Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


32 uur werken naast het moederschap

<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:20

Bericht 03 Mrt 2014 14:49

32 uur werken naast het moederschap

Ik ben druk aan het solliciteren naar een baan van 32 uur per week. Het lijkt me erg veel naast de zorg voor onze dochter, maar als ik minder ga werken houden we er weinig aan over (geen recht op toeslagen meer, kinderopvang etc.) 32 uur is dus wel noodzakelijk om erop voorruit te gaan.

Hoe bevalt het jullie om 32 uur per week te werken?
Gaat jullie kindje naar een opvang?
Passen er nog andere mensen op naast de opvang?
Werk je onregelmatig of juist regelmatig?
<<

Anoniem 146

Bericht 03 Mrt 2014 14:54

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Wij werken beide 32 uur. Doordat mijn partner wisselende diensten heeft hebben wij niet veel opvang nodig.

Onze zoon gaat 1 dag in de week naar het kdv. We hebben twee dagen in de week waarop opa en oma oppassen indien het nodig is. In de praktijk blijkt dat het maar om één of twee dagdelen gaat, soms een hele dag en een dagdeel, en soms ook helemaal niet.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2848

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:15

Bericht 03 Mrt 2014 14:56

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Hoe het bevalt kan ik je nog niet zeggen, ik begin eind deze maand pas weer, maar ik ga ook 32 uur werken.
Ik zal onregelmatige uren werken waarschijnlijk. Al weet ik het niet helemaal zeker, ik ga namelijk naar een andere afdeling toe. Maar laten we zeggen dat ik 4 dagen werk. M'n man heeft 1 dag in de week ouderschapsverlof. En de andere 3 dagen gaat onze zoon naar mijn moeder. Mijn man heeft de maandag vrij, dat wil ik als vaste werkdag en daarnaast wil ik ook graag 1 vaste vrije dag. Voor de rest moeten ze dan maar kijken welke uren ik moet maken. Mijn moeder is de hele week beschikbaar.
<<

Anoniem193

Bericht 03 Mrt 2014 15:00

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Wij werken allebei 4 dagen en dat gaat prima. 2 dagen doet oma de opvang en 1 dag kdv.
Voorheen werkten wij allebei 5 dagen. Dat was pittig, maar ook prima te doen.
<<

Anoniem313

Bericht 03 Mrt 2014 15:03

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Wij werken allebei 36 uur in 4 dagen en zijn beide dus 1 dag thuis bij ons kind. Gaat prima, ik zou het niet anders willen.
<<

Chipa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1443

Geregistreerd: 02 Sep 2013 19:14

Bericht 03 Mrt 2014 15:37

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Tot mei dit jaar heb ik 32 uur gewerkt. Mijn man ook. Wij hadden de opvang als volgt geregeld:
Maandag: kdv
Dinsdag: opa en oma
Woensdag: mijn parttime dag
Donderdag: mijn mans parttime dag
Vrijdag: kdv

Op zich was het te doen, maar nu er een tweede kindje is heb ik besloten oudschapsverlof op te nemen. Ik ga 3 dagen per week werken. Zo valt er 1 dag kdv af en mij ouders gaan 2 dagen op de baby passen. Zo gaan wij er netto niet op achteruit. Anders had het ons voor twee kindjes 2 dagen kdv gekost. Nu houden we alleen f 1 dag op de opvang.

Het is heel persoonlijk, de ene moeder vind het heerlijk en de andere moeder vind 4 dagen veel te veel.
<<

Anoniem113

Bericht 03 Mrt 2014 15:54

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Ik werk 32 uur en mijn vriend 36 uur (4x9). Beide zijn 1 dag thuis met de kleine.

Het bevalt ons prima. Ik heb een baan waar ik ook niet minder kan werken.
<<

Ellebel

Noob

Berichten: 234

Geregistreerd: 02 Sep 2013 18:12

Bericht 03 Mrt 2014 19:17

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Ik werk 32 uur en mijn man 40 uur. De verdeling ziet er als volgt uit:
Ma: gastouder
Di: mijn vrije dag
Woe: oma (bij ons thuis)
Do: gastouder
Vrij: om de week oma (bij ons thuis), eens in de 4 weken man, eens in de 4 weken ik

Ik vind dit erg goed te doen, enige wat ik niet meer bij kan houden is het huishouden. Mijn moeder doet meestal strijken op de dag dat ze er is, maar de rest van het huishouden moeten we zelf doen. We hebben een grote 2 onder 1 kap woning, dus ik vind het erg lastig bijhouden. De basisdingen gebeuren wel hoor, maar er is/zijn altijd wel plekken of ruimtes waar het puinhoop is of nodig gepoetst moet worden. Nu is het beneden bijvoorbeeld netjes en schoon, maar boven moet er nodig gestofzuigd worden, de zolder is een puinhoop en ook de garage moet opgeruimd worden. En zo is er iedere week wel iets dat weer aandacht verdiend maar waar ik geen tijd voor heb. Dat vind ik wel echt een nadeel. Ben me aan het oriënteren voor een poetsvrouw.
17-05-2013
<<

Anoniem28

Bericht 03 Mrt 2014 19:53

Re: 32 uur werken naast het moederschap

ik heb een tijdje 36 uur in vier dagen gewerkt en ik vond het pittig, maar dat kwam denk ik vooral vanwege de verdeling van dagen: maandag, dinsdag, donderdag en zaterdag. Ik had op die manier nooit een gevoel van weekend en nooit het gevoel tijd voor het gezin te hebben. Oppas was als volgt geregeld:

maandag: gastouder
dinsdag: gastouder
woensdag: ik thuis
donderdag: schoonmoeder
vrijdag: ik thuis
zaterdag: man thuis
zondag: allebei thuis
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:22

Bericht 03 Mrt 2014 19:58

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Hoe bevalt het jullie om 32 uur per week te werken?
Ik werk 4x9 en mijn vriend heeft 32 uur op contract, maar draait er momenteel gem. 45 per week. Ik werk op kantoor en mijn vriend in de horeca. Het bevalt me prima en ik zou niet anders willen. Misschien terug naar 32 uur, maar het werk blijft dan toch hetzelfde, dus dan maar gewoon 36 uur.

Gaat jullie kindje naar een opvang?
Hij gaat op dinsdag naar het kdv

Passen er nog andere mensen op naast de opvang?
Ja, mijn moeder. Mijn vriend was per november 2013 zijn werk kwijt. Hij vond gelukkig meteen een nieuwe baan, maar zijn werkdagen/tijden zijn nu anders dan bij zijn vorige baan. Daardoor hebben we wat meer opvang nodig. Omdat hij pas het weekend voor de beginnende werkweek zijn rooster krijgt is dit niet te combineren met het huidige kdv. Daarom reist mijn moeder heeeeeeeeeeeeel lief 45 minuten met het ov om op te passen. De ene week is het helemaal niet nodig omdat hij alleen avonddiensten heeft, maar de andere week zit ze hier soms 3 dagen :redface:

Werk je onregelmatig of juist regelmatig?
Mijn vriend zijn werktijden liggen tussen 8.30 en 05 uur. Is dus heel verschillend.
Ik maak 4 dagen van 8.00-17.30 uur
Afbeelding
<<

Anoniem134

Bericht 03 Mrt 2014 20:28

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Ik werk 32 uur en mijn man nu nog 40 uur. Vanaf augustus gaat ook hij 32 uur werken.

Wij hebben de opvang zo geregeld:
Maandag - Gastouder (en vanaf augustus mijn man vrij)
Dinsdag - Gastouder
Woensdag - Opa en oma (zo nu en dan blijft ze slapen) 1x per maand ben ik de woensdag vrij
Donderdag - Opa en oma 1x per maand ben ik de donderdag vrij
Vrijdag - Ben ik altijd vrij.
Mocht ik meerdere weekenden werken dan ben ik door de weeks wat extra vrij. Echter hebben mijn collega's en ik afgesproken dat we allemaal 1 weekend per maand werken en soms niet eens aanwezig zijn maar gewoon telefonisch bereikbaar voor de locatie.

We werken trouwens beiden regelmatig. Vaste dagen, en ik 1 vast weekend van de maand.
<<

Amaryllis

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 519

Geregistreerd: 16 Okt 2013 13:10

Bericht 03 Mrt 2014 21:10

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Ik ook vanaf 1 april. Alleen dan 29 uur. De werktijden zijn van 9 tot 17. Wel fijn zo kan ik straks eerst naar school en de psz.
Ik heb wel in mijn contract op laten nemen dat ik terug zou kunnen naar 3 dagen.
Mijn man werkt 36 uur.

Het wordt dan zo
Maandag gastouder
Dinsdag Oma
woensdag ik vrij
donderdag oma
vrijdag tot 12 uur gastouder en dan man.
Oudste is t/m groep 4 vrijdagmiddag vrij. En dan zit jongste ook al op school.
<<

Anoniem166

Bericht 03 Mrt 2014 21:57

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Mijn vriend en ik werken allebei 36 uur. Ik werk 4 x 9, en hij werkt 4 dagen van 8 uur en nog 4 uur thuis. We zijn zo allebei een dag in de week vrij. Onze dochter gaat 3 dagen naar het kinderdagverblijf. Ik vind het prima zo. Ik heb tijd om te genieten van mijn dochter, mijn vriend vindt het ook heerlijk om een dag met dochter alleen te zijn en op het werk zijn we genoeg aanwezig om door te groeien en te ontwikkelen.
<<

Anoniem 42

Bericht 03 Mrt 2014 22:01

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Toen ik alleen de oudste nog had, vond ik het goed te doen om zoveel of zelfs meer te werken. Mijn dochter ging toen anderhalve dag naar de opvang. Toen ze nog geen een was, konden we de opvang zelfs nog binnen de familie regelen. Ik werkte toen vrij onregelmatig.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:00

Bericht 30 Mrt 2021 11:46

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Even een up voor een oud topic.

Ik heb zojuist te horen gekregen dat ik na mijn verlof een nieuwe baan heb. Enige voorwaarde is 32 uur werken. Dit heeft als reden dat ik nog de opleiding moet volgen (in werktijd), en ze
anders mijn aanwezigheid te weinig vinden voor de functie.

Nu heb ik altijd gezegd dat mijn kind niet meer dan drie dagen naar de opvang gaat. Maar die vierde dag wordt hier nog wel een ding. We hebben geen familie die iets kan betekenen, dus dat betekent dat mijn man een dag thuis moet zijn. Was nooit een probleem, maar sinds dit jaar heeft hij het bedrijf waar hij werkte overgenomen. Dus de timing is wat ongelukkig.
We komen er vast uit, maar ik zie voornamelijk beren op de weg wat betreft opvang en de baby 🙈
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Anoniem316

Bericht 30 Mrt 2021 11:49

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Kunnen jullie beiden niet deels thuiswerken? Misschien dat dat voor wat lucht zorgt? Wij werken beiden 32 uur en zijn allebei een dag vrij (al werk ik woensdag en vrijdag een halve dag. Mijn man is op vrijdag helemaal vrij). Op mijn halve werkdag woensdag combineer ik de zorg voor de kinderen met het werk. Ze gaan 2 dagen naar de opvang en een dag komt mijn schoonmoeder hier.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 30 Mrt 2021 11:54

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Ten eerste: gefeliciteerd!

Verder, kan je man een dag thuis werken? Of een dag in het weekend, zodat hij ook doordeweeks een papadag heeft?

Wat vind je vervelend aan 4 dagen opvang? En is een gastouder anders een idee?
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 30 Mrt 2021 11:55

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Als je vriend niet een dag voor zijn rekening kan nemen, zou ik er zelf geen probleem mee hebben om mijn kind 4 dagen naar de opvang te brengen. Ze zijn daar zo lief en hij is altijd blij als hij er vandaan komt. Onze zoon gaat 3 dagen naar de opvang en 1 naar mijn ouders. Toen ik zwanger was vond ik die drie dagen ook teveel, voor mijn gevoel, maar in de praktijk blijkt dat helemaal niet zo te zijn. Dus mijn advies zou zijn om het dan gewoon te proberen en als dat echt niet werkt een oplossing te zoeken. Wellicht een oppasoma/schoonmaakster aan huis, terwijl je vriend een dag thuiswerkt zodat hij ook wat tijd met jullie kind door kan brengen terwijl er schoon gemaakt wordt oid? Dat hadden mijn ouders vroeger en die oppasoma voelt nu echt als familie. Dan heeft jullie kind toch een extra dag minder prikkels op de opvang, lekker thuis, maar is de zorg wel geregeld en kan je vriend gewoon tussendoor werken.
<<

Anoniem313

Bericht 30 Mrt 2021 12:01

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Nooit dingen ‘altijd zeggen’, want de werkelijkheid verandert en als je je vasthoudt aan aan wat je altijd hebt gezegd ben je niet in staat mee te bewegen.
Hoe ziet je vriend dit? Deze kans voor jou, zijn aandeel in de zorg en het aantal dagen opvang?
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:00

Bericht 30 Mrt 2021 12:05

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Ja goede vragen.

Mijn gevoel vind het gewoon lastig om de baby vier dagen naar de opvang te brengen. Dan is hij meer bij de opvang dan thuis. Dus dat voelt niet lekker ofzo?
De bal ligt nu bij mijn man. Hij vind het echt heel leuk voor mij en de kans fantastisch. Maar hij overziet denk ik nog onvoldoende de impact de baby (maar ja, in hoeverre kan ik dat overzien?). Dus hij zegt komt allemaal wel goed. Maar ik heb daar niet voldoende aan 😬
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 30 Mrt 2021 12:18

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Moet je ook daadwerkelijk 32 uur op kantoor aanwezig zijn? Of kan je het ook combineren met thuis werken of bijvoorbeeld langere dagen werken? Hier is het zo dat mijn man de kinderen altijd naar de opvang brengt en ook weer ophaalt en dat ik op mijn werkdagen al de deur uit sluip als iedereen nog slaapt zodat ik meer uren in een dag kan proppen. Stel dat je zo 3x9 kan werken, dan hoef je de vierde dag nog maar 5 uur te vullen en kan je bijvoorbeeld die 4de dag thuiswerken en maar een halve dag opvang afnemen.
En wellicht kan je man ook zoiets doen, of als het met het nieuwe bedrijf niet gaat om een hele dag thuis te zijn bijvoorbeeld alleen de ochtend waardoor je dan dus wel op 3 dagen opvang komt?

Wat wij toen vooral gedaan hebben is het ons zelf zo makkelijk mogelijk maken en dus de boodschappen altijd laten bezorgen, een schoonmaker genomen ed, zodat de tijd die over bleef echt tijd voor het gezin/ de kinderen was en niet naar al die randzaken ging.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem313

Bericht 30 Mrt 2021 12:19

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Haha, dat laatste snap ik heel goed. Ik trek het altijd slecht als mensen mij op die manier gerust proberen te stellen zonder concreet te zijn :smile:
Een week heeft 7 x 24 = 168 uur he? Dus 4 daagjes opvang a 9-10 uur, das hooguit 40 uur, slechts een kwart van de week. Misschien helpt het ook je te realiseren dat die 3 dagen per week een hele lokale Nederlandse norm is die vrouwen elkaar opleggen. In landen om ons heen is 5 dagen de norm.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:00

Bericht 30 Mrt 2021 12:40

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Ja die relativering helpt wel caulfield!
Ik weet niet goed hoe mijn werkweek eruit ziet. We hebben vijf locaties door Nederland. Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Nijmegen en Zwolle. Mijn standplaats wordt Utrecht, daar moet ik eens per week zijn.
Dan een dag opleiding. Waar is nog niet bekend.
Die andere twee dagen kan thuis zijn of op 1 van de vijf locaties. Dat ligt aan de opdrachten van dat moment, dus daar zit geen enkele continuïteit in.

Ik ga straks met mijn man om tafel. We komen er vast wel uit! Hoop ik!
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 30 Mrt 2021 14:24

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Wij werken beide 4 dagen, 32uur per week.
Ik vind het echt prima! We hebben 1 dag KDV/BSO, zijn beide zelf een dag vrij (zolang man nog ouderschapsverlof heeft) en opa en oma passen 2 dagen op.

Ik zou idd kijken naar hoe je het een beetje flexibel kan indelen. Dan is er vaak best veel mogelijk. Mits je het zelf ook echt wil natuurlijk! Ik vind 4 dagen werken fijn omdat ik aan mezelf merk dat ik geen thuisblijfmoeder ben, ik word daar niet gelukkig van. Als jij niet gelukkig wordt van 4 dagen werken, moet je mss ook kijken of je dat dan wel moet gaan doen.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 30 Mrt 2021 21:58

Re: 32 uur werken naast het moederschap

Ik zou er niet te makkelijk vanuit gaan dat je thuis kan werken met een baby. Dat is zo onvoorspelbaar de eerste maanden (zo niet jaren).
december 2016
juli 2019
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers