Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vader 'in de war'

<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 02 Mrt 2014 21:54

Vader 'in de war'

Zo lang ik me kan heugen is mijn vader al een beetje 'anders' maar de laatste jaren gaat het niet goed met hem, hij begint steeds vreemder gedrag te vertonen. Zo heeft hij waanbeelden, hij denkt bijvoorbeeld dat er iemand in zijn huis komt. De 'bewijzen' zijn dan dingen als een kapotte pen, een verplaatst elastiekje etc.. Inmiddels heeft hij zijn huis (hij woont alleen) potdicht zitten maar nog is hij steeds bang. Hij vertrouwt eigenlijk niemand, we hebben geen sleutel van zijn huis voor noodgevallen om maar iets te noemen. Daarnaast kan hij zich niet of nauwelijks in een ander verplaatsen, wat soms tot tactloze reacties leidt terwijl ik weet dat hij het niet verkeerd bedoeld.
Ongeveer anderhalf jaar geleden was dit op z'n ergst en heb ik samen met een tante (een zus van hem) en mijn eigen zussen en broer de huisarts ingeschakeld die hem heeft doorverwezen naar een psychiater. Mijn vader heeft daar 2 gesprekken gehad en vond het toen niet meer nodig omdat hem niets mankeert, zegt hij. Hij kreeg (van die psych) ook medicijnen tegen waanbeelden maar is daar toen ook mee gestopt. Na afzegging van de afspraak is de psychiater een keer onverwacht naar zijn huis gegaan maar daar is het bij gebleven, aangezien mijn vader dus niet meer heen wilde. Voor zover wij weten is er toen geen diagnose gesteld. Zelf denken wij aan (een lichte vorm van?) schyzofrenie (komt meer voor in de familie en veel dingen komen overeen) maar goed, dat weten we niet zeker.
De periode daarna leek het wat beter te gaan, we kregen geen verhalen meer te horen over 'de inbreker' (al kan dat ook zijn omdat zijn kleine beetje vertrouwen in ons nu geschaad was) en hij ging er weer vaker op uit.
Nu lijkt het sinds een paar weken weer achteruit te gaan en ik weet niet goed wat te doen. Ik ben de enige van de familie die in dezelfde plaats woont dus ik kan regelmatig even bij hem gaan kijken maar verder?

Ik zit er best mee, maak me ook erge zorgen. Weet ook niet wat ik met het verhaal wil, ben alleen wel benieuwd of iemand dit herkent en hoe ga je daar dan mee om? Wat kun je als familie van doen?
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:43

Bericht 02 Mrt 2014 22:07

Re: Vader 'in de war'

Ik heb er geen ervaring mee maar wil je wel een dikke knuffel geven en sterkte wensen, dit lijkt me voor zowel je vader, als jullie, heel erg moeilijk! :hug: Hopelijk gaat het snel weer beter met je vader!
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Anoniem 42

Bericht 02 Mrt 2014 23:17

Re: Vader 'in de war'

Iemand in mijn naaste omgeving had (heeft) een psychose, dus dat herken ik wel een beetje. Bij haar is het trouwens veel extremer en ik wil hiermee ook geen diagnose stellen. Maar als ze het erg heeft, wil ze ook niemand zien en wantrouwt ze mensen. Ze zoekt dan inderdaad ook wat achter normale dingen. Bijvoorbeeld het geluid van de ventilatie is dan het geluid van iemand die haar iets aan wil doen.

Lijkt me heel moeilijk voor je om dat bij je vader mee te maken. Want wat kun je er aan doen? Hulp is helaas niet af te dwingen. Dat vond ik zelf tenminste heel moeilijk bij degene in mijn omgeving die een psychose heeft. En advies komt ook niet zo goed aan vaak.

Misschien is het een idee om een helder moment af te wachten bij je vader en dan nogmaals over medicatie te beginnen?

En verder veel sterkte, echt heel rot lijkt het me.
<<

Anoniem186

Bericht 03 Mrt 2014 08:35

Re: Vader 'in de war'

Ik heb daar helaas ook ervaring mee. Mijn vader is een aantal jaar geleden psychotisch geworden en dat is nooit meer overgegaan. Ik stuur je later op de dag even een pb.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers