Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kippen!

<<

Anoniem99

Bericht 04 Mrt 2014 14:16

Kippen!

Heeft er iemand toevallig kippen in de tuin?

Wij zijn bezig te bedenken wat we met de tuin willen. We hebben een loos stukje tuin waar we opzich planten in kunnen zetten, maar kippetjes lijken me ook heel gezellig! Als er een hok komt, wordt het er een met een hele grote ren. Hoeveel kippen kunnen daar dan in gehouden worden? En moet er altijd een haan bij? En hoe doe je dat met verzorging, wat hebben ze allemaal nodig?

Ik wil me eerst goed inlezen voor zoiets te gaan doen, dus vandaar mijn vragen :)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11593

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 04 Mrt 2014 14:21

Re: Kippen!

Vind dit wel een mooie site, als ik zelf ooit kippetjes krijg dan komen ze hier vandaan

http://www.redeenlegkip.nl/voorwaarden.html
2015 💙
<<

Anoniem99

Bericht 04 Mrt 2014 14:27

Re: Kippen!

Dat is wel interessant! Er zit hier in de buurt ook een opvang. Echter hadden wij het eigenlijk voorzien op een ander soort kipje, namelijk de Sabelpootkrielkip. Die heeft sokjes! :heart:
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11593

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 04 Mrt 2014 14:50

Re: Kippen!

Die zien er ook leuk uit. Zelf zou ik dan denk ik wel de hele tuin kipproof maken.
2015 💙
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 04 Mrt 2014 18:10

Re: Kippen!

Een vriendin van mij heeft ook kippen. Zo leuk en lekkere verse eitjes. Hier hebben wij er geen ruimte voor.
10-08-2017 ♥
<<

Anoniem198

Bericht 04 Mrt 2014 20:45

Re: Kippen!

Zelf zou ik er nooit aan beginnen als ik in een gewone woonwijk zou wonen.
Het ziet er leuk uit maar schijten echt de hele boel onder.
Helaas zijn het geen konijnenkeutels die je makkelijk even opruimt en het stinkt vreselijk.

Ook daar zou ik mij dus in verdiepen en waar je de uitwerpselen moet laten.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 04 Mrt 2014 20:49

Re: Kippen!

Wij hebben straks bij ons nieuwe huis een redelijk grote tuin en dan zou ik 2 kipjes wel leuk vinden. Maar ja, we gaan ook meerdere keren per jaar 1, 2 of 3 weken op vakantie, dus we moeten eerst maar even vragen of onze buren dan wel voor onze kippen willen zorgen! Kortom, voorlopig nog niet maar stiekem wil ik het wel ;)
<<

Anoniem28

Bericht 04 Mrt 2014 21:00

Re: Kippen!

Mijn man heeft kippen. Hij heeft de ren zelf gemaakt, er zitten twee verdiepingen in. In de bovenste verdieping heeft hij Serama kippen. Die zijn echt ongelofelijk tam, het haantje is door de vorige eigenaar regelmatig op de schouder mee genomen naar voetbalwedstrijden van zijn zoon bijvoorbeeld. Onderin heeft hij Seabrights. De serama kippen leggen eieren en hij hoopt dat de seabrights binnenkort ook beginnen met leggen. Onze tuin is inmiddels helemaal omheind met gaas, waardoor de kippen zo af en toe ook los door de tuin kunnen lopen. De kinderen vinden het prachtig, de oudste zit regelmatig bij in het hok.

Wij hebben bij in de ren ook twee konijnen trouwens. Ze hebben ieder een apart hok. We hadden er eerst een mannetje in zitten, maar die ging steeds bovenop de kippen lopen rijden :palm: . Inmiddels zitten er twee vrouwtjes in en dat gaat wel heel goed.

Ik vind het wel grappig om te zien hoe gek mijn man en de kinderen op de beesten zijn, maar van mij hoeven de kippen niet. Ik doe er dus ook echt helemaal niks aan. Als je in de bebouwde kom woont zou ik wel even goed nadenken of je een haan wilt of niet. Onze haan maakt echt een enorm kabaal om half 6 in de ochtend. Wij worden er niet wakker van, maar ik kan me voorstellen dat je buren dit niet in dank af gaan nemen.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 04 Mrt 2014 22:16

Re: Kippen!

Kippen zijn leuk :ja: Wij hebben een paar Mechelse Koekoeken en grote Brahma's. Die laatste hebben we eind vorig jaar als kuikens gekocht en helaas zijn het twee hanen en twee hennen (in plaats van 3 hennen en 1 haan :nopompom: ). Maar we hopen een van de hanen te kunnen ruilen tegen een hen bij de oude eigenaar, want ze beginnen elkaar nu vaker in de haren (veren...) te vliegen. Ik vind het vooral lekker om elke dag verse eitjes te hebben en heel veel werk heb je er niet aan eigenlijk.

Hoe veel ruimte ze nodig hebben, verschilt per ras. Dat soort informatie kun je eenvoudig via Google vinden. Die van ons hebben toevallig veel ruimte nodig, maar voor kleinere rassen is dat uiteraard anders. Een haan zou ik in de bebouwde kom niet doen, het is verder ook niet nodig als je geen kuikentjes wil. Er wordt wel gezegd dat kippen beter leggen als er een haan bij zit, maar ik weet eigenlijk niet of dat wel klopt. En als je maar met z'n tweeën bent, heb je waarschijnlijk toch geen 5 eieren per dag nodig... Je moet het hok wel goed schoonhouden, zeker als je buren last kunnen hebben van de stank. Zeker in de zomer kan een kippenhok of -ren best stinken.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem99

Bericht 04 Mrt 2014 22:20

Re: Kippen!

Kan kippenstront in een compost bak? Die hebben we al wel gemaakt, alleen is deze niet dicht. Ook hebben we wel een stort bij ons in de buurt, kan het daarheen?

Een haan is inderdaad niet de bedoeling, maar ik wist dus niet of dat persé nodig was bij kippen. We zaten te denken aan 2 á 3 kippetjes.
Met een beetje geluk heeft mijn schoonvader dit jaar kuikentjes hoorde ik vanavond! :)
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 04 Mrt 2014 22:31

Re: Kippen!

Dat kan volgens mij prima, maar ik weet niet of het goed composteert als je er alleen kippenmest op gooit. Hier gaat ook het stro uit het schapen- en konijnenhok eroverheen en behoorlijk wat tuinafval. Maar als je altijd zorgt voor een flinke laag zaagsel of houtkrullen op de bodem, zal het met de stank vast meevallen.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Suusie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:30

Bericht 04 Mrt 2014 22:55

Re: Kippen!

.
Laatst gewijzigd door Suusie op 06 Aug 2016 06:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 04 Mrt 2014 22:57

Re: Kippen!

Ja, dat laatste is inderdaad ook een leuk voordeel, je hoeft echt nauwelijks nog iets weg te gooien. Alle etensrestjes kunnen bij de kippen en die zijn daar meestal heel blij mee! Daar worden de eitjes volgens mij ook juist zo lekker van :-) Wel altijd goed opletten dat ze alles op kunnen en niet teveel laten liggen (als je maar een paar kippen hebt, kan dat gebeuren), want daar kun je muizen of ratten van krijgen.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 05 Mrt 2014 08:43

Re: Kippen!

Victoria schreef:Zelf zou ik er nooit aan beginnen als ik in een gewone woonwijk zou wonen.
Het ziet er leuk uit maar schijten echt de hele boel onder.
Helaas zijn het geen konijnenkeutels die je makkelijk even opruimt en het stinkt vreselijk.

Ook daar zou ik mij dus in verdiepen en waar je de uitwerpselen moet laten.


Als je het goed schoon maakt valt het reuze mee. Mijn vriendin zit in een woonwijk (zelfs een rijtjes huis) met een hele grote tuin. Zij heeft gelijk aangegeven aan de buren, mochten ze er last van hebben dat ze het komen melden. Ze heeft ze nu al ruim drie jaar. Maar niemand heeft er last van.
10-08-2017 ♥
<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 05 Mrt 2014 09:00

Re: Kippen!

Wij hebben kippen (zie avater) en legkippen. De haan is een andere soort waar ik even niet op kan komen. Opa van mn man heeft 2 kippen en woont in een woonwijk, hij heeft daarom ook geen haan genomen. Dus het kan prima in een woonwijk. Als ik vanmiddag na mijn werk tijd heb, plaats ik wat foto's van ons (door mijn man) zelfgemaakte kippenhok en kippen + haan.

En zijdehoenen zijn heel mooi, maar kunnen nat worden en hebben zon nodig, die kun je absoluut niet in de schaduw zetten want dan worden ze ziek en gaan dood als ze zo nat blijven.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 05 Mrt 2014 13:14

Re: Kippen!

Ik heb zelf geen kippen maar bij mijn oma hebben we er wel een stuk of 10-15. Ze lopen los over de hele kwekerij maar slapen altijd in een enorm hok. Heel gezellig, zodra je de werf oploopt wordt je achtervolgd door een lading kippen, haha! Ze schijten inderdaad wel overal, da's irritant. Maar ik heb serieus nog nooit geroken dat 't stinkt, het ruikt helemaal nergens aan. En als je ze in een ren hebt dan schijten ze ook alleen daar in, daar heb je geen last van in de rest van de tuin.

♥♥
<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 05 Mrt 2014 21:40

Re: Kippen!

Ons kippenhok:
Afbeelding

Onze haan (ik dacht dat het een Wyandotte is):
Afbeelding

Onze kippen (Zijdehoen):
Afbeelding

Barnevelder (ik kon geen eigen foto's van ze vinden):
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Suus