Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Plan B

<<

Anoniem29

Bericht 02 Mrt 2014 14:02

Plan B

Ik wil per september echt ontzettend graag een opleiding gaan volgen (werken/leren combinatie). Ik heb daar al mijn zinnen op gezet en wil zo ongeveer heel door heel Nederland verhuizen om die droom waar te maken. Toch knaagt er ergens iets dat ik geen plan B heb.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb echt veel vertrouwen. En hoop dat het lukt en zet mij zo goed mogelijk in. Maar wat als het toch niet lukt. Ik ben nu al helemaal klaar met dat supermarkt baantje en wil als mijn plan A in het water valt echt iets anders doen dan maar wat aanklooien.

Er wordt tijdens sollicitaties ook gevraagd of ik een plan B heb. Op het moment heb ik dat gewoon niet. Nu ben ik dus aan het zoeken geslagen.. Maar echt? Hoe dan? Ik wil gewoon dat plan A slaagt.

Het enige wat ik weet, is dat als plan A faalt ik verder wil studeren. (Bij voorkeur iets nieuws). Probleem is alleen dat ik geen recht meer heb op studiefinanciering en ik niet fulltime naar school wil (omdat ik moet werken voor inkomen) en minimaal op HBO niveau wil studeren. Ik heb het idee dat er dan nauwelijks wat overblijft.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik met dit verhaal wil haha. Ik denk erover, maar kom gewoon niet verder.
<<

Bacio

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:38

Bericht 02 Mrt 2014 14:10

Re: Plan B

Hoe groot s de kans dat plan a niet doorgaat? Je wilt gaan studeren, dan kun je je toch gewoon inschrijven, of is er een loting voor die opleiding?
<<

Bacio

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:38

Bericht 02 Mrt 2014 14:13

Re: Plan B

Ik heb nog nooit een plan b gehad, ik vind dat je altijd moet gaan voor wat je wil. MAAR ik kan moeilijk inschatten hoe realistisch plan a is.
<<

Anoniem29

Bericht 02 Mrt 2014 14:17

Re: Plan B

Je kunt je alleen inschrijven voor die opleiding als je bent aangenomen voor de leerling functie (l.eerling a.nesthesiemedewerker) in het ziekenhuis. Als ik nergens word aangenomen kan ik die specifieke opleiding niet beginnen.

Ik hoorde via via dat sommige mensen dan een jaar HBO-V gaan doen en het nogmaals proberen, maar HBO-V trekt mij echt totaal niet en daarbij is dat dan weer voltijd wat ik niet wil.

Ik heb al een specifieke hbo opleiding afgerond, Interior design & Styling, maar voel er echt niets voor om daar een master in te volgen (architectuur o.i.d.).

Mocht plan A niet lukken dan wil ik wel graag een opleiding volgen in de zorgrichting. Bij voorkeur iets wat echt een sociaal aspect maar niet te maken heeft met psychische zorg. Wat ik wel heel belangrijk vind is dat er voor de toekomst redelijke baankansen zijn. Niet dat ik straks 2 diploma's heb waar ik niets mee kan.
<<

Anoniem29

Bericht 02 Mrt 2014 14:19

Re: Plan B

Bacio schreef:Ik heb nog nooit een plan b gehad, ik vind dat je altijd moet gaan voor wat je wil. MAAR ik kan moeilijk inschatten hoe realistisch plan a is.


Haha dat is dus precies mijn instelling. Ik wil plan A, dus plan A moet slagen. Maar in mijn omgeving hoor ik dan toch mensen zeggen 'wat als het niet lukt?' .. En vervolgens zeggen ze er dan snel achteraan 'Maar het lukt wel hoor!'..

En dan denk ik dat het misschien toch handig/veiliger is om een plan B te hebben.
<<

Anoniem173

Bericht 02 Mrt 2014 14:49

Re: Plan B

Wil je graag in een ziekenhuis werken? Paar functies die ik me kan bedenken:

Laborant
Facilitaire dienst
Op de functiekamers
Technische dienst
Afdelingsecretaresse

En nog veel meer! Maar niet alles is hbo niveau. Begrijp dat de hoek die jij uitwilt echt je droom is en het is echt lastig om daar een broertje of zusje van te vinden!

Wat denk je van iets in de voedingsmiddelenindustrie? Waakhond daarbij ofzo? Er bestaat in Wageningen vast wel voedingswetenschappsn. Je bent echt iemand die daar zo graag mee bezig us.
<<

Anoniem29

Bericht 02 Mrt 2014 14:59

Re: Plan B

Voedingswetenschappen voel ik mij inderdaad ook heel erg tot aangetrokken. Dat was net ook een van de studies die mij positief opviel. Helemaal omdat ik las dat er best een vraag is naar gekwalificeerde mensen. Misschien is het geen slecht idee om mezelf daar wat meer in te verdiepen.

De functies die je in het ziekenhuis noemt kwamen ook wel wat voorbij, maar dan vind ik het toch weer jammer dat ze facilitair of administratief zijn. Ik wil mezelf eigenlijk (verder) ontwikkelen in een specifiek vakgebied.

Laborant ga ik ook eens bekijken.

Bedankt voor je tips. Dit geeft mij wel weer een opstapje om verder te zoeken :)
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 02 Mrt 2014 15:29

Re: Plan B

Intoxicated schreef:Voedingswetenschappen voel ik mij inderdaad ook heel erg tot aangetrokken. Dat was net ook een van de studies die mij positief opviel. Helemaal omdat ik las dat er best een vraag is naar gekwalificeerde mensen. Misschien is het geen slecht idee om mezelf daar wat meer in te verdiepen.

De functies die je in het ziekenhuis noemt kwamen ook wel wat voorbij, maar dan vind ik het toch weer jammer dat ze facilitair of administratief zijn. Ik wil mezelf eigenlijk (verder) ontwikkelen in een specifiek vakgebied.

Laborant ga ik ook eens bekijken.

Bedankt voor je tips. Dit geeft mij wel weer een opstapje om verder te zoeken :)


Aan de WUR (Wageningen) kan je inderdaad Voeding & Gezondheid studeren, maar dat kan je niet duaal doen :( . Ik zou ook heel graag die studie doen, maar ik heb echt geen geld en mogelijkheid om nog eens 5 jaar te gaan studeren zonder een baan ernaast.
<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:28

Bericht 02 Mrt 2014 16:44

Re: Plan B

Het is wel belangrijk om een plan B te hebben. Helemaal in deze tijd. Er zullen ongetwijfeld meer mensen solliciteren. Paar jaar geleden heb ik op dezelfde functie gesolliciteerd. Ben niet aangenomen omdat ze mij te jong vonden. Ik was nog maar 17. Ben toen wel de hbo-v gaan doen omdat ik wel de zorg in wilde. Ik ben nu wijkverpleegkundige en heb mijn idee van anesthesie medewerkster worden helemaal laten varen.
Ik hoop echt dat je wel aangenomen wordt. Je bent er ook goed voor bezig en je weet waarom je het wilt. Dat is heel belangrijk.
Solliciteer straks wel bij meerdere ziekenhuizen. En solliciteer op tijd! Ze beginnen vaak al vroeg aan de selecties.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Femme

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:42

Bericht 02 Mrt 2014 17:42

Re: Plan B

En operatie-assistent? Is ook medisch-assisterend maar toch net iets anders dan anesthesie-medewerker. Ik weet wel dat deze opleidingen echt heel pittig zijn, de eerste weken krijg je gigantisch veel medische kennis waar eigenlijk al wordt uitgegaan van je biologie kennis, daarna krijg je direct testen of je door mag met de opleiding. Ik heb mij er ook veel in verdiept maar nooit aangenomen.
2019
2022
<<

Anoniem335

Bericht 02 Mrt 2014 17:59

Re: Plan B

https://www.vumc.nl/afdelingen/AmstelAc ... rsteunend/

En een andere ondersteunende functie? Zit er niks voor je bij? Radiodiagnostisch laborant oid?
<<

Anoniem29

Bericht 02 Mrt 2014 22:11

Re: Plan B

Bedankt voor het meedenken! Ok assistent is echt niets voor mij. Ik vind dat weer veel te lichamelijk/wonden etc. Net als hbo v. Ik vind bij an medewerker juist het geruststellense/sociale/technische/pijnbestrijdende kant leuk. De kennis van medicijnen spreekt mij ook echt aan.

Typ dit even snel op mijn telefoon haha.
<<

Anoniem285

Bericht 03 Mrt 2014 14:54

Re: Plan B

Als Plan A het enige is dat je echt ziet zitten, dan zou ik Plan B pas bedenken op het moment dat Plan A niet door zou gaan. Ik heb momenteel een Plan B, C, D, E en F en dat vind ik een fijne gedachte, maar bij mijn studiekeuze (33% kans aangenomen te worden) heb ik ook nooit nagedacht over een Plan B, want het was het enige dat ik ECHT zag zitten.
<<

Anoniem23

Bericht 04 Mrt 2014 16:25

Re: Plan B

Ik vind een traineeship ook wel wat voor jou, misschien kun je daar eens op googelen?
<<

Anoniem29

Bericht 04 Mrt 2014 20:42

Re: Plan B

Ik heb gisteren en vanmorgen bijna alle websites van hogescholen nagekeken en voel mezelf behoorlijk aangetrokken tot lerarenopleidingen en dan met name 'Leraar gezondheidszorg en welzijn'.

Hier een stukje over de beroepsmogelijkheden. Vooral werken op een middelbare school lijkt mij leuk.

Beroepsmogeljikheden
Als leraar gezondheidszorg en welzijn ben je breed inzetbaar. Binnen het onderwijs zijn er drie werkgebieden:
Zorgzelfstandigheid van leerlingen (onderbouw havo/vwo)
Je geeft vakken als biologie/verzorging, leefstijl en mentorlessen. Je bent inzetbaar bij leergebieden zoals mens en natuur/mens en maatschappij. Je leert je leerlingen verstandige keuzes te maken op het gebied van voeding, vrijetijdsbesteding, genotmiddelen, seksualiteit en consumeren. Je leert ze sociale vaardigheden en goed te discussiëren.

Enthousiasmeren voor het beroep (vmbo)
Je bent werkzaam op de afdeling Verzorging, Uiterlijke verzorging of Zorg en Welzijn van het vmbo. Je laat leerlingen daar kennismaken met verschillende werkvelden binnen gezondheidszorg, welzijn, dienstverlening en sport. Ook houd je je bezig met het aanleren van een beroepshouding en het enthousiasmeren van leerlingen om met mensen te werken.


Ik ga er eens rustig over nadenken :)
<<

Anoniem29

Bericht 04 Mrt 2014 20:49

Re: Plan B

Docent beeldende kunst en vormgeving spreekt mij ook wel aan. Het zou een logische keuze zijn m.b.t. mijn vooropleiding. Maar mijn vriend bekijkt dan weer de andere kant en denkt niet dat ik mijn baankansen vergroot met deze 2 opleidingen. Hij denk dat er bij bezuinigingen als eerste op deze docenten bezuinigd gaat worden.

Maar ik kan het mij niet voorstellen dat er geen CKV, tekenen of handvaardigheid meer op middelbare scholen gegeven gaat worden. Dat kan toch niet?
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 04 Mrt 2014 23:00

Re: Plan B

Intoxicated schreef:Docent beeldende kunst en vormgeving spreekt mij ook wel aan. Het zou een logische keuze zijn m.b.t. mijn vooropleiding. Maar mijn vriend bekijkt dan weer de andere kant en denkt niet dat ik mijn baankansen vergroot met deze 2 opleidingen. Hij denk dat er bij bezuinigingen als eerste op deze docenten bezuinigd gaat worden.

Maar ik kan het mij niet voorstellen dat er geen CKV, tekenen of handvaardigheid meer op middelbare scholen gegeven gaat worden. Dat kan toch niet?


op zich heeft het niet zo zeer te maken met of die lessen wel of niet gegeven worden maar meer met of er niet een overschot aan docenten is. Op een middelbare school werken een stuk minder docenten die creatieve vakken geven dan bijvoorbeeld die Engels geven en als er bezuinigd wordt dan gebeurd dat op dingen die niet persé noodzakelijk zijn. Kijk CKV zal wel blijven bestaan en er zullen zeker scholen zijn die die vakken belangrijk vinden. Maar als ik kijk naar de mensen die ik ken die een opleiding tot docent beeldende kunst en vormgeving hebben gedaan zijn er niet veel werkzaam op dat gebied of ze geven wel les maar hebben eigenlijk te weinig uren.

En creatieve therapie zou dat niet wat zijn? Hier in Amersfoort kan dat duaal (Hogeschool Utrecht) volgens mij.
(niet dat ik weet wat daar de baankansen van zijn, maar wellicht wel groter en ook makkelijker om iets voor jezelf te beginnen)
<<

Anoniem124

Bericht 05 Mrt 2014 10:50

Re: Plan B

Creatieve therapie is dramatisch wat betreft werk vinden.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 05 Mrt 2014 10:58

Re: Plan B

M-Train schreef:Creatieve therapie is dramatisch wat betreft werk vinden.


Ja, daar was ik wel een beetje bang voor.
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 05 Mrt 2014 11:40

Re: Plan B

Ik ben het wel eens met je vriend Toxi. De banen in het onderwijs in die vakken zijn minimaal. Een vriendin van mij staat voor de klas als docent beeldende vorming. Van haar afstudeerjaar is zij de enige met een baan, de rest werkt in winkels, in de schoonmaak of heeft niets. Ze is 4 jaar geleden afgestudeerd, dus kan je nagaan.

Hoe balen ook, daar vergroot je je baankansen niet mee.
<<

Anoniem29

Bericht 05 Mrt 2014 12:00

Re: Plan B

Nee, dat wordt het dan ook echt niet.

Hoe zit het eigenlijk met talen? Zou je al basiskennis van een taal moeten hebben om een specifieke docenten opleiding te kunnen volgen? Of zou je ook echt zonder basiskennis kunnen starten? Bijvoorbeeld de studie tot docent Spaans/Frans?

Het beroep van docent spreekt mij namelijk echt aan. Sowieso werken in de zorg of in het onderwijs (goed geregeld d.m.v. CAO's, keuze tot part-time werken, een sociaal beroep, kennis overbrengen en zelf blijven leren).


Natuurlijk blijft plan A echt mijn nummer 1. Maar vind het belangrijk om straks niet met lege handen te staan en mezelf goed te verdiepen in andere opties.
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 05 Mrt 2014 12:33

Re: Plan B

Intoxicated schreef:Nee, dat wordt het dan ook echt niet.

Hoe zit het eigenlijk met talen? Zou je al basiskennis van een taal moeten hebben om een specifieke docenten opleiding te kunnen volgen? Of zou je ook echt zonder basiskennis kunnen starten? Bijvoorbeeld de studie tot docent Spaans/Frans?

Het beroep van docent spreekt mij namelijk echt aan. Sowieso werken in de zorg of in het onderwijs (goed geregeld d.m.v. CAO's, keuze tot part-time werken, een sociaal beroep, kennis overbrengen en zelf blijven leren).


Natuurlijk blijft plan A echt mijn nummer 1. Maar vind het belangrijk om straks niet met lege handen te staan en mezelf goed te verdiepen in andere opties.


Mwoah, dit is echt niet zo rooskleurig. En ik denk ook niet dat je "zomaar" leraar Spaans kan worden.

Sorry dat ik niet positief ben :P
<<

Anoniem29

Bericht 05 Mrt 2014 13:09

Re: Plan B

Nee okee. Maar ik bedoelde meer te zeggen dat werken in een familiebedrijf waar alles karig geregeld is echt niets meer voor mij is. Ik heb dat nu een keer of 3 gehad en alle 3 de keren was het prut geregeld.

Nu ik bij de supermarkt werk is alles ineens perfect geregeld qua salarissen, contactpersonen etc. Ik vind het fijn om terug te kunnen vallen op mensen die ergens kennis over hebben (personeelszaken o.i.d.).

Dan kom je toch al gauw bij grotere organisaties terecht en als ze dan nog onder een CAO vallen is dat voor mij wel echt een pluspunt. Dat de salarissen van leraren bevroren zijn kan mij dan bijvoorbeeld veel minder schelen. Erg jammer hoor, maar ik werk liever op een leuke (beter georganiseerde) plek voor 1000 euro minder, dan dat ik elk jaar salarisverhoging krijg op een plek waar ik mezelf niet prettig voel.

Het bedrijfsleven is gewoon niets voor mij. Dus alle (semi) economische studies vallen al af. Ik wil verder ook niet in de geestelijke gezondheidszorg werken en ook geen beroep wat in mijn ogen weer 'te' lichaamlijk is. Ik wil niet werken in de ICT, logistiek of techniek.

Dan blijft er natuurlijk niet heel veel meer over.
<<

Anoniem198

Bericht 05 Mrt 2014 18:00

Re: Plan B

Zo herkenbaar Intoxicated. Ik heb een vergelijkbare opleiding gedaan als jou Hbo opleiding en wist dat ik daar niet in wilde werken. De banen zijn zo beperkt. Ik heb toen de keuze gemaakt dat ik het bedrijfsleven in wilde en daar ook een opleiding in gedaan. Daarin afgestudeerd en werk nu een paar jaar maar ik weet dat het bedrijfsleven niet mijn ding is. Maar wat wel?
Mij helemaal laten omscholen zie ik ook niet zitten en daarbij ben ik ook nog "kostwinnaar" op dit moment.

De zorg spreekt mij ook aan maar verpleegkundige dan weer niet. Ik lees hier dus even mee en ben heel benieuwd tot welke keuze je gaat komen. Ik duim voor je dat je de anesthesie opleiding mag gaan doen!
<<

Anoniem100

Bericht 06 Mrt 2014 10:32

Re: Plan B

Is dit toevallig wat je zoekt?

http://www.medivacature.nl/vacatures/utrecht/utrecht/universitair-medisch-centrum-utrecht/leerling-anesthesiemedewerker%20m-v/showvac/150015

Via Medivacature.nl staat ie al 5 dagen online zag ik.

Deze kreeg ik via Trovit in mijn mail, omdat zijdelings nog steeds wel geïnteresseerd ben in het werken met kinderen in een ziekenhuis. Krijg opeens alles met het trefwoord ziekenhuis doorgestuurd....
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers