Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


(bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

<<

Vanilla Queen

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 71

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:17

Bericht 02 Mrt 2014 00:51

(bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

Tja... Misschien lastige topic, maar ik oriënteer me momenteel op donorzaad. Hoi. :laughcry:
Het klokje begint zeg maar langzaam te tikken. Aan de ene kant denk ik: ik heb nog tijd zat om een relatie op te bouwen en samen met hem kindjes proberen te krijgen.. aan de andere kant denk ik: misschien wacht ik wel tot ik een ons weeg en vind ik het is het al te laat.
Na de 30 schijn je minder vruchtbaar te worden, ik ben nou eenmaal 30 en mijn wens wordt steeds groter...
Het is in mijn ogen makkelijker om later alsnog een relatie te krijgen met iemand, dan een relatie te krijgen met iemand en het lichaam zegt: doeiii, kindjes groeien niet meer hier.
Ik wil gewoon kinderen.

Maar dan kijk ik naar het financieel aspect; is het financieel mogelijk om moeder te worden / zijn?
Alimentatie zal ik niet krijgen, ook geen kindgebonden budget. Ik heb proef-toeslagen gemaakt bij de belastingdienst en daar zou ik 321 euro kinderopvangtoeslag krijgen als ik mijn kind fulltime naar het kinderdagverblijf zou brengen. 5 dagen zal iig wel moeten, want ik zal toch wel fulltime moeten blijven werken... Kinderopvangvraag: Bestaat er kindercentra waar je betaalt voor aanwezige uren of is alles standaard voor een hele dag? Hoe duur is per maand kinderopvang 5 dagen in de week?


De simpele praktische dingen kan ik wel op marktplaats vinden etc etc... Ik weet dat ik een goede moeder zal kunnen zijn, maar ik ben natuurlijk een nerd in mamma worden / zijn in veel andere dingen waarvan ik nu nog niet het weet heb, en ik kan wel alles zoeken op internet maar ik hoor liever praktijkervaringen... dus ik hoor graag alle ins and outs....
Waar moet ik nog meer op letten?


:)
<<

Anoniem286

Bericht 02 Mrt 2014 02:03

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

je vraag over de kosten per maand, dan kun je het beste bij de kdv kijken die je aanstaat. de prijzen varieren. Volgens mij bestaan er geen kdv's waar je per uur betaald (ik ken ze in ieder geval niet, wel met dagdelen) bij gastouders kun je dat soms wel zo afspreken geloof ik. Verder heb ik geen tips, ben geen alleenstaande moeder :) succes met je beslissing in ieder geval, lijkt me wel lastig en een flinke stap.
<<

cupcake

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 46

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:14

Bericht 02 Mrt 2014 08:35

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

Als je werkt heb je wel recht op alleenstaande ouder korting bij
de belastingdienst. Dat is maandelijks een bepaald percentage van je inkomen.
ik krijg 300 euro p.m.

Waarom krijg je geen kindgebonden budget?
Elk kwartaal krijg je ook kindergeld.
<<

Anoniem85

Bericht 02 Mrt 2014 08:52

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

Wij betalen per uur bij ons kdv. Je kan bij ons kiezen tussen vaste uren of flexibel, het uurtarief bij flexibel is wel iets hoger. Dat bestaat dus zeker wel. Voordelen zijn ook dat je s ochtends eventueel kan bellen of er nog plek os die dag, mocht je zelf ziek zijn bijvoorbeeld. Bij ons kan je je kind ook voor een uur brengen bijvoorbeeld, het tarief is dan wel weer hoger als dat je meer dan 5 uur afneemt.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 02 Mrt 2014 09:04

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

Ik ben niet alleenstaand maar wel veel alleen. Los van alle financieen die je volgens mij wel kan uitrekenen je krijgt ook nog kinderbijslag. Maar goed los daarvan heb je een netwerk om je heen? Het is best pittig om 24 uur pervdag 7 dagen in de week verantwoordelijk te zijn. Dus ik vind het Weel fijn dat ik een netwerk heb die mij kunnen ondersteunen. Buren waar de babyfoon mag staan een zus die kan oppassen lieve ouders die me altijd helpen.
Mischien willen jou ouders ook wel helpen door een dag in de week op te passen? Scheelt ook weer in de kosten van het dagverblijf.

Ik wil aangeven dat ik snap dat financieen belangrijk zijn maar onderschat niet dag het sons pittig is in je eentje dus hulp daarbij is ook fijn.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem51

Bericht 02 Mrt 2014 09:52

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

Ik denk dat je voor vijf dagen kinderopvang voor één kindje op een kinderdagverblijf toch echt op 1500 euro moet rekenen. Dat is nog zonder de toeslagen eraf.
Op ons kdv is de prijs per maand voor één dag in de week 310 euro. Dat dus keer vijf. Wij zijn trouwens niet de goedkoopste, maat zeker ook niet veel duurder dan de rest.
<<

Anoniem123

Bericht 02 Mrt 2014 10:04

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

Ik denk dat een gastouder voor jou voordeliger is. Daar is sowieso de uurprijs minder en je betaald wat je afneemt. Ook is een gastouder ook vaak wat flexibeler. Maar 5 dagen kdv/gastouder is erg pittig voor een (klein) kind. Ik zou eerst in mijn omgeving kijken of er mensen zijn die 1 of 2 dagen je kindje kunnen opvangen. Dat scheelt dan toch al weer al blijft het veel.
<<

Anoniem28

Bericht 02 Mrt 2014 10:10

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

Je zou ook een gastouder kunnen overwegen, daar betaal je inderdaad alleen de uren die je afneemt. Wij betalen vakanties en bij ziekte bijvoorbeeld niet door. Ook hoef je dan niet voor de standaard tien of elf uur voor een hele dag, die je wel op een stadaard KDV moet betalen, te betalen. Als jij je kindje acht uur brengt, betaal je voor acht uur. Je hebt wel flexibele KDV's waarbij dit niet hoeft, maar hier in de omgeving hebben we alleen KDV's waarbij je de volle dag moet betalen en vakanties ook moet doorbetalen.

Verder krijg je inderdaad ook nog kinderbijslag van bijna 200 euro per kwartaal, kindertoeslag heb je ook met een relatief hoog inkomen nog (deels) recht op.

Het is al gezegd, maar zorg voor een uitgebreid vangnet om je heen. Alleenstaande moeder zijn lijkt me erg zwaar.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 02 Mrt 2014 11:06

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

Waar woon je (ongeveer)?
L2014 & H2017
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 02 Mrt 2014 11:48

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

Ik heb bij een kdv hier in de buurt gekeken op de website voor je wat daar 5 dagen kost: http://www.dodo.nl/?page_id=1594

Dat komt uit op zo'n 1700 euro. Voor 5 dagen in de week zou ik zeker overwegen om een gastouder te zoeken aangezien het in kosten dan best aantikt. Dat geldt dan natuurlijk voor de eerste 4 jaar, daarna gaat je kind naar school en zijn de kosten wat lager.

Verder moet je echt niet te lichtvoetig denken over alleenstaande ouder zijn. Het scheelt, jij stapt er bewust in, maar het ís gewoon zwaar dat je de verantwoordelijkheid niet kunt delen, dat je ja handen niet vrij hebt en dat je nooit eens even zo maar op stap kunt zonder kind. Je moet overal oppas voor regelen. Nou werk jij 5 dagen per week dus je zit minder aan huis gekluisterd en je kunt op een vrije dag je kind natuurlijk wel naar de opvang/gastouder brengen.
En als je kind ziek is, wat doe je dan? Kun je bij jouw werkgever zo maar weg dan?

En inderdaad, heb jij een goed netwerk? Wonen opa en oma om de hoek en willen die graag oppassen, vriendinnen misschien of tantes en ooms?

Mijn ouders wonen 45 min bij mij vandaan en passen 1x per twee weken een middag op. Maar ik kan L. daar niet even heen brengen om wat voor mezelf te gaan doen.

Houd er ook rekening mee dat je met een baby verschrikkelijk moet zeulen, altijd 100 dingen inpakken en je kind tillen. Ik vind het lichamelijk ook zwaar. Om maar te zwijgen van de nachten en vroege ochtenden, je moet er altijd alleen uit, je kunt nooit eens zeggen: vandaag slaap ik uit doe jij het maar even.

Verder: vakanties, alleen met een baby op vakantie is pittig omdat je eigenlijk dan gewoon meer dan 2 handen nodig hebt. Er bestaan natuurlijk wel alleenstaande oudervakanties maar dat is meestal wel voor oudere kinderen. Voor onder de 4 jaar is weinig georganiseerd.
<<

Anoniem51

Bericht 02 Mrt 2014 13:11

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

SarahKey schreef:Ik denk dat een gastouder voor jou voordeliger is. Daar is sowieso de uurprijs minder en je betaald wat je afneemt. Ook is een gastouder ook vaak wat flexibeler. Maar 5 dagen kdv/gastouder is erg pittig voor een (klein) kind. Ik zou eerst in mijn omgeving kijken of er mensen zijn die 1 of 2 dagen je kindje kunnen opvangen. Dat scheelt dan toch al weer al blijft het veel.

Ik denk dat het voor een kind pittiger en vooral onduidelijker is om twee of drie opvangadressen in de week te hebben. Het lijkt misschien veel, vijf dagen, maar in veel andere landen is het niet meer dan normaal dat een kindje vijf dagen naar de opvang gaat. Wel zou ik zelf dan voor ene kleinschalige opvang kiezen, dus inderdaad een gastouder.
<<

Anoniem 42

Bericht 02 Mrt 2014 20:59

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

Pfoe, vijf dagen in de week wegbrengen is wel veel. Misschien is het wel mogelijk om toch wat minder te werken voor praktisch hetzelfde geld. Ik werk sinds kort een stuk minder, maar uiteindelijk blijkt dat netto nauwelijks wat te schelen. Wat ik terug krijg van de belastingdienst is hoger en dat compenseert een groot gedeelte van de afname van mijn salaris. En als je bijvoorbeeld ouderschapsverlof opneemt, krijg je vier euro netto voor de uren dat je niet werkt.

Misschien ook eens de moeite waard om kritisch naar je uitgaven te kijken? Misschien doe je dat al, maar ik deed het bijvoorbeeld tot voor kort niet. Nu blijkt ik ineens ook 150 euro per maand minder aan boodschappen uit te kunnen geven :shock: .

En kindjes zijn het eerste jaar echt niet duur: luiers, billendoekjes en eventueel kunstvoeding. Aan al het overige is via Marktplaats echt heel goedkoop te komen. Mijn jongste dochter kost afgezien van de opvang niet meer dan de kinderbijslag die ik voor haar ontvang.
<<

Anoniem123

Bericht 02 Mrt 2014 21:52

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

Dundas schreef:
SarahKey schreef:Ik denk dat een gastouder voor jou voordeliger is. Daar is sowieso de uurprijs minder en je betaald wat je afneemt. Ook is een gastouder ook vaak wat flexibeler. Maar 5 dagen kdv/gastouder is erg pittig voor een (klein) kind. Ik zou eerst in mijn omgeving kijken of er mensen zijn die 1 of 2 dagen je kindje kunnen opvangen. Dat scheelt dan toch al weer al blijft het veel.

Ik denk dat het voor een kind pittiger en vooral onduidelijker is om twee of drie opvangadressen in de week te hebben. Het lijkt misschien veel, vijf dagen, maar in veel andere landen is het niet meer dan normaal dat een kindje vijf dagen naar de opvang gaat. Wel zou ik zelf dan voor ene kleinschalige opvang kiezen, dus inderdaad een gastouder.


Als je op vaste dagen dezelfde oppas hebt dan is dat niet verwarrend voor een kind om 2 oppasadressen te hebben. Ik denk dat juist de combi met 1 dag opa/oma of een tante ofzo fijner is dan 5 dagen echt naar een kdv of gastouder. Oma is toch eigen en vertrouwd voor een kind. S ging 1 dag naar het kdv en 1 dag naar oma en heb niet gemerkt dat het verwarrend was.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 02 Mrt 2014 23:09

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

SarahKey schreef:
Dundas schreef:
SarahKey schreef:Ik denk dat een gastouder voor jou voordeliger is. Daar is sowieso de uurprijs minder en je betaald wat je afneemt. Ook is een gastouder ook vaak wat flexibeler. Maar 5 dagen kdv/gastouder is erg pittig voor een (klein) kind. Ik zou eerst in mijn omgeving kijken of er mensen zijn die 1 of 2 dagen je kindje kunnen opvangen. Dat scheelt dan toch al weer al blijft het veel.

Ik denk dat het voor een kind pittiger en vooral onduidelijker is om twee of drie opvangadressen in de week te hebben. Het lijkt misschien veel, vijf dagen, maar in veel andere landen is het niet meer dan normaal dat een kindje vijf dagen naar de opvang gaat. Wel zou ik zelf dan voor ene kleinschalige opvang kiezen, dus inderdaad een gastouder.


Als je op vaste dagen dezelfde oppas hebt dan is dat niet verwarrend voor een kind om 2 oppasadressen te hebben. Ik denk dat juist de combi met 1 dag opa/oma of een tante ofzo fijner is dan 5 dagen echt naar een kdv of gastouder. Oma is toch eigen en vertrouwd voor een kind. S ging 1 dag naar het kdv en 1 dag naar oma en heb niet gemerkt dat het verwarrend was.


als het verwarrend is voor een kind dan heb ik een probleem met 3-4 opvangadressen.. (gastouder, ex, moeder, 'schoonmoeder')
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem123

Bericht 02 Mrt 2014 23:11

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

Ligt helemaal aan het kind Elsa, het ene kind is er gemakkelijker mee dan het andere. Zelf zou ik er niet voor kiezen, ik vind 2 echt de max. Mijn nichtje gaat naar 3 verschillende plekken en die doet het er prima op.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 02 Mrt 2014 23:14

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

financieel gezien moet je idd even uitzoeken bij verschillende dagverblijven/gastouders.
waarom krijg je geen kindgebonden budget?
en idd soms maakt het financieel gezien niet uit of je bijv een paar uur meer of minder werkt ivm de toeslagen. dit kun je bij hun op de site vergelijken.
en hoe ouder hoe duurder het kind.

ik ben het eens dat je niet alleen financieel gezien moet kijken.maar ook lichamelijk/geestelijk. fulltime werken met een baby/kind lijkt me heftig (ik vind 24 uur soms al veel), want in de tijd dat je vrij bent moet je er voor het kind zijn, het huishouden, en niet te vergeten ook jezelf. en misschien heb je daar dan ook wel oppas voor nodig.
het kan soms een hoop regelwerk zijn.
het is het zeker waard!! maar ik denk dat je daar vast ook wel bij stil staat
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 02 Mrt 2014 23:15

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

SarahKey schreef:Ligt helemaal aan het kind Elsa, het ene kind is er gemakkelijker mee dan het andere. Zelf zou ik er niet voor kiezen, ik vind 2 echt de max. Mijn nichtje gaat naar 3 verschillende plekken en die doet het er prima op.


ik ben van mening dat het ook wel meetelt of dat het anders gewend is ja of te nee. E weet niet beter denk ik, dus misschien doet ze het daarom zo goed
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 03 Mrt 2014 01:30

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

Ik zou idd eens kijken naar wat er mogelijk is met minder werken. 5 dagen werken en dis 5 dagen Kdv vind ik echt heel veel. Zeker als je alleen bent. Denk daar echt niet te licht over. Daarnaast denk ik dat je ook een goed netwerk moet hebben dat voor je klaarstaan wanneer t nodig is.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Vanilla Queen

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 71

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:17

Bericht 03 Mrt 2014 02:25

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

Hoi daar ben ik weer :-)

Wat betreft werk, ik werk 's ochtends bijna nooit op 12 weken in het jaar na :-) komt ongeveer neer op 32 uur in de maand. Door bijscholing zou ik in de toekomst wel de 5 (mid)dagen die ik nu werk wel eventueel kunnen verschuiven naar 3,5 hele dagen. Vandaar ook mijn vraag over dagdelen in de kinderopvang, hier in de buurt ken ik ik ze niet echt vinden. Ik werk ook in de kinderopvang maar bij mijn werkgever is er geen personeelsregeling. De optie gastouder was niet eens echt bij mij opgekomen, daar ga ik mij ook is in verdiepen. Mijn ouders zouden evt. ook vast wel 1 dag kunnen opvangen, maar die wil ik eigenlijk alleen "gebruiken" voor noodgevallen, vast oppassen is gewoon te veel voor ze, ze zouden het wel willen hoor maar blaken van gezondheid doen ze niet bepaald. Het is ook niet zo dat ik dit jaar al wil beginnen zeg maar, neem een tijdsbestek van max. 5 jaar ongeveer denk ik... in die tussentijd wil ik ook nog mijn rijbewijs halen en alle dingen op een rijtje zetten om echt goed voorbereid te kunnen zijn. Geschikte woonruimte heb ik sowieso al, dus dat scheelt ook al weer, ik hoef er niet voor te verhuizen. Waar ik nu dus het meest mee zit is het totale financiële plaatje, ik verdien niet bepaald echt de hoofdprijs qua inkomen (oké waar er 1 eet kunnen er ook 2 eten) maar over het algemeen dus qua opvang / school / etc. Zelfde geldt voor het feit dat het niet per definitie een gezond kind gaat worden, er kan altijd iets "mis" gaan en een beperkt valide kindje worden, ook dat moet ik nog uitzoeken wat je dan moet doen of daar "subsidies" voor bestaan bijvoorbeeld. Ook de keuzes die je "normaal" met z'n tweeën maakt, lijken in je eentje opeens een stuk ingewikkelder. :-) Ik wil er niet doelloos ingaan en dan "wel zien waar ik uit kom."

Ik heb geen idee waarom ik geen recht heb op kindgebonden budget, volgens de proefberekening heb ik daar met mijn huidige salaris geen recht op...
<<

loesje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 148

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:50

Woonplaats: achterhoek

Bericht 03 Mrt 2014 12:12

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

Studiebol schreef:I
Ik wil aangeven dat ik snap dat financieen belangrijk zijn maar onderschat niet dag het sons pittig is in je eentje dus hulp daarbij is ook fijn.


hier wil ik ook even op inhaken want je zegt dat je liever niet je ouders laat oppassen maar stel je komt niet zo rooskleurig uit de bevalling en hebt het eerste halfjaar nog de nodige lichamelijke klachten waardoor je niet goed voor je kindje kunt zorgen wat dan??? heb je wel een groot netwerk om je heen staan?
Mama van een knappe zoon van 3,5 en een mooi prinsesje van 1,5 jaar
<<

Anoniem44

Bericht 03 Mrt 2014 12:21

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

Ik wil toch even iets opmerken na alle berichten gelezen te hebben in dit topic. Het gaat nu alleen om de financiële kant , maar dat is maar zo'n klein deel van het hele verhaal.

VQ: Heb je er wel eens over nagedacht hoe het voor jouw kind zal zijn om op te groeien zonder vader? In mijn visie is het hebben van een vaderfiguur in het leven van een opgroeiend kind erg belangrijk. Als ik jou was zou me dat veel meer bezighouden dan het financiële plaatje. Het verontrust me dat je deze factor niet meeneemt in je verhaal.
<<

Anoniem40

Bericht 03 Mrt 2014 12:52

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

Ik vind de opmerkingen over 5 dagen kinderopvang vreemd. Er zijn genoeg landen waar 5 dagen opvang de standaard is en die kinderen doen het absoluut niet slechter. Als het voor TO goed voelt om 5 dagen opvang te hebben, dan zie ik daar echt het probleem niet van.
En ED, er zijn genoeg kinderen die opgroeien zonden vader, soms wel en soms niet bewust. Een vaderfiguur kunnen veel andere mensen zijn, opa of een goede vriend bijvoorbeeld. Dus als TO daar zelf geen punt van maakt zal dat ook wel in orde zijn.
<<

Anoniem130

Bericht 03 Mrt 2014 12:54

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

Ach, flikker toch op ED. Prachtig hoe jij je compleet achterlijk voordoet qua begrijpend lezen, naar gelang het je uitkomt. Het hele PUNT van dit topic is juist om een kindje te krijgen als het niet lukt om voor die tijd een man te vinden. Dan kun jij nu weer gaan blaten over hoe slecht het is wanhopig te zijn en hoe belangrijk het voor jou is om dat samen met een man te doen etc. etc. Maar neemt niet weg dat TO die man nu nog niet heeft en een plan B wil voor als die er misschien niet komt binnenkort. Het is misschien niet de ideale situatie, maar daarom is het ook een plan B. VQ had vast niet toen ze 14 was al het idee om lekker zonder man een kind te nemen. Bovendien sluit deze situatie helemaal niet uit dat ze niet na het kindje eventueel nog een vriend/man vindt die vaderfiguur zou willen zijn, net zoals het niet uit te sluiten valt dat bij de gewone situatie één van de ouders wegvalt.

VQ: ik las ergens dat je het noemde als iets voor over 5 jaar (kan het nu even niet terugvinden dus misschien verkeerd gelezen/onthouden), maar houd er wel rekening mee dat vanaf het punt dat je hier ECHT de medische mallemolen mee in gaat, tot het punt dat je kunt beginnen met de inseminaties, tot aan het punt dat je zwanger bent ook nog een heel tijdsbestek is. Ik heb toevallig bij gynaecologie een vruchtbaarheidspoli meegelopen en daar was een vrouw die BAM wilde worden. En die had eigenlijk voor haar 30e al met het idee gespeeld, op haar dertigste alles uit gaan zoeken qua financieel etc. (dat zoeken ze ook samen met je uit tijdens de hele procedure of je in aanmerking komt hé: financieel, sociaal vangnet, emotionele toestand etc.) en ze was vorig jaar goedgekeurd en nu was de wachtlijst 9 maanden. Ze kon nú gaan beginnen en ze was nu geloof ik 34. Anyway: mijn enige punt is dus, houdt hier ook rekening mee in je berekeningen. Niet dat je op je 35e eraan begint en dan pas met 37 ofzo kan beginnen en dan merkt dat je vruchtbaarheid problemen op gaat leveren.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 03 Mrt 2014 12:57

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

Volgens mij duurt het ook weer niet jaren. Iemand die ik ken is hier ook mee bezig, zij is vorig jaar het traject ingegaan, kreeg toen redelijk snel te horen of ze in aanmerking kwam en dan was er nog een wachttijd van zo'n acht maanden. Ze zou nu bijna aan de beurt zijn, maar door omstandigheden stelt ze het uit.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem130

Bericht 03 Mrt 2014 13:07

Re: (bewust) alleenstaande moeder... (vragen)

Susan schreef:Volgens mij duurt het ook weer niet jaren. Iemand die ik ken is hier ook mee bezig, zij is vorig jaar het traject ingegaan, kreeg toen redelijk snel te horen of ze in aanmerking kwam en dan was er nog een wachttijd van zo'n acht maanden. Ze zou nu bijna aan de beurt zijn, maar door omstandigheden stelt ze het uit.


Het zal van het ziekenhuis en van de indivdu afhangen natuurlijk. Hoe snel het voor jou en voor hen duidelijk is dat je het écht wilt en dat je er klaar voor bent. Of in hoeverre je daar nog dingen voor moet aanpakken. En de wachtlijsten zullen verschillen per ziekenhuis wellicht en/of hoe snel je achter elkaar bij gynaecoloog en sociaal werk enzo terecht kunt. Maar in general is het alleen wel sowieso een proces van ruim een jaar (de wachtlijsten lopen nu ook een beetje op volgens de gynaecoloog) en het duurt eigenlijk meestal langer dan korter + je bent meestal niet gelijk de eerste ronde zwanger. En bij jouw vriendin is het dan wel allemaal in 1x goed gegaan, maar dat is eerder de minimumduur dan een gemiddelde zeg maar. Ik zeg absoluut niet dat ze haast heeft hoor en het kan met 1,5 jaar rond zijn en daar moet je ook wel klaar voor zijn. Maar mijn gynaecoloog had ook wel verhalen waar het langer duurden of mensen door omstandigheden weer onderaan de wachtlijst belandden etc. Wilde alleen even zeggen dat ze daar wel ook rekening mee moet houden in haar plannen. Het is wel een plan B, maar houd wel ook wat speling over qua de uitvoering ervan. :)
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers