Kascommissie
Ik zit sinds eind vorig jaar in de kascommissie van onze nieuwe VVE. Zelf werk ik op de boekhouding en stel ik o.a. jaarrekeningen op.
Gister ontving ik de stukken over 2013 van de kascommissie van de VVE. Ik schrok er eigenlijk van hoe simpel het volgens hen zou moeten zijn. Ik heb een mapje ontvangen met kopietjes van alle bankafschriften en that's it.
Volgens hun beschrijving zou ik de jaarrekening debet/credit bedragen moeten checken aan de hand van de bankafschriften. Allemaal leuk en aardig, maar dat is in mijn ogen geen goede controle. Ze kunnen zo van alles overschrijven wat ze willen zolang de afschriften maar met de jaarrekening kloppen.
Naar mijn idee zou ik ook alle bijbehorende nota's moeten ontvangen. Dan kan ik pas controleren of de uitgaven/inkomsten juist zijn.
Ik zou nu moeten tekenen voor iets waar misschien wel mee gerommeld is.
Misschien zie ik nu doemscenario's voor me, maar omdat ik zelf jaarrekeningen opstel weet ik wat daarbij mis kan gaan en dat iets nooit in 1x 100% goed kan zijn.
Hoe gaat de controle bij jullie in zijn werk? Ontvangen jullie wel nota's of ook alleen een jaarrekening met bijbehorende rekeningafschriften?