Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Een hernia... en nu?

<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 27 Mrt 2014 21:00

Een hernia... en nu?

Goed ik heb al een jaar last van mijn rug.. gisteren de uitslag te horen gekregen dat ik een hernia heb. 3 huisartsen en een fysio die daar nooit aangedacht hadden want ik heb geen typische hernia klachten.

Maar goed... het is dus nu wel geconstateerd.. de arts waar ik nu bij was heeft me nu doorgestuurd naar de neuroloog maar dat duurt natuurlijk nog weer voordat ik daar terecht kan. En ondertussen wordt ik wel gek van de pijn in mijn rug. Ze heeft andere medicatie voorgeschreven, maar vandaag heb ik er nog geen baat bij en lijkt het niet te helpen. De arst zegt gisteren ook gewoon dat zij nu niks meer aan mijn pijn kan doen en ik echt de neuroloog moet afwachten...

Iemand hier ervaring met een hernia? Wat is er toen gedaan, wat mocht je niet doen, juist wel?
:heart: :heart: 2011
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 27 Mrt 2014 21:15

Re: Een hernia... en nu?

Hoe lang zijn je klachten al aanwezig? Ik zou denk ik de afspraak met de neuroloog afwachten. Heeft de HA de opties met je besproken?
Wil je wel heel veel sterkte wensen. Lijkt me vervelend dat je al zo lang met klachten loopt. Wel "fijn" dat er nu wel een duidelijke diagnose is.
2015 💙
<<

Anoniem187

Bericht 27 Mrt 2014 21:21

Re: Een hernia... en nu?

Mijn vader heeft 3 hernia's gehad in zijn rug en nu bestaat het vermoeden dat hij een nek-hernia heeft. Ik weet er niet zo heel veel vanaf, behalve dat ze hernia's lang niet meer altijd opereren. Ze doen het wel wanneer je echt heel heel veel pijn hebt. Dit omdat een hernia na enige tijd (lees: lange tijd) vanzelf kán weggaan. Maar meer weet ik er ook niet van.

Heel veel beterschap en succes!!
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 27 Mrt 2014 21:26

Re: Een hernia... en nu?

Mijn vader heeft er een gehad. Opereren doen ze inderdaad níet snel meer omdat het, volgens mij, vaak niet helpt of zelfs kan verergeren.

Het is belanrijk om een balans tussen rust en activiteit te vinden. Bewegen wanneer het kan, maar geen grenzen over gaan.
<<

Anoniem193

Bericht 27 Mrt 2014 22:17

Re: Een hernia... en nu?

Naar khun mai therapie in dronten!
Mijn oom had een hernia, zat al maanden thuis, hij kon amper nog lopen.
3x geweest en weer volledig aan het werk.

Sterkte!
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:22

Bericht 27 Mrt 2014 22:22

Re: Een hernia... en nu?

Mijn baas heeft in de winter van 2010 een rughernia opgelopen. Die is in de zomer van 2011 geholpen dmv één of andere speciale operatie die ergens uitgevoerd wordt en heeft er nu nog steeds (alweer) last van. Het leek alsof het beter ging, maar de pijn kwam gewoon weer terug en wordt weer erger.

Tot zover mijn ervaring met een hernia in de omgeving :redface:
Afbeelding
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 27 Mrt 2014 22:23

Re: Een hernia... en nu?

Ik heb er ook één gehad. Ben rugoefeningen gaan doen bij de fysio en dat hielp. Blijft een zwak punt maar een operatie zou echt mijn allerlaatste keuze qua redmiddel zijn.
<<

Anoniem57

Bericht 27 Mrt 2014 22:37

Re: Een hernia... en nu?

Ach wat vervelend!
Kan je wel gewoon je normale leven leiden? Je paard, je werk? Hoe zwaar moet dat zijn!
Mijn moeder had geen hernia maar wel ontzettende last van haar rug, niks hielp. Enige wat enigszins hielp was acupunctuur.

Sterkte!
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 28 Mrt 2014 08:38

Re: Een hernia... en nu?

Tulp, de klachten zijn er sinds vorig jaar april, sinds augustus/september zijn ze ontzettend verergerd.

Alibi, ik zal is kijken wat dat is, thanks!

Parel, het beinvloed alles gigantisch. Ik heb al meer dan 3 maand niet paardgereden, een wandelingtje naar het dorp met de meiden, al in geen eeuwen meer gedaan, ik slaap slecht door de pijn dus chronisch moe, ik kan savonds gewoon soms echt niet meer dus liggen de meiden onnodig vroeg in bed.
Ik probeer zoveel mogelijk te doen, met ontzettend veel pijnstilling, die niet helpen maar de scherpe randjes er afhalen, en probeer dingen te bedenken waarbij ik kan zitten, speeltuin waar ik kan zitten bijv. Maar als de meiden smiddags in bed liggen, lig ik standaard die tijd op de bank, om bij te tanken om de middag nog met ze door te komen.
Carnaval heb ik vrijdagavond 2 uurtjes gevierd, en zaterdag 5 waarvan 2 uur zittend in het restaurant.. Ik bedenk het al niet eens meer om eens op stap te gaan want ik kan het toch niet, zou een weekend weg met een vriendin, stedentrip, nou die cancel ik ook, ik kan niet lopen en een terrasje pakken is leuk maar niet als je ook wat van de stad wil zien...
Ik wilde echt afvallen, maar als bewegen amper gaat, lukt dat ook niet en dus baal ik daar weer van..

Nou tot zover mijn geklaag.

Ik heb idd begrepen dat ze opereren niet snel doen, en het is niet dat ik zit te wachten op een operatie, maar ik moet echt van de pijn af ik wil weer functioneren. Daarbij komt nu ook dat mijn houding echt ontzettend verkeerd is, en het is dus de vraag was mijn houding al verkeerd en heeft mijn rug nu gezegd het is klaar, of is mijn houding verkeerd geworden door de hernia. Maar ja ik kan ook niet echt aan mijn houding werken omdat het zo'n pijn doet allemaal.
Ik heb ook begrepen dat er wel eens plaatselijke injecties gegeven worden, op de pijnlijke plek en die werken dan verdovend. Daar hoop ik eigenlijk op, dan heb ik even geen pijn, kan ik aan mijn houding werken, oefeningen doen en hopelijk zo de boel verhelpen. Maar ik baal zo ontzettend dat het allemaal zo lang duurt.
:heart: :heart: 2011
<<

Vintage

Kletskop

Berichten: 970

Geregistreerd: 02 Sep 2013 17:27

Bericht 28 Mrt 2014 09:18

Re: Een hernia... en nu?

Surya schreef:Mijn vader heeft er een gehad. Opereren doen ze inderdaad níet snel meer omdat het, volgens mij, vaak niet helpt of zelfs kan verergeren.

Het is belanrijk om een balans tussen rust en activiteit te vinden. Bewegen wanneer het kan, maar geen grenzen over gaan.


Klopt. Ik sprak gister iemand die een in zijn nek heeft gehad. Deze persoon behoort tot de 20% waar er kans is op een voorspoedig herstel. In ruim 60% van de gevallen heeft een operatie geen effect.
Happiness comes
from within you.
You'll never find it by
chasing relationships,
jobs, beauty, money.
Happiness Always
starts within.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5464

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 28 Mrt 2014 19:48

Re: Een hernia... en nu?

Wat een hel moet dat zijn zeg! Hier geen ervaring! Veel sterkte en hopelijk komt er gauw verlichting op je pad!
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Anoniem186

Bericht 28 Mrt 2014 20:46

Re: Een hernia... en nu?

Dat klinkt echt vreselijk, studiebol. Geen ervaring mee. Maar ik wilde je toch wel even heel veel sterkte wensen.
<<

applestar

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:57

Woonplaats: Ergens in het Westland

Bericht 28 Mrt 2014 20:54

Re: Een hernia... en nu?

Opereren doen ze indd niet zo heel snel omdat er kans bestaat dat er littekenweefsel ontwikkeld en dit weer tegen je wervels aan kan drukken. Maar dat ligt helemaal aan de plek waar je de hernia heb zitten ( L4-5 of L5-6 gok ik ? )
Er wordt ook goed gekeken naar het functioneren van iemand. Vaak is opereren dan wel een goede optie

Ik zou indd je bezoek aan de neuroloog afwachten. Er zijn vele soorten medicatie die gegeven kan worden, alleen is bestaat geen medicatie die de pijn helemaal wegneemt. De pijn die je voelt is zenuwpijn omdat er een uitstulping op je zenuwen drukt. Pijnstilling haalt dan de ' scherpe' randjes weg.
Waarschijnlijk wordt je dan ook nog doorgestuurd naar de neuro-chirurg. Die kan het beste beoordelen of een eventuele operatie succesvol is!

Succes!
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw!
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 28 Mrt 2014 21:25

Re: Een hernia... en nu?

applestar dat is dus een beetje waar ik vanaf wil.. altijd maar dat doorgestuur... stuur me dan meteen naar die neuro chirurg denk ik dan, maar goed ik weet dat het niet zo werkt in de zorg. Maar het duurt alleen maar langer voor mij voordat ik van de pijn af ben.
:heart: :heart: 2011
<<

applestar

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:57

Woonplaats: Ergens in het Westland

Bericht 28 Mrt 2014 22:06

Re: Een hernia... en nu?

Vervelend is dat doorsturen he.
Misschien kan je via je huisarts proberen te regelen dat je sneller bij een neuroloog terecht kan? Vaak als de huisarts er achteraan gaat kan het allemaal veel sneller!
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw!
<<

Anoniem122

Bericht 29 Mrt 2014 01:41

Re: Een hernia... en nu?

Weten ze op welk wervelniveau de hernia zit? Ik zou sowieso naar een oefentherapeut Mensendieck of Cesar gaan. Dan krijg je oefeningen en tips om je houding te verbeteren. Bij een lumbale hernia is het belangrijk dat je zoveel mogelijk een holle rug (De normale holling) behoudt en probeer dus tijdens zitten etc te voorkomen dat je inzakt waardoor je onderrug afvlakt. Een oefentherapeut kan je hiervoor tips en oefeningen geven. De reden hiervoor is dat de uitstulping meestal aan de achterzijde bevindt van de tussenwervelschijf. Maak je een vlakke onderrug, dan duwen je wervels aan de voorzijde van de tussenwervelschijf en duw je dus de inhoud van de tussenwervelschijf nog meer naar buiten = meer irritatie op de zenuw. Maak je een holle rug creeer je dus ruimte voor de inhoud om weer terug naar binnen te gaan = minder druk en irritatie dus.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 29 Mrt 2014 07:36

Re: Een hernia... en nu?

Mijn vader heeft er,nu 1. Zonder dat er een oorzaak aanzit. Hij heeft er echt veel pijn aan, want vorig weekend kwam hij huilend beneden en wilde hij de huisartsen post bellen, en dat is niks voor hem. Hij heeft nu pijn medicatie, die al een x veranderd is. Huisarts zei dat hij eerst zo paar weken wilde afwachten.
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:30

Bericht 29 Mrt 2014 09:34

Re: Een hernia... en nu?

Welke pijnmedicatie heb je nu?
Mijn man heeft het net gehad ik had hem nog nooit zoveel pijn zien hebben.
Het 1 ste ziekenhuis riep meteen het moet geopereerd worden dan knapt hij op.
Toch hadden we geen goed gevoel daarbij ook ivm de verhalen die je hoort over littekenweefsel. Wij hebben een seconde opinion laten doen in een privekliniek.
Die zeiden rust en medicatie dat is wat wij je aanraden en als dat binnen 2 maanden niet weg is een pijn blokkade laten plaatsen.
Rust en medicatie heeft hem uiteindelijk geholpen.
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:44

Bericht 29 Mrt 2014 09:44

Re: Een hernia... en nu?

Ik heb er helaas ook ervaring mee. Opereren is inderdaad geen eerste optie. Met heel veel trainen (fysio) kom ik er uiteindelijk weer vanaf. Maar dat is altijd een lange weg.

Sterkte in ieder geval.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 30 Mrt 2014 08:16

Re: Een hernia... en nu?

Ik heb al 3 maand fysio gehad, dit heeft helaas geen effect gehad, en sommige klachten juist verergerd dus daar baal ik wel ontzettend van.

Tuktuk, ik weet niet wat je met wervelniveau bedoelt, maar mijn onderste rugwervel drukt op mijn heilg been, ik links onderin mijn rug veel pijn. Ik wil ook een afspraak maken bij mensendieck, maar ben bang dat ik de oefeningen niet kan doen door de hoeveelheid pijn die ik heb.

Meisjesmama, ik heb diclofinac, laatst 2 dagen iets anders geprobeerd maar toen merkte ik echt helemaal geen vermindering van de pijn dus slik ik weer diclofinac en paracetamol, het haalt de scherpe randjes er vanaf. Fijn dat het bij jou vriend over is gegaan. Wat bedoel jij met rust, is je vriend echt gewoon ziek gemeld en plat gaan liggen?
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem122

Bericht 30 Mrt 2014 09:39

Re: Een hernia... en nu?

Studiebol schreef:Ik heb al 3 maand fysio gehad, dit heeft helaas geen effect gehad, en sommige klachten juist verergerd dus daar baal ik wel ontzettend van.

Tuktuk, ik weet niet wat je met wervelniveau bedoelt, maar mijn onderste rugwervel drukt op mijn heilg been, ik links onderin mijn rug veel pijn. Ik wil ook een afspraak maken bij mensendieck, maar ben bang dat ik de oefeningen niet kan doen door de hoeveelheid pijn die ik heb.

Meisjesmama, ik heb diclofinac, laatst 2 dagen iets anders geprobeerd maar toen merkte ik echt helemaal geen vermindering van de pijn dus slik ik weer diclofinac en paracetamol, het haalt de scherpe randjes er vanaf. Fijn dat het bij jou vriend over is gegaan. Wat bedoel jij met rust, is je vriend echt gewoon ziek gemeld en plat gaan liggen?


Alle wervels hebben een naam, bijvoorbeeld L3, of L4, en tussen elke wervel een tussenwervelschijf (waar de hernia zich bevind). Dus een hernia kan op niveau L3/L4 zitten (De tussenwervelschijf tussen L3 en L4) of L4/L5 bijvoorbeeld. Omdat je ook het heiligbeen benoemt, neem ik aan dat bij jou de hernia op L5 (Laatste lage rugwervel) en S1 (Sacrum, heiligbeen) zit.Hebben ze een MRI gemaakt om zeker te zijn dat het een hernia is? Omdat je aangeeft geen specifieke hernia klachten te hebben.

Ik zou toch zeker naar een oefentherapeut gaan, de oefeningen zullen echt wel aangepast worden op wat je op dat moment kan en het is niet alleen de oefeningen, maar dus ook houdingstips, slaaptips etc.
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:30

Bericht 01 Apr 2014 20:25

Re: Een hernia... en nu?

Studiebol schreef:Ik heb al 3 maand fysio gehad, dit heeft helaas geen effect gehad, en sommige klachten juist verergerd dus daar baal ik wel ontzettend van.

Tuktuk, ik weet niet wat je met wervelniveau bedoelt, maar mijn onderste rugwervel drukt op mijn heilg been, ik links onderin mijn rug veel pijn. Ik wil ook een afspraak maken bij mensendieck, maar ben bang dat ik de oefeningen niet kan doen door de hoeveelheid pijn die ik heb.

Meisjesmama, ik heb diclofinac, laatst 2 dagen iets anders geprobeerd maar toen merkte ik echt helemaal geen vermindering van de pijn dus slik ik weer diclofinac en paracetamol, het haalt de scherpe randjes er vanaf. Fijn dat het bij jou vriend over is gegaan. Wat bedoel jij met rust, is je vriend echt gewoon ziek gemeld en plat gaan liggen?


Diclofinac met maagbeschermer en paracetamol is wat hij ook nam. Nee hij is niet ziek gemeld hij kon gelukkig thuiswerken. Plat liggen is niet verstandig. Hij moest elke dag veel lopen en wel slapen maar dus niet de hele dag op bed liggen. Met rust bedoel ik ook geen fysio enz.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 03 Apr 2014 21:32

Re: Een hernia... en nu?

tuktuk, ik heb idd een MRI gehad en ook zijn er tot twee keer toe foto's gemaakt.
Ben van de week nog bij de huisarts geweest om het een en ander door te spreken, kan me namelijk niet vinden in dat door gestuur enzo.. maar goed zij gaf aan dat ik toch wel naar de neuroloog moest gaan, want in de brief die ik had gekregen(snapte ik niets van was voor mensendieck maar ik dacht neem het ook ff mee naar de huisarts) daar staat ook in dat de ruimtes waar de zenuwen door lopen ook erg smal zijn ofzo?

Meisjesmama, tja diclofinac slik ik ook al lang.. heb niet het gevoel dat het veel doet bij mij helaas.. het haalt echt alleen de scherpe randjes er vanaf.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem58

Bericht 04 Apr 2014 06:28

Re: Een hernia... en nu?

Ik heb dezelfde klachten alleen door slijtage aan de wervels. Ik heb al zo lang als ik mij kan herinneren last van tintelende handen en sinds een aantal jaar nekpijn. Constante pijn die soms heeeeel hevig is, zo erg dat ik echt niet kan bewegen. Ik slik ook diclofenac, volgens de huisarts is er niets aan te doen, ik zou over een aantal jaren protheses kunnen krijgen, maar dat vind ik echt dood eng. Plus dat die geen mensenleven mee gaan dus zou ik die operatie 2/3 keer moeten ondergaan.
Bijverschijnselen zijn dat ik hypertonie heb ik mijn armen, in ontspannen staat zijn mijn armen altijd aangespannen, zelf heb ik dat niet door tot ik spierpijn krijg. De diclofenac helpt hier een beetje bij, ook is mijn spierspanning in de handen slecht, ik laat 10 keer op een dag iets vallen. En dag allemaal door die stomme nekwervels, en ik heb het idee dat de wervels in mijn onderdruk oom aan het slijten zijn.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 09 Apr 2014 21:38

Re: Een hernia... en nu?

Belde het ziekenhuis vanmorgen om
De afspraak te verzetten.... 2 weken later. Ik ben echt boos geworden aan de telefoon weet heus wel dat die vrouw er niks aan kan doen, maar kom op zeg ik zeg overal dat de pijn niet te doen is en ik echt gek wordt van de pijn. Komen ze met dit... Die mevrouw heeft me nu eerder op de dag geplaatst dat kon dan blijkbaar wel. Maar Ooh wat irritant
:heart: :heart: 2011
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers