Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Patroon doorbreken? (Speen)

<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 04 Mrt 2014 16:50

Patroon doorbreken? (Speen)

Ik heb even een vraag over het speengebruik van mijn zoontje. Overdag heeft hij hem sowieso niet, tenzij hij ziek is of als hij last heeft van een doorkomend tandje, maar dat gebeurt hooguit 1x per maand. Hij heeft hem ook niet nodig bij het inslapen, dat gaat eigenlijk helemaal goed. Het probleem is alleen dat hij 's morgens nu vaak om 6u (of later) wakker wordt en dan ga ik hem dus zijn speen geven en dan slaapt hij vaak nog wel gewoon tot 8u-8u30. Ga ik hem die niet geven, dan begint hij te krijsen en dat vind ik dan zo zielig. Ook 's middags bij zijn middagslaapje, dan slaapt hij vaak 1u en gaat hij huilen. Hij is dan gewoon zonder speen in slaap gevallen, maar na 1u ga ik hem dan toch zijn speen geven omdat hij nog zichtbaar moe is.

Afgelopen week wilde ik er komaf mee maken en heb ik geprobeerd er 's morgens niet op in te gaan. Dat ging 1 ochtend slecht, 2de ochtend beter. De 3de en 4de ochtend werd hij wel wakker, ging wel huilen. Dan ging ik naar hem toe, gaf zijn knuffel en zette zijn muziekje op. Als ik dan de kamer uitloop gaat hij eerst een halve minuut heel hard krijsen maar daarna houdt hij op en na een kwartier/halfuur viel hij dan weer in slaap.

Alleen afgelopen zondag werd hij overdag zo ziek, dat ik het echt te zielig vond. Ik kreeg hem niet getroost en toen ik hem 's avonds in bed legde, krijste hij alles bij elkaar. Ik ben dan gezwicht omdat ik het zo zielig vond en heb hem toch zijn speen gegeven. En nu zit ik hier dus weer, kan ik weer opnieuw gaan beginnen.

Is het misschien toch te vroeg om zijn speen al af te bouwen? Ik dacht dat het wel mee zou vallen omdat hij hem dus niet veel nodig heeft. Of moet ik toch gewoon echt een patroon doorbreken? Wordt hij wakker en weet hij gewoon dat ik toch met die speen zal komen en gaat hij daarom huilen? Of heeft hij hem echt nodig?

Hoe ging dat bij jullie? En hoelang duurde het vooraleer ze er niet maar naar vroegen? En wat als hij dan ziek en ontroostbaar is?

Ik hoor graag jullie tips en/of ervaringen.
2012 & 2016
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Mrt 2014 17:31

Re: Patroon doorbreken? (Speen)

Als hij die speen maar zo beperkt gebruikt zou ik er nog niet zo'n punt van maken. Yrsa had juist alleen bij het inslapen een speen en dat was maar een paar minuten per dag, daar heb ik ook nooit een probleem mee gehad. Op een gegeven moment hoefde ze 'm uit zichzelf niet meer.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 04 Mrt 2014 18:00

Re: Patroon doorbreken? (Speen)

Ik zou er ook niet zo'n probleem van maken nog.
Mijn dochter heeft hem bij het inslapen. Als ik s avonds naar bed ga heeft ze hem nooit in haar mond.
Als ze s nachts wakker wordt pakt ze hem weer en slaapt ze verder.
Wel verstop ik hem nu als ze uit bed komt. Want zodra ze boven kwam om bijvoorbeeld alleen luier te verschonen pakte ze hem uit haar bed en was het strijd om hem terug te leggen. Nu kijkt ze wel maar als ze hem niet ziet is het ook goed.
Volgens mij heeft ze inmiddels wel door dat de speen alleen voor in bed is.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Noor

Major Yipyapper

Berichten: 2834

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:24

Bericht 04 Mrt 2014 18:02

Re: Patroon doorbreken? (Speen)

Ik zou er ook geen probleem van maken. Hij heeft hem zo minimaal.
Luuk: 07-09-2012
Nora: 15-07-2014
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 04 Mrt 2014 18:25

Re: Patroon doorbreken? (Speen)

Ikzou er ook geen probleem van maken, hij gebruikt hem zo weinig.
<<

Anoniem123

Bericht 04 Mrt 2014 19:52

Re: Patroon doorbreken? (Speen)

S gebruikte de speen ook alleen bij het inslapen. (Hij mocht hem sowieso alleen in bed hebben)

Op een gegeven moment waren we er klaar mee, want de speen viel een aantal keren per nacht en als hij dan maar even wat wakker werd was het krijsen om die speen. We hebben de speen opeens een keer weg gelaten. Het was een week drama (en wij flinke wallen rijker...) maar na die week ging het steeds beter. Ook al had hij niet vaak de speen in, ik wou er vanaf.
<<

miss22

Noob

Berichten: 112

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:08

Bericht 04 Mrt 2014 19:56

Re: Patroon doorbreken? (Speen)

Ik zou er bij zo weinig gebruik geen probleem van maken
Onze oudste mocht op geven moment ook alleen de speen hebben wanneer die echt ziekjes was en bij het slapen
Vlak voor zijn 3de verjaardag hebben we hem van de 1 op andere weg gelaten en eigenlijk hebben we er nooit geen problemen mee gehad
Afbeelding

Afbeelding
<<

teletascha

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 446

Geregistreerd: 07 Sep 2013 09:00

Bericht 04 Mrt 2014 21:56

Re: Patroon doorbreken? (Speen)

Wij hebben een stuk of 3 speentjes in zijn bedje liggen, voor de rest heeft hij hem eigenlijk niet nodig. Hij pakt hem altijd zelf als ie er behoefte aan heeft. Ik denk dat ik het hem zelf laat afbouwen, ipv plotseling afnemen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Mrt 2014 22:04

Re: Patroon doorbreken? (Speen)

Wat trouwens bij Yrsa al hielp was van merk speen veranderen (dat heb ik al gedaan toen ze baby was), ze had eerst spenen van Bibi en later van Nuby. Met die Nuby moest ze veel meer moeite doen om de speen in haar mond te houden waardoor ze 'm nooit achteloos in haar mond had, alleen als ze er echt behoefte aan had. Zodra ze sliep was ze de speen al kwijt. Dat model Nuby ging toen alleen wel uit het assortiment bij Etos, maar misschien dat ze 'm nog ergens anders hebben? Het was volgens mij de Natural Flex.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7293

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 04 Mrt 2014 22:31

Re: Patroon doorbreken? (Speen)

Ik gebruik idd ook een speen die niet automatisch in zijn mondje blijft hangen. De avent speen, die is recht zeg maar (net als de natural flex trouwens). Hij moet er echt op zuigen om 'm in zijn mond te houden.
Ik kijk momenteel ook 'kritisch' naar L.'s speengebruik, maar eigenlijk gebruikt hij hem ook echt niet veel. Bij het inslapen 's avonds en bij de slaapjes overdag en dat is het. Hij krijgt 'm als hij moe is ook in de auto omdat ik dan hoop dat hij gaat slapen. Bij zijn slaapjes ga ik nooit tussendoor kijken want dan wordt hij wakker, maar 's nachts valt die speen uit zijn mond zodra hij diep slaapt en anders trek ik de speen er zelf uit. De speen ligt wel in zijn bedje met een speendoekje/knuffeltje er aan zodat hij 'm makkelijk kan vinden en in zijn mond kan stoppen als hij een keer wakker wordt.

Ik wil wel gaan kijken of hij 's avonds zonder wil gaan slapen, hij gaat dan zo goed slapen dat ik me afvraag of hij hem dan echt nodig heeft. Dan wil ik 'm later wel bij hem leggen voor 's nachts.
Ik denk dat als het alleen bij het inslapen etc. is het eigenlijk niet zo heel veel kwaad kan.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 05 Mrt 2014 14:15

Re: Patroon doorbreken? (Speen)

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Susan, dat van die speen is wel een goede tip, maar ik denk dat wij al een speen hebben waarop hij best stevig moet zuigen. Wij hebben de Avent speen 6m+, is dat degenen die jij bedoelt Pompoen?

Enerzijds heb ik zelf ook wel zoiets van "ach, hij gebruikt hem zo weinig, dus wat maakt het uit". Maar feit is wel dat ik er 's morgens elke keer weer uit kan omdat hij aan het huilen is, terwijl hij tot een paar maanden terug altijd vrolijk wakker werd, nooit geen speen nodig had etc. Het is allemaal begonnen na zijn ziekenhuisopname, daar heeft hij natuurlijk heel veel zijn speen gehad en sindsdien werd hij 's morgens huilend wakker waarop wij hem zijn speen gingen geven. Ik weet eigenlijk helemaal niet of hij hem echt nodig heeft of dat het meer een gewoonte is voor hem, want hij kan prima in slaap vallen zonder, dat doet hij zowel overdag als 's avonds. Dus waarom zou hij dan 's morgens ook niet zonder speen weer verder kunnen slapen?

Maar anderzijds wil ik er gewoon vanaf, soms kan ik er echt niet goed tegen om er 's morgens uit te moeten voor hem op een veel te vroeg uur. Ik vrees dat als ik nu standaard een speen in zijn bed ga leggen, dat hij dat dus op den duur weet en dat hij er dan gretig gebruik van gaat maken en het daarna nog moeilijker is om het hem af te leren. Of zal dat wel meevallen?

Ik weet nu gewoon even niet wat wijsheid is. Ik ben 's morgens altijd zo moe omdat ik echt mijn slaap nodig heb. Mijn vriend gaat er ook gewoon regelmatig uit, maar als R. eenmaal wakker is geweest/begint te huilen ben ik ook wakker en dan slaap ik heel moeilijk weer in.
2012 & 2016

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Kaat