Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2084

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 24 Apr 2014 23:12

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Mijn bijdrage: een broccoli-prei omelet

Afbeelding

Een ideaal recept als je verschillende restjes groente hebt, want er kan vanalles door. Ik heb het simpel gehouden, zonder pakjes, zakjes e.d.

Ingrediënten voor 1 omelet (hoofdgerecht voor 1 persoon):
Drie eieren
Scheutje melk
Stukje rookworst, ongeveer 50 gram
Broccoli, ongeveer 150gram
Prei, ongeveer halve kleine prei
Geraspte kaas
Kerriepoeder

Eerst de broccoli in hele kleine roosjes snijden en de prei in ringetjes. In een koekenpan met dikke bodem in een beetje boter/olie oid aanbakken. Na een paar minuten de kleine stukjes rookworst er bij gooien. In een bakje drie eieren loskloppen ene en beetje melk toevoegen. Daarna de groente en worst goed door de pan verspreiden, evt beetje extra vet in de pan en het eiermengsel erbij gieten. Goed verspreiden over hele pan. Op heel laag vuur, liefst met een deksel op de pan, ei laten stollen. Als het ei bijna helemaal gaar is wat geraspte kaas en kerriepoeder over de omelet strooien. Als de kaas gesmolten is, is die klaar om op te eten!
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 25 Apr 2014 06:49

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Leuk dat je de moeite hebt genomen om nog een nieuw recept in te sturen.
Hij voldoet natuurlijk aan de eis; er moet ei inzitten. Haha!

Leuk en lekker weer. Bedankt.
<<

Anoniem119

Bericht 25 Apr 2014 07:54

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Hmm daar heb ik zelfs om 8 uur s ochtends al zin in. Lekker receptje!
Ik ga morgen m'n ei ontbijt maken!
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2084

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 25 Apr 2014 08:38

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Haha, ja ei zit er zeker in. Alleen niet erg creatief erin verwerkt natuurlijk. Wie weet maak ik voor half mei nog iets anders, anders laat ik deze staan.
<<

Burgemeester Julia

Bericht 25 Apr 2014 11:01

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Ziet er heerlijk uit, Char!
<<

Anoniem119

Bericht 26 Apr 2014 11:54

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Hierbij mijn recept!

Ei in avocado met bacon bits en tomatensalade

Heerlijk als ontbijt, lunch of diner! Wij hebben dit zojuist als uitgebreid ontbijt gegeten, echt iets voor de zaterdagochtend.

Voor twee personen:

Ingredienten

Twee rijpe avocado's
Vier eieren (liefst klein of middelgroot)
Reeds gebakken streaky bacon (te koop bij de AH o.a.)
Gekleurde cherry tomaatjes
Bieslook
Olijfolie, balsamico, peper, zout
Evt. brood (wij hadden mini pide)

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Halveer de avocado's en haal de pit er uit. Schep met een lepel een beetje van het vruchtvlees er uit zodat je een mooi gat krijgt waar straks een ei in past.

Afbeelding

Maak van aluminium folie een soort kleine ring en leg deze in een ovenschaal. Leg de avocado's bovenop de ringen. Zo staan ze stevig in de ovenschaal en valt het ei er straks niet uit. Besprenkel de avocado's met een klein beetje limoen/citroensap zodat ze niet bruin worden terwijl je bezig bent met de andere voorbereidingen.

Afbeelding


Split de eieren heel voorzichtig. Laat het eiwit in een bakje lopen. De dooier laat je in de eierschil, als een soort bakje. Laat dan heel voorzichtig de dooier in het gat van de avocado zakken, zodat het mooi in het midden ligt.

Afbeelding

Afbeelding


Schenk dan voorzichtig met een lepeltje een beetje van het eiwit er bij, net tot het randje van het gat zodat het niet overstroomt.

Afbeelding


Snijd de streaky bacon in kleine stukjes en strooi dit over de gevulde avocado's. Indien je geen streaky bacon die al is uitgebakken kunt krijgen bij de supermarkt, kun je uiteraard zelf ook ontbijtspek uitbakken van te voren en dat verkruimelen (maar let dan op dat het niet verbrand als het zo lang mee gaat in de oven). Strooi ook wat peper en zout over de eieren. Plaats de ovenschaal in de oven en bak de avocado's voor 20 minuten op 200 graden. Ik hou zelf meer van wat hardere eieren, dus heb voor 20 minuten gekozen, maar als je van zachtere eitjes houdt, kun je ook gerust 15 minuten aanhouden. Indien je brood er bij wilt serveren, is het ook lekker om het brood even mee te bakken.

Intussen kun je de tomatensalade klaarmaken. Snijd hiervoor enkele gekleurde cherrytomaatjes in kwartjes, besprenkel met wat olijfolie, balsamicoazijn, peper en zout en meng dit door de tomaatjes.

Zodra de avocado's met eieren klaar zijn, serveer je ze op een bordje met de tomatensalade en het brood er naast. Strooi nog wat fijngesneden bieslook er over heen, smeer de warme avocado (ja dit is echt lekker, geloof het of niet!) met het gestolde ei en crunchy bacon op het brood, en je hebt een heerlijk ontbijtje, of lunch, of diner.


Eindresultaat

Afbeelding

Afbeelding




-------

En heb je dan nog zo veel eiwit over in dat ene bakje? Dan kun je daar natuurlijk nog meringue schuimpjes van maken zoals ik heb gedaan! Speciaal voor Koningsdag kleine oranje schuimpjes gekleurd door saffraan, met honing en oranje-hagel! (dit recept telt niet mee hoor, vond het gewoon leuk voor vandaag)

Afbeelding
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 26 Apr 2014 19:05

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Ziet er leuk uit zeg, Marin. Grappig om zo'n ei zo in de oven te doen.
<<

Suusie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:30

Bericht 26 Apr 2014 20:07

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Ik zag vanmiddag al je foto op fb voorbij komen en toen vond ik het er al zo lekker en mooi uit zien.
Ik ga het zeker binnenkort proberen. :thumbup:
<<

Burgemeester Julia

Bericht 30 Apr 2014 22:13

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Dat ziet er ook lekker uit, Marin! Al lust ik zelf helemaal geen avacado :P

Nog 20 dagen tot de deadline! Zit er nog iemand op een lekker recept te broeden? :angel:
<<

meisje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 750

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:09

Bericht 30 Apr 2014 23:03

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Ziet er lekker uit Marin. Die ga ik ook eens proberen.
💜💜💙💙
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 08 Mei 2014 08:17

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Jullie hebben nog een ruime week om mee te doen! Heb jij nog een lekker recept met ei die je wil delen?
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 09 Mei 2014 19:00

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Ooow ja die heb ik vandaag op. Vergeten dit topic. Maar er is nog over voor morgen. Hopelijk denk ik er dan aan en kan ik nog een foto maken :)
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 09 Mei 2014 19:14

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Zou leuk zijn!
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 09 Mei 2014 19:23

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Hoop dat hij leuk genoeg is dan haha. Maar ik heb al mooie gerechten voorbij zien komen.
<<

Anoniem185

Bericht 09 Mei 2014 20:19

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Wat een geweldig recept Marin!
<<

Anoniem186

Bericht 09 Mei 2014 20:32

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Lampenkapje schreef:Wat een geweldig recept Marin!


Nou, inderdaad!!
Mijn zoon is gek op 2 dingen: ei en avocado. Dus hij gaat hier heel blij van worden. Gauw maar eens gaan maken.
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 10 Mei 2014 17:58

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Hier mijn recept met ei :)

Afbeelding

Rijst met snijbonen en stukjes omelet

- Zilvervliesrijst voor 4 personen
- 1 prei
- 400 gr snijbonen
- 1 ui
- 1 kippenbouillonblokje
- chilisaus

Voor omelet:
- 3 eieren
- kruiden naar wens...ik had beetje kurkuma, Italiaanse kruiden en peper


Bereidingswijze:
- Kook het water voor de rijst met een bouillonblokje. Als het water kookt, doe dan de rijst er in en kook deze tot ze goed zijn.
- Snijd ondertussen de prei en ui in dunne halve ringen en de snijbonen in stukjes (haal de kopjes er af en eventuele draden)
- Wok deze in de pan tot ze nog wel knapperig zijn.
- Klop de eieren en bak deze in de koekenpan. Als het ei al wat gestold is doe dan de kruiden er bij.
- Giet de rijst af en doe deze bij de groenten in de wok.
- Snijd de omelet in stukjes en doe deze ook in de wok.
- Schep op een bord en doe naar wens nog wat chilisaus er over. Eet smakelijk!
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 11 Mei 2014 16:20

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Ik heb mijn recept aangepast zodat ik toch mee kan doen!

Sinaasappel merengue taart

Wat heb je nodig?
Afbeelding

Bodem:
- 225 gram bloem
- 160 gram roomboter (ik gebruik altijd Wajang zonder koemelk en dat gaat ook prima)
- 80 gram witte basterdsuiker
- een half ei, losgeklopt
- een snuf zout

Sinaasappelcurd:
- 50 gram maizena
- 2 sinaasappels
- 100 ml water
- 3 eierdooiers
- 60 gram roomboter (ook hier gebruik ik zelf wajang
- naar smaak suiker, ik schat zo'n 50-100 gram

Merengue:
- 3 eiwitten
- 100 gram witte basterd suiker

Kneed de ingrediënten voor de bodem door elkaar. Ik heb geen supersonische keukenmachine, maar met een mixer met deeghaken gaat het ook prima. Anders even met de hand kneden.
Afbeelding
Pak het deeg in plastic folie en laat minimaal een half uur rusten in de koelkast (dat geduld heb ik meestal niet en zelfs dan gaat het ook wel)
Afbeelding

Pers de sinaasappelen uit. Verhit maizena, suiker, sinaasappelsap en water op laag vuur in een steelpannetje. Als je de klontjes eruit hebt geroerd (met een houten lepel), draai dan het gas wat hoger. De curd gaat binden en wordt doorzichtig. Dat gebeurt ineens dus let op en blijf roeren. Het ziet eruit als behanglijm.
Afbeelding

Haal de pan van het vuur. Voeg de boter toe, laat smelten in de saus. Klop de drie eidooiers los en voeg toe aan de saus, roer als een bezetene. Laat de saus afkoelen.
Afbeelding

Verwarm de oven voor op 180 graden. Rol het deeg uit en bekleed een taartvorm ermee. Zelf kneed ik het deeg als in de vorm, juist omdat ik het altijd te kort in de koelkast laat liggen. Leg er een vel bakpapier in en leg daar blinde vulling op. Bak de bodem in ongeveer 20 minuten met vulling en daarna nog ongeveer 10 minuten zonder.
Afbeelding
Afbeelding

Laat de bodem en de curd helemaal afkoelen. Lepel dan de curd over de bodem.

Klop de eiwitten op en voeg beetje bij beetje tijdens het kloppen de suiker toe. Het eiwit moet glanzend en plakkerig zijn en als je piekjes maakt met de mixer, moeten ze even blijven staan.
Afbeelding

Verwarm de oven voor op 180 graden. Schep het eiwitschuim op de taart en maak piekjes met een vork. Zorg dat je bij de rand begint en werk naar het midden, anders krimpt het eiwit.
Afbeelding

Schuif in de oven en laat in vijf tot tien minuten het schuim lichtbruin kleuren. Laat de taart daarna zeker 45 minuten afkoelen voordat je hem aansnijdt , anders loop je hele aanrecht vol curd.

Afbeelding
<<

Anoniem119

Bericht 11 Mei 2014 16:21

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Oh heerlijk Prosecco, ik ben gek op merengue.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 11 Mei 2014 16:26

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Marin schreef:Oh heerlijk Prosecco, ik ben gek op merengue.


Ik ook! Ik zou ook zo die hele bak leeg kunnen lepelen :love:
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 11 Mei 2014 16:41

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Bedankt voor jullie lekkere recepten, D'n Ibbel en Prosecco! Dit wordt een hele moeilijke stemronde ben ik bang. Veel verschillende maar o zo lekkere recepten.
<<

Anoniem119

Bericht 11 Mei 2014 16:45

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Prosecco schreef:
Marin schreef:Oh heerlijk Prosecco, ik ben gek op merengue.


Ik ook! Ik zou ook zo die hele bak leeg kunnen lepelen :love:


Mijn vriend noemt me niet voor niets Schuim als bijnaam! :angel:
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 11 Mei 2014 19:39

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Marin ...je ei in avocado kwam voorbij bij life 4 you vandaag :) (alleen verder niks erop volgens mij dan alleen ei)
<<

Anoniem119

Bericht 11 Mei 2014 20:32

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

D'n Ibbel schreef:Marin ...je ei in avocado kwam voorbij bij life 4 you vandaag :) (alleen verder niks erop volgens mij dan alleen ei)


Oh wat grappig! Ik had m van 9Gag :laughcry: en m'n eigen draai er aan gegeven!
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 11 Mei 2014 21:39

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: de derde ronde!

Er staat ook zoiets in Daphne's Dairy. Maar het gaat er om dat je er een eigen twist aan geeft, nou dat is wel goed gelukt denk ik!
VorigeVolgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers