Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geen geheimen voor elkaar hebben..

<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 12 Mrt 2014 12:44

Geen geheimen voor elkaar hebben..

Ik las gisteren een column van René Diekstra in de krant die me aan het denken zette. Ik heb een deel hiervan van zijn site gekopieerd:

Tijdens een etentje zat ik bij twee vrouwen die ik ieder afzonderlijk eerder had ontmoet. Ze vertelden dikke vriendinnen te zijn. Zo dik “dat wij geen geheimen voor elkaar hebben”. Mijn gedachte, die heb ik wel voor me gehouden, was ‘ik hoop voor jullie ieder en voor jullie vriendschap dat dat niet waar is’. Een volwassen, gezonde relatie kan niet zonder geheimen, zonder gedachten, gevoelens en gedragingen waarover niet wordt gesproken, die je geheim of voor je houdt. Daarom is er fundamenteel iets mis met de schijnbaar zich steeds wijder verbreidende opvatting dat levenspartners, vrienden, ouders, kinderen, leiders, ondergeschikten en burgers überhaupt, voor elkaar maximaal transparant, ‘doorzichtig’ moeten zijn. Geen geheimen voor elkaar moeten hebben. Is een ideale partnerrelatie, vriendschap, gezin, bedrijf, samenleving er inderdaad een waarin we alles van elkaar mogen en willen weten? En alles aan elkaar willen laten weten? Als je een kind hebt dat niet gewenst was en het je jaren heeft gekost over die gevoelens heen te komen, is het dan ideaal dat geheim een keer, zeg het kind is inmiddels puber, te openbaren? Als je van je kinderen de een uiterlijk veel aantrekkelijker vindt dan de ander, toch maar transparant zijn, toch maar zeggen? Als jij je stokoude moeder alleen nog maar als last ervaart en haar regelmatig heimelijk dood wenst, toch maar openbaren dat geheim? De conclusie is duidelijk. Mensen die geen geheimen hebben en mensen die gedachten, gevoelens en gebeurtenissen nooit voor zich kunnen houden zijn óf dwaas óf gestoord en in ieder geval storend. Storend in de zin dat ze door steeds zogenaamd transparant en open te zijn, de levens van en relaties met de mensen om hen heen ondermijnen. Want de werkelijkheid is dat hoe goed onze relaties met de mensen om ons heen zijn in belangrijke mate ook afhangt van de ‘dingen’ die we besluiten geheim te houden of te laten houden.

Ik lees hier ook vaak dat het zo belangrijk wordt gevonden om dingen aan je partner te vertellen, dat je geen geheimen voor elkaar hebt.

Wat vind jij van bovenstaande? Heb jij geheimen? of vertel je alles aan je partner en andere naasten omdat je eerlijk wilt zijn. Ook al zou dit andere dingen kunnen ondermijnen? En zou jij alles willen weten?
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem301

Bericht 12 Mrt 2014 13:02

Re: Geen geheimen voor elkaar hebben..

Poeh, interessant onderwerp. Ik heb geen geheimen voor mijn partner, maar dat wil niet zeggen dat hij alles van me weet, of hoeft te weten. De meeste dingen weet hij gewoon van mij, maar ik heb ook dingen voor mezelf. Dit zie ik overigens niet als een geheim, gewoon als iets voor mezelf, als individu in een relatie.

Met vriendinnen deel ik overigens ook heel veel. Volgens mij heb ik ook niet echt geheimen, ben vrij open.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 12 Mrt 2014 13:09

Re: Geen geheimen voor elkaar hebben..

Ik ben ook heel open naar vriend, familie en vriendinnen toe. Toch zijn er wel (kleine) dingetjes die ik voor mezelf hou. Omdat het de moeite niet waard is om te vertellen, of omdat het er nooit van gekomen is om het te vertellen, of omdat het kwetsend is om te vertellen. Maar dat lijkt me ook normaal.
<<

Anoniem28

Bericht 12 Mrt 2014 13:10

Re: Geen geheimen voor elkaar hebben..

Dan vraag ik me af of alles waar niet (bewust of onbewust) over gesproken wordt, dan dus geheimen zijn? Of is een geheim iets waarvan besproken is dat je het niet verder mag vertellen, of je redelijkerwijs hiervan uit kunt gaan?
<<

Anoniem321

Bericht 12 Mrt 2014 13:23

Re: Geen geheimen voor elkaar hebben..

Ik vind dat er een verschil is tussen met tact eerlijk naar elkaar toe zijn en alles er maar uit gooien tot het pijnlijke toe onder het mom van 'ik wil eerlijk zijn'.

Als iemand mijn eerlijke mening vraagt, dan ben ik dat ook, maar ik wil dan niet kwetsend zijn. Je kunt iets met tact vertellen of je kunt bot zijn.
<<

Anoniem75

Bericht 12 Mrt 2014 13:27

Re: Geen geheimen voor elkaar hebben..

Ik ben ook heel open en heb ook geen geheimen. Maar sommige dingen hoeven gewoon niet gezegd te worden of hoeft de ander gewoon niet te weten.
<<

Anoniem57

Bericht 12 Mrt 2014 13:49

Re: Geen geheimen voor elkaar hebben..

Ik ben een open boek, mensen mógen alles van me weten. Maar dat betekend niet dat ik zomaar alles op tafel gooi, ik wil geen mensen kwetsen ofzo.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 12 Mrt 2014 14:29

Re: Geen geheimen voor elkaar hebben..

Ik ben het op zich wel met René Diekstra eens, maar ik denk aan de andere kant dat lang niet iedereen het soort geheimen heeft dat hij beschrijft.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem44

Bericht 12 Mrt 2014 14:42

Re: Geen geheimen voor elkaar hebben..

Geen geheimen hebben voor de ander vind ik iets totaal anders dan 'alles zeggen wat je denkt'. Sommige dingen zijn kwetsend en ja, ik heb ook nog een eigen innerlijke leven waar mijn man niet tot in detail van op de hoogte is. Alleen ik vind dat geen geheim eigenlijk. Het zou wat vermoeiend zijn om iedere gedachte die ik heb uit te spreken. Maar de dingen die écht belangrijk voor me zijn, ja, die deel ik wel met mijn man. Ik vind dit niet dwaas of gestoord, maar gewoon een teken dat je een goede relatie hebt.
<<

Anoniem58

Bericht 12 Mrt 2014 16:25

Re: Geen geheimen voor elkaar hebben..

Ik vind iets een geheim als je iets hebt waarvan je echt niet wil dat de ander achter komt.
Lijkt me niet handig ine en relatie want dat zijn dan meestal geen leuke dingen. Verder hoeft mijn toekomstige partner niet alles van mij te weten, sommige dingen komen vanzelf naarboven of ter sprake. En andere niet.
<<

Anoniem35

Bericht 12 Mrt 2014 18:28

Re: Geen geheimen voor elkaar hebben..

Ik heb wel 'geheimen' hoor, en hij ook wel ga ik van uit. Ik zie niet in hoe dat een belemmering is. Mits niet bepalend voor je relatie, zoals vreemdgaan.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 12 Mrt 2014 18:52

Re: Geen geheimen voor elkaar hebben..

Ik heb echt wel geheimen voor mijn vriend, vooral dingen die mij in vertrouwen worden verteld en een ander dus gewoon niet aangaan. Dingen over mij persoonlijk weet mijn vriend meest wel, vooral dingen die nu gebeuren. Ik ben nogal een flapuit en sommige dingen wil je gewoon graag delen. Wie dan beter om het mee te delen dan je partner of beste vriend(in)? Dingen die een ander niet hoeft te weten kan ik gelukkig prima voor me houden.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem44

Bericht 12 Mrt 2014 19:18

Re: Geen geheimen voor elkaar hebben..

Ja als je het zo stelt heb ik ook geheimen voor mijn man, maar ik vind dat geen echte geheimen omdat het niet belangrijk voor hem is om te weten. Stel een vriendin vertelt mij dat ze een soa heeft, wat moet mijn man dan met die info, dat is niet relevant. Ik heb geen geheimen in de zin van, dat ik bewust belangrijke info voor hem achterhoud. Ik heb hem alle belangrijke dingen over mezelf wel verteld.
<<

Anoniem38

Bericht 12 Mrt 2014 20:09

Re: Geen geheimen voor elkaar hebben..

Zijn er ook dingen die vriendinnen wel weten en je vriend/man niet?
<<

Anoniem44

Bericht 12 Mrt 2014 20:12

Re: Geen geheimen voor elkaar hebben..

Over mij? Eh, nee eigenlijk niet. Als er iemand op de wereld is waar ik veel aan heb verteld en tegen wie ik eerlijk ben is het mijn man. Ik heb ook wel vrienden aan wie ik heel, heel veel vertel, maar ze weten niet meer dan mijn man, tenminste niet bewust. Al kennen sommigen mij natuurlijk al langer dan mijn man, dus het zou kunnen dat zij bepaalde dingen daardoor ook beter weten.
<<

Anoniem38

Bericht 12 Mrt 2014 20:58

Re: Geen geheimen voor elkaar hebben..

Nee hoor, in het algemeen.
<<

Anoniem44

Bericht 12 Mrt 2014 21:04

Re: Geen geheimen voor elkaar hebben..

Uh, ja tuurlijk zijn er dingen die vriendinnen wel weten - in het algemeen - en mijn man niet, maar ik begrijp de vraag eigenlijk niet zo?
<<

Anoniem38

Bericht 12 Mrt 2014 21:42

Re: Geen geheimen voor elkaar hebben..

Wat valt er niet aan te begrijpen?

Er zijn bij mij wel dingen die mijn vriend niet weet en een vriendin wel. Vond het makkelijker haar te vertellen, omdat zij minder dichtbij staat (letterlijk en figuurlijk).
<<

Anoniem44

Bericht 12 Mrt 2014 21:52

Re: Geen geheimen voor elkaar hebben..

Is het weer aan?
<<

Anoniem38

Bericht 12 Mrt 2014 21:59

Re: Geen geheimen voor elkaar hebben..

Daar gaat dit topic niet over.
<<

Anoniem301

Bericht 13 Mrt 2014 09:47

Re: Geen geheimen voor elkaar hebben..

Cinnamon schreef:Ik heb echt wel geheimen voor mijn vriend, vooral dingen die mij in vertrouwen worden verteld en een ander dus gewoon niet aangaan. Dingen over mij persoonlijk weet mijn vriend meest wel, vooral dingen die nu gebeuren. Ik ben nogal een flapuit en sommige dingen wil je gewoon graag delen. Wie dan beter om het mee te delen dan je partner of beste vriend(in)? Dingen die een ander niet hoeft te weten kan ik gelukkig prima voor me houden.


Ik vind dat niet vallen onder geheimen voor je vriend. Het heeft niks met jou te maken, of met hem.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers