Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Welke woorden/uitdrukkingen vind jij irritant?

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25107

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 28 Mrt 2014 15:30

Re: Welke woorden/uitdrukkingen vind jij irritant?

No. 3 schreef:On topic: ik erger me aan stomme reclameteksten. Er schiet me nu niets te binnen, maar dan hoor je de naam van het bedrijf ("Timmerfabriek HOUT") en dan zo'n zinloze kreet erachter ("Steengoed de beste").


Haha er zat hier een tijdje terug een houthandel met de slogan "Het hout nooit op!". Ik vond het geniaal :thumbup:
❤ 7 juni 2018
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7543

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 28 Mrt 2014 15:42

Re: Welke woorden/uitdrukkingen vind jij irritant?

Yare schreef:Ik ben een achterhoeker en mijn schoonfamilie Rotterdams. Ik vroeg eens aan mijn schoonzusje: en hoe was het kraamschudden bij je collega? Het bleef even stil en toen begonnen mijn vriend, schoonouders en schoonzusje keihard te lachen(nooit bij stil gestaan dan kraamschudden geen Nederlands woord is, maar dialect haha)

Ik dacht, ik gooi er even iets leuks doorheen i.p.v. irritante woorden/uitdrukkingen;-)


En wat is het dan? Ik ken het ook niet en woon in Gelderland.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25107

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 28 Mrt 2014 15:57

Re: Welke woorden/uitdrukkingen vind jij irritant?

Mizz_S schreef:
Yare schreef:Ik ben een achterhoeker en mijn schoonfamilie Rotterdams. Ik vroeg eens aan mijn schoonzusje: en hoe was het kraamschudden bij je collega? Het bleef even stil en toen begonnen mijn vriend, schoonouders en schoonzusje keihard te lachen(nooit bij stil gestaan dan kraamschudden geen Nederlands woord is, maar dialect haha)

Ik dacht, ik gooi er even iets leuks doorheen i.p.v. irritante woorden/uitdrukkingen;-)


En wat is het dan? Ik ken het ook niet en woon in Gelderland.


Gewoon bij iemand op kraamvisite gaan.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem 146

Bericht 28 Mrt 2014 16:19

Re: Welke woorden/uitdrukkingen vind jij irritant?

Geëten (ge-eten) ipv gegeten.
<<

Anoniem187

Bericht 28 Mrt 2014 17:58

Re: Welke woorden/uitdrukkingen vind jij irritant?

No. 3 schreef:Het lijkt mij dat hoe dichter je bij de Duitse grens woont, hoe meer je dialect ook op het Duits lijkt, in vergelijking met hoe we in Rotterdam of Amsterdam spreken.

Ik denk dat er gewoon heel veel intelligente mensen in Kerkrade wonen. :ja:


Ja dat zou je wel denken he.. Alleen ik woon echt 3 minuten van de Duitse grens op, dus voor mij gaat dit helaas niet op :( Was het maar zo, dan kon ik makkelijker met mijn collega's praten (ik werk in een Duits/Nederlands bedrijf).
<<

Anoniem187

Bericht 28 Mrt 2014 18:01

Re: Welke woorden/uitdrukkingen vind jij irritant?

Pitufo schreef:
Serendipity schreef:Niets stoms aan. Ik kan werkelijk geen Duits woord verzinnen welke ik gebruik als ik dialect praat?!

Het gaat om het verband dat je legt. Volgens jou zou dus iedereen die Kerkraads praat wel een goed cijfer moeten halen voor Duits want dat lijkt dus wel op Duits. Dat slaat toch nergens op? Limburgs lijkt nog altijd het meest op Nederlands en toch halen ook niet alle Limburgers goede cijfers voor Nederlands.


Nee zo bedoel ik het het niet. Wat ik aan wil geven is dat als het Limburgs echt zo op Duits zou lijken, ik toch niet heel veel moeite zou hebben met de Duitse taal. En met mij vele andere.. Als ik mensen uit mijn omgeving Duits hoor praten.... Hopeloos! Haha
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25107

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 28 Mrt 2014 18:12

Re: Welke woorden/uitdrukkingen vind jij irritant?

Serendipity schreef:
Pitufo schreef:
Serendipity schreef:Niets stoms aan. Ik kan werkelijk geen Duits woord verzinnen welke ik gebruik als ik dialect praat?!

Het gaat om het verband dat je legt. Volgens jou zou dus iedereen die Kerkraads praat wel een goed cijfer moeten halen voor Duits want dat lijkt dus wel op Duits. Dat slaat toch nergens op? Limburgs lijkt nog altijd het meest op Nederlands en toch halen ook niet alle Limburgers goede cijfers voor Nederlands.


Nee zo bedoel ik het het niet. Wat ik aan wil geven is dat als het Limburgs echt zo op Duits zou lijken, ik toch niet heel veel moeite zou hebben met de Duitse taal. En met mij vele andere.. Als ik mensen uit mijn omgeving Duits hoor praten.... Hopeloos! Haha


Maar t slaat alsnog nergens op, want zoals Pitufo al zegt: toch ook niet elke Limburger is goed in Nederlands?
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem187

Bericht 28 Mrt 2014 21:19

Re: Welke woorden/uitdrukkingen vind jij irritant?

Laat maar. Blijkbaar snappen jullie niet wat ik bedoel. Limburgs werd met Duits vergeleken en ik geef alleen een argument waarom dat in mijn ogen niet opgaat.

The end.
<<

Nien_

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 504

Geregistreerd: 01 Sep 2013 01:55

Bericht 28 Mrt 2014 21:33

Re: Welke woorden/uitdrukkingen vind jij irritant?

Ik kom geloof ik uit dezelfde plaats als Serendipity en inderdaad kan ik me wel voorstellen dat het voor een buitenstaander als Duits klinkt maar 'ons' (Limburgs) dialect heeft ook Franse invloeden (bijvoorbeeld 'merci' als bedankt). Waar wij vandaan komen is het dialect conservatiever dan bij andere Limburgse dialecten (het klinkt bijvoorbeeld heel anders dan het dialect in dorpen naast ons) en dat komt omdat de plaats waar wij vandaan komen van oudsher een echte handelstad is waar koophandelaren overal vandaan kwamen en daardoor heeft dit dialect een andere klank. Het dialect heeft andere woordvormen dan andere naburige dialecten.
Ons vrolijk meisje - 2020
Onze lieve jongen - 2022
<<

Kiek

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 562

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:21

Bericht 28 Mrt 2014 23:11

Re: Welke woorden/uitdrukkingen vind jij irritant?

Ik vind 'beuren' echt een stom woord.

En als klanten aan de telefoon zeggen 'mot je es effe luisteruh meissie' . Dan schiet ik al gelijk in de weerstand want ik MOET helemaal niks en wil al helemaal niet met meissie aangesproken worden!
<<

Moontje

Noob

Berichten: 141

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:37

Bericht 29 Mrt 2014 02:17

Re: Welke woorden/uitdrukkingen vind jij irritant?

Wat ik een zinloze kreet vind is "daar ben ik geen 34 voor geworden"
Ons leven eindigt op de dag dat we zwijgen over dingen die ertoe doen.
<<

Sushi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 449

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:15

Bericht 29 Mrt 2014 20:51

Re: Welke woorden/uitdrukkingen vind jij irritant?

No. 3 schreef:On topic: ik erger me aan stomme reclameteksten. Er schiet me nu niets te binnen, maar dan hoor je de naam van het bedrijf ("Timmerfabriek HOUT") en dan zo'n zinloze kreet erachter ("Steengoed de beste").

Verder stoor ik me aan teksten waarin mensen 'welke' gebruiken. En dan niet 'welke bus moet ik nemen', maar 'de bus welke ik moet nemen'. Het is 'de bus DIE ik moet nemen'!!!!!!!!!!!!!!!! Wil ik dan gillen. Vooral makelaars en andere middenbedrijflieden hebben daar een handje van. Het is mijn persoonlijke missie om het verkeerd gebruik van 'welke' voor eens en altijd uit te roeien.

Oh ja dat vind ik ook heel irritant. Ik zie het op mijn werk (advocatuur) ook veel. 'De statuten, welke zijn bijgevoegd als productie X'.
<<

Anoniem198

Bericht 29 Mrt 2014 21:07

Re: Welke woorden/uitdrukkingen vind jij irritant?

Carrie schreef:
Bazinga schreef:Oh en weetje welke helemaal gruwelijk is? 'Gewoon, omdat het kan'. Sodemieter op. 'Biertje op 't terras; gewoon omdat 't kan!' Stommerds.


Haha! Hier heb ik me vanmorgen nog schuldig aangemaakt op Instagram :nopompom: omdat ik 1 kilo minder wil wegen voor ik een trouwjurk uit ga kiezen zaterdag.


Weg
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Sublimo