Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Enkel of dubbeltarief?

<<

Anoniem186

Bericht 06 Mrt 2014 21:18

Enkel of dubbeltarief?

Hebben jullie een enkele meter of een dubbele?

Wij hebben een dubbele, maar ik vind het eigenlijk heel onhandig. Ik probeer alleen in het weekend of 's nachts te wassen, ook de vaatwasser staat alleen 's nachts aan. Maar praktisch is het niet. Er wordt hier in huis heel veel geleefd overdag, dus ook veel verbruikt. Ik denk dat een enkele meter in ons geval gunstiger zou zijn. Maar ik twijfel.
<<

Anoniem331

Bericht 06 Mrt 2014 21:20

Re: Enkel of dubbeltarief?

Enkeltarief. Net wat jij zegt, je leeft voornamelijk overdag.

Mijn moeder heeft dubbeltarief, en beperkt bijvoorbeeld het wassen tot 's nachts en in het weekend. Ze heeft een machine die ze in kan stellen, wat dan ook wel heel handig is natuurlijk. Toen wij nog thuis woonden was ze daar echt streng in zeg maar, nu ze nog met 2 personen over zijn, wast ze ook wel eens buiten de dal uren.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 06 Mrt 2014 21:32

Re: Enkel of dubbeltarief?

Enkel. De meter stond standaard op dubbel toen we hier kwamen (nieuwbouw) maar ik heb hem om laten zetten naar enkel.

Op de vaatwasser zit geen uitgestelde start, dus die kan niet 's nachts draaien. De wasmachine staat tegen Y. zijn slaapkamer aan dus die kan 's nachts ook niet draaien. Verder is er 6 dagen per week overdag iemand thuis hier, dus zijn we goedkoper uit met een enkele meter.
Afbeelding
<<

Chickster

Noob

Berichten: 208

Geregistreerd: 26 Okt 2013 15:29

Bericht 06 Mrt 2014 21:43

Re: Enkel of dubbeltarief?

Wij hebben een dubbele meter. Wij zijn overdag nooit thuis is bij ons geldt het goedkope tarief al vanaf negen uur s avonds. Ik was in het weekend en we zetten de vaatwasser aan als we gaan slapen. Kan je op de website van je leverancier niet berekenen of een enkele meter goedkoper is?
<<

Koekoek

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 428

Geregistreerd: 04 Sep 2013 19:12

Bericht 06 Mrt 2014 21:49

Re: Enkel of dubbeltarief?

Wij hebben een dubbele meter. We wassen dus alleen s' 'nachts en in het weekend, maar praktisch vind ik het niet altijd. Ik heb 2 kleine kinderen als zij ziek zijn en overgegeven wil ik wel meteen hun beddengoed wassen en niet wachten tot 23.00uur. Ik weet ook niet zo goed hoe je kan uitrekenen wat voordeliger is.
Love me or leave me.. hey! Where is everybody going?
<<

Anoniem304

Bericht 06 Mrt 2014 21:52

Re: Enkel of dubbeltarief?

Wij hadden tot een paar dagen geleden een dubbel tarief, maar al wel vanaf 21:00 's avonds en in het gehele weekend. De grap was alleen dat het continutarief €0,23ct kost, het laagtarief €0,22 en het hoog tarief €0,24 bij onze leverancier (Nuon).
Wij verbruiken per jaar precies half om half, wat dus op hetzelfde uitkomt als het continutarief. Ik heb het berekend op de website en het continutarief is voor ons €4 per jaar goedkoper. Bonus haha.

Anyway, nu dus op het continutarief. Als het alleen om het huishouden ging, dan zou het dubbele tarief voor ons misschien wel uit kunnen, maar m'n vriend is iedere avond na het eten bezig in de loods waar dan ook veel stroom verbruikt wordt. Ik zou dan echt al het huishouden na 21:00 en in het weekend moeten plannen, wil dat dubbele tarief een beetje goedkoper zijn en dat vind ik niet prettig.
Laatst gewijzigd door Anoniem304 op 11 Mrt 2014 15:34, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12149

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 06 Mrt 2014 21:53

Re: Enkel of dubbeltarief?

enkel. lijkt me lastig om s'nachts te wassen, en dan hoor je toch ook de wasmachine steeds?
Afbeelding
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 06 Mrt 2014 22:01

Re: Enkel of dubbeltarief?

Koekoek schreef:Wij hebben een dubbele meter. We wassen dus alleen s' 'nachts en in het weekend, maar praktisch vind ik het niet altijd. Ik heb 2 kleine kinderen als zij ziek zijn en overgegeven wil ik wel meteen hun beddengoed wassen en niet wachten tot 23.00uur. Ik weet ook niet zo goed hoe je kan uitrekenen wat voordeliger is.


Maar als de kindjes om 8 uur spugen was je dat toch gewoon of wacht je dan ook tot 23 uur?
Afbeelding
<<

Koekoek

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 428

Geregistreerd: 04 Sep 2013 19:12

Bericht 06 Mrt 2014 22:07

Re: Enkel of dubbeltarief?

Annie24 schreef:
Koekoek schreef:Wij hebben een dubbele meter. We wassen dus alleen s' 'nachts en in het weekend, maar praktisch vind ik het niet altijd. Ik heb 2 kleine kinderen als zij ziek zijn en overgegeven wil ik wel meteen hun beddengoed wassen en niet wachten tot 23.00uur. Ik weet ook niet zo goed hoe je kan uitrekenen wat voordeliger is.


Maar als de kindjes om 8 uur spugen was je dat toch gewoon of wacht je dan ook tot 23 uur?


Dat stop ik meteen in de wasmachine. Maar dat kan eigelijk niet uit dan. Ik noem dat spugen maar even als voorbeeld. Op een mooie zomerdag kun je dan niet denken, goh ik doe even een was dan is het vanavond lekker droog.
Love me or leave me.. hey! Where is everybody going?
<<

Anoniem64

Bericht 06 Mrt 2014 22:08

Re: Enkel of dubbeltarief?

Enkel.

Met dubbel zou ik per nacht 3x was moeten wisselen. Nee, dan heb ik liever slaap en was ik overdag.
<<

Anoniem111

Bericht 06 Mrt 2014 22:26

Re: Enkel of dubbeltarief?

sarah1985 schreef:enkel. lijkt me lastig om s'nachts te wassen, en dan hoor je toch ook de wasmachine steeds?

Ik was bijna altijd s nachts. Handig juist. Als ik naar bed ga, zet ik de was in met een uitstel van een paar uur en s ochtends hang ik de was meteen op. Bij ons staat de wasmachine in de kelder, dus die horen we niet.
<<

Anoniem111

Bericht 06 Mrt 2014 22:27

Re: Enkel of dubbeltarief?

Overigens hebben wij enkel tarief, vooral eigenlijk omdat er geen dubbele meter in dit huis zit en we niet genoeg voordeel zouden behalen met dubbel tarief om de kosten van het plaatsen van een dubbele meter er redelijk snel uit te hebben.
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 06 Mrt 2014 22:29

Re: Enkel of dubbeltarief?

Enkel, want dubbel kan voor ons niet uit. Bovendien krijgen wij dikke ruzie met de buren als wij 's nachts gaan wassen. Een vaatwasser o.i.d. heb ik niet.
<<

Anoniem64

Bericht 06 Mrt 2014 22:33

Re: Enkel of dubbeltarief?

Pitufo schreef:
sarah1985 schreef:enkel. lijkt me lastig om s'nachts te wassen, en dan hoor je toch ook de wasmachine steeds?

Ik was bijna altijd s nachts. Handig juist. Als ik naar bed ga, zet ik de was in met een uitstel van een paar uur en s ochtends hang ik de was meteen op. Bij ons staat de wasmachine in de kelder, dus die horen we niet.



Maar dan was je dus maar 1 was per nacht? Ik was altijd sowieso 3 wassen achter elkaar weg ander kom ik er niet door. En dan zou ik er dus mijn bed voor uit moeten. Liever niet ;)
<<

Anoniem111

Bericht 06 Mrt 2014 22:35

Re: Enkel of dubbeltarief?

Sterrin_ schreef:

Maar dan was je dus maar 1 was per nacht? Ik was altijd sowieso 3 wassen achter elkaar weg ander kom ik er niet door. En dan zou ik er dus mijn bed voor uit moeten. Liever niet ;)

Ja, we zijn maar met z'n tweetjes, dus dat gaat prima. Denk dat ik straks als de kleine er is ook niet meer alleen maar s nachts was :D
<<

Anoniem304

Bericht 07 Mrt 2014 12:50

Re: Enkel of dubbeltarief?

Koekoek schreef:
Annie24 schreef:
Koekoek schreef:Wij hebben een dubbele meter. We wassen dus alleen s' 'nachts en in het weekend, maar praktisch vind ik het niet altijd. Ik heb 2 kleine kinderen als zij ziek zijn en overgegeven wil ik wel meteen hun beddengoed wassen en niet wachten tot 23.00uur. Ik weet ook niet zo goed hoe je kan uitrekenen wat voordeliger is.


Maar als de kindjes om 8 uur spugen was je dat toch gewoon of wacht je dan ook tot 23 uur?


Dat stop ik meteen in de wasmachine. Maar dat kan eigelijk niet uit dan. Ik noem dat spugen maar even als voorbeeld. Op een mooie zomerdag kun je dan niet denken, goh ik doe even een was dan is het vanavond lekker droog.

Koekoek, misschien heb je dit al gedaan hoor, maar je kan even uitzoeken bij je leverancier hoeveel goedkoper dat nachttarief nou eigenlijk is. Als het echt veel scheelt snap ik wel dat je daar bijna alleen maar gebruik van wilt maken, maar als het net als bij ons 0,02ct per kWh is, dan zou ik me echt niet druk maken over een wasje op een zomerdag.

Ik heb het net berekend en als ik puur en alleen ons jaarverbuik op het avond-laag tarief zou verbruiken, dan bespaar ik €73 euro per jaar ten opzichte van het hoge tarief. Maar, overdag zet je natuurlijk je koelkast enzo niet uit, dus vebruik je ook kWh's in het hoge tarief. De exacte besparing zou dan misschien net uitkomen op €50 per jaar, met wat geluk.
€50 is natuurlijk niet niks, dat besef ik me ook wel, maar 'doen en laten wat ik wil' is me om eerlijk te zijn meer waard en dat zou me zeker met kinderen (en een daarbij horend drukker leven) meer waard zijn.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 07 Mrt 2014 13:40

Re: Enkel of dubbeltarief?

Wij hebben dubbel tarief. Toen wij hier kwamen wonen was er alleen een enkele meter, waar wij hebben een dubbele laten plaatsen. Ik was alles 's nachts en in het weekend. Maar ik ga toch ook even de tip van Cotton in de gaten houden en straks eens opzoeken wat nou het verschil is in prijs tussen dag- en nachttarief.
2012 & 2016
<<

M-G

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 07 Mrt 2014 23:02

Re: Enkel of dubbeltarief?

Dubbel, die zat hier al in toen we hier kwamen wonen. Ik was en droog alles 's nachts en in het weekend. De vaatwasser staatssecretaris ook alleen in de nacht aan. Tot nu toe zitten we op 50/50 verbruik dus volgens mij kan het net uit.
Afbeelding
<<

Raketje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 25

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:18

Bericht 10 Mrt 2014 22:27

Re: Enkel of dubbeltarief?

Ik heb een dubbele meter en toen ik hier ging wonen heb ik ook dubbeltarief genomen. Het lage tarief geldt hier pas vanaf 23 uur en aangezien ik 's nachts geen geluid wil produceren (appartement), stelde ik wassen en drogen altijd uit tot het weekend. Dat vond ik lastig plannen en na een aantal maanden heb ik eens berekend wat mijn voordeel was bij dubbeltarief. Dat bleek slechts 10 euro per jaar te zijn en dat vind ik totaal niet de moeite waard om altijd rekening mee te houden. Nu heb ik dus enkeltarief en kan ik gewoon wassen e.d. wanneer ik wil.
Ik kan me voorstellen dat als het lagere tarief eerder op de avond ingaat, de 'moeite' veel minder groot is om dubbeltarief te gebruiken en het financiële voordeel ook nog eens groter is.
<<

Anoniem186

Bericht 10 Mrt 2014 22:40

Re: Enkel of dubbeltarief?

Hier is het inderdaad ook pas vanaf 23.00 uur. 21.00 zou ik nog wel de moeite vinden.
Ik heb alleen geen idee hoe we het uit kunnen rekenen. We zijn onlangs van eneco naar essent overgestapt.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 19:18

Bericht 10 Mrt 2014 22:52

Re: Enkel of dubbeltarief?

Hier vanaf 21.00 en in t weekend dus dubbel tarief. (Avond-actieftarief) Alle kleine beetjes helpen. K doe de meeste wassen in het weekend dus dan scheelt het hopelijk wel.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 11 Mrt 2014 09:06

Re: Enkel of dubbeltarief?

Hier vanaf 22u nachttarief en sowieso in het weekend van vrijdagavond 22u tot maandagochtend 6u.
2012 & 2016
<<

Raketje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 25

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:18

Bericht 11 Mrt 2014 14:10

Re: Enkel of dubbeltarief?

Jans schreef:Hier is het inderdaad ook pas vanaf 23.00 uur. 21.00 zou ik nog wel de moeite vinden.
Ik heb alleen geen idee hoe we het uit kunnen rekenen. We zijn onlangs van eneco naar essent overgestapt.


Je kunt je meterstanden opnemen en dan na een tijdje berekenen wat de (hypothetische) kosten zijn in die periode. Je maakt dan twee berekeningen:
1. kosten van meter I (dus verbruik maal tarief) en kosten van meter II ( verbruik maal tarief) optellen. De ene meter is dus laag tarief en de ander hoog.
2. verbruik van meter I en meter II optellen en dat vermenigvuldigen met het enkeltarief.
Vervolgens vergelijk je de bedragen bij 1 en 2. Zo krijg je er een aardig zicht op. Houd er wel rekening mee dat de uitkomst niet helemaal representatief is voor je jaarverbruik, aangezien we nu weer langere dagen krijgen en er minder lang verlichting brandt bijvoorbeeld. Er zijn volgens mij ook wel op internet wat tools waarmee je kunt uitrekenen wat voordeliger is, maar het begint bij het krijgen van inzicht in je verbruik overdag en in de nacht.
<<

Anoniem304

Bericht 11 Mrt 2014 15:18

Re: Enkel of dubbeltarief?

Raketje, je kan natuurlijk ook de laatste afrekening erbij pakken, daar staat precies op wat je op beide tarieven hebt verbruikt, dat geeft wellicht een beter beeld.

Mijn rekenvoorbeeld bij onze leverancier Nuon. Wij hebben 4400kWh verbruikt, het was bijna gelijk. 2200 op meter 1 en 2200 op meter 2.
2200 x 0,24ct (hoge avondtarief) is €528
2200 x 0,22ct (lage avondtarief) is €484
Totaal € 1012

Het continu (enkel) tarief is 0,23ct. Het totaal van 4400 kWh x 0,23ct is ook 1012. In ons geval maakt het dus niets uit.

Stel, ik zou extreem erg m`n best gaan doen om zoveel mogelijk van het lage avondtarief gebruik te maken. Laten we zeggen 900kWh op meter 1 (dag) en 3500 kWh op meter 2 (avond).

900 kWh x 0,24ct is €216
3500 kWh x 0,22ct is €770
Totaal € 986

Ik zou dus echt extreem m`n best moeten doen om €1012 - €986 = €26 per JAAR te besparen. Nou, dikke doei. :P
<<

Raketje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 25

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:18

Bericht 11 Mrt 2014 15:42

Re: Enkel of dubbeltarief?

Ja, Cotton, je hebt helemaal gelijk dat de jaarafrekening handiger is! Toen ik dit schreef, dacht ik aan hoe ik dat zelf had gedaan en aangezien ik toen nog geen jaarafrekening had, kon ik die niet gebruiken.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers