Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

<<

caribbeanlover

Bericht 27 Feb 2014 15:35

Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

Dat weet ik nog goed van school, dus vind ik het best wel slecht dat er in een sollicitatieformulier ''Nederland'' staat, want dat is het niet. Je woont in Nederland, maar je hebt toch geen Nederland als nationaliteit! Dat klinkt ook totaal niet. Maar goed iets anders kan ik niet kiezen.
Overigens is het ongeacht man of vrouw ook nederlandse.
<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:23

Bericht 27 Feb 2014 15:39

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

Ok dan!
<<

Anoniem162

Bericht 27 Feb 2014 15:46

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

Dat klopt cbl, ik vind het ook altijd zo raar dat ik dan Nederland kan aankruisen, dat is mijn nationaliteit toch niet.
<<

caribbeanlover

Bericht 27 Feb 2014 15:49

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

Dag mw wat bent u? Ik ben Nederland. :(
Vind dat best fout van een bedrijf.
<<

Anoniem119

Bericht 27 Feb 2014 16:09

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

Klopt als een bus, CBL! Je hebt namelijk de Nederlandse nationaliteit.
Hele suffe vraag: jij hebt toch ook de Nederlandse nationaliteit? Echt alleen een NL paspoort? Geen Indiaas? Gewoon een vraag uit interesse hoor!
<<

caribbeanlover

Bericht 27 Feb 2014 16:46

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

Wat een suffe vraag zeg, rare meid ;). Omdat ik geadopteerd ben heb ik dus de nederlandse nationaliteit, maar dat lijkt mij logisch. Zou ik Indiase ouders hebben en hierheen zijn geemigreerd, dan weet ik het niet aangezien je er maar 1 mag hebben toch?!
<<

Anoniem119

Bericht 27 Feb 2014 17:08

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

Voor sommige landen mag je twee of meerdere paspoorten hebben! Zo'n gekke vraag is het dus niet ;-)
Ik ken een meisje dat zowel een Italiaans als Amerikaans als Canadees paspoort heeft, en ze woont in Bulgarije ;-)
<<

caribbeanlover

Bericht 27 Feb 2014 17:27

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

Daar gelden andere regels da's duidelijk. Maar ik heb niks met India meer behalve dat ik er geboren ben dus dacht dat je dat wel wist................sorry.
<<

Anoniem119

Bericht 27 Feb 2014 17:29

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

Ik wist niet precies hoe dat met adoptiekinderen zit, of ze 1 paspoort krijgen of ze alle twee behouden. Vandaar m'n vraag. Bedankt voor het antwoorden :-)
<<

caribbeanlover

Bericht 27 Feb 2014 17:41

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

Geeft niets :hug:
<<

Anoniem108

Bericht 27 Feb 2014 17:42

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

Marin: Als je wordt geboren krijg je een paspoort van het land waar je bent geboren. Als je eenmaal bent geadopteerd, krijg je een paspoort van het land waar je dus terecht bent gekomen, omdat je staatsburger bent geworden van een 'nieuw' land. Ik weet niet precies hoe het zit met beide paspoorten behouden; het schijnt vrij complex te zijn en kan geloof ik per land verschillen. Maar ook dat weet ik niet zeker. Ik heb mijn paspoort uit het land van herkomst nog, maar die is op een gegeven moment verlopen en daar verder geen actie op ondernomen.
<<

Anoniem119

Bericht 27 Feb 2014 18:31

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

Ah dank je voor je uitleg, Izar. Ik was er inderdaad gewoon benieuwd naar.
<<

Anoniem59

Bericht 28 Feb 2014 10:14

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

Een oud-collega van mij is geboren in Australië uit Nederlandse ouders. Vanwege het Gemenebest kreeg ze een Australisch én een Brits paspoort, en vanwege haar ouders een Nederlands paspoort. Nu woont ze al 40 jaar weer in Nederland en kon haar dochter probleemloos naar Australië emigreren met haar Australische vriend, vanwege haar moeders collectie aan paspoorten :)

Een Marokkaanse collega vertelde mij dat zij nooit haar Marokkaanse nationaliteit kwijt kan raken volgens Marokko, zij zegt: je wordt daarmee geboren en je gaat ermee dood. Ze woont al 25 jaar in Nederland en is getrouwd met een Nederlandse man en heeft de Nederlandse nationaliteit met paspoort en alles, maar blijft dus toch ook Marokkaanse, blijkbaar.
<<

caribbeanlover

Bericht 28 Feb 2014 10:31

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

In haar hart is en blijft ze marokkaanse, maar op papier heeft ze de nederlandse nationaliteit. Dacht dat het sowieso niet meer mocht om er 2 te hebben. Dat was toch een tijd geleden in het nieuws dat Turkse en marokkaanse mensen 2 paspoorten hebben en dat dat niet meer mag? Even wat anders. In de laatst uitzending van All You Need Is Love was een Marokkaanse vrouw en zij ging haar nederlandse man bedanken. Haar hele familie heeft haar laten stikken alleen omdat ze met een nederlander heeft. Ik vind die culturen zo krom he. Hoe kan je dat nou doen?
<<

Anoniem40

Bericht 28 Feb 2014 11:30

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

Nee hoor, ze heeft de Marrokaanse nationaliteit en misschien ook de Nederlandse, dat weet ik niet. Als je eenmaal een Marokkaans paspoort hebt, kom je daar nooit meer vanaf. Je kunt de Marokkaanse nationaliteit niet opgeven, ook niet als je dat zelf wilt. Dat is trouwens hetzelfde met de Argentijnse nationaliteit en Maxima heeft daarom ook een dubbel paspoort.

Overigens is het in NL niet zo makkelijk om een dubbele nationaliteit te hebben verder. Ik kan over 1,5 jaar een Noors paspoort aanvragen, maar dat moet ik mijn Nederlandse opgeven. Allebei kan niet, dus dan moet ik kiezen.
<<

Nina

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:13

Bericht 28 Feb 2014 12:28

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

Ik heb ook een Nederlandse en een Australisch paspoort.

En daardoor heb ik zowel 'voordelen' binnen de EU als binnen de Gemenebest landen.
<<

Lune

Kwebbel

Berichten: 457

Geregistreerd: 10 Sep 2013 13:04

Bericht 28 Feb 2014 18:34

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

Ik zag gisteren een busje van een restaurant staan, daar stond op "Griekse en Italiaans eten". Moest aan dit topic denken :wink:
<<

caribbeanlover

Bericht 28 Feb 2014 18:40

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

Ik zie ook vaak van die stomme fouten op menukaarten staan oa ''kiplet, gegrild stukjes rundvlees''.
Laatst gewijzigd door caribbeanlover op 02 Mrt 2014 01:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem119

Bericht 28 Feb 2014 18:44

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

caribbeanlover schreef:Ik zie ook vaak van die stomme fouten op menukaarten staan oa ''kiplet, gegril stukjes rundvlees''.


Wat dacht je van deze dan?

Afbeelding
<<

Anoniem38

Bericht 28 Feb 2014 19:25

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

Haha, zoiets heb ik ook Marin! Lekker dat fonetische Engels :-)
<<

caribbeanlover

Bericht 02 Mrt 2014 01:55

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

Marin, die had ik op je FB al gezien, maar wel grappig eigenlijk. Toch ook weer niet grappig, want het best wel dom/erg eigenlijk dat ze niet goed schrijven. Overigens bedoelde ik in mijn voorbeeld ''gegrild stukjes'' en was ik heel dom de D vergeten. Zo raar dat ze in een land als deze die ene letter in dit geval de E er vergeten achter te zetten. Als restaurantzijnde vind ik dat je je menukaarten moet checken op fouten en anders niet af laten drukken!
<<

Anoniem131

Bericht 02 Mrt 2014 08:48

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

Een kind van asielzoekers krijgt niet de Nederlandse nationaliteit wanneer het hier wordt geboren. Zo automatisch is het dus niet. (K^Toverheid).
<<

Anoniem122

Bericht 02 Mrt 2014 09:14

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

caribbeanlover schreef:Marin, die had ik op je FB al gezien, maar wel grappig eigenlijk. Toch ook weer niet grappig, want het best wel dom/erg eigenlijk dat ze niet goed schrijven. Overigens bedoelde ik in mijn voorbeeld ''gegrild stukjes'' en was ik heel dom de D vergeten. Zo raar dat ze in een land als deze die ene letter in dit geval de E er vergeten achter te zetten. Als restaurantzijnde vind ik dat je je menukaarten moet checken op fouten en anders niet af laten drukken!



Misschien moet je je eerst eens verdiepen in Myanmar voordat je zo iets zegt.
<<

Anoniem131

Bericht 02 Mrt 2014 09:31

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

TukTuk schreef:
caribbeanlover schreef:Marin, die had ik op je FB al gezien, maar wel grappig eigenlijk. Toch ook weer niet grappig, want het best wel dom/erg eigenlijk dat ze niet goed schrijven. Overigens bedoelde ik in mijn voorbeeld ''gegrild stukjes'' en was ik heel dom de D vergeten. Zo raar dat ze in een land als deze die ene letter in dit geval de E er vergeten achter te zetten. Als restaurantzijnde vind ik dat je je menukaarten moet checken op fouten en anders niet af laten drukken!



Misschien moet je je eerst eens verdiepen in Myanmar voordat je zo iets zegt.

Dan moet je eerst het woord verdiepen gaan uitleggen. :palm:
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 726

Geregistreerd: 16 Sep 2013 15:48

Bericht 02 Mrt 2014 10:23

Re: Nationaliteit is Nederlandse en niet Nederland!

Het hangt af van de nationaliteitswetgeving van een land.

In Nederland is dat de Rijkswet op het Nederlanderschap.

Daarin staat dat je de Nederlandse nationaliteit van rechtswege, automatisch, krijgt als je geboren wordt uit een Nederlandse vader of moeder. Hier hoef je niets voor te doen. Je kan er niet voor kiezen om de Nederlandse nationaliteit niet door te geven aan je kind. Je kan bijvoorbeeld besluiten om geen paspoort aan te vragen maar dat veranderd niets aan de nationaliteit. Je kan besluiten om afstand te doen van je Nederlandse nationaliteit, de Nederlandse nationaliteitswetgeving staat dat toe.

Daarnaast kan je een verzoek om naturalisatie indienen of optie aan vragen. Dan moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen, bijvoorbeeld toelating tot Nederlaag met een geldige verblijfsvergunning, geen strafblad, bepaalde mate van inburgering aantonen. In principe moet je afstand doen van je oorspronkelijke nationaliteit, met een aantal uitzonderingen. Voorbeelden van uitzonderingen: je bent erkend vluchteling, je bent gehuwd met een Nederlander, je land van afkomst staat het doen van afstand niet toe (Griekenland, Marokko etc.).

Wordt je dus geboren in Nederland dan krijg je nooit op grond daarvan de Nederlandse nationaliteit, heeft niks te maken met je status. Andere landen hebben wel in hun nationaliteitswetgenuving staan, dat je hun nationaliteit krijgt als je geboren wordt op hun grondgebied. Zo ontstaan driedubbele nationaliteiten. Marokkaanse vader, Nederlandse moeder en geboren in Amerika.

Tot slot adoptie, 3 maanden nadat de adoptie door een Nederlandse rechtbank is bekrachtigd heeft het adoptiekind de Nederlandse nationaliteit.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Sublimo