Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Azië! Welke landen zijn aanraders?

<<

Anoniem40

Bericht 07 Mrt 2014 18:21

Azië! Welke landen zijn aanraders?

Ik weet dat veel van jullie ervaring hebben met Azië, maar ik vond nog geen algemeen Azië-topic. Welke landen/plaatsen/dingen vond jij het leukste en waarom? En welke landen/plaatsen/dingen vond je tegenvallen?

Ik ben zelf nog nooit in Azië geweest, maar ik ga er volgend jaar heen met mijn vriend. Tot nu toe neigden we het meeste naar India, Nepal, China en Thailand, maar nu bedenk ik me ineens dat Vietnam, Laos, Cambodja en Myanmar misschien ook wel fantastisch kunnen zijn. Voor ons is het belangrijk dat we het met een redelijk budget (rond de 1000 euro per maand voor visum, overnachtingen, eten en activiteiten) kunnen redden. Bhutan valt daarom al af, hoe jammer ook. We zijn nu nog Afrika aan t researchen, maar zodra dat klaar is denk ik dat we met Azië beginnen. We zijn daar ongeveer van oktober/november tot december/januari, dus het is voor ons nog even uitzoeken of dat goed uitkomt en welke plekken dan het beste zijn om te bezoeken.
<<

Vajen

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 382

Geregistreerd: 10 Okt 2013 19:00

Bericht 07 Mrt 2014 19:15

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

Ik ben in Thailand, Maleisie, Singapore en Cambodja geweest. Van deze landen vond ik Maleisie het leukst omdat ik het het meest divers vond qua natuur. Moet er dan wel bij zeggen dat ik niet in het noorden van Thailand ben geweest, dat is nav verhalen die ik heb gelezen/gehoord ook wel anders dan het midden/zuiden. Singapore is voornamelijk honderden shopping malls en ik vond het een beetje groots en overdreven, niet bijzonders ofzo. Cambodja vond ik ook een beetje tegenvallen, had mij niet heel veel ingelezen (wel wat natuurlijk) en dacht dat er meer te zien/te doen zou zijn maar ter plekke viel dat tegen voor mij. Soms ook wel door een tour die niet door ging ivm te weinig aanmeldingen, daardoor heb ik minder kunnen zien dan ik wilde. Angkor Wat vond ik zeker wel de moeite waard maar verder heb ik daar niet echt een aanrader (killing fields ben ik niet geweest). Van de landen waar ik ben geweest zou ik je Maleisie aanraden en daarna thailand, maar hangt er natuurlijk ook wel vanaf waar je van houdt (duiken, natuur, cultuur).
<<

Anoniem38

Bericht 07 Mrt 2014 19:41

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

Ik ben in Thailand, Laos en Cambodja geweest. Ik vond in Cambodja de killing fields niet 'bijzonder', omdat het echt velden waren. Daarentegen vond ik de killing caves en -ik weet de naam niet meer- het museum wat vroeger een school wad en waar mensen gemarteld werden heel indrukwekkend.

Laos vond ik hoe noordelijker hoe mooier. En hoe liever de mensen.

Thailand is heel divers qua cultuur en natuur, maar wel het meest toeristisch.
<<

Anoniem119

Bericht 08 Mrt 2014 01:55

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

Ik zou zeggen, lees mijn reisverslag ;)
Maar ik zou ook graag naar Thailand, Vietnam en Cambodja willen.
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 08 Mrt 2014 09:59

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

Het is net wat je wil. Wij hebben op Bali een heel mooie huwelijksreis gehad.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 08 Mrt 2014 11:50

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

Wat wil je allemaal doen en zijn er bepaalde dingen die je ook echt een keer zou willen zien (Chinese muur, terracotta leger in Xián, Borobudur etc). Het is al weer wat jaren geleden dat ik in Azïe ben geweest en ik heb het idee dat daar in korte tijd zo veel verandert is dat ik het lastig vind om tips te geven. Ik vond China super maar was (na Java/Bali) ook mijn eerste verre reis. Ik ben later nog 2x in Beijing geweest en het was toen al zo veranderd, ook wel fascinerend maar toch ik miste wat van het oude China. Ik vond het toen zo apart dat een dorp, waar we spontaan stopten, uitliep om een groep toeristen te bekijken en te bevoelen. Thailand ben ik nooit geweest, wil ik wel eens naar toe maar ik heb bewust eerst gekozen voor landen die iets minder toeristisch waren. Vietnam heb ik het jaar na mijn China reis gedaan en ik vergeleek toen te veel, het was iets te kort op elkaar. Ik vond de bergvolkeren in Sapa zo kleurrijk, heerlijk om daar door de rijstvelden te wandelen en die traditionele kleding te zien. Maar ik weet eigenlijk niet hoe druk en toeristisch het daar inmiddels is. In Zuid-China zijn er ook bergvolken (dat deel wil ik nog graag eens naar toe). Ik vond bv de Cu Chi tunnels in Vietnam wel interessant maar ik wist eigenlijk te weinig van de Vietnam Oorlog ook al had ik me wel ingelezen. India trekt me eigenlijk niet, het is wel een relatief goedkope bestemming en moet ook wel heel speciaal zijn en ik kijk ook wel eens naar reizen maar staat wat /veel lager op mijn lijst.

Maar is wel superleuk om met alle voorbereidingen bezig te zijn! De reis naar Antarctica heb je dus al echt geboekt/vastgelegd?
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem185

Bericht 08 Mrt 2014 13:01

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

Wij (mijn vader en ik) zijn ook bezig met een reis naar Azië te plannen. We blijven wel 'maar' drie weken. Waarschijnlijk wordt het bij ons Thailand/Laos/Cambodja/Vietnam. We weten nog niet of we één land doen of twee/drie. Ligt een beetje aan hoeveel tijd we kwijt gaan zijn met reizen etc. Het is nog uitzoeken dus.
<<

Bacio

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:38

Bericht 08 Mrt 2014 13:10

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

Je hebt voor 1 van die landen al minstens 3 weken nodig om ze te zien, lijkt me vreselijk zonde om in 3 weken net niks te zien van elk land.
<<

Anoniem185

Bericht 08 Mrt 2014 13:14

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

Ik zeg toch ook niet dat ik alle vier die landen in drie weken wil zien? We weten gewoon nog niet welke en of we iets gaan combineren daar van.
Laatst gewijzigd door Anoniem185 op 08 Mrt 2014 13:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem119

Bericht 08 Mrt 2014 13:15

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

Bacio schreef:Je hebt voor 1 van die landen al minstens 3 weken nodig om ze te zien, lijkt me vreselijk zonde om in 3 weken net niks te zien van elk land.


Je kunt natuurlijk ook een aantal highlights of een gedeelte van zo'n land te zien, toch? Je kunt prima in drie weken twee van die landen aan doen en bepaalde gedeeltes ook goed zien.
<<

Bacio

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:38

Bericht 08 Mrt 2014 13:22

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

Je ziet dan maar een heel klein gedeelte van die landen. Het zijn best grote landen (ook qua oppervlak) dus je bent zo een hele dag of langer bezig om van a naar b te komen. Ik zou dat zonde vinden.
<<

Anoniem119

Bericht 08 Mrt 2014 13:28

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

Bacio schreef:Je ziet dan maar een heel klein gedeelte van die landen. Het zijn best grote landen (ook qua oppervlak) dus je bent zo een hele dag of langer bezig om van a naar b te komen. Ik zou dat zonde vinden.


Snap ik, maar je hoeft toch ook niet een heel land te zien? Je kunt toch ook kiezen om een kleiner gedeelte (bijvoorbeeld Zuid Vietnam of Noord Thailand) dan wat uitgebreider te bekijken?
<<

Anoniem185

Bericht 08 Mrt 2014 14:51

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

Bacio schreef:Je ziet dan maar een heel klein gedeelte van die landen. Het zijn best grote landen (ook qua oppervlak) dus je bent zo een hele dag of langer bezig om van a naar b te komen. Ik zou dat zonde vinden.
Niet als je de nachttrein pakt en vervolgens steeds korte vluchten maakt in plaats van écht te backpacken. Wij gaan 'luxe backpacken', dus zullen niet hele dagen in busjes zitten om van de ene plek naar de andere plek te komen. Voor grotere afstanden te overbruggen pakken we gewoon het vliegtuig. Ik vind het dan best te doen. Bovendien is het niet heel vreemd om alleen hoogtepunten en plaatsen die aangeraden worden te bezoeken. Ik hoef niet ieder stadje te zien, want ja, dan zou ik inderdaad meer tijd kwijt zijn. Mocht ik het heel mooi vinden, kan ik altijd nog eens terug komen toch?

Maar goed dat zou je in Nederland (een klein land dus) ook kwijt zijn, dan kan je ook wel zeggen dat ik bij lange na heel Nederland niet heb gezien, want hier ben ik ook niet in ieder dorp geweest.
<<

Anoniem38

Bericht 08 Mrt 2014 15:19

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

Wat je zou kunnen doen is bangkok, nachttrein naar Chian Mai of Chiang Rai (Noord Thailand) en dan via Huay Xai naar Laos. En eventueel via Laos weer afzakken naar Thailand. Dat is wel te doen in drie weken. Al kun je je ook prima drie weken vermaken in Thaialnd alleen, lampenkapje.
<<

Anoniem40

Bericht 08 Mrt 2014 18:35

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

Superbedankt voor jullie tips en antwoorden. Ik zal nog wel regelmatig om hulp komen vragen!

Wat we willen; alles eigenlijk ;) We houden heel erg van sportieve dingen als trekkingen/wandelingen. We zijn van plan ons duikbrevet te gaan halen in Zuid-Afrika, dus dat is ook een optie om te doen in Azië. Natuur bekijken vinden we leuk, maar afgewisseld met een stad is ook prima. En ook al houden we niet heel erg van niks doen, we zullen toch ook af en toe een paar dagen moeten bijkomen en indrukken verwerken op een mooi strand bijvoorbeeld.

Vajen en Jip; Bedankt, we nemen jullie info mee!

Marin; Ik heb het gelezen en heel erg onder de indruk! Myanmar komt nu zeker op het 'te onderzoeken' lijstje!

Zonnetje; Bali en Indonesië hadden we nog niet aan gedacht, dat is misschien een optie om een beetje te relaxen.

Rapa Nui; Jij ook bedankt voor de info! De reis naar Antarctica is inderdaad geboekt en betaald. Dat laatste was even slikken, maar we krijgen er vast iets supermoois voor terug!
<<

Anoniem185

Bericht 08 Mrt 2014 23:13

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

Jip83 schreef:Wat je zou kunnen doen is bangkok, nachttrein naar Chian Mai of Chiang Rai (Noord Thailand) en dan via Huay Xai naar Laos. En eventueel via Laos weer afzakken naar Thailand. Dat is wel te doen in drie weken. Al kun je je ook prima drie weken vermaken in Thaialnd alleen, lampenkapje.

:good:

Dat was ook ongeveer ons plan. In ieder geval vliegen op Bangkok en de nachttrein naar Chiang Mai pakken. Vanuit daar willen we inderdaad ook naar Huay Xai, Luang Prabang en Vientiane en dan daar ergens weer terug Thailand in. Of in Luang Prabang het vliegtuig naar een andere locatie nemen...
<<

Anoniem119

Bericht 08 Mrt 2014 23:48

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

Je kunt vanaf chiang RAI ook naar de mekong reizen en vanaf de mekong afzakken naar Luang prabang in Laos. Pak je stukje rivier mee.
<<

Henque

Kletskop

Berichten: 607

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 09 Mrt 2014 00:11

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

Ik lees mee in dit topic!

Ik ga deze zomer 3,5 week naar Vietnam, het plan is om te gaan backpacken van noord naar zuid. De keuze voor Vietnam is niet heel bewust, ik ga namelijk twee vriendinnen opzoeken die al aan het reizen zijn en hun planning is om dan in Vietnam te zijn. Heb er wel echt super veel zin in. We vliegen via airberlin en de prijs valt mij heel erg mee! Ik ben mij al wat aan het inlezen en wordt helemaal enthousiast van de mooie dingen die daar kunt zien :)
<<

Anoniem108

Bericht 09 Mrt 2014 00:12

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

Ben in India en Filipijnen geweest, maar ik zou India niet aanraden als je nog nooit in een Aziatisch land bent geweest, omdat dit land bekend staat als het zogeheten Azie voor gevorderden. Filipijnen vond ik prachtig qua natuur en zeer gastvrije bevolking. Maar dan moet je dus wel even buiten de grotere steden gaan, want Manila was bijvoorbeeld echt geen mooie stad.
<<

Anoniem40

Bericht 09 Mrt 2014 01:41

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

Izar schreef:Ben in India en Filipijnen geweest, maar ik zou India niet aanraden als je nog nooit in een Aziatisch land bent geweest, omdat dit land bekend staat als het zogeheten Azie voor gevorderden. Filipijnen vond ik prachtig qua natuur en zeer gastvrije bevolking. Maar dan moet je dus wel even buiten de grotere steden gaan, want Manila was bijvoorbeeld echt geen mooie stad.

Dat van India heb ik nog nooit gehoord, waarom is dat voor gevorderden? Filipijnen kunnen we ook nog naar kijken, ook al spreekt het nog ons nog niet zo aan. Ik weet er te weinig van, dus die Lonely Planet kan op ons lijstje voor het volgende bibliotheek-bezoek.
<<

Anoniem122

Bericht 09 Mrt 2014 02:17

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

Volgens mij is China wel een stuk duurder, dus dan wordt het lastig met je budget van 1000 euro per maand.
Je bent er dus ongeveer 3 maanden? Dan zou ik hooguit 2 of 3 landen kiezen. Wij zijn de vorige keer 3,5 maand geweest en kwamen tijd te kort. Hebben toen Laos, Thailand en Maleisië bezocht.
Heb verder geen tips voor je, ik ben ook nog aan het twijfelen wat ik ga doen mijn laatste maand hier.. Ga dit topic dus in de gaten houden!

Voor Lampenkapje: Ik zou het echt bij 1 land houden. 3 weken is ZO kort. Of eventueel het rondje Noord Thailand doen en dan Laos mee pakken, maar bedenk je wel dat je vanaf Chiang Mai naar luang Prabang naast een busreis naar de grens ook nog 2 dagen op de boot zit, of 14 uur in een "bus" (Het heeft 4 wielen en ziet er uit als een bus, maar alle comfort ontbreekt, mensen braken in de bus, de bus wordt niet alleen volgeladen met mensen maar ook met dieren en etenswaren etc. Een geweldige ervaring, maar als je luxe wilt reizen wordt dat hem toch niet)
In welke maand willen jullie gaan?
<<

Anoniem185

Bericht 10 Mrt 2014 13:44

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

We hebben gisterenavond geboekt, we vertrekken 20 augustus. Het wordt 26 dagen in plaats van drie weken, omdat dat voordeliger was qua tickets en met de reistijden etc. We vliegen rechtstreeks met KLM. Wel jammer dat het net regenseizoen is, maar we hadden niet de optie om later te gaan.

Hoe we de reis in gaan delen moeten we nog even bekijken, maar waarschijnlijk gaan we inderdaad noord Thailand en Laos doen.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 10 Mrt 2014 13:58

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

Whoop! schreef:
Izar schreef:Ben in India en Filipijnen geweest, maar ik zou India niet aanraden als je nog nooit in een Aziatisch land bent geweest, omdat dit land bekend staat als het zogeheten Azie voor gevorderden. Filipijnen vond ik prachtig qua natuur en zeer gastvrije bevolking. Maar dan moet je dus wel even buiten de grotere steden gaan, want Manila was bijvoorbeeld echt geen mooie stad.

Dat van India heb ik nog nooit gehoord, waarom is dat voor gevorderden?


India voor gevorderden weet ik niet maar ik krijg wel regelmatig te horen dat ik nog niet echt gereisd heb omdat ik niet in India ben geweest. India moet heel kleurrijk, vies, mooi, overweldigend etc zijn. Je wordt er ziek, je kunt er mensen op straat zien doodgaan etc etc maar ook kleurrijk etc. (van horen zeggen dan, ik ben er nog nooit geweest).
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem40

Bericht 10 Mrt 2014 14:03

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

TukTuk; ik hoop dat we gemiddeld op 1500 euro per maand uit kunnen komen. Dus er is wel een beetje ruimte in het budget. 2-3 landen vind ik wel weinig, ik zou liever iets meer doen. Ik snap dat we dan niet alles van elk land kunnen zien, maar dat is dan maar zo. Evt. is er ook nog wel de optie om de reis langer te maken, daar kunnen we ook naar kijken.

Rapa Nui; India lijkt me erg interessant, maar ik verwacht ook zeker dingen te zien die heel heftig gaan zijn. Ik vind mezelf wel een redelijk ervaren reizer, dus ik hoop dat ik dat allemaal aan zou kunnen. Maar misschien wordt het geen India en alleen Nepal, dat ligt een beetje aan onze route en die verandert met de dag op het moment ;)
<<

Anoniem122

Bericht 10 Mrt 2014 14:42

Re: Azië! Welke landen zijn aanraders?

Lampenkapje schreef:We hebben gisterenavond geboekt, we vertrekken 20 augustus. Het wordt 26 dagen in plaats van drie weken, omdat dat voordeliger was qua tickets en met de reistijden etc. We vliegen rechtstreeks met KLM. Wel jammer dat het net regenseizoen is, maar we hadden niet de optie om later te gaan.

Hoe we de reis in gaan delen moeten we nog even bekijken, maar waarschijnlijk gaan we inderdaad noord Thailand en Laos doen.


Gaaf! Nog een tip misschien, mocht je graag de slowboat willen nemen naar Luang Prabang, kan ik je aanraden om de route omgekeerd te doen. Heb het zelf nog niet gedaan maar het schijnt dat de boot VAN Luang Prabang naar de grens van Thailand vééél rustiger is. De meeste touristen pakken de boot vanaf Thailand naar Luang Prabang en die is altijd overvol. Wij hebben toen uiteindelijk ook de bus gepakt, en die heeft er 14 uur over gedaan.

Hou er ook rekening mee dat wanneer je naar Laos gaat en je over land dus weer Thailand in komt, je een visum voor 15 dagen krijgt voor Thailand. Daar zou je dus wel rekening mee moeten houden, of een multiple entry visum moeten aanvragen in NL. Maar dat is zonde. Je krijgt 30 dagen gratis als je via het vliegtuig Thailand binnen komt, en over land 15 dagen, dus je zou in feite uit moeten komen.
Volgende

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers