Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nergens van onder de indruk zijn

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Apr 2014 12:56

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Een gulden middenweg lijkt mij het fijnste, dat je er niet compleet van ondersteboven bent als iemand boos op je is en dus ook niet heel conflictvermijdend wordt, maar dat je wel bij te sturen bent.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem57

Bericht 07 Apr 2014 13:02

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Reva schreef:
Chaos schreef:Ook hier herkenbaar. Mijn dochter kan ook niks schelen. Heb het zonder straf, met straf en gecombineerd geprobeerd maar boeit haar allemaal niks. En op haar strafplekje mept en trapt ze vervolgens ook nog even alles waar ze bij kan komen. Ben een paar jaar verder maar weinig vooruitgang. Aard van het beestje, vrees ik. Ik troost me maar met de gedachten dat ze bijna naar de basisschool gaat en ik er dan niet meer hele dagen mee zit en dat t voor ons nu vervelend is maar het voor haar in de toekomst vast een prettige eigenschap is.



Hoezo is niet onder de indruk zijn van gezag in de toekomst voor haar vast een prettige eigenschap?


Bij mijn dochter vind ik haar eigen wil voortzetten, doorzettingsvermogen en haar niks laten opleggen helemaal geen verkeerde eigenschappen. Ik hoop bijv dat ze er later met opdringerige mensen profijt van heeft.
<<

anoniem213

Bericht 07 Apr 2014 13:04

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Of ze wordt juist zelf een van die opdringerige mensen.
<<

anoniem213

Bericht 07 Apr 2014 13:08

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Susan schreef:Een gulden middenweg lijkt mij het fijnste, dat je er niet compleet van ondersteboven bent als iemand boos op je is en dus ook niet heel conflictvermijdend wordt, maar dat je wel bij te sturen bent.

Ja dit inderdaad :).
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1960

Geregistreerd: 18 Nov 2013 20:57

Bericht 07 Apr 2014 13:10

Re: Nergens van onder de indruk zijn

June schreef:
Susan schreef:Een gulden middenweg lijkt mij het fijnste, dat je er niet compleet van ondersteboven bent als iemand boos op je is en dus ook niet heel conflictvermijdend wordt, maar dat je wel bij te sturen bent.

Ja dit inderdaad :).


Inderdaad. En een eigen wil en doorzettingsvermogen vind ik ook alleen maar goed en positief, maar wel wat heel anders dan totaal niet onder de indruk zijn van gezag en jezelf trosten met de gedachte dat het later vast een positieve eigenschap is.
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 07 Apr 2014 13:16

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Wij hebben het boek 'kijk eens wat ik kan' (voor 4,- op mp gekocht). Ik vind t erg fijn om hierin te lezen dat veel van de streken die T. uithaalt bij zijn leeftijd horen. Kinderen ondergaan zo ontzettend veel mentale ontwikkelingen...ze kunnen er niks aan doen dat ze zich zo gedragen en dat wij hun gedrag als onwenselijk zien. De oplossingen die het boek aandraagt zijn niet altijd mijn ding, daarvoor kan ik je how2talk2kids adviseren!
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Anoniem57

Bericht 07 Apr 2014 13:32

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Reva schreef:
June schreef:
Susan schreef:Een gulden middenweg lijkt mij het fijnste, dat je er niet compleet van ondersteboven bent als iemand boos op je is en dus ook niet heel conflictvermijdend wordt, maar dat je wel bij te sturen bent.

Ja dit inderdaad :).


Inderdaad. En een eigen wil en doorzettingsvermogen vind ik ook alleen maar goed en positief, maar wel wat heel anders dan totaal niet onder de indruk zijn van gezag en jezelf trosten met de gedachte dat het later vast een positieve eigenschap is.


Ik heb zelf nooit gezegd dat mijn dochter niet onder de indruk is van gezag, het vergt alleen wat extra moeite om het haar te laten doordringen. Ze wordt heel vrij gelaten bij ons, is soms ook stierlijk vervelend, overschrijdt grenzen, weet dat ze het doet en dat het niet mag. Ik heb genoeg vertrouwen in de manier waarop wij opvoeden, dat we haar normen en waarden meegeven en ze geen vervelende persoonlijkheid wordt.
<<

Anoniem57

Bericht 07 Apr 2014 13:34

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Overigens denk ik ook gewoon dat dit geen abnormaal gedrag is hoor, het zijn gewoon kinderen, alle kinderen die ik ken zijn zo (in deze leeftijd).
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 07 Apr 2014 13:51

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Reva schreef:
Chaos schreef:Ook hier herkenbaar. Mijn dochter kan ook niks schelen. Heb het zonder straf, met straf en gecombineerd geprobeerd maar boeit haar allemaal niks. En op haar strafplekje mept en trapt ze vervolgens ook nog even alles waar ze bij kan komen. Ben een paar jaar verder maar weinig vooruitgang. Aard van het beestje, vrees ik. Ik troost me maar met de gedachten dat ze bijna naar de basisschool gaat en ik er dan niet meer hele dagen mee zit en dat t voor ons nu vervelend is maar het voor haar in de toekomst vast een prettige eigenschap is.



Hoezo is niet onder de indruk zijn van gezag in de toekomst voor haar vast een prettige eigenschap?


Je hebt gezag en gezag natuurlijk, maar ik vind het heel prima dat ze zich geen dingen door anderen (vriendinnen/vrienden/partner etc) laat opleggen en ze dus niet zo snel iemand over zich laat domineren als ze dit karaktertrekje niet kwijt raakt. Er is mijn inziens niets mis met een eigen sterke wil of iets juist niet willen.
Ze is nu natuurlijk nog maar een kleine kleuter die kijkt hoeveel ze voor elkaar kan krijgen en hoe gevoelig wij daarvoor zijn. Zo weet ze precies hoe ze het bij mijn man voor elkaar moet krijgen en dat het bij mij niet lukt.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

fashionmommy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1141

Geregistreerd: 30 Mrt 2014 19:05

Bericht 07 Apr 2014 13:57

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Wat ik tegenwoordig doe zoveel mogelijk negeren en het los te laten. Hoe meer je er boven op zit hoe leuker ze het vinden.
You'll be her first role model, her first friend, her first love. You're her mom and she's you're whole world. She's you're little girl. ❤





Afbeelding
<<

Anoniem99

Bericht 07 Apr 2014 14:00

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Bazinga schreef:Ik zou een hele slechte moeder zijn, want k zou terugslaan. Niet hard natuurlijk... Maar toen mn broertje 2 was en een bijt-fase door ging, beet ik m gewoon terug. Hij was ontzettend verontwaardigd en zei dat het pijn deed, maar binnen een week was het klaar.

Maar goed, ik heb ook alleen een kat.


Haha +1.. Ik ben dan ook niet zo pedagogisch verantwoord opgevoed als de kids hier. En daar ben ik heel blij mee. Ik zie in mijn omgeving ook duidelijk het verschil tussen onwijs pedagogisch opgevoede kids en welke dat niet zijn. En die laatste gedragen zich (bijna altijd).
<<

Sjaak Trekhaak

Bericht 07 Apr 2014 14:02

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Dat een kind niet van slag te krijgen is door de ouders wil absoluut niet zeggen dat het geen respect voor gezag heeft. Mijn dochter past in het plaatje dat Lejow in haar post beschreef. Maar op school hoor ik dat ze goed luistert en op haar rapport heeft ze altijd een 'goed' voor respect. Ze komt wel voor zichzelf op en dat lijkt me heel belangrijk in deze maatschappij.

(Even als hart onder de riem voor oa Parel, Lejow en Chaos :) )
<<

Anoniem75

Bericht 07 Apr 2014 14:20

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Ik ben eigenlijk wel 'blij' om te lezen dat mijn kind niet de enige is met dit gedrag. Ik word er gewoon moedeloos van soms. S. is op dit moment zo dwars en luistert totaal niet en als hij straf krijgt (hier is dat 3 minuten in de hoek) maakt het op dat moment indruk maar na een minuut lijkt hij alles weer vergeten te zijn. Nee op dit moment is het hier thuis echt niet gezellig :( We kunnen zelf met hem de deur niet uit. Een bezoekje aan de supermarkt is al drama. Hij rent weg, wij kunnen roepen wat we willen maar hij luistert gewoon niet. Ik voel me soms net zo'n schreeuwende tokkie als hij weer niet luistert. Voorbeeldje : gisteren rende hij ineens op z'n sokken de voordeur uit. Ik zat op de bank met T. en mijn man stond onder de douche. Hij rende zo een paar meter weg en lol dat hij had. Tot dat ik boos werd en achter hem aan rende (nouja ik deed m'n best) en hij begin keihard te huilen en te schreeuwen en ging op de grond zitten. Ik sleurde hem daarna dus met 1 arm maar binnen en er vloog een g*dv*rd*mm* uit m'n mond. De buurt zal wel gedacht hebben.. Nee echt zo niet leuk dat gedrag van hem soms en ik voel me echt zo'n slechte moeder nu :'(
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 07 Apr 2014 15:10

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Misschien een tip, probeer je verwachtingen aan je kind te veranderen. Blijkbaar verwachten jullie dingen die je kind nog niet kan. Ik betrap mezelf er ook vaker op. Zodra ik mijn eigen instelling verander (Pietje is net zo oud als hem en hij snapt/ luistert/ kan dit wel, maar pietje kan nog niet dit...en dat kan T. wel...blijkbaar ligt T's interesse gebied/ ontwikkelde gebied op een ander vlak).
Het gedrag van je kind zal er niet echt van veranderen maar je eigen blik wel waardoor je meer geduld krijgt en anders reageert waardoor de sfeer beter blijft en je kind vrolijker en met een beetje geluk minder dwars.
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:28

Bericht 07 Apr 2014 15:15

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Voor mij is het helaas ook herkenbaar. Gisteren was ik met N. mee naar dierentuinmeeting in Amersfoort. Het leek me goed om even een dagje met z'n tweeën te zijn, zonder dat ze de aandacht ook met haar zusje hoefde te delen. In werkelijkheid heb ik de hele dag achter haar aan kunnen rennen omdat ze continu de andere kant op ging dan de groep. Ze ging niet mee als ik haar vroeg, ze ging niet mee als ik haar probeerde af te leiden, ze ging niet mee als ik haar streng zei dat ze nu mee moest komen. Als ik haar optilde en meenam, dan zodra ik haar neerzette op de grond ging ze er meteen weer vandoor. Het enige wat een beetje hielp was dreigen met in de buggy zetten, al duurde dat ook maar kort en heeft ze er uiteindelijk 2x tegen wil en dank in gezeten. Heel leuk, zo'n krijsend kind dan :eyes:

Nu was gisteren wel een slechte dag, maar thuis gaat het ook wel ongeveer zo. Gelukkig is ze niet zo geweldadig als B., het zijn hier meer onschuldige dingen. Zo kan ze bijvoorbeeld prima uit een beker drinken, op de PSZ gaat het zonder problemen. Thuis wordt het werkelijk iedere keer een troep, ze gaat er met haar handen in, met speelgoed, of ze gooit of kiept hem om. Verder lijkt ze ineens totaal niet meer alleen te kunnen spelen, heeft ze 0,0 geduld en moet alles dat ze wil NU, maar als ik haar iets vraag moet ik zowat smeken op m'n blote knietjes om het gedaan te krijgen.

Na een hele tijd van uitleggen en afleiden zijn we op een gegeven moment toch met een strafplek begonnen. Dat maakte in het begin echt indruk, inmiddels niet meer. Als ze er op moet zit ze keihard te roepen dat ik moet komen of gaat ze op de stoel staan. Soms moet ze huilen maar zodra ik naar haar toe ga om het uit te praten zit ze al breed te lachen en weer ondeugend te doen.

Ik vind het echt heel erg moeilijk want ik besef me heel goed dat het een wisselwerking is tussen ons. Bij mijn vriend heeft ze het namelijk veel minder en bij de oma's ook amper. Het is echt een cirkel waar we in zitten en we houden hem nu beide in stand. Maar ik vind het verschrikkelijk lastig om er uit te stappen. Ik probeer haar grenzen te geven maar tegelijkertijd ook niet overal bovenop te zitten want ik snap dat dat het voor haar ook allemaal niet gezelliger maakt, maar ik ben het nu soms echt even zat. En dan is het opeens veel minder leuk om thuisblijfmoeder te zijn :nopompom:
<<

Anoniem57

Bericht 07 Apr 2014 16:57

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Mijn kind is trouwens alleen maar een etterbak als ik erbij ben, of mijn vriend. Als ze alleen bij een ander is dan hoor ik alleen maar lieve verhalen.

Ik heb ooit eens van een kinderarts het compliment gekregen dat wij opvoeden met een Franse slag, en dat vond hij meestal de leukste kinderen. Hij heeft toen zelfs een briefje geschreven voor het cb, dat wij alleen maar bij de arts wilden en feiten wilden horen, ik hoef geen opvoedcursus van mensen die haar maar 2x pj zien, bijvoorbeeld.

En Sjaak, dat stelt idd wel gerust haha
<<

Anoniem57

Bericht 07 Apr 2014 16:59

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Trouwens, de kinderen die zo zijn, op wie lijken die het meest? Hier zijn L en ik echt 2 druppels water en dat kan gigantisch botsen. Mijn vriend wordt af en toe horendol omdat ze hem zo om d'r vinger heeft gewonden. L. zeurt ook heel veel, van dat huilen zonder tranen. Vreselijk!

Edit ; mijn moeder lacht zich trouwens rot, want ik was vroeger net zo :laughcry:
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 07 Apr 2014 17:11

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Teddyaapje schreef:Misschien een tip, probeer je verwachtingen aan je kind te veranderen. Blijkbaar verwachten jullie dingen die je kind nog niet kan. Ik betrap mezelf er ook vaker op. Zodra ik mijn eigen instelling verander (Pietje is net zo oud als hem en hij snapt/ luistert/ kan dit wel, maar pietje kan nog niet dit...en dat kan T. wel...blijkbaar ligt T's interesse gebied/ ontwikkelde gebied op een ander vlak).
Het gedrag van je kind zal er niet echt van veranderen maar je eigen blik wel waardoor je meer geduld krijgt en anders reageert waardoor de sfeer beter blijft en je kind vrolijker en met een beetje geluk minder dwars.


Het zal vast goed bedoeld zijn maar ik vind dit nogal een wijsneuzerige reactie. Jij concludeert hier iets waar helemaal geen sprake van is. Bij mijn dochter gaat het bijv. om dingen niet willen of om haar zin door te drukken. En dat zijn dingen die zij prima kan. Mijn geduld is veelal oneindig, ik krijg van familie/vrienden ook vaak te horen dat ik zo rustig blijf, dat ze in mijn plaats het kind de mond wel hadden gesnoerd of flink beet pakken.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5464

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 07 Apr 2014 18:59

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Ook hier is het al herkenbaar. Ik leg I. wel eens even in haar bedje ( ik weet het, fout, want het bedje moet een fijne plek zijn, maar het werkt!) , want ze trapt me soms gericht in mijn buik. Op mijn werk heb ik ook wel af en toe kinderen die maling hebben aan straf. Dan krijg je van die negatieve cirkels. Negatief gedrag, straf, negatief gedrag, straf etc. Wij proberen ook een heleboel te negeren, maar pijn doen bij een ander is wel een grens. Wij gebruiken dan ook de triple p methode manier van omgaan. Proberen zo veel mogelijk het positieve gedrag benoemen en evt. een kind even laten uitrazen door buiten te laten rennen. Benoemen wat je wil zien en als een kind gedrag herhaald toch een consequentie eraan verbinden. Bijvoorbeeld een kind gooit steeds met blokken. Dan krijgt het 1 waarschuwing, de tweede keren mag hij niet meer met de blokken spelen en moet iets anders gaan kiezen. Is anders als straf, maar wel een logische consequentie.

Maar ik ben me er geheel bewust van dat als het thuis gebeurd het heel anders is als op het werk. Dat merk ik hier ook. Al is ze hier met name nog gewoon driftig en richt ze de agressie het meeste op zichzelf.
Ik weet niet of je er iets mee kan. Anders heb je in ieder geval de herkenning.
En inderdaad is dit een fase. Ik denk de fase van het ontdekken van de eigen ik en de macht die ze wel of niet heeft. Maar dat is wel even bar vervelend!
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 07 Apr 2014 20:44

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Lejow het gaat over... echt. Bijna iedereen kent deze situaties. Weet je peuters doen dit bij de mensen waarvan ze het meest houden en zich veilig voelen en ze zich dus ongeremd en uitdagend kunnen laten gaan. Misschien moet je er een positieve draai aan geven en is het dus min of meer een compliment naar jou toe ;-)
<<

loesje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 148

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:50

Woonplaats: achterhoek

Bericht 07 Apr 2014 20:48

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Sjaak Trekhaak schreef:Dat klinkt exact als mijn dochter Lejow! Volgens mij ligt dat echt aan het karakter van het kind. Bij Fenne kon ik ook op mijn hoofd gaan staan van boosheid maar het interesseerde haar helemaal niks.

Onze zoon is juist het tegenovergestelde: als je boos naar hem kijkt kan hij al in huilen uitbarsten. Ik moet zeggen dat het bij Fenne in de loop der jaren wel beter in geworden: ze begrijpt het inmiddels wel als ze onze grenzen overschrijdt en reageert er beter op. Maar vaak genoeg lapt ze onze boosheid nog steeds aan haar laars...

Ik denk dat het uiteindelijk een positieve eigenschap kan zijn: het getuigt wel van stabiliteit en zelfverzekerdheid. Maar voor ouders is het natuurlijk uitermate frustrerend.


lijkt wel of je het over mijn kids hebt. Ik had exact het zelfde kunnen typen.
Mama van een knappe zoon van 3,5 en een mooi prinsesje van 1,5 jaar
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 07 Apr 2014 21:06

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Chaos schreef:
Teddyaapje schreef:Misschien een tip, probeer je verwachtingen aan je kind te veranderen. Blijkbaar verwachten jullie dingen die je kind nog niet kan. Ik betrap mezelf er ook vaker op. Zodra ik mijn eigen instelling verander (Pietje is net zo oud als hem en hij snapt/ luistert/ kan dit wel, maar pietje kan nog niet dit...en dat kan T. wel...blijkbaar ligt T's interesse gebied/ ontwikkelde gebied op een ander vlak).
Het gedrag van je kind zal er niet echt van veranderen maar je eigen blik wel waardoor je meer geduld krijgt en anders reageert waardoor de sfeer beter blijft en je kind vrolijker en met een beetje geluk minder dwars.


Het zal vast goed bedoeld zijn maar ik vind dit nogal een wijsneuzerige reactie. Jij concludeert hier iets waar helemaal geen sprake van is. Bij mijn dochter gaat het bijv. om dingen niet willen of om haar zin door te drukken. En dat zijn dingen die zij prima kan. Mijn geduld is veelal oneindig, ik krijg van familie/vrienden ook vaak te horen dat ik zo rustig blijf, dat ze in mijn plaats het kind de mond wel hadden gesnoerd of flink beet pakken.


Ik bedoel t zeker niet zo. Sorry dat t zo op je overkomt. Dingen niet willen en zin doordrijven horen ook bij de ontwikkeling van je kind, is heel normaal, zo leren ze hoe t werkt in deze wereld. In mijn ogen niet iets om voor te straffen maar ik blijf wel consequent, leg 1000000x uit waarom we iets (nu) niet doen en troost m als hij hier boos of verdrietig om is.
Wat betreft t slaan/ schoppen enz. kindjes moeten nog leren omgaan met emoties, dit voor ons ongewenste gedrag is een uitlaatklep voor hun boosheid/ verdriet. Door moeheid of honger(laag suikergehalte) is de grens van frustratie vaak eerder bereikt en dat dit gedrag vaak vooral bij de ouders tot uiting komt is omdat ze zich bij hun elemaal op hun gemak voelen, zie het dus maar als een compliment :)

Als je weet hoe een kinderbrein in elkaar zit en wat voor ontwikkelingen ze ondergaan is t veel makkelijker erop in t spelen.

Dit bedoel ik trouwens innt algemeen, niet naar jou (chaos) gericht. (Bet als mn vorige post overigens)
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 08 Apr 2014 07:21

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Jij vind straffen niet nodig, misschien is dat ook niet nodig bij jouw kind. Maar niet elk kind is hetzelfde. Ik heb het op alle manieren geprobeerd bij mijn dochter. Ik weet hoe een kind zich ontwikkelt en hoe het kinderbrein werkt. Ik heb pedagogiek gestudeerd en in de laatste 3 jaar veel boeken mbt opvoeden van kinderen gelezen in diverse richtingen. Maar niet elk kind heeft dezelfde aanpak nodig om iets te laten werken. In sommige periodes is praten, uitleggen, herhalen en troosten voldoende om het verdraagbaar te houden maar in sommige periodes werkt dat gewoon echt niet en moet ze op de trap, daar zit ze overigens niet alleen en ook geen minimaal aantal minuten. Ze weet dat zodra ze rustig is ze terug mag maar dat zolang ze mijn zoon blijft lastigvallen, schoppen, duwen, slaan terwijl hij niks met haar boosheid te maken heeft, dan mag ze daar gewoon niet weg, maar wel bij mij zitten. Maar wanneer ze ook tegen mij gaat schoppen en slaan (kussen oid aanbieden werkt niet) dan loop ik bij haar weg en mag ze roepen als ze denkt dat ze kan stoppen met anderen pijn doen. En als ze dan de schoenenkast overhoop haalt en schoenen op de trap gaat gooien. En dat dat allemaal bij de ontwikkeling hoort is allemaal leuk en aardig. Ze moeten ook grenzen kennen en als ze die grenzen continu voorbij gaan zullen er sancties aanhangen. Haar aaien en zoetjes toespreken leert haar niet wanneer de maximum bereikt is want ze blijft doorgaan. Om te voorkomen dat ze een kutkind wordt dat meent dat als ze boos of verdrietig is en haar zin niet krijgt dat ze anderen pijn mag/kan doen, hangen wij dus wel sancties aan haar negatieve gedrag. Het zal wat zijn als ze straks verwacht dat iedereen zo zoetjes reageert op haar buien, dan zal ze nog vaak van een koude kermis thuis komen. Als ze zo naar de basisschool gaat en in de rest van haar leven zullen er ook sancties aan haar gedrag zitten. Daar kan ze maar beter op voorbereid zijn.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5464

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 08 Apr 2014 07:29

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Chaos, helemaal eens met jou! Elk kind heeft een andere aanpak nodig! Grenzen bieden ook veiligheid! En niet ieder kind pikt die grenzen op als je alleen maar uitleg geeft vind ik.
En vooral dat laatste vind ik een belangrijke opmerking! De maatschappij en de basisschool gaat dan erg wennen en moeilijk worden als je niet geleerd hebt dat sommige dingen niet mogen en bepaald gedrag niet gewenst is.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

ChiQ

Bericht 08 Apr 2014 09:26

Re: Nergens van onder de indruk zijn

Eens met Chaos. Teddyaapje, soms reageer jij vanuit jouw eigen referentiekader (jouw kinderen) maar ik krijg het idee dat jouw kinderen misschien een minder pittig karakter hebben en jij geen idee hebt hoe het is om een kind te hebben dat van smorgens vroeg tot 'savonds laat aan het rellen is. Je kan niet alles met liefde en uitleg overwinnen, soms moet een kind doen wat een ouder/volwassene opdraagt. Of dat nou je schoenen aan doen is omdat je naar buiten gaat of dat je je broertje niet mag wurgen omdat iets je niet aanstaat, als ouder pas je je aan aan het gedrag van je kind. Niemand vind het leuk om zijn kind te straffen, maar als het kind vervolgens lekker doorgaat met jennen en jij staat daar als een beetje rustig te blijven en op een bepaalde manier je kind die volledig over de zeik is probeert te troosten en zelf een paar meppen krijgt, nee sorry, dat klopt m.i. niet. Julian heeft een vreselijk pittig karakter en hij is 15 maanden, hij is met helemaal over de zeik gegaan omdat hij absoluut niet op de tafel mocht klimmen, ik haalde hem weg en hij smeet keihard de afstandsbediening naar mijn hoofd, nou die werd eventjes heel boos aangesproken, ik kan dan niet zeggen: 'nou gekkie waarom doe je nu zo, liefje?!' Het was meer van: 'he! Wat doe jij nu? Je doet mama pijn ophouden daarmee en ik zette hem zo in zijn kinderstoel. Hij zal dat niet zien als straf maar toen hij weer eruit mocht en de afstandsbediening zag schudde hij wel nee.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers