Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Werk en overlijden

<<

Zelda

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:22

Bericht 05 Apr 2014 14:32

Werk en overlijden

Ik loop momenteel stage op een gesloten afdeling voor dementerenden, waar best veel mensen overlijden. In de 2 maanden dat ik er werk zijn er al 5 mensen overleden. Ik dacht er heel erg bang voor te zijn maar nu ik die mensen ook daadwerkelijk dood heb gezien, en er actief bij geweest ben, vind ik het wel meevallen. Toch vind ik het ergens wel heftig omdat ik het altijd een groot 'issue'' heb gevonden (ik was altijd erg bang voor dode mensen, en de dood op zich). Ik merk wel dat ik de afgelopen dagen last heb van flashbacks van die mensen en dat vind ik best vervelend eigenlijk.

Hoe ga jij ermee om in je werk?
<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:28

Bericht 05 Apr 2014 15:11

Re: Werk en overlijden

Toen ik nog op een afdeling werkte maakte ik het ook regelmatig mee. Ik werk nu in de thuiszorg. Daar is het een stuk minder.
Maar als mensen langzaam achteruit gingen en er gestart werd met morfine dan kon ik dat goed handelen. Je wist wat er komen ging. Als het plotseling gebeurd is het altijd schrikken. Vooral de eerste keer dat ik het meemaakte omdat het ook de eerste was die ik zag sterven. Een vrouwtje leek gewoon naast haar bed te gaan zitten. Ik denk shit waarom nou er naast en niet even erin. Maar toen kreeg ze een cva en overleed. Dat was heftig om te zien!
Het beste is om er over blijven praten. En hoe vaker je het mee maakt hoe beter je ermee om kunt gaan maar het is toch altijd een heftige ervaring en niet gek dat je even moet slikken. Je bent toch een mens met gevoel!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Bacio

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 04 Sep 2013 19:38

Bericht 05 Apr 2014 15:16

Re: Werk en overlijden

Heftig Zelda. Ik heb er zelf niet mee te maken op mijn werk, maar vind het wel een interessant onderwerp dus lees graag mee.
<<

Anoniem32

Bericht 05 Apr 2014 16:49

Re: Werk en overlijden

Het is bij mij een beetje afdeling afhankelijk, maar op de neurologie kreeg ik er wekelijks mee te maken. Ja heftig is het idd, zeker wanneer je toch een band opbouwt met een patiënt. Maar ik sta er emotioneel verder van af en kan heel goed relativeren. Ik hoop juist dat ik nog genoeg heb kunnen doen om de laatste levensfase zo aangenaam mogelijk te maken voor de patiënt. Hoe treurig het sterven ook is.

Ik denk zelfs dat ik best een goede ben voor in de palliatieve zorg. Ik vind het heel interessant
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 05 Apr 2014 16:59

Re: Werk en overlijden

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar fijn dat je er beter mee om kunt gaan dan je dacht.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem286

Bericht 05 Apr 2014 18:11

Re: Werk en overlijden

Ik kan er wel goed mee omgaan. Neem het niet te lang mee naar huis en als dat wel het geval is (weleens gebeurd) dan besprak ik dit in het team. Inmiddels heb ik een baan waar het niet regelmatig voor zal komen. Ik vind de dood van een zieke oudere overigens verschillen van de plotselinge dood van een jongere. Ik reageer daar ook anders op. Het eerste ligt in het verwachtingspatroon, het andere hakt erin.
<<

Anoniem187

Bericht 06 Apr 2014 13:22

Re: Werk en overlijden

Ik heb er geen ervaring mee. Ik vind het wel knap van jou Zelda en andere die werken in een beroep waarin overleden mensen voorkomen, dat jullie daar mee om kunnen gaan.
<<

Zwilling

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 596

Geregistreerd: 03 Sep 2013 09:49

Bericht 06 Apr 2014 16:50

Re: Werk en overlijden

Wij praten er veel in het team over, dat helpt altijd erg goed.
Afbeelding
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 07 Apr 2014 17:57

Re: Werk en overlijden

Ik denk dat ik het er ook héél moeilijk mee ga krijgen. Ik volg dit topic even mee.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem280

Bericht 07 Apr 2014 23:46

Re: Werk en overlijden

Ik vind het bijzondere zorg. Als er iemand stervende ligt, terminaal, kan ik het, nadat mijn dienst erop zit, wel weer naast mij neer leggen. Daarna praten we er met het team zo nu en dan nog eens over.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 08 Apr 2014 00:43

Re: Werk en overlijden

Toen ik nog op een pg afdeling werkte had ik er niet zo veel moeite mee. Ik hiel mezelf altijd voor dat de mensen die daar wonen er niet meer levend weg komen. Dit is best wel bot om te zeggen maar ergens is het de waarheid en het beschermt jezelf wel. Nu werk ik in een compleet andere setting waar het niet vaak voor komt dat we palliatieve zorg moeten verlenen en dat maakt het dan wel een stukje complexer. De meeste mensen zie je niet meer omdat ze van hun klachten af zijn. Een iemand gaat het op het moment niet zo goed mee en ik verwacht dat hij geen jaren meer te leven heeft en ik merk dat dat me best wel iets doet. Ik kon dus heel erg de afstand bewaren toen ik op een pg afdeling zat maar nu merk ik dat het anders is.
2015 💙
<<

Anoniem173

Bericht 08 Apr 2014 07:40

Re: Werk en overlijden

Ik vond het op een pg afdeling niet zo moeilijk, ook al was ik toen ik daar begon pas 16. Dementerende ouderen die overlijden daar heb en had ik vrede mee.
Nu werk ik op een afdeling in het ziekenhuis waar ik veel werk met mensen in het palliatieve of terminale tracject. Soms erg jonge mensen die overlijden aan kanker of vergevorderde stadia van longziekten. Dat vind ik wel moeilijk. Vooral de mensen met kanker. Ook al is de oorzaak vaak roken, mensen zin soms nog vrij jong en het kan zo snel gaan. Ik neem het niet mee naar hus gelukkig.

iK heb nog nooit iemand afgelegd, jullie wel? En wat is jullie ervaring daarbij?
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:23

Bericht 08 Apr 2014 07:59

Re: Werk en overlijden

Ik heb zelf nog steeds wel moeite met het starten van een palliatief traject. Daarnaast kom ik ook regelmatig hele jonge mensen tegen die overlijden, soms onder bizarre omstandigheden. Het blijft heel heftig om de familie te moeten informeren in zo'n geval, dat gesprek kan alle kanten op gaan. Extreem verdriet, ongeloof, niet accepteren en ook agressie. Dat herbeleef ik thuis nog wel eens.
<<

Anoniem280

Bericht 08 Apr 2014 08:00

Re: Werk en overlijden

Dat heb ik ook nog nooit gedaan. Oké het hoort dan wel bij je taak als verzorgende/verpleegkundige, maar ik ben al eens mijn grens over gegaan door iemand aan te raken tijdens mijn stage.
Ik ben bang, mocht ik iemand afleggen, dat ik dan volledig over mijn grenzen heen ga. Zoals ik al zei, het hoort wel bij je beroep, maar dit heb ik tijdens de opleiding ook niet hoeven doen. Daar werd overigens wel gezegd, die keus ligt bij jou.

Op mijn werk heb ik het er wel eens met een collega over gehad, maar zij verplichte het mij zowat wanneer er iemand kwam te overlijden dat ik wel af zou moeten leggen, omdat het bij je werk hoort.

Ik weet niet hoor, ligt de keus bij jezelf of vind je dat het bij je werk hoort en dat het dus eigenlijk verplicht is?
<<

Anoniem173

Bericht 08 Apr 2014 08:16

Re: Werk en overlijden

Caramba schreef:Ik weet niet hoor, ligt de keus bij jezelf of vind je dat het bij je werk hoort en dat het dus eigenlijk verplicht is?


Je hoeft volgens de beroepscode volgens mij geen handelingen te doen die principieel tegen jouw eigen normen en waarden in gaan. Maar dan denk ik aan euthanasie en palliatieve traject idd. Afleggen van een patiënt vind ik persoonlijk wel bij je werk horen. Je neemt de verantwoordelijkheid voor de zorg die dienst op je, dan hoort deze zorg daar ook bij. Je werkt natuurlijk in een team en als een collega er geen moeite mee heeft kan die het wellicht doen, maar ik vind het in eerste instantie jouw zorg.
<<

Anoniem286

Bericht 08 Apr 2014 08:19

Re: Werk en overlijden

Atelier Madame schreef:Ik vond het op een pg afdeling niet zo moeilijk, ook al was ik toen ik daar begon pas 16. Dementerende ouderen die overlijden daar heb en had ik vrede mee.
Nu werk ik op een afdeling in het ziekenhuis waar ik veel werk met mensen in het palliatieve of terminale tracject. Soms erg jonge mensen die overlijden aan kanker of vergevorderde stadia van longziekten. Dat vind ik wel moeilijk. Vooral de mensen met kanker. Ook al is de oorzaak vaak roken, mensen zin soms nog vrij jong en het kan zo snel gaan. Ik neem het niet mee naar hus gelukkig.

iK heb nog nooit iemand afgelegd, jullie wel? En wat is jullie ervaring daarbij?


ik heb het twee keer gedaan in een stage, daarna eigenlijk nooit meer omdat ik in de ggz ben gaan werken. Ik vond het mooi om te doen, vredig ondanks de spanning die ik voelde. mijn stagebegeleider begon me wel te neten, dat had niet gehoeven maar was ook om me een beetje te plagen. Ik merkte bij mezelf dat ik het heel belangrijk vond om iemand er mooi bij te leggen en respectvol met het lichaam om te gaan, het gaf mij ook voldoening om het af te sluiten.
<<

Anoniem286

Bericht 08 Apr 2014 08:20

Re: Werk en overlijden

Caramba schreef:Dat heb ik ook nog nooit gedaan. Oké het hoort dan wel bij je taak als verzorgende/verpleegkundige, maar ik ben al eens mijn grens over gegaan door iemand aan te raken tijdens mijn stage.
Ik ben bang, mocht ik iemand afleggen, dat ik dan volledig over mijn grenzen heen ga. Zoals ik al zei, het hoort wel bij je beroep, maar dit heb ik tijdens de opleiding ook niet hoeven doen. Daar werd overigens wel gezegd, die keus ligt bij jou.

Op mijn werk heb ik het er wel eens met een collega over gehad, maar zij verplichte het mij zowat wanneer er iemand kwam te overlijden dat ik wel af zou moeten leggen, omdat het bij je werk hoort.

Ik weet niet hoor, ligt de keus bij jezelf of vind je dat het bij je werk hoort en dat het dus eigenlijk verplicht is?


ik snap niet hoe je over je grenzen kan gaan door iemand aan te raken? Ik kan me voorstellen dat je er tegenop kijkt, misschien eerst eens meekijken? Maar het hoort wel bij je werk dus ik vind dat je er wel aan moet werken. Je kunt niet iemand een dienst zo laten liggen omdat jij niet wilt afleggen toch.
<<

Anoniem280

Bericht 08 Apr 2014 08:28

Re: Werk en overlijden

Ik ben er echt een lange tijd naar van geweest. Tijd daarna kwam mijn tante te overlijden, maar ik durfde het niet om haar een aai over haar gezicht te geven of haar hand vast te pakken.
Ik voel mij dan enorm naar in mijn lichaam worden. Dit gevoel heb ik al om naar een opgebaard iemand te kijken, ik ga er wel heen, maar met een paar tellen ben ik weer weg.
Ik kan je niet zeggen wat voor gevoel het bij me oproept, maar het is geen fijn gevoel. Terwijl ik palliatieve zorg heel erg mooi vind om te geven.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 08 Apr 2014 08:34

Re: Werk en overlijden

Wat is afleggen?
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem280

Bericht 08 Apr 2014 08:38

Re: Werk en overlijden

Het lichaam van een overleden iemand verzorgen.
<<

Anoniem58

Bericht 08 Apr 2014 08:38

Re: Werk en overlijden

Ik heb er natuurljk helemaal niet mee te maken in mijn beroepsveld, maar het fascineert mij wel enorm, niet het werken met mensen die stervende zijn maar juist de zorg erna. Het afleggen bijvoorbeeld is zulk dankbaar werk, ik weet nog dat we mijn nicht zagen nadat ze was afgelegd na haar ongeluk en je zag er niets van. Ik denk dat je families op die manier heel er kunt helpen in het rouwproces.
<<

Anoniem280

Bericht 08 Apr 2014 08:45

Re: Werk en overlijden

Heb er vorig jaar nog wel over na zitten denken wat afleggen betreft. Nu wil de familie het vaak doen en komt de bode ervoor. Wij doen het inprincipe niet.
Maar zou het zo uitkomen dat ik daar de zorg voor zou moeten doen samen met collega, zou ik het wel doen.
Ik kan beter voor de leeuwen gegooid worden. Mij happy voelen zien we erna wel.
<<

Myloon

Kletskop

Berichten: 897

Geregistreerd: 16 Sep 2013 12:41

Bericht 08 Apr 2014 08:50

Re: Werk en overlijden

Ik heb het ook een aantal keer mee gemaakt. Ouderen maar ook mensen met een verstandelijke handicap, jong en oud.
Het is heel moeilijk, maar inderdaad praat er over. Ik heb ook wel mee gemaakt dat er juist een extra vergadering kwam met het team om hier over te praten.

Bij dementerende is dat misschien iets minder, maar ik heb wel mee gemaakt dat je het de overige groepsgenoten moest gaan vertellen. En ieder gaat hier dan op zijn eigen manier mee om. Dat is soms ook wel lastig voor je eigen verwerking.
20-09-2013 N. & T. Geboren!
<<

Zelda

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:22

Bericht 15 Apr 2014 17:10

Re: Werk en overlijden

Thnx voor de tips en reacties meiden, fijn om dat te lezen.
<<

Raaf

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 368

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:31

Bericht 15 Apr 2014 17:23

Re: Werk en overlijden

Ik kom regelmatig door mijn werk met overleden mensen in aanraking. De eerste keer heb ik dat niet bewust meegemaakt, ik heb toen ook geen afscheid genomen omdat ik net een paar weken op de afdeling werkte. Niet dat ik niet wilde maar het voelde erg vreemd aan om afscheid te nemen van iemand die je amper kent. Houd me dan liever even op de achtergrond.

Heb een paar weken terug gedacht dat iemand zou overlijden. Het is best eng als je merkt dat iemand onwel wordt in je armen en niet meer reageert. Gelukkig is alles goed gekomen.
Afbeelding
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers