Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe solliciteren

<<

Anoniem301

Bericht 26 Mrt 2014 12:37

Hoe solliciteren

Hoiiii. Omdat ik op de 3 jaar zit moet mijn contract straks omgezet worden in een vast contract, en dat doen ze niet (er moeten 600 mensen uit) dus wordt mijn contract per 1 mei niet verlengd.

Nu zitten hier intern ook recruiters, met één van hen had ik net een afspraak. Ik had verwacht dat ik mijn cv aan hem kon geven, zodat hij in zijn netwerk een lijntje uit kon gooien zeg maar. Maar dat bleek anders. Hij vroeg hoe ik nu solliciteerde. Ik vertelde hem dat ik om de dag op indeed.nl kijk, sinds vorige week woensdag 4 sollicitatiebrieven heb verstuurd (daarvoor ook al meer). Gisteren zag ik een leuke vacature. In de tekst stond vermeld dat mocht je vragen hebben je altijd kon bellen. Dat heb ik dus gedaan, zodat ik in mijn sollicitatiebrief die ik daarna verstuurde kon refereren aan het telefoongesprek, zodat ze mij zouden herinneren.

Verder heb ik me ingeschreven bij een werving en selectiebureau speciaal voor secretarieel werk (secretaresse/office manager/managementassistent, enz) en op hun uitnodiging ben ik vorige week op een netwerkborrel geweest om de rest van het team te leren kennen. Dat heb ik dus gedaan.

Volgens hem ben ik nog te passief met solliciteren, en moet ik dat actiever en agressiever gaan doen. Voorbeeld van hem is bedrijven bellen, zeggen dat ik een interessante vacature heb gezien en of ik een afspraak kan maken om eens te praten. Als ze nee zeggen, dan aangeven dat ik dat begrijp en of ik mijn cv door mag sturen voor in de toekomst.

Of een secretaresse van een bedrijf benaderen waar geen vacature open staat, om eens met haar van gedachten te wisselen. Als ik die afspraak dan heb, vragen wat de mogelijkheden binnen het bedrijf zijn, en wederom mijn cv achterlaten. Volgens hem wordt 60% van de vacatures via via geregeld, of via een netwerk.

Maar jeetje, dat is totaal niet hoe ik in elkaar zit! Ik kan me voorstellen dat die mensen ook helemaal niet op me zitten te wachten als ik ze bel om een afspraak te maken. Maar dat mocht ik niet voor hun invullen zei de recruiter. Wat ik ook wel weer snap.

Nu is dus mijn vraag, ben ik de enige die dit moeilijk vind? Zijn er hier mensen die dat wel zo doen, en wellicht hebben jullie dan tips voor mij?
<<

Anoniem23

Bericht 26 Mrt 2014 12:53

Re: Hoe solliciteren

Ik vind dat soort mensen juist altijd irritant. Die bellen dan om te vragen of ze eens langs mogen komen om kennis te maken en dan te beoordelen of ze willen solliciteren. Dan denk ik hallo, de huidige economie is nou niet zo dat je de banen voor het uitzoeken hebt, solliciteer gewoon.

Maar dat hij zegt over dat banen via netwerken vergeven worden is wel waar. Ik heb bijna nog nooit gesolliciteerd omdat ik altijd via via een baan vond/aangeboden kreeg. Dus daar zit wel wat in natuurlijk! Ik zou dus veel rondvragen of mensen nog iets weten voor je.
<<

Anoniem28

Bericht 26 Mrt 2014 13:08

Re: Hoe solliciteren

als je op die agressieve/actieve manier bij ons zou solliciteren, dan zou je niet eens op gesprek mogen komen waarschijnlijk. Maargoed, dat zal ook wel sectorafhankelijk zijn.

verder merk ik inderdaad ook dat je netwerk belangrijk is. Zijn er vakgroepen of bijeenkomsten binnen jouw sector? Van een vakvereniging oid? Op die manier kun je je netwerk uitbreiden en mensen leren kennen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 26 Mrt 2014 13:14

Re: Hoe solliciteren

Ik vind agressief niet echt het goede woord, bij agressief stel ik me voor dat je zonder afspraak een bedrijf binnenkomt, met je vuist op de balie ramt en zegt dat je niet weggaat voor je de directeur hebt gesproken. Of dat je bij het uitzendbureau iemand bedreigt.

Dit vind ik meer wat opdringerig en ik zou me er een beetje belachelijk bij voelen. Maar ik ben dan ook helemaal niet zo assertief en misschien werkt het dan ook wel niet. Het is wel zo dat sommige mensen zich overal naar binnen weten te lullen, maar dat moet dan wel in je zitten. Als het niet in je zit en je gaat het alleen proberen omdat iemand anders zegt dat het moet dan denk ik niet dat het echt werkt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem301

Bericht 26 Mrt 2014 13:42

Re: Hoe solliciteren

Haha Susan, dat is misschien ook een idee om te doen, gewoon om een baan eisen :D Ja agressief vond ik ook een aparte woordkeuze, maar dat was het woord dat hij gebruikte.

Net even met een collega gepraat voor advies, maar zij vond het ook wat gek. En het past ook helemaal niet bij me, die manier. Dus stel dat ik mezelf dwing, het werkt, iemand neemt me aan val ik ook door de mand. Want dan denken zij wellicht dat ik heel assertief enzo ben, terwijl ik dat helemaal niet ben op die manier.
<<

Anoniem301

Bericht 26 Mrt 2014 13:45

Re: Hoe solliciteren

Rejoy schreef:als je op die agressieve/actieve manier bij ons zou solliciteren, dan zou je niet eens op gesprek mogen komen waarschijnlijk. Maargoed, dat zal ook wel sectorafhankelijk zijn.



Kan me voorstellen dat dat heel erg in iemands irritatie gaat zitten. Als ik zo'n persoon aan de lijn zou krijgen zou ik er ook de kriebels van krijgen.

Ik heb geen heel groot netwerk, maar heb wel eens op Facebook gezet dat ik werk zoek (zal dat straks weer doen) en mijn collega's zijn mijn netwerk, dus als zij nog wat horen laten ze me dat weten. Ook heb ik iets op Twitter gezet. Deze recruiter heeft sowieso een groot netwerk en had verwacht dat hij daar iets mee zou doen, maar dat was een verkeerde verwachting van mij :smile:
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 26 Mrt 2014 13:52

Re: Hoe solliciteren

Misschien ook interessant om eens naar je LinkdIn te kijken. Ik heb deze ook bijgewerkt en daar staan soms ook vacatures op. Verder heb ik daar recruiters tussen staan van detacheringsbureaus. Mensen die ik nooit heb gezien, maar wel binnen mijn netwerk passen qua banen zoeken.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem166

Bericht 26 Mrt 2014 14:13

Re: Hoe solliciteren

Ik zou dat een rare manier van doen vinden, erg opdringerig ook. Ik gok maar zo dat men je verzoekt om een sollicitatiebrief te sturen als je zou bellen dat je een interessante vacature hebt gezien en graag een afspraak wil maken. Dat zou ik dus niet doen. Ik vind de manier waarop jij het tot nu toe aanpakt al erg goed en op die weg zou ik verder gaan.

Bellen of je eens mee mag kijken zou ik alleen doen als ik een hele andere carrièrerichting zoek en benieuwd ben hoe een dag eruit ziet van iemand met een door mij geambieerde functie.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 26 Mrt 2014 14:16

Re: Hoe solliciteren

Toen ik nog werk zocht kreeg ik trouwens ook vaak het advies om gewoon ergens op af te stappen, gewoon op te bellen, enzovoort. Ik werd daar op den duur ook wel gek van, alsof je niet genoeg doet als je gewoon op bestaande vacatures reageert. Ik kreeg daar echt het gevoel van dat het mijn eigen schuld was dat ik geen werk had, dat ik te weinig deed.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

sonly

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 533

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 26 Mrt 2014 16:57

Re: Hoe solliciteren

Het ligt denk ik ook wel aan de functie waarin je zou willen werken. Is het daarin belangrijk dat jij op mensen af durft te stappen (bijv. verkoop, horeca) dan zou het positief kunnen werken om "met de deur in huis te vallen". Daarnaast heb ik zelf wel een positieve ervaring met ergens gewoon naar binnen stappen en vragen of er een functie is, dat zou ik dus wel weer doen mocht ik weer een baan zoeken. Maar jezelf aankondigen alsof je een godsgeschenk bent en ze wel gek zouden zijn om je niet te laten solliciteren, wanneer er nog niet eens een functie is, nee dat zou mij ook te ver gaan.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 26 Mrt 2014 21:42

Re: Hoe solliciteren

Vervelend zeg! Ik zou het zelf niet zo snel doen als het ook niet bij je manier van doen past. Wel zou ik je aanraden om LinkedIn in de gaten te houden en je bij bepaalde groepen te voegen. Er worden zoveel vacatures op LinkedIn en Twitter gezet.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Bacio

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:38

Bericht 26 Mrt 2014 21:52

Re: Hoe solliciteren

Ik kreeg dezelfde tips toen ik aan het solliciteren was, maar ook ik voelde me daar niet ok bij. Ik heb t dan ook niet gedaan en wel een baan gevonden.
Ik ben actiever geworden op LinkedIN. Laat mensen je endorsen, word lid van bepaalde pagina's in je vakgebied, zoek dagelijks door de vacature pagina van LinkedIn. Bij mij heeft dit uiteindelijk gewerkt.
<<

Anoniem301

Bericht 26 Mrt 2014 22:38

Re: Hoe solliciteren

Op LinkedIn ben ik nog niet zo actief. Heb wel één endorsment. Maar goede tips, ga zeker actiever worden, de vacature's daar bekijken en me aanmelden bij bepaalde groepen. Bedankt voor het advies!
<<

Sushi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 449

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:15

Bericht 06 Apr 2014 19:55

Re: Hoe solliciteren

Allereerst: wat rot dat je contract niet verlengd wordt! Hopelijk vind je snel een leuke nieuwe baan.

Ik heb volgens mij geen tips voor je. Ik heb zelf een flink aantal maanden thuis gezeten zonder werk heb me echt suf gesolliciteerd, maar ik heb nooit een bedrijf gebeld om te zeggen dat ik graag eens wilde langskomen. Dat durfde ik niet en zo zit ook ik niet in elkaar.

Mocht me nou nog een tip te binnen schieten dan kom ik me hier melden ;)
<<

Amaryllis

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 519

Geregistreerd: 16 Okt 2013 14:10

Bericht 06 Apr 2014 20:07

Re: Hoe solliciteren

Wat vervelend Carrie.

Ik kom uit het bank en verzekeringswezen en mijn contract bij een grote bank werd helaas ook niet verlengd.
Ik heb gekeken wat hier in de buurt voor bedrijven zitten in dezelfde tak en hun websites bekeken.
Ook gekeken op nationale vacaturebank, monsterboard, stepstone en uiteindelijk alleen gezocht op basis van kilometers. Zet op al die sites een cv.

Je kan ook een cv check doen, moet je even googlen. Die gaven ook handige tips. Zorg dat je opvalt tussen de rest van de brieven! de check is gratis en voor geld passen ze hem aan.

Ik had relatief snel een baan bij het allereerste bedrijf mocht ik meteen op gesprek komen en was ik aangenomen.
Dat is ook gewoon dikke vette mazzel vind ik.
<<

Anoniem170

Bericht 07 Apr 2014 09:56

Re: Hoe solliciteren

Het ligt denk ik een beetje aan de sector ook, maar ik vind het niet per se agressief ofzo als je een bedrijf opbelt. Je kan toch opbellen van, ik was benieuwd, zijn er openstaande vacatures bij jullie bedrijf? Indien dat het geval is kan je vragen of diegene er wat meer over wil vertellen en of je een brief mag sturen.
Dat vind ik niet per se opdringerig hoor! Wat ik bij mijn huidige werk heb gedaan, dat bedrijf werkt enkel met uitzendbureaus, dat uitzendbureau opgebeld van: ik wil graag een gesprek inplannen voor de mogelijkheden binnen dat bedrijf. Ik wist ook dat dat bedrijf waar ik dan voor werk enorm aan het groeien was dus dat was ook niet zo heel erg raar denk ik.
Heb ook wel aantal open sollicitaties gestuurd vroeger.

Door alleen maar passief in te schrijven bij uitzendbureaus en standaardbrieven te sturen, denk ik wel dat het langer duurt voordat je iets vindt. Maar dit is ook weer sectorafhankelijk natuurlijk.
<<

Anoniem301

Bericht 07 Apr 2014 12:44

Re: Hoe solliciteren

Roos' schreef:Het ligt denk ik een beetje aan de sector ook, maar ik vind het niet per se agressief ofzo als je een bedrijf opbelt. Je kan toch opbellen van, ik was benieuwd, zijn er openstaande vacatures bij jullie bedrijf? Indien dat het geval is kan je vragen of diegene er wat meer over wil vertellen en of je een brief mag sturen.
Dat vind ik niet per se opdringerig hoor! Wat ik bij mijn huidige werk heb gedaan, dat bedrijf werkt enkel met uitzendbureaus, dat uitzendbureau opgebeld van: ik wil graag een gesprek inplannen voor de mogelijkheden binnen dat bedrijf. Ik wist ook dat dat bedrijf waar ik dan voor werk enorm aan het groeien was dus dat was ook niet zo heel erg raar denk ik.
Heb ook wel aantal open sollicitaties gestuurd vroeger.

Door alleen maar passief in te schrijven bij uitzendbureaus en standaardbrieven te sturen, denk ik wel dat het langer duurt voordat je iets vindt. Maar dit is ook weer sectorafhankelijk natuurlijk.

Bedankt voor de tips, Amarylis en Sushi!

Roos, de situatie die jij schetst is al anders dan bellen nav een vacature en jezelf uitnodigen op gesprek.
Ik schrijf ook geen standaardbrief, hoe kom je daarbij? Ik lees de website altijd goed door en maak de brief elke keer persoonlijk aan de vacature.

Afgelopen vrijdag ben ik op sollicitatiegesprek geweest, ben benieuwd.
<<

Anoniem170

Bericht 17 Apr 2014 19:57

Re: Hoe solliciteren

Ik bedoelde het ook meer in het algemeen met standaardbrieven, niet per se op jou gericht :) Hoe ging het gesprek?Heb je al iets gehoord?
<<

Anoniem301

Bericht 18 Apr 2014 13:17

Re: Hoe solliciteren

Roos' schreef:Ik bedoelde het ook meer in het algemeen met standaardbrieven, niet per se op jou gericht :) Hoe ging het gesprek?Heb je al iets gehoord?


Ohh! :smile: Ik mocht op tweede gesprek komen, dus dat was goed! Helaas hebben ze voor een andere kandidaat gekozen, die had net wat meer werkervaring. Ik ook ruim 5 jaar in dit vak, maar die ander toch nog meer. Helaas!
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:43

Bericht 18 Apr 2014 19:27

Re: Hoe solliciteren

Wat vervelend dat je contract niet verlengd wordt. Helaas hoor je het ook veel dat er zoveel mensen uit moeten.

Ik vind trouwens dat je echt goed bezig bent en al veel gesolliciteerd hebt! Je kan wel bedrijven opbellen met de vraag of ze openstaande vacatures hebben maar een secretaresse benaderen zou ik dan zelf weer niet doen.
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Anoniem187

Bericht 18 Apr 2014 19:36

Re: Hoe solliciteren

Hoe gaat het met je Carrie? En met het solliciteren? Per 1 mei moest je eruit hè? Pff, dat is al bijna..

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers