Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

<<

Burgemeester Julia

Bericht 01 Mrt 2014 12:50

ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Ondanks dat de winter één van de zachtste van de afgelopen driehonderd jaar was, kijken we inmiddels bijna allemaal reikhalzend uit naar het voorjaar. Op 20 maart om 17:57 uur zal het eindelijk zo ver zijn. Tot die tijd proberen we hier op het forum ook een beetje in de voorjaarssfeer te komen door middel van de tweede ronde van de Zeg maar Yeskeukenprinses wedstrijd. Deze maand is de opdracht om een lekker voorgerecht te verzinnen!

De regels zijn hetzelfde als vorige maand. Je hebt tot de 20e van de maand om een foto van het gerecht plus het recept te plaatsen zodat je inzending mee wordt genomen in de poll. Per ronde mag je één recept inleveren. Als je later iets anders bedenkt kan het gewijzigd worden, mits voor de 20e gepost. Het is niet verplicht aan alle tien rondes mee te doen, het mag natuurlijk wel. We hopen dat jullie zelf zo creatief mogelijk zijn. Het is eigenlijk niet de bedoeling dat je zo een gerecht van de AH website plukt en dat gebruikt. Maar heb je bijvoorbeeld een heel oud familierecept dat aansluit op de opdracht of komt de basis van je gerecht wel uit de Allerhande maar geef je er daarna een geheel eigen draai aan dan kan dat natuurlijk prima.

____________________________________________________________________________________________________
Benieuwd naar de andere delen uit deze rubriek?

Ronde 1
Ronde 3
<<

Anoniem119

Bericht 02 Mrt 2014 13:46

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Jaa leuk, ik doe zeker mee! Voorgerecht is lekker breed, leuk, want dan komen er vast hele variërende dingen uit!
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 02 Mrt 2014 14:15

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Absoluut! Daar ben ik erg benieuwd naar. Je kunt er alle kanten mee op.
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 02 Mrt 2014 17:50

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Mag je ook met meerdere gerechten in de finale staan?

Dus als je een ronde wint, mag je dan de andere rondes nog meedoen?
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 02 Mrt 2014 17:59

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Uiteraard! Jij kan er niks aan doen dat je heerlijke dingen kan maken als je gewonnen hebt.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 02 Mrt 2014 20:32

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Leuk ik zal ook eens nadenken of ik wat weet om te maken!
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Nien_

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 504

Geregistreerd: 01 Sep 2013 01:55

Bericht 04 Mrt 2014 13:28

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Ik vind dit echt een leuk topic - ik doe ook weer zeker mee met ronde 2. Ik heb al een aantal leuke ideetjes voor een voorgerecht.
Ons vrolijk meisje - 2020
Onze lieve jongen - 2022
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 06 Mrt 2014 16:40

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Leuk thema!
Ik heb zaterdag een etentje met vrienden en mijn man en ik moeten het voorgerecht maken. Toevallig had ik al een recept uit een kookboek gehaald daarvoor (dat was juist mijn voornemen, meer uit kookboeken maken, ik heb ze niet voor niets!), dus die kan ik niet mee laten tellen. Maar vanavond komt de broer van mijn man eten en maak ik ook een voorgerechtje, als het lekker is ga ik die gebruiken denk ik.
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 06 Mrt 2014 16:45

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Ik ben benieuwd, Mizz_S. Iemand moet de eerste zijn. Daarna volgen vast meer lekkere voorgerechten in dit topic. Veel plezier in ieder geval, vanavond.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 06 Mrt 2014 23:40

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Het voorgerecht is goedgekeurd door de heren, dus ik plaats hem zo ook maar hier. Het is niet heel hoogstaand, eerder simpel, maar het was wel lekker! Mocht ik nog iets beters maken later deze maand dan vervang ik het wel!
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 07 Mrt 2014 00:01

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

(Thais-achtige) Mango-kip salade

Ingrediënten (voor 3 personen)
- 1 Zak veldsla (75 gram)
- 1 Mango
- 1 Kipfilet
- Cashewnoten (ong. 100 gram) (ik wilde eigenlijk ongezouten cashewnoten gebruiken, maar had per ongeluk gezouten gekocht en dat kon ook prima)

Afbeelding

Ingrediënten marinade
- Citroensap
- Spaanse peper
- Ketjap
- Olijfolie

Ingrediënten dressing
- Olijfolie
- Citroensap
- Zwarte peper
- Chilipoeder

Snijd de kip in blokjes. Maak een marinade van een klein scheutje ketjap, een klein scheutje olijfolie, een klein scheutje citroensap en de Spaanse peper (ik had geen verse in huis, dus ik heb zo'n tubetje gebruikt, zie foto). Ik weet geen precieze hoeveelheden, ik doe altijd maar wat op gevoel. Laat een uurtje staan.

Afbeelding

Bak de kip gaar, en laat even afkoelen. Bij mij was de kip nog lauw bij het serveren. Rooster de cashewnoten, deze waren ook nog lauw tijdens het serveren. Snijd de mango in blokjes. Doe de veldsla in een schaaltje of op een bordje, verdeel de kip, mango en noten er over.

Maak een simpele dressing van een scheutje olijfolie, een scheutje citroensap, verse zwarte peper en chilipoeder. Druppel dit over de salade, niet teveel want de salade is al lekker van zichzelf en heeft niet veel nodig.

Afbeelding

Afbeelding

Eet smakelijk!
Laatst gewijzigd door Mizz_S op 07 Mrt 2014 17:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 07 Mrt 2014 07:13

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Klinkt goed! Bedankt voor je inzending.
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 07 Mrt 2014 07:54

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

O die klinkt wel lekker!
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 07 Mrt 2014 08:48

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Dat ziet er lekker uit!
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Burgemeester Julia

Bericht 07 Mrt 2014 10:40

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Dat ziet er lekker uit, Miss_z! Het past ook goed bij het mooie weer :sunny:
<<

Jules

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 914

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:33

Bericht 10 Mrt 2014 12:48

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Ik heb dit weekend een bietensalade gemaakt! Wel klassiek maar ik vind het wel erg lekker.

Ingrediënten (voor 2 personen)
- 300 gram (gekookte) rode bieten
- 75 gram rucola sla
- 1 appel (Granny Smith)
- 50 gram grof gehakte walnoten
- +/- 70 gram zachte geitenkaas

Afbeelding

voor de dressing:
- 2 eetlepels extra vierge olijfolie
- 2 eetlepels balsamicoazijn
- 1 eetlepel walnotenolie
- peper en zout

Afbeelding

Hoe maak je het?
Kook, als je rauwe bieten gebruikt, deze gaar in de schil (duurt ongeveer 2 uur). Laat na de kooktijd de bieten wat afkoelen, en verwijder dan de schil. Laat de bieten helemaal afkoelen. Doe dit eventueel al de avond van tevoren of gebruik al voorgekookte bieten.

Snijd de koude bieten in plakjes van ongeveer 0,5 cm dik en verdeel deze over je bord. Was de rucola en schud het goed droog. Verdeel de rucola over de bietjes.

Afbeelding

Was de appel goed en verwijder het klokhuis. Snijd in dunne plakjes en verdeel over de rucola en bietjes. Hak de walnoten grof en verkruimel de geitenkaas. Verdeel dit ook over de borden.

Maak de dressing. Meng de olijfolie en walnoten olie, en voeg dan druppelsgewijs de balsamicoazijn hieraan toe, terwijl je blijft roeren. Zo zorg je ervoor dat de olie en azijn goed mengen. Voeg nog peper en zout op smaak toe. Druppel de dressing over je salade, en tast toe!

Afbeelding
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 11 Mrt 2014 11:38

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Oh dat ziet er ook lekker uit !
<<

Anoniem119

Bericht 11 Mrt 2014 11:40

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Mooi die bietensalade!

Ik ben nog aan het nadenken over een voorgerechtje. Heb niet zo heel lang meer natuurlijk.
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 11 Mrt 2014 11:47

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Ziet er heerlijk uit, Jules!
Ik vind vooral die foto's die jullie erbij maken zo leuk. Heel werkelijk allemaal.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 13 Mrt 2014 09:57

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Ik heb er 1 op de planning staan! Hoop dat het voor de 20e lukt!
30-04-2017
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 13 Mrt 2014 21:07

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Okay, het is niet wat op de planning stond en ik heb alleen maar een after foto maar MAN wat was dìt lekker!!

Tonijn salade;

Benodigdheden;
-tonijn steak (kleintje)
-krieltjes
-mais
-appel
-champignons
-veldsla
-parmezaansekaas
-kruiden voor de tonijn

Dressing;
-olie
-mosterd
-balsamicoazijn
-ketjap
-versgemalen zwarte peper

Maak de veldsla schoon en leg hem op het bord.
Doe er wat mais overheen
Bak de krieltjes en halveer de champignons. Als de krieltjes klaar zijn laat je ze afkoelen en bak je de champignons (niet helemaal bruin)
Snij de appel in dunne partjes (ik had een Granny Smith) en leg deze erbij/op/naast wat je wilt. Doe er ook de krieltjes en champignons bij.
Maak de dressing door wat olie, balsamicoazijn, theelepel mosterd, peper en wat ketjap door elkaar te mengen (ik doe het altijd op gevoel, je moet iig meer delen olie hebben dan balsamico en de ketjap ongeveer een gelijk deel als de balsamico).
Kruid de tonijn steak en leg hem in een pan met hete olie. Iedere kant ongeveer 30sec dichtschroeien. Leg hem daarna even weg op een bord ofzo.
Doe de dressing over de salade. Snij de tonijn in mooie plakjes en leg hem op de salade. Er om heen heb ik wat geschaafde parmezaansekaas gestrooid.

Eet Smakelijk!!

De kruiden heb ik gekocht bij de vis winkel;

Afbeelding

Afbeelding

Tonijnsalade;

Afbeelding
30-04-2017
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 14 Mrt 2014 09:04

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Oh dat ziet er ook al zo lekker uit! Dat wordt moeilijk kiezen dames! :D
<<

Burgemeester Julia

Bericht 15 Mrt 2014 00:08

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Oké, niet handig om dit topic 's avonds te openen, daar krijg je honger van! Het ziet er lekker uit, dames!

Nog maar een paar dagen tot ronde sluit. Voor wie nog mee wil doen, houd je de de deadline in de gaten?
<<

Bloemetjesgordijn

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2241

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 15 Mrt 2014 18:51

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Het ziet er allemaal erg lekker uit :D wil graag weer meedoen maar ben niet goed in voorgerechten. Of moet aan mijn moeder het recept vragen voor haar overheerlijke courgettesoep.
<<

Anoniem187

Bericht 15 Mrt 2014 21:16

Re: ZMY Keukenprinseswedstrijd: ronde twee start nu!

Ziet er allemaal lekker uit :D
Ohh Bloemetjesgordijn, ik ben erg benieuwd naar de courgettesoep!
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers