Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Borstvoeding, tot hoever gaan?

<<

Anoniem75

Bericht 16 Mrt 2014 00:04

Borstvoeding, tot hoever gaan?

Ik lig nu nog in het ziekenhuis en heb tot vanmiddag goed bv kunnen geven. Daarna zijn beide tepels wat open gegaan, zijn wat korstjes opgekomen en heb hierdoor continue branderige tepels en pijn. Ik heb net nog gekolft en ik kreeg er net niet genoeg voeding uit voor 1x voeden in 20 minuten tijd. De rest is aangevuld met Nutrilon uit een flesje. De bedoeling is dat ik dit een volle dag blijf doen zodat m'n tepels wat genezen en ik maandag ochtend weer met de borst start. Tepelhoedje heb ik trouwens ook al een paar keer geprobeerd maar T. wil daar niks van weten. Maar tot hoever ga ik? Misschien blijft het wel om de 2 dagen zo gaan dat m'n tepels kapot gaan. Moet/wil ik dan altijd blijven kolven? Ik heb nu nog steeds hevige naweeen tijdens het voeden in m'n buik en bovenbenen. Ik merk dat die combinatie ook vreselijk veel van me vraagt op het moment en ik op dit moment niet goed kan nadenken over het vervolg borstvoeding. Ik wil het graag en ik wil er ook moeite voor doen maar ik heb er ook weer niet alles voor over. Kortom ik zit in tweestrijd. Ook omdat T. het echt super aan de borst doen vind ik dit een moeilijk iets voor mezelf. Wat zouden jullie doen?
<<

Mickey

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1533

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:20

Bericht 16 Mrt 2014 00:08

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Hapt hij wel goed aan? Als dat niet het geval is, kan het daardoor komen dat je tegels kapot zijn gegaan. Is er een lactatiekundige in het ziekenhuis die je zou kunnen raadplegen?
07.12.2011
11.12.2014
<<

Anoniem75

Bericht 16 Mrt 2014 00:10

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Volgens de verpleegsters hapt hij heel goed aan. Maar soms laaat hij tijdens het drinken even los en dan is het happen wel pijnlijker. Ik krijg veel tips van de verpleegsters hier en ze helpen me goed. Zou ik dan toch om een laktatiedeskundige moeten vragen?
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 16 Mrt 2014 00:18

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Wat Mickey zegt wilde ik je ook vragen. Doe je al iets om je tepels te verzorgen? Je zou er bijvoorbeeld lanoline (purelan, ardo goldcream) op kunnen doen, dat helpt kloven vaak snel genezen. Ook kun je er een druppel moedermelk over uitsmeren na het kolven/voeden, dat bevordert genezing ook.
Het is misschien fijn voor je als er een lactatiekundige met een voeding mee kan kijken. Als je kapotte tepels hebt, gaat er waarschijnlijk iets in het aanhappen niet goed. Als je voedt in de rugbyhouding kun je goed zien wat T doet en of er wel een goede grote hap wordt gemaakt. Daarnaast kun je biological nurturing proberen. Daarbij kan je kindje gebruik maken van zijn reflexen en gaat het aanhappen vaak wel goed.
Hoe ver je gaat, dat kan alleen jij bepalen. Maar als ik dit zo hoor, dan denk ik dat er met een klein beetje hulp nog een hoop te behalen is.
februari 2012
november 2015
<<

Anoniem28

Bericht 16 Mrt 2014 00:20

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Kapotte tepels betekent bijna altijd dat de hap niet goed is. Ik zou dus inderdaad eerst investeren aan herkennen wat een goede hap is. Vergeet niet dat een kleine baby ook gewoon moet leren om goed aan te happen en effectief te kunnen drinken. Jij moet het leren, maar je kleine vent ook, jullie moeten ook wat op elkaar ingesteld raken. Een lactatiekundige kan je denk ik heel goed helpen met leren aanleggen en herkennen wanneer het wel goed gaat en wanneer niet. Je zult merken dat als je kleine vent goed aangelegd is, het drinken zelf ook geen/nauwelijks pijn doet (op het aanhappen na, dat is normaal als dat in het begin even pijn doet). Als je baby goed aangelegd is, kunnen kloofjes ook gewoon herstellen als hij de hele tijd rechtstreeks bij je drinkt.

Verder zijn de naweeën door borstvoeding heel normaal. Als je kindje drinkt komen er hormonen vrij die ervoor zorgen dat de baarmoeder zich sneller samentrekt. Je baarmoeder slinkt dus door de borstvoeding ook weer sneller naar het normale formaat. Meestal wordt dit met een dag of twee een stuk minder.

Mijn ervaring is dat het na een weekje al een stuk makkelijker wordt, na een weekje heb je al redelijk goed door hoe het aanhappen en alles gaat, na een week of zes ben je vaak echt goed op elkaar ingesteld en kun je de baby bijna met je ogen dicht aanleggen. Het klinkt in ieder geval alsof er geen grote problemen zijn, ik denk dat je met een klein beetje ondersteuning al een heel eind kunt komen.

Succes!
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 16 Mrt 2014 00:20

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Razz schreef:Volgens de verpleegsters hapt hij heel goed aan. Maar soms laaat hij tijdens het drinken even los en dan is het happen wel pijnlijker. Ik krijg veel tips van de verpleegsters hier en ze helpen me goed. Zou ik dan toch om een laktatiedeskundige moeten vragen?


Een lactatiekundige weet vaak een stuk meer over borstvoeding dan een verpleegkundige. Soms ziet alles er goed uit, maar gaat er toch iets niet helemaal goed wat pijn kan veroorzaken. Een lactatiekundige weet vaak wat beter waarop te letten en wat te doen dan verpleegkundigen.
februari 2012
november 2015
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 16 Mrt 2014 00:28

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Ik zou zeker een lactatiekundige inschakelen. Waarschijnlijk hapt hij niet gped aan. Als hij loslaat en weer aanhapt en t voelt niet goed mpet je m meteen loskoppelen (pink in mondhoek) amders gaan je tepels idd kapot. Ook lan een LK naar zn tong en lipriem kijken. Ik denk dat je er met de juiste begeleiding wel gaat komen! Biological nurturing vond ik echt ideaal trouwens! Kijk maar ff op borstvoeding.com wat t is!
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Anoniem75

Bericht 16 Mrt 2014 01:37

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Ik smeer er nu steeds bv op en heb er 1x bepanthen opgesmeerd maar ze kloppen nu nog enorm. Ik ga iig wel nog even door met kolven nu en morgenvroeg. Hopelijk kan het dan een beetje herstellen en kan er een laktatie deskundige komen kijken. Van de naweeen wist ik nog van S. maar nu heb ik steeds buik en been weeen tegelij en dan ook nog eens die pijnlijke tepels dat ik het soms echt zwaar heb en moet opletten dan ik niet van m'n stokje ga. Bah echt verschrikkelijk steeds want het zijn er meestal ook nog eens 2-3 achter elkaar wat dan een minuut of 5 aan houdt.
<<

Anoniem66

Bericht 16 Mrt 2014 04:43

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Purelan gebruiken. Bepanthen werkte hier ook niet.

En als je écht wil: inderdaad een lactatiekundige bellen en het sowieso een week proberen. Na een week kun je het véél beter hebben. Hou je dan even vast aan die ene week. Geloof me, dat maakt echt verschil.

Maar ik proef ook best wel wat wanhoop in je. Het gevoel hebben dat het moet misschien? Je hoeft niks he. Als jij niet wil, doe je het niet. Doe je niemand kwaad mee.

Sterkte.
Laatst gewijzigd door Anoniem66 op 16 Mrt 2014 09:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem272

Bericht 16 Mrt 2014 08:20

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Ik sluit me volledig bij Luce aan.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 16 Mrt 2014 08:45

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Purelan, dat is echt wonderspul
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 16 Mrt 2014 08:52

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Bepanthen werd hier afgeraden vanwege de amandelolie die erin zit.

Tja hoever jij wilt gaan is je eigen keus.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem32

Bericht 16 Mrt 2014 09:06

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Als je tepels kapot zijn dan hapt hij bijna zeker niet goed aan. Of hij heeft zodanig een enorme zuigkracht dat het daardoor kan komen. Maar als hij aan hapt moet hij niet alleen de tepel in de mond nemen maar ook echt een grote hap en een stukje van het tepelhof in zijn mondje. Als hij alleen zuigt op het voorste stukje van je tepel, dan gaan ze idd kapot daarvan en dat doet pijn.

Het zou jammer zijn als je hierdoor in de war raakt en zeker als je zegt dat hij het zo goed doet aan de borst. Een lactatiedeskundige zou de uitkomst idd zijn, die zijn veel kundiger hierin.
De naweeën horen er helaas bij. Maar dat is wel een teken dat hij echt goed zuigt! Door het zuigen trekt je baarmoeder samen.

Met kolven kun je je tepels wel even de rust geven. Hoe wordt de voeding gegeven aan T.im? Via de fles of fingerfeeding?
Succes meid. Ik kan me je wanhoop wel even voorstellen, al lijkt het meer alsof je oververmoeid bent momenteel.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 16 Mrt 2014 09:07

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Idd, je moet t zelf bepalen.
De pro-borstvoeders zullen zeggen dat je nog ff vol moet houden, de andere zullen iets anders zeggen.
Een dag kolven, of een week geduld en aankijken: voor de een is dit te doen en gaat er mee door, voor een andere is dit al teveel investering. En niks is fout, keuze ligt bij jou
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 16 Mrt 2014 09:11

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Wat vreselijk he, die combinatie van naweeën en pijn in je tepels en waarschijnlijk ook nog aan je wond. Ik ben wel blijven geven maar het deed echt veel pijn. Ik had verkoelende pads er op, dat hielp echt heel goed!

Hoe ver je wil gaan moet je zelf beslissen, ik ben blij dat ik ben door gegaan maar als je het niet meer trekt moet je stoppen.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem75

Bericht 16 Mrt 2014 09:23

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Oververmoeid valt gelukkig wel mee. Het is gewoon meer dat ik tijdens het voeden zoveel pijn heb van het geven van bv + de naweeen en als ik niet aan het voeden ben m'n wond pijn doet en zo dus heel de dag door met pijn zit. Normaal natuurlijk maar dat maakt een mens natuurlijk wel soms anders haha

De bv wordt gegeven dmv pink in de mond en dan bv geven via een spuitje. De Nutrilon wordt via een flesje gegeven.

Een wanhoop is het ook echt niet. Maar ik ben bang dat ik er spijt van ga krijgen als ik er nu al mee stop. Ik heb er vanacht over na zitten denken en ik heb besloten nog een lactatiedeskundige te laten komen indien mogelijk en dat het daar dan bij blijft zeg maar. Verder wil ik niet gaan. Ik merk nu al na een nacht kolven dan de rechtertepel al wat aan het genezen is. Bepanthen heb ik niet meer gebruikt maar alleen bv erop gesmeerd.

Kan je Purelan bij de apotheek kopen?
<<

Anoniem66

Bericht 16 Mrt 2014 09:28

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Hier niet. Wel via bol.com, 1 dag levertijd
<<

Anoniem74

Bericht 16 Mrt 2014 09:30

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Zit er een thuiszorgwinkel in het ziekenhuis razz? Daar konden wij wel purelan kopen namelijk.
En als je de lc laat komen, dan heeft zij wellicht wel een proefmonster purelan bij.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 16 Mrt 2014 09:35

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Of je wel of niet moet stoppen is aan jou.
Ik ben na 2 dagen gestopt. Mijn dochter hapte heel goed aan maar had een enorme zuigkracht.
Daardoor heeft ze met 2 dagen m'n tepels tot bloedens toe kapot gezogen. Tijdens het voeden zat ik continue te huilen en ook tussen de voedingen door en met kolven had ik veel pijn. Ik gebruikte trouwens Ardo Gold creme voor m'n tepels. Werkte bij mij goed.
Hoe moeilijk ik de beslissing ook vond, ik heb er nog geen spijt van gehad. Het heeft me heel veel rust gegeven.
2 dagen borstvoeding vond ik pijnlijker dan de hele bevalling.

Er is geen foute keus. Dat jij je er prettig bij voelt is minstens zo belangrijk voor je zoontje!
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem75

Bericht 16 Mrt 2014 09:48

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Nou morgen ochtend komt de lactatiedeskundige. Ik blijf nu tot morgenochtend gewoon kolven en dan zie ik morgen wel verder. T. heeft ook een enorme zuigkracht en daar kon het idd ook aan liggen zei de verpleegster net.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 16 Mrt 2014 09:49

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Die naweeën had ik ook, maar dat werd wel gauw een stuk minder hoor. En kolven is niet per definitie zachter voor je tepels, hoewel mij dat ook welverlichting bracht. L. Hapte echt totaal verkeerd aan maar daar was uiteindelijk niets meer aan te doen. Kwam bij hem ook door zijn prematuriteit.

Ik zou zoals hierboven al gezegd is om een lactatiekundige vragen, zeker omdat dit maakt dat je overweegt on te stoppen. Met lactatiekundig advies kun je denk ik ook beter bepalen of jij het het waard vind om door te gaan of niet.
<<

Anoniem32

Bericht 16 Mrt 2014 09:54

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Je moet idd kiezen voor dat waar jij je het fijnste bij voelt. Als je aldoor pijn hebt breekt je dat gewoon op.
Wel goed dat je een lactatiedeskundige even mee laat kijken. Misschien is het een kleine tip of aanpassing wat de bv succesvol kan maken.

Trouwens wat me nu invalt. S had ook zo'n zuigkracht en ik heb toen ook onwijs veel pijn gehad. Later bleek dat hij zijn lipje niet goed had. Naar binnen zeg maar ipv naar buiten (als tuit lipjes) Dat was o.a. in combinatie met zijn zuigkracht, de reden dat mijn tepels al te pijnlijk waren om naar te kijken.
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 16 Mrt 2014 10:53

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Als een kindje goed heeft aangehapt, maakt de zuigkracht vaak niet uit. Je kunt het zelf met je pink proberen; als je die tot het eerste kootje in je mond stopt en erop zuigt dan merk dat hij beweegt; dat is wat er ook met je tepel gebeurt als je kindje niet goed aanhapt. Als een kindje wel goed aanhapt, is dat vergelijkbaar met een pink tot twee kootjes in je mond. Als je dan zuigt, zal je merken dat hij stil blijft liggen. Als een kindje goed aan de borst ligt melkt hij de melk er meer uit met zijn kaakjes dan dat hij zuigt.
Fijn dat je een lactatiekundige mee laat kijken.
Je kunt overwegen om ook de Nutrilon met het spuitje te (laten) geven. Dit om verwarring tussen tepel/fles te voorkomen.
Succes in ieder geval, en ik ben benieuwd naar de uitkomst van de afspraak met de lactatiekundige.
februari 2012
november 2015
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 16 Mrt 2014 11:03

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Ik sluit me bij Choco én Luce aan.
Ik denk dat de meeste vrouwen die BV geven wel te maken hebben gehad met kloven, pijn enz. Daar zijn veel middeltjes voor, dus er is iets aan te doen. En bij ons in het ziekenhuis bleef de LK mij begeleiden, ook toen ik al thuis was. Dus dat was heel fijn. Misschien hebben ze dat bij jou in het ziekenhuis ook wel?
En omdat T het verder zo goed doet, kan het straks zomaar weer heel erg goed gaan. Soms is het helaas wat doorbijten.
Maar dit wil wel zeggen, als je het heel graag wilt.
Niet omdat je denkt dat het móet. Dus dat kun jij alleen bepalen. Niemand zal jou daar op aan kijken.
Het is jouw eigen gevoel.
Afbeelding
<<

Anoniem66

Bericht 16 Mrt 2014 11:05

Re: Borstvoeding, tot hoever gaan?

Weet wel dat ze in het ziekenhuis heel vaak niet de kennis hebben die ze moeten hebben. Idem voor kraamzorg. Dus goed dat je een lactatiekundige hebt gebeld!
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers