Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kinderen en verdriet.

<<

Anoniem91

Bericht 14 Mrt 2014 10:56

Kinderen en verdriet.

Het is hier in huis een rare week geweest na het overlijden van Evi.
Wij zijn allemaal vreselijk verdrietig en Lise kan het allemaal wel redelijk uitspreken wat ze voelt, maar ze heeft er toch veel moeite mee allemaal. Ze wilde ook haar verjaardag eigenlijk niet eens vieren.
Bij Mas en Amé is het allemaal zoveel lastiger, ze kunnen het moeilijke uitspreken wat ze voelen en daardoor zijn ze soms vreselijk dwars! Dan is niks goed en willen ze ook gewoon niks meer.
Nu heeft Mas van de week de pootafdruk van Evi meegenomen naar school en zijn juf zei dat ze tijdens het kringgesprek wel een half uur over de dood hebben gesproken, dus voor hem heel fijn dat er op school ook tijd aan besteed wordt.
We praten er veel over ook thuis en kijken samen foto's en filmpjes van Evi.
Hoe ga je met het verdriet om van de kinderen en wordt het allemaal iets makkelijker? Het is ook gewoon lastiger dat je zelf ook veel verdriet hebt.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 14 Mrt 2014 11:05

Re: Kinderen en verdriet.

Wat moeilijk om, buiten je eigen verdriet om, je kinderen ook zo'n verdriet te zien hebben. Ik zou ze vertellen dat het mag om heel verdrietig te zijn, wat jullie ongetwijfeld vast al doen/gedaan hebben. Ook uitleggen dat je zelf verdrietig bent, zodat je je eigen emoties niet verbergt en ze niet schrikken als ze jou zien huilen of sip zien.

Mochten ze nou wat 'dwars' zijn en ongewenst gedrag vertonen, benoem dan wat je ziet, geef ze vervolgens een papiertje en zeg iets van: "Ik zie dat je erg boos bent! Hier, teken maae hoe boos je bent. Teken maar waar je aan denkt." Misschien dat ze op die manier hun gevoelens wat kunnen uiten. Een flinke krastekening kan ze helpen hun woede/verdriet te uiten. En wie weet wordt er een prachtige hond getekend, waaruit je misschien weer kunt leiden dat het hun inderdaad op dat moment even heel veel doet.
<<

Anoniem91

Bericht 14 Mrt 2014 11:12

Re: Kinderen en verdriet.

Mas heeft zelf op school een verftekening gemaakt voor Evi en daar heeft hij de hondenhemel gemaakt.

Ik heb inderdaad ook gezegd dat wij heel verdrietig zijn en dat het ook niet erg is allemaal. Bij die kleintjes overvalt de emotie hun vaak ook. Dan is het opeens heel boos of heel verdrietig en die van een tekening is inderdaad wel een goede voor ze. Dat gaan we maar eens proberen.
<<

Anoniem315

Bericht 14 Mrt 2014 12:04

Re: Kinderen en verdriet.

Tekenen inderdaad. Dat laat ik mijn leerlingen ook doen, wanneer ze verdriet, woede of bijvoorbeeld angst naar mij uitspreken. Sommige kinderen hebben aan een tekening genoeg. Anderen maken een heel boekje, met tekst. Weer een ander knipt en plakt er op los en maakt een abstract werk. Vervolgens bespreken we het gemaakte 'werk' één op één en dan komt er vaak ook een heleboel los. Het levert vaak een soort opluchting op en de meeste kinderen kunnen uiteindelijk met een glimlach verder met hun dagelijkse bezigheden.

Een eigen herdenkingshoekje maken is ook een leuk idee.

Weetjewel, ik wens jullie veel sterkte... :hug: Het is vreselijk om zo'n lieverd te moeten laten gaan en te moeten missen.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 14 Mrt 2014 12:41

Re: Kinderen en verdriet.

Misschien kan je ook een boekje in de bieb zoeken over de dood van een huisdier wat je samen met ze kan lezen.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Anoniem187

Bericht 15 Mrt 2014 21:53

Re: Kinderen en verdriet.

Hoe gaat het nu met de kindjes Weetjewel? En heeft Lise een leuke verjaardag gehad?
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 16 Mrt 2014 09:25

Re: Kinderen en verdriet.

Er is een boekje van kikker en vogel, daarin gaat vogel dood. Misschien een idee om dat voor te lezen. Dat geeft die kleintjes dan ook meer een ingang om er over te praten.
Verder gewoon open en eerlijk zijn ook over je eigen verdriet. Geef ze het gevoel dat verdriet er mag zijn zonder dat ze het gevoel krijgen dat je door verdriet de controle verliest.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers