geprikt, maar het blijft een drama. Zodra hij het karretje met medicijnen enz de kamer in ziet rijden raakt hij al in paniek. Hier gaat het dan ook bijna niet. Meestal houden we hem met 3 man vast en de 4e prikt.
Hopelijk lukt het bij B. gelijk. Succes!
Mama van Yasemin & Mas
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11153

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 09 Apr 2014 13:06

Re: Bloed prikken bij peuter

Ik krijg die zalf ook gewoon en ik ga niet naar het kimderspreekuur. Val alleen al flauw van een haak naald zo bang ben ik.
R. 2013
D. 2016
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:25

Bericht 09 Apr 2014 13:09

Re: Bloed prikken bij peuter

Ik heb zelf op het lab gewerkt, en moest ook weleens een kindje prikken. En meestal waren de ouders er meer van onder de indruk dan de kindjes zelf! ;)
Waar ik zelf met regelmaat op stuitte is dat moeders (hoe goed bedoeld dan ook) hun kind vertellen dat het geen pijn doet. Tja, dan prik jij dat kindje en die is vervolgens heel erg boos op jou want zijn/haar moeder had gezegd dat het geen pijn zou doen! En bedankt moeder! ;)
Probeer het voor B niet groter te maken dan dat het is. Natuurlijk snap ik dat het voor jou ook moeilijk is, zeker als je zelf er ook niet goed tegen kan. Probeer dus niet jou angsten over te brengen op je kind. B weet tenslotte nog niet eens wat er gaat gebeuren, maar wees wel eerlijk tegen haar. Vertel haar dat ze naar een prik zuster gaat, die draagt meestal een witte jas (ik deed hem vaak uit als ik een kindje moest prikken, oogt wat minder eng). Vertel haar dat ze een bandje om haar arm krijgt die heel strak gaat en dat de zuster dan een beetje bloed uit haar armpje gaat halen omdat te onderzoeken. Ik vertelde vaak dat we gingen kijken of er beestjes in hun bloed zwommen die hun ziek maakten.

Als er bij ons een moeder kwam die er ook erg angstig voor was, dan liet ik die meestal in de wachtkamer wachten en nam een collega het kindje op schoot en de ander deed de bloedafname, ging prima. Hoe moeilijk het ook is, probeer niet jou angst mee te geven aan B. Dan kan je haar beter meegeven aan de prik zuster dan dat je daar zelf helemaal met klamme handjes en klotsende oksels jezelf zit op te vreten van ellende.

En ik zou idd Emla zalf vragen bij de huisarts en dit minimaal een uur van te voren in beide elleboogplooien smeren. Door de zalf komen de aderen ook iets oppervlakkiger te liggen, wat het prikken een stuk makkelijker maakt.

Succes en sterkte met je meisje!!
Afbeelding

Afbeelding
<<

anoniem213

Bericht 09 Apr 2014 13:56

Re: Bloed prikken bij peuter

Toen ik vijf was (dus wel net iets ouder) moest ik heel vaak bloed laten prikken. Soms een paar keer per week en daarna nog een lange periode elke twee weken. Mijn ouders hebben toen uitgelegd dat het even vervelend was, maar dat het nog vervelender was wanneer ik mijn arm weg zou trekken of heel stijf zou houden. Het probleem bij mij was (en is) echter ook dat ik aders heb die slecht te zien zijn, dus ik werd ook regelmatig misgeprikt. Mijn prikangst is dus ook redelijk terecht, want dat is echt een nare pijn. Uiteindelijk zeiden mijn ouders op een gegeven moment wel dat ik een knuffel uit mocht zoeken als ik niet zou huilen, want na een lange tijd regelmatig prikken, wilde ik echt niet meer en ging ik dus wél hysterisch huilen en mijn arm wegtrekken. Daarvoor zeiden mijn ouders dat iedereen het begreep als ik moest huilen. Ik vind een kind belonen voor niet huilen ergens niet echt passen, maar ik begrijp de keuze wel op dat moment. Ik weet ook nog precies welke knuffel het was en dat ik heel trots was dat het was gelukt. Van de afdeling in het ziekenhuis kreeg ik wel altijd een kleurplaat per buisje dat ze af hadden getapt, maar ik had een hekel aan kleuren :laughcry:.

Zelf zou ik denk ik proberen haar wel voor te bereiden en dus niet te zeggen dat je niks voelt, maar er niet te dramatisch over te doen. Als je zelf rustig bent, kan ze volgens mij gewoon bij je op schoot.
<<

Anoniem64

Bericht 09 Apr 2014 14:07

Re: Bloed prikken bij peuter

Bij de jongste kon het door de broviac, maar is ook wel eens via een vingerprik gedaan.

Bij haar tweelingzusje moest het pas ook, ik heb het haar rustig uitgelegd en ze liep ook rustig mee, samen met haar zusje en de oudste. Ze mocht bij me op schoot, bandje liet ze ook heel rustig toe. De vrouw vertelde ook precies wat ze ging doen, en zelf hield ik haar arm vast. Voor ze het doorhad zat de naald er al in en waren de buisjes ook al vol. Ze huilde maar heel even, meer van schrik dan van pijn. Het viel me echt mee, haar zusje is een bikkel, maar zij blijkbaar ook. Had het zelf anders verwacht bij haar. :)
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 09 Apr 2014 14:09

Re: Bloed prikken bij peuter

Ik ben zelf gelukkig niet bang voor naalden. Ik ben meer bang voor de pijn voor haar.
Ik hoop vanmiddag te kunnen tijdens het inloopspreekuur.

Zal haar inderdaad kort uitleggen wat er gebeurt. Ze heeft het al eens eerder gezien, toen ik geprikt moest worden.

B heeft naar mijn idee een flinke pijngrens, dus we gaan het meemaken.
Vroeger toen ik geprikt moest worden kreeg ik van mijn ouders altijd een chocolade ei. Die 'traditie' houden we er maar in.
<<

Anoniem73

Bericht 09 Apr 2014 14:32

Re: Bloed prikken bij peuter

Felice heeft rond die leeftijd ook eens moeten prikken. Ging eigenlijk heel vlot en ze vond het reuze intressant.
ik heb zelf jaren bloed geprikt en bij die kleintjes prikte ik meestal met een vlindernaaldje mits het niet teveel buisjes zijn.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 09 Apr 2014 19:20

Re: Bloed prikken bij peuter

Nou, het viel alles mee.
Er waren 2 super lieve zusters die echt even de tijd voor ons namen.
Een ging prikken, en ik en de andere zuster hielden haar vast.
Ze moest wel even flink huilen, maar raakte niet in paniek ofzo verder en bleef goed zitten.

Als troost kreeg ze een knuffel dolfijntje en een heus prik diploma! En zelfs Pooh kreeg een verbandje om zijn arm :)
Van mij kreeg ze heerlijk chocolade ei, en.. volgens mij is ze het nu alweer vergeten haha
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:25

Bericht 09 Apr 2014 22:37

Re: Bloed prikken bij peuter

Fijn dat het zo is meegevallen! En gelukkig vergeten die kleintjes zulke dingen weer heel snel! :D
Afbeelding

Afbeelding
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 10 Apr 2014 08:08

Re: Bloed prikken bij peuter

Fijn dat het zo goed ging!
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers