Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vanaf wanneer mee snacken?

<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 16 Mrt 2014 16:30

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

Oh en thanks Parel voor het tegenwicht. Voelde me al heel ontaard.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem121

Bericht 16 Mrt 2014 16:33

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

Mijn kinderen eten vanaf 1 jaar alles mee dus ook de Mac. Rond een jaar kregen ze een happy meal. De patat vraag ik zonder zout en ze kregen de kipnuggets zonder korst. Als toetje de appelpartjes of wortelfrietjes.

Nou gebeurt het hier niet wekelijks maar ik vind dat ze best eens wat minder gezond mogen eten. M'n dochter doe ik er ook niet altijd een plezier mee die heeft liever de olijven, ei en tonijn uit mijn salade. Vaak eten wij 90% van het happy meal op en eet ze zelf alleen het fruit en groente.
<<

Anoniem44

Bericht 16 Mrt 2014 16:36

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

Wij snacken zelf eigenlijk weinig en bij de Mac kom ik misschien eens per jaar (toevallig, als ik bij iemand in de auto zit bijvoorbeeld, die langs de Macdrive wil rijden), dus nee dat heeft ze nooit gehad. Vind ik ook totaal niet nodig. Ik vind het fijner als ze niet zoveel zout en suiker binnenkrijgt.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 16 Mrt 2014 16:40

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

Mijn zoontje is bijna 16 maanden maar heeft ook nog geen friet of iets ander ongezond op. Ik wil het hem ook niet geven zolang hij er niet naar vraagt. Juist hebben we bijvoorbeeld frietjes gegeten, maar voor mijn zoontje had ik een portie wortelpuree uit de diepvries gehaald en hij heeft een stukje van ons vlees (schnitzel) gekregen. Ik probeer zolang mogelijk frieten en andere (vettige) snacks te vermijden, ik vind het totaal niet nodig. Naar de Mac wil ik al helemaal niet gaan met hem. Sowieso doen wij dat eigenlijk bijna nooit, maar als we zouden gaan, zou ik gewoon van thuis iets meenemen voor hem, is hij even blij mee.
2012 & 2016
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 16 Mrt 2014 16:44

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

R.krijgt alleen ovenfrites van aviko uit de oven (zoutloos, E-nummer vrij). fastfood vermijden we hier nog een tijd.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 16 Mrt 2014 16:47

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

Hier eet ze ook gewoon alles mee. Zelfde als bij Parel eigenlijk. Met ons vers gekookte eten vanaf 1 jaar, en vanaf 1,5/2 ook friet chinees en pizza. Verder eet ze gewoon veel fruit en genoeg groente, en we eten niet elke week pizza en friet dus het kan best in onze ogen.
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 16 Mrt 2014 17:06

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

Volg je gevoel Carool, de richtlijnen zijn duidelijk lijkt me per wanneer ze alles mogen eten. N. heeft tot nu toe 2 x een happy meal gekregen, daar at ze alleen de frietjes van, en een stukje fishfilet (zonder brood, zonder suiker). Momenteel eet ze helemaal geen vis of vlees, dus dat slaan we ook over. Wij eten eigenlijk nooit Mc omdat mijn vriend er dagelijks instaat, alleen op aandringen van mij eten we het soms ;)

Ik denk dat het juist goed is, je kind te leren wat goed of slecht is en in welke mate. Je kunt niet alles tegenhouden, maar je kunt het wel beperken. Hier net zoals Parel, N. draait gewoon mee in ons leven alleen zijn we wel bewuster met voeding bezig sinds dat N. er is.

Hier is trouwens de Fristi een dikke hit uit de happy meal. Het is wel het één of het ander, of Fristi of een danoontje bij ons.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 16 Mrt 2014 17:09

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

Carool schreef:Maar als hij soms niet gezond eet betekend dat natuurlijk niet dat wij hem niet leren wat wel en noet gezond is.
Dat zie ik ook niemand zeggen Carool en je hoeft je al helemaal geen ontaarde moeder te voelen, het is niet alsof je een smoothie van een volledige happy meal met cola in z'n eerste flesje hebt gestopt. Iedereen heeft er gewoon zo z'n eigen kijk op en volgens mij zijn er meer mensen die er zo over denken als Parel dan zoals ik bv. erover denk. En al die kindjes zijn volgens mij even gelukkig. :)
<<

Anoniem186

Bericht 16 Mrt 2014 17:10

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

Mijn dochter eet inmiddels wel gewoon een happy meal (met kipnuggets, de hamburgers van de Mac vindt ze niet zo). Maar zoon krijgt dat nog niet. Ik vind frituurvet en alles wat daar uit komt echt te ongezond voor een baby. Ik kan me nog herinneren dat het bij m'n dochter ook heel lang duurde voordat ze zo iets kon eten. Ze had anders echt last van haar maag, tot huilen aan toe (heel sneu).
Zolang zoon tevreden is met z'n eigen gezonde maaltje, dan vind ik het prima.
<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 16 Mrt 2014 17:34

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

Wij eten elk weekend patat en pizza en J krijgt altijd eerst een potje en daarna nog wat patat of stukje pizza. Als toetje vaak wat fruit.
De rest van de week eten we gezond en eet hij gewoon met de pot mee.
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 16 Mrt 2014 17:53

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

Ik snap de reacties wel, maar denk dat het in het geval van carool iets anders is. Omdat jullie allebei bij de M werken, kan ik me voorstellen dat je eerder en vaker dan normaal je kind daar mee naar toe neemt.
Voordeel is wel dat je zelf weet wat je voorschoteld omdat je je collegas kent of het misschien zelfs zelf klaar maakt. Je weet dan zeker wat je voorschoteld.
Ik zou dan bijvoorbeeld wel kiezen om het laagje paneermeel van de vis af te halen.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7295

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 16 Mrt 2014 17:58

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

Tweeling schreef:Vanaf een jaar mogen ze in principe alles eten. Ik zou het gewoon geven als het voor jou goed voelt en dan kleine beetjes. L heeft nog nooit patat gehad, ik vind het nog niet nodig. Wij eten zelf ook nooit friet dat scheelt ook. Ze krijgt wel eens een chippie of stukje bitterbal.


Dit is niet waar, je moet nog steeds enorm oppassen met zout als ze een jaar zijn en rouwe vis schijn je ze ook nog niet te moeten voorschotelen (tot ze een jaar of 5 zijn!). Pas als je kindje een jaar of 2 is zijn de nieren zodanig ontwikkeld dat ze wat meer zou kunnen hebben.

Ik zou dat nog niet zo snel doen, L. een happy meal voorschotelen. Maar goed ik kom echt nooit bij de McDonalds. Maar ik zou het voorlopig nog proberen bij gezondere alternatieven te houden of desnoods een boterham geven.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 16 Mrt 2014 18:12

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

Eens met Parel.
B draait gewoon mee met ons, en als wij patat eten of naar de mac gaan krijgt zij dat ook.
Zonder zout, met kipnuggets en met een klein beetje saus.

Zelfde geldt voor chinees. Pizza is ze niet zo dol op.

De rest van de week eten we gezond en eet ze alles mee. Ze eet goed groente, fruit en brood. Dus mag ze van mij die keer ook best mee snacken.
Wil haar ook bijbrengen dat je verschillende soorten eten hebt, gezond en wat minder gezond.
En daar mag best een keertje mac bij zitten.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 16 Mrt 2014 18:14

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

Op haar eerste verjaardag hebben we trouwens bij de Mac gegeten. Kreeg ze wat patatjes zonder zout, kipnuggets zonzonder korst en het knijpfruitje.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 16 Mrt 2014 18:15

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

Sinds ze een jaar of drie zijn krijgen ze dat. In het begin alleen patatjes, nu ook wel een Happy Meal. Yrsa eet meestal alleen een half zakje patat en drinkt haar drinken op, haar kipnuggets en toetje laat ze staan, dus tegenwoordig nemen we voor haar drinken mee (ze eten meestal op vrijdag als we naar de camping gaan onderweg iets van de McDrive) en bestellen we alleen een klein zakje patat en voor Ezra een Happy Meal, dan krijgt zij het cadeautje uit zijn Happy Meal want hij geeft daar toch niet om. Ezra eet ook nog niet alles op, maar wel meer dan zij.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem287

Bericht 16 Mrt 2014 18:34

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

Pompoen schreef:
Tweeling schreef:Vanaf een jaar mogen ze in principe alles eten. Ik zou het gewoon geven als het voor jou goed voelt en dan kleine beetjes. L heeft nog nooit patat gehad, ik vind het nog niet nodig. Wij eten zelf ook nooit friet dat scheelt ook. Ze krijgt wel eens een chippie of stukje bitterbal.


Dit is niet waar, je moet nog steeds enorm oppassen met zout als ze een jaar zijn en rouwe vis schijn je ze ook nog niet te moeten voorschotelen (tot ze een jaar of 5 zijn!). Pas als je kindje een jaar of 2 is zijn de nieren zodanig ontwikkeld dat ze wat meer zou kunnen hebben.

Ik zou dat nog niet zo snel doen, L. een happy meal voorschotelen. Maar goed ik kom echt nooit bij de McDonalds. Maar ik zou het voorlopig nog proberen bij gezondere alternatieven te houden of desnoods een boterham geven.


Behalve als ik het meeneem :smile:
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7295

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 16 Mrt 2014 18:40

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

Carool schreef:Oh en thanks Parel voor het tegenwicht. Voelde me al heel ontaard.


Ja, vreselijk ontaard!
Ik zou L. niet snel een happy meal geven, maar ik vind dat hier wel heel panisch gedaan wordt hoor! Je kindje leren om met mate van ongezonde dingen te genieten is volgens mij veel gezonder dan om van je kind een soort geheelonthouder te maken die nooit iets ongezonds krijgt. Natuurlijk het staat buiten kijf dat veel suikers, zout en verzadigde vetten ongezond zijn en dat er betere alternatieve zijn voor Hamburgers en frietjes. Maar dat neemt niet weg dat je dat soort dingen niet af en toe met je kindje kunt eten (mits je wel op zout past want dat is gewoon echt slecht voor de nieren op jonge leeftijd). En ik denk dat het ook 'gezond' is om je kindje daar op een 'gezonde' manier mee te leren omgaan. Als ze het nooit krijgen (snoep, hamburgers etc.) loop je het risico dat ze daar op latere leeftijd juist in doorslaan omdat ze eindelijk de kans krijgen.
<<

Anoniem44

Bericht 16 Mrt 2014 18:42

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

Ik vind 'leren ermee om te gaan' meer iets voor op wat oudere leeftijd.
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:30

Bericht 16 Mrt 2014 18:46

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

Helemaal met je eens pompoen!
Mijn meiden eten vanaf 1,5 alles mee en ook snoepjes Enz.
Het grappige is dat als je mijn meiden vraagt wat ze het liefste eten is dat gekookte aardappels met groente en vlees
Ook met snoep merk ik zelf dat ze er niet veel om vragen. De kast staat er aardig mee vol maar het doet ze niet veel.
<<

Anoniem51

Bericht 16 Mrt 2014 18:46

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

-ED- schreef:Ik vind 'leren ermee om te gaan' meer iets voor op wat oudere leeftijd.

Nouja, ik vind best dat je best in de peuterleeftijd al kan beginnen met het verschil tussen gezond en ongezond en dan leren dat met heel af en toe iets ongezonde echt niets mis is, in dat opzicht ben ik het echt wel met Pompoen eens (en het tegendeel heb ik ook nooit beweerd, trouwens :) ).
<<

Anoniem44

Bericht 16 Mrt 2014 18:56

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

Ik denk dat het wel vanzelf gaat dat je kinderen mee-eten met wat jij zelf normaal vindt. Alleen wat normaal is, dat verschilt natuurlijk wel enigszins per huishouden. Wij eten hier zelf heel gezond, dus dan zou het vreemd zijn als ik speciaal voor mijn dochter naar de Mc Donalds ga rijden, om haar daar te leren hoe normaal het eten van een hamburger is. Nee, sorry ik vind dat niet zo nodig.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7295

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 16 Mrt 2014 18:57

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

Ik kreeg zelf van kleins af aan nooit snoep. Alleen ergens anders dan thuis, maar thuis kreeg ik het nooit en later alleen op vaste tijden in de vakantie. Het resultaat: zodra ik zakgeld kreeg ging al mijn geld op aan snoep en op de middelbare school ook aan ander eten. Ik sloeg echt totaal door.
Daar komt natuurlijk een deel van mijn mening vandaan, maar ik heb ook artikelen gelezen waarin eigenlijk geadviseerd wordt om je kinderen wel dingen als koek en snoep te geven. Niet omdat dat nou zo gezond is, maar omdat ze op latere leeftijd gezonder zijn als ze leren om er van te genieten in tegenstelling tot er juist naar smachten omdat ze het nooit krijgen. Kinderen komen namelijk altijd op een leeftijd dat je er als ouder geen controle meer over hebt wat ze binnenkrijgen dus kun je beter voor die tijd zorgen dat ze een gezonde verhouding met voedsel hebben.
<<

PiP

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1578

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:43

Bericht 16 Mrt 2014 19:00

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

S heeft gisteren bijna een hele happy meal op :|
December 2009
juli 2012
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 16 Mrt 2014 19:00

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

Pompoen schreef:Je kindje leren om met mate van ongezonde dingen te genieten is volgens mij veel gezonder dan om van je kind een soort geheelonthouder te maken die nooit iets ongezonds krijgt. Natuurlijk het staat buiten kijf dat veel suikers, zout en verzadigde vetten ongezond zijn en dat er betere alternatieve zijn voor Hamburgers en frietjes. Maar dat neemt niet weg dat je dat soort dingen niet af en toe met je kindje kunt eten (mits je wel op zout past want dat is gewoon echt slecht voor de nieren op jonge leeftijd). En ik denk dat het ook 'gezond' is om je kindje daar op een 'gezonde' manier mee te leren omgaan. Als ze het nooit krijgen (snoep, hamburgers etc.) loop je het risico dat ze daar op latere leeftijd juist in doorslaan omdat ze eindelijk de kans krijgen.
Ik ben het hier mee eens. Maar wel pas vanaf het moment dat je met 'slecht' eten begint. En er lijkt me niets mis mee om dat moment zo lang mogelijk uit te stellen. Ik denk niet dat een kind gaat doorslaan met ongezonde dingen omdat het op eenjarige leeftijd nog geen kroketten kreeg.
<<

Anoniem44

Bericht 16 Mrt 2014 19:01

Re: Vanaf wanneer mee snacken?

Ik kreeg als kind bijna nooit snoep, natuurlijk wel eens, af en toe iets, maar mijn ouders vonden goed en gezond eten belangrijk, de basis. Natuurlijk heb ik echt wel eens stiekem snoep gekocht van mijn zakgeld en reed ik als puber langs de snackbar, maar ik ben er nooit in doorgeslagen. Zo wil ik het voor mijn dochter ook graag doen. Ze mag echt wel eens een snoepje, maar er is hier niet standaard snoep in huis en ook geen zoete koeken etc.

Als je van thuis gezonde gewoonten aangeleerd krijgt, dan helpt dat echt wel. Niet voor niks zie je dat dikke ouders, ook vaak dikke kinderen hebben.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers