Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Werk & studie biechttopic

<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 02 Okt 2022 15:19

Re: Werk & studie biechttopic

Het was mijn biecht. Beetje laat antwoord, maar we hebben verschillende gesprekken gehad. Ook al voordat ik de biecht plaatste. Dit loopt al vanaf april ongeveer.
Ze hebben verschillende gesprekken met haar gevoerd en besloten dat het voor haar ophoudt. Zij was al aan het solliciteren omdat ze niet lekker op haar plek zat bij ons.
Dus ik ben nu wel opgelucht
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Anoniem330

Bericht 05 Okt 2022 10:30

Re: Werk & studie biechttopic

Biechtje schreef:Het is verder ook top Lot. En ik denk dat het grootste punt is dat ik het inderdaad moeilijk los kan laten. Tijdens zwangerschap, verlof en ziektewet was dat ook moeizaam voor mij, maar op een gegeven moment lukte dat wel. Ik moet daar ook iets mee doen. Loslaten (wat dan ook) vind ik sowieso wel moeilijk.

Ik heb het met m'n werkgever besproken en hij wil er alles aan doen dat ik het weer meer naar m'n zin heb, zelfs (en ik quote) elke dag een reep Tony's meenemen als het moet.
Hij gaat op wereldreis volgend jaar en wil dat ik dan 'alles' overneem, dus hij kan me nu echt niet kwijt. Ik heb in ieder geval een fikse salarisverhoging gekregen en we gaan zien wat de toekomst brengt.

Dit en wat hier bij hoorde was mijn biecht en ik heb dus echt elke week nu een reep Tony's op m'n bureau haha. Ik was denk ik vooral ook even heel zuur om de hele situatie. Ben nu wel weer blij met m'n werk en ga extra (betaald) ouderschapsverlof opnemen voor wat meer lucht.

Wat fijn Raven dat het toch zo opgelost is.
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 07 Nov 2022 19:36

Re: Werk & studie biechttopic

ik had een nieuwe baan maar na de proefperiode besloten te stoppen. Nu krijg ik nog steeds loon van dat bedrijf. Heb verder ook geen contact meer met ze gehad ook geen interesse in nare manier gegaan allemaal. Wat moet ik er mee doen? Kunnen ze het terug eisen?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 07 Nov 2022 19:41

Re: Werk & studie biechttopic

Ik zou contact opnemen om aan te geven dat je onterecht nog loon krijgt, en het terugstorten.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 08 Nov 2022 21:55

Re: Werk & studie biechttopic

Na de proefperiode, als in dat je er al door was? Of op de laatste dag?

Als je echt na je proefperiode uit dienst bent gegaan en hebt toegestemd met het opnemen van onbetaald verlof in de opzetmaand/opzegmaanden kan het zijn dat je teveel betaald hebt gekregen en dat teruggevorderd wordt.
R. 2013
D. 2016
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 08 Nov 2022 23:20

Re: Werk & studie biechttopic

Je hebt geen recht op dat loon begrijp ik? Omdat je er niet meer werkt? Natuurlijk kan dat dan worden terug gevorderd, dat zijn onverschuldigde betalingen. Beter aan de gel trekken dan het oplaten lopen zou ik zeggen.
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 07 Dec 2022 10:02

Re: Werk & studie biechttopic

Hoe lossen ouders het op met een ziek kind? Ik heb een beroep waarbij ik maar zeer beperkt kan thuiswerken (onderwijs).
We hebben wel opa’s en oma’s die kunnen oppassen, soms maar ook die moeten zelf werken of hebben verplichtingen.

Ik kreeg nu van mijn werk te horen dat ik voor morgen toch echt opvang moet regelen omdat kind nu al ziek is. Dus geen calamiteitenverlof. Ik zou dit wel willen maar dan moet het wel kunnen. Kan moeilijk kind met 40 graden meenemen naar school? Idem voor partner die kan wel iets schuiven maar heeft ook een aantal belangrijke afspraken.

Kortom poot stijf houden?
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 07 Dec 2022 10:19

Re: Werk & studie biechttopic

Je geeft aan "We hebben wel opa’s en oma’s die kunnen oppassen, soms maar ook die moeten zelf werken of hebben verplichtingen."
Geldt dat ook voor morgen? Calamiteitenverlof geldt idd niet in deze situatie, een calamiteit is immers niet voorspelbaar, je zou wel zorgverlof kunnen opnemen. Maar ook dan is het wel de bedoeling dat je eerst kijkt of er andere oplossingen zijn.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 07 Dec 2022 10:21

Re: Werk & studie biechttopic

Herkenbaar. Ik weet het soms ook niet. Gelukkig kon tot nu toe mijn man thuis werken of oma oppassen.
Maar stress joh.
2016
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 07 Dec 2022 10:46

Re: Werk & studie biechttopic

Ik kan ook niet zomaar thuis blijven. Heel soms krijg ik het geregeld op mijn werk dat iemand anders voor mij kan werken. Anders hebben we 1 oma en 1 opa die kunnen oppassen maar die hebben idd ook werkdagen of andere verplichtingen. Mijn man kan vaak iets schuiven of afzeggen en soms doen we een combi van dat alles, echt stressen inderdaad. Mijn kinderen zijn ook heel veel ziek (geweest) en dacht steeds neee hoe doen we het nu weer.

Kunnen opa/oma morgen niet? En kan je niet deels thuis blijven en dat je man het daarna overneemt? In het ergste geval meld je je ziek..als het echt niet gaat dan gaat het niet. Maar dat kun je dan ook aan je baas uitleggen.
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 07 Dec 2022 10:49

Re: Werk & studie biechttopic

@scandic ik kan niet zomaar een blik oppassen open trekken nee, voor morgen is er helaas geen backup.
Los daarvan kan mijn partner ook niet zo 1/2/3 altijd alles afzeggen. Ik geef het juist op tijd aan (vandaag is mijn vrije dag), zodat we op een tijd oplossing kunnen bedenken. Maar juist de volgende keer trek ik dus pas de dag zelf aan de bel. Dan mag ik wel calamiteitenverlof opnemen.

Ik ben zelf oprecht de laatste jaren nooit ziek geweest. Ik vul veel op voor collega’s die regelmatig thuis zitten. Dus als ik dan zelf eens wat nodig heb is het allemaal lastig. Het is overigens geen probleem om dit werk op een andere dag in te halen voor mij of verlof in te zetten. Maar dan krijg ik dus simpelweg nee te horen als ik dat voorstel.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 07 Dec 2022 10:55

Re: Werk & studie biechttopic

Ik hoor veel stress en teleurstelling in je verhaal en dat begrijp ik. Kan het niet zijn dat je werk nu antwoord heeft gegeven op jouw specifieke vraag en zegt nee dat kan niet (calamiteitenverlof). Maar als jij nu netjes terug belt en zegt goh ik baal er ook van en ik doe echt mijn best maar zit heel erg omhoog is er niks anders te regelen voor morgen? Is er geen collega die kan ruilen? Dat ze dan wel beter mee gaan denken?
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 07 Dec 2022 10:59

Re: Werk & studie biechttopic

@lot inderdaad wij lossen het doorgaans op dat we proberen deels thuis te blijven en onze afspraken te schuiven. Omdat ik in het onderwijs werk en geroosterde lessen dan verzet moeten worden gaf mijn manager dus die reactie (nee je moet gewoon komen). Terwijl ik dus wel een andere dag voorstel om extra te komen en het werk in te halen. Zelf ziekmelden zou je zo bijna doen ja.

Voor nu lijkt het wel even opgelost qua e.a. Verzetten. Maar het is ook deze reactie waarvan ik dacht ja hoe doen andere mensen met jonge kinderen dit. Prima met een kantoorbaan maar iedereen die op locatie werkt heeft het gemak van thuiswerken niet.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 07 Dec 2022 11:04

Re: Werk & studie biechttopic

Fijn dat het opgelost lijkt!
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 07 Dec 2022 11:19

Re: Werk & studie biechttopic

Ja gelukkig maar. Zal de volgende keer aan m’n kinderen vragen of ze in het weekend ziek kunnen worden 🫣
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 07 Dec 2022 11:22

Re: Werk & studie biechttopic

Ik werk in het basisonderwijs. Een hele poos twee dagen en nu drie dagen. Mijn man en ik hebben vanaf het begin de afspraak dat het voor mij in principe onmogelijk is om thuis te blijven voor een ziek kind. Dit is dan ook nog nooit gebeurd, twee dagen oppas regelen is ook nog wel te overzien gelukkig. We hadden oppas achter de hand (opa, oma, schoonzus, buurvrouw), maar meestal nam mijn man een verlofdag op. Sinds een paar jaar kan hij okk thuiswerken gelukkig, maar gister was het lastig hier. We hebben ziek kind thuis en hij had belangrijke afspraken staan. Die in de ochtend heeft hij toen afgezegd en gelukkig heeft kind nu de leeftijd dat ze 's middags twee uurtjes alleen kon zijn.

Ik denk dat het bij jou ook vooral de teleurstelling is dat je wel altijd je best doet om het voor een ander op te lossen, zelf met oplossingen komt, maar dat er nu niemand met je mee wil denken om het voor jullie op te lossen. Dat zou ik ook erg rot vinden. Gelukkig dat jullie het toch hebben kunnen oplossen.
2011 2012 2017
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 07 Dec 2022 11:39

Re: Werk & studie biechttopic

Los van teleurstelling over mijn werkgevers reactie verbaasd het mij ook.
Niet iedereen heeft een sociaal netwerk achter de hand. Zat mensen zijn toch volledig afhankelijk van betaald kinderopvang / bso / school. Een ziek kind mag daar niet heen.

Heel fijn dat Bijv in de situatie van indigo jouw man dit ook kan regelen, en wil regelen. Maar als je allebei leraar bent of Bijv verpleegkundige, kinderopvang etc. Dan zal een werkgever toch moeten meedenken.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 07 Dec 2022 11:58

Re: Werk & studie biechttopic

Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent in de reactie van je werkgever. Het klinkt namelijk alsof je wel al allerlei oplossingen had over verzetten enzo, maar dat je werkgever gewoon zijn poot stijf hield.

Ik werk zelf ook in het onderwijs en herken het dus wel. Nu valt het bij ons met ziekte bij de kinderen wel mee (klopt af) maar wij hebben zeer regelmatig te maken met sluitingen van de opvang door personeelstekort. Maar ik vind een ziek kind wel echt een ander verhaal eigenlijk. Een ziek kind breng je toch niet zomaar naar een oppas? Die hoort dan lekker bij papa en/of mama te zijn. Ik kan me ook voorstellen dat mensen in je netwerk niet per se zitten te wachten op een ziek kind (zeker met corona nog) maar wel zo'n dagje opvang-sluiting willen opvangen. Volgens mij mag zorgverlof niet zomaar geweigerd worden door een werkgever, dus dat zou bij een volgende keer misschien een optie zijn. Beterschap voor je kind!
december 2016
juli 2019
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 07 Dec 2022 12:01

Re: Werk & studie biechttopic

Ik vind eerlijk gezegd dat je nogal makkelijk in de slachtofferrol kruipt en van jouw probleem een probleem van je werkgever probeert te maken. Jouw kind, jouw verantwoordelijkheid. Achtervang hoort daar ook bij als zowel jij als man niet makkelijk thuis kunnen blijvven. Natuurlijk als je in overleg met werkgever iets kan regelen is dat prettig, maar als dat niet gaat houdt het op. Calamiteitenverlof is hier niet voor bedoeld en zorgverlof is ook nog maar de vraag.
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 07 Dec 2022 12:08

Re: Werk & studie biechttopic

Luisa ik hoop voor jou dat je een goede achtervang hebt dan. Iees nogal veel verbittering bij jou in je reactie.

Je zult maar geen ouders meer hebben, ernstig zieke ouders etc. Het is wel makkelijk gezegd dat je dan maar moet komen werken. Hoe lossen mensen dit op als je letterlijk je kind nergens kan brengen? Ze zijn ziek bij ons gewoon niet welkom op school en opvang.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 07 Dec 2022 12:39

Re: Werk & studie biechttopic

Biechtje schreef:Luisa ik hoop voor jou dat je een goede achtervang hebt dan. Iees nogal veel verbittering bij jou in je reactie.

Je zult maar geen ouders meer hebben, ernstig zieke ouders etc. Het is wel makkelijk gezegd dat je dan maar moet komen werken. Hoe lossen mensen dit op als je letterlijk je kind nergens kan brengen? Ze zijn ziek bij ons gewoon niet welkom op school en opvang.


Verbittering omdat ik het niet met je eens ben? Mijn achtervang woont op 2 uur rijden enkele reis, dus je begrijpt dat ik die ook niet zomaar inschakel.

Wat mij vooral stoort is dat jij er maar vanuit gaat dat jouw werkgever het wel oplost en verongelijkt reageert als dat niet blijkt te kunnen.Je werkt in het onderwijs zeg je, volgens mij kampen ze daar al met personeelstekorten. Werkgever heeft het risico bij zieke werknemers, maar is toch raar dat ze dit risico ook moeten hebben bij zieke kinderen van werknemers. Lijkt mij logisch dat er verwacht wordt dat je zoveel mogelijk zelf oplost ipv direct een beroep te willen doen op calamiteitenverlof.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 07 Dec 2022 13:02

Re: Werk & studie biechttopic

Juist als je werkt in een sector met personeelstekort, mag je toch wel verwachten dat een werkgever meedenkend is? Je wilt niet dat er nog meer personeel weggaat voor betere (secundaire) arbeidsvoorwaarden. Ik zie dat bij ons op school en ook bij onze opvang dus wel gebeuren.

Ik lees juist dat deze forumster al vanalles geprobeerd heeft te regelen en toen dat niet lukte, oplossingen aandroeg om het werk om een ander moment in te halen. En als je dan gewoon 'nee' te horen krijgt, wat moet je dan? Je kan je kind toch niet alleen thuislaten?

Hier staat vanalles over zorgverlof: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen
Als er verder niks over on je cao staat, geldt dit dus. Alleen als het bedrijf in ernstige problemen komt door jouw verlof, mag werkgever het weigeren.
december 2016
juli 2019
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 07 Dec 2022 13:27

Re: Werk & studie biechttopic

Nou ja uiteindelijk kon ze het wel zelf oplossen toch?
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 07 Dec 2022 13:32

Re: Werk & studie biechttopic

Volgens mij heb je gewoon recht op zorgverlof hiervoor hoor.
Daar wordt hier echt niet moeilijk over gedaan (al vragen ze wel of je je lessen wilt streamen, maar nee is hierop ook een geaccepteerd antwoord.)
Nu is het in het VO ook wat makkelijker, een les valt dan gewoon uit, en er is niet per sé vervanging nodig.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 07 Dec 2022 15:08

Re: Werk & studie biechttopic

Biechtje schreef:Los van teleurstelling over mijn werkgevers reactie verbaasd het mij ook.
Niet iedereen heeft een sociaal netwerk achter de hand. Zat mensen zijn toch volledig afhankelijk van betaald kinderopvang / bso / school. Een ziek kind mag daar niet heen.

Heel fijn dat Bijv in de situatie van indigo jouw man dit ook kan regelen, en wil regelen. Maar als je allebei leraar bent of Bijv verpleegkundige, kinderopvang etc. Dan zal een werkgever toch moeten meedenken.

Ik ben het in deze echt eens met Luisa. Ik vind het ook onze verantwoordelijkheid als ouders om het te regelen, wij willen onze werkgever er niet mee opzadelen. Voor corona had mijn man een andere functie binnen het bedrijf waardoor hij niet thuis kon werken. Hij nam dan een verlofdag op of we regelden een oppas. Niet leuk, maar het is niet anders. Als je allebei leraar bent kun je niet beide thuisblijven inderdaad, dan is het de verantwoordelijkheid van de ouders om een goede oplossing te zoeken en een vangnet te regelen in geval van ziekte.
2011 2012 2017
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers