Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ondersteunen bij het leren lezen, tips?

<<

Sjaak Trekhaak

Bericht 27 Mrt 2014 10:39

Ondersteunen bij het leren lezen, tips?

Onze dochter zit in groep 3 en heeft het daar prima naar haar zin. Heeft veel vriendjes en vriendinnetjes, ligt goed in de groep en gaat altijd met plezier naar school. Een paar weken geleden heb ik een gesprek gehad met haar juf over de cito uitslagen. Hieruit blijkt dat ze met rekenen heel hoog scoort, haar woordenschat in bovengemiddeld maar ze heeft veel moeite met lezen en spellen. Ze kan op zich goed lezen maar heel traag en veel spellend, terwijl vlot lezen deze maanden in groep 3 centraal staat en belangrijker wordt. Ze leest nu op M3 niveau, niet slecht dus. Maar de traagheid lijkt haar steeds meer dwars te gaan zitten.

Nu ben ik officieel vanuit mijn opleiding logopedist en heb ik nota bene een minor dyslexie gevolgd. Ik weet er in theorie dus best wat vanaf maar met mijn eigen dochter blijkt het toch best lastig! Ik wil dat ze plezier houdt in het lezen maar merk dat ze de laatste tijd best wel gefrustreerd is tijdens het oefenen.

Heeft iemand nog goede tips voor het sneller leren lezen? Wat wel al doen: flitskaartjes per kern gebruiken, diverse leesboeken (zowel M3 als E3. Die laatste is misschien net iets te moeilijk maar vindt ze zelf leuker gezien het verhaaltje over Fee Fleur), ik lees zelf veel voor en wijs dan mee met mijn vinger of laat haar meewijzen zodat ze de woorden kan volgen.

En hoe erg is het als het tempo achterblijft in deze periode? Ik vind het aan de ene kant sneu dat ze het zo moeilijk vindt maar aan de andere kant denk ik dat het misschien wel goed is dat ze merkt dat niet alles vanzelf gaat. Ik wil alleen niet dat ze gefrustreerd of ongelukkig wordt natuurlijk. (Gelukkig in daar nu ook geen sprake van, ze gaat met plezier naar school en neemt zelfs haar E3 boekje mee naar school en wil dan voorlezen aan de klas :) .)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 27 Mrt 2014 10:44

Re: Ondersteunen bij het leren lezen, tips?

Ik heb er verder geen verstand van natuurlijk, maar ze is natuurlijk pas vijf. Ze loopt op heel veel gebieden voor, maar kan het niet zijn dat ze zich met lezen gewoon 'normaal' ontwikkelt voor haar leeftijd? Ik snap dat ze nou eenmaal in groep 3 zit en dus ook zo wordt getoetst, maar ik vind het ergens wel krom dat je eerst een voorsprong hebt en dan binnen die voorsprong weer als traag wordt beoordeeld. Is ze dan niet gewoon met rekenen en woordenschat vlot, maar met lezen normaal?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Sjaak Trekhaak

Bericht 27 Mrt 2014 10:52

Re: Ondersteunen bij het leren lezen, tips?

Tja, ik weet het niet...je hebt natuurlijk gelijk dat je niet van haar mag verwachten dat ze overal op voorloopt en zeker niet nu ze tussen de zes en zevenjarigen zit. Dat verwacht ik trouwens ook niet, ik ben allang blij dat ze het naar haar zin heeft. Maar uiteindelijk wordt ze nu natuurlijk wel vergeleken met de rest van de groep 3 kinderen. En gemiddeld gezien leest ze dan dus te traag.

Ik vind dat niet erg of raar, niemand zal dat gek vinden. Maar ik wil natuurlijk niet dat ze de komende jaren steeds op haar tenen moet blijven lopen omdat ze langzaam leest. Daar wil ik haar graag bij helpen, zodat het wat makkelijker wordt. Als ze op andere gebieden ook zou achterblijven dan zou ik er trouwens ook geen enkele moeite mee hebben haar nog een keer groep 3 te laten doen...maar het lijkt een beetje dysharmonisch: met rekenen krijgt ze zelfs extra aanbod omdat ze daar mee voorloopt, sociaal gezien komt ze prima mee. Het is puur het lezen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 27 Mrt 2014 11:00

Re: Ondersteunen bij het leren lezen, tips?

Dat snap ik wel, het ging mij ook meer om de insteek, of ze traag is of gewoon normaal voor vijf jaar.

Als ze nu nog niet gefrustreerd is dan zou ik gewoon doorgaan zoals je nu doet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem193

Bericht 27 Mrt 2014 11:08

Re: Ondersteunen bij het leren lezen, tips?

Ik denk dat het vooral een kwestie van veel lezen is.
<<

LindaK

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 219

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:53

Bericht 27 Mrt 2014 14:25

Re: Ondersteunen bij het leren lezen, tips?

Ik ben juf van een groep 3-4.

Ik denk dat jullie thuis hartstikke goed bezig zijn! Veel lezen, meters maken is heel belangrijk.
Dus inderdaad zelf laten lezen, samen lezen...het moet leuk blijven. Prima dus ook dat ze boekjes leest met niveau E3, als zij die leuk vindt...
Dat ze nu leest op M3 is gewoon op niveau! Ze zit nu tenslotte in het midden het jaar. Dus wat Susan zegt, ze ontwikkelt zich normaal binnen het leesonderwijs. Hoe 'traag' is ze dan, is er een DMT toets gedaan bijvoorbeeld?

Leest ze op school in Veilig & Vlot? Wij geven kinderen weleens een gekopieerde versie mee, om thuis mee te oefenen.
Als ze wel correct leest en de letters goed kent, dan is het vooral heel veel lezen...
<<

Sjaak Trekhaak

Bericht 27 Mrt 2014 14:41

Re: Ondersteunen bij het leren lezen, tips?

Bedankt voor je reactie Linda! Ze leest idd met Veilig en Vlot, we krijgen na afloop van de kern ook steeds een lijst met woordrijtjes mee. Dat vindt ze niet leuk, daarom heb ik inmiddels flitskaartjes per kern gemaakt. Dat vindt ze wel leuk. Ik laat steeds een woordje kort zien en stop hem dan weer weg. Het valt me op dat ze vervolgens toch spellend leest: in haar hoofd noemt ze alle letters op en zegt dan 'licht' bijvoorbeeld. Dus het woordbeeld overziet ze nog niet automatisch.

De meeste letters kent ze, ze heeft wel moeite met de -ng maar die hebben ze natuurlijk ook pas een weken terug geleerd. De /b/ en de /p/ haalt ze vaak door elkaar en de /eu/ vindt ze lastig. Verder gaan alle letters wel goed.

Ik weet niet of ze de DMT hebben afgenomen eigenlijk, dat zou ik moeten vragen. Het enige dat ik hoorde is dat ze voor technisch lezen een D-score had en een E-score voor spellen. Dat blijft dus achter bij de gemiddelde groep 3 leerling. Ik merk zelf dat ze door het spellend en trage lezen de betekenis van een zin uit het oog verliest. Ik denk dat dat haar soms belemmert.
<<

Anoniem58

Bericht 27 Mrt 2014 14:49

Re: Ondersteunen bij het leren lezen, tips?

Ik herken veel in Christian van wat jij omschrijft. Al is Christian nu al 7.
Wat mij is opgevallen is dat hij erg twijfelt of hij het wel goed doet, als ik hem dingen laat lezen, merk ik dat hij het goed wil zeggen maar dan gaat twijfelen of het wel klopt.
Nu vind ik jouw dochter erg jong, ik zou blijven oefenen thuis maar me nog niet direct zorgen maken. Kan zijn dat de knop ineens om gaat.
<<

Sjaak Trekhaak

Bericht 27 Mrt 2014 14:51

Re: Ondersteunen bij het leren lezen, tips?

Ja, dat herken ik ook: ze wil niet zomaar een woord zeggen. Ze wil het goede woord zeggen. Dus ze leest wel heel secuur en gokt niet zomaar wat. Dat vond ik in het begin juist heel goed. Maar nu er zoveel ddruk staat op de vlotheid van het lezen lijkt dat secure haar juist dwars te zitten.
<<

Anoniem272

Bericht 27 Mrt 2014 14:56

Re: Ondersteunen bij het leren lezen, tips?

Wow zelfs voor 6-jarigen vind ik dit hoge eisen zeg! Het lijkt me wel lastig voor je dat ze duidelijk het kleuteren voorbij is, maar dit tempo net niet bij kan benen. Sta je nog wel achter jullie keuze om haar een groep over te laten slaan? Wel fijn dat ze het zelf zo naar haar zin heeft :)
<<

LindaK

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 219

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:53

Bericht 27 Mrt 2014 15:00

Re: Ondersteunen bij het leren lezen, tips?

Sjaak Trekhaak schreef:Bedankt voor je reactie Linda! Ze leest idd met Veilig en Vlot, we krijgen na afloop van de kern ook steeds een lijst met woordrijtjes mee. Dat vindt ze niet leuk, daarom heb ik inmiddels flitskaartjes per kern gemaakt. Dat vindt ze wel leuk. Ik laat steeds een woordje kort zien en stop hem dan weer weg. Het valt me op dat ze vervolgens toch spellend leest: in haar hoofd noemt ze alle letters op en zegt dan 'licht' bijvoorbeeld. Dus het woordbeeld overziet ze nog niet automatisch.

De meeste letters kent ze, ze heeft wel moeite met de -ng maar die hebben ze natuurlijk ook pas een weken terug geleerd. De /b/ en de /p/ haalt ze vaak door elkaar en de /eu/ vindt ze lastig. Verder gaan alle letters wel goed.

Ik weet niet of ze de DMT hebben afgenomen eigenlijk, dat zou ik moeten vragen. Het enige dat ik hoorde is dat ze voor technisch lezen een D-score had en een E-score voor spellen. Dat blijft dus achter bij de gemiddelde groep 3 leerling. Ik merk zelf dat ze door het spellend en trage lezen de betekenis van een zin uit het oog verliest. Ik denk dat dat haar soms belemmert.


Goed dat je er flitskaartjes van gemaakt hebt, als ze dat leuk vindt!
Ze heeft inderdaad nog niet voldoende woordherkenning als ik het zo lees.
Ik neem aan dat de E score voor de Cito spelling was? In die toets komen ook woorden voor die nog nooit zijn aangeboden, woorden waar de kinderen nu pas mee te maken krijgen. Natuurlijk moet je dan goed luisteren naar het woord, maar dan nog zijn die woorden moeilijk. Het kan goed zijn dat ze een gewoon woorddictee heel anders maakt. Dat maak ik namelijk in mijn klas veel mee.
En wat jij zegt over de betekenis van een zin uit het oog verliezen herken ik ook. Dat kan haar zeker belemmeren inderdaad.
Maar, ik denk echt dat jullie goed bezig zijn thuis. Wellicht soms eens de letters herhalen...
Als jullie eens wat anders willen doen, naast het technisch lezen...op http://www.veiliglerenlezen.nl heb je een gedeelte voor ouders, waar per kern gratis spelletjes staan. Vaak moet je iets uitprinten of maken, maar het zijn wel leuke dingen voor de afwisseling!
<<

Anoniem64

Bericht 27 Mrt 2014 15:46

Re: Ondersteunen bij het leren lezen, tips?

Ik heb zelf geen tips, maar we zitten wel met hetzelfde probleem hier met onze dochter.
Bij haar gaat het ook niet vlot genoeg, ze leest wel in m3, maar nog wat traag.
Ik probeer echt wel te oefenen met haar, maar door de omstandigheden hier schiet het er echt te vaak bij in. Zelf had ik daar vroeger geen problemen mee, maar zij heeft die extra aandacht wel echt nodig.
Het rekenen gaat hier ook goed, maar zodra er meerdere sommen door elkaar staan raakt ze de draad kwijt. Als de juf haar dan even weer op gang helpt gaat het prima.

Ze hebben het hier echt al over blijven zitten....ze gaat vooruit, maar de rest ook. Ik vind het best moeilijk Zielig voor haar ook vooral. De juf dacht zelfs al aan dyslexie, maar dat schijn je pas in groep 4 te kunne toetsen?
De kans is hier groter dat ze gr 3 over moet doen, maar stiekem hoop ik nogsteeds dat het kwartje ineens gaat vallen....

Dictees gaan trouwens ook goed. Als we oefenen gaat dat foutloos.
<<

Anoniem136

Bericht 27 Mrt 2014 16:57

Re: Ondersteunen bij het leren lezen, tips?

Wij hebben echt precies hetzelfde 'probleem' met onze oudste. Ik vind het ook lastig. Zelfs de citoscores waren hetzelfde, haha. Terwijl hij met rekenen een genie is in mijn ogen, maar ik ben dan ook een wiskundehater :smile: Regeer later verder.
<<

Sjaak Trekhaak

Bericht 27 Mrt 2014 17:14

Re: Ondersteunen bij het leren lezen, tips?

O, wat bizar Lucy! Ben benieuwd hoe jullie er mee omgaan!
<<

Anoniem136

Bericht 27 Mrt 2014 22:25

Re: Ondersteunen bij het leren lezen, tips?

Ik zat nog eens goed door te lezen en het is bij hem niet helemaal hetzelfde. Hij gaat juist woorden invullen en radend lezen, waardoor hij meer fouten maakt. Hij wil net zo snel zijn als de andere kindjes want ze testen hier eens in de zoveel tijd met een stopwatch hoeveel woorden ze kunnen en dat vindt hij heel vervelend. We hebben nu extra M3 en E3 leesoefeningen thuis. HIj kent alle letters goed, dat is verder het probleem niet. Wat wel een probleem is voor hem, is het lezen leuk maken. HIj is echt geinteresseerd in veel uiteenlopende onderwerpen, maar boekjes van M3 vindt hij niks aan en het is dan heel moeilijk om hem toch enthousiast te maken. En ik vind het af en toe ook gek hoor, gisteren las hij ineens vloeiend de zin 'In Florida heb je ook wervelwinden'. Terwijl hij een zin als 'Tom klimt in de boom' gaat zitten spellen. Volgende week hebben we een gesprek, ik ben benieuwd wat zijn juffen erover zeggen.

Susan schreef: maar ik vind het ergens wel krom dat je eerst een voorsprong hebt en dan binnen die voorsprong weer als traag wordt beoordeeld. Is ze dan niet gewoon met rekenen en woordenschat vlot, maar met lezen normaal?


Ik vind dit ook gek. Vorig jaar was onze oudste een 'zorgenleerling' (zo noemen ze dat) omdat hij op alle gebieden (incl lezen) voorliep, op sommige gebieden zelfs meer dan 2 jaar. En nu is het de omgekeerde wereld en is hij zorgenleerling omdat hij niet meekomt qua leestempo. Terwijl hij ook nog maar twee weken zes is en het qua leeftijd eigenlijk nog helemaal niet hoeft te kunnen.

Overigens gaat het hier voor zover ik weet (maar volgende week dus het volgende oudergesprek) ook helemaal goed met hem in de klas. Hij ligt goed in de groep, is niet echt een kind wat veel vrienden heeft, maar wel een paar goede vrienden en kan met iedereen overweg. HIj komt sociaal-emotioneel heel goed mee en dat is zo fijn! Alleen met gym merken ze soms dat hij wat jonger en sneller afgeleid is. Met alles behalve taal gaat het ook prima, doet hij op niveau van de klas of een hoger niveau. Dus ben wel blij dat we de keuze voor groep 3 hebben gemaakt.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Marsy31