Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Opnemen ouderschapsverlof

<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 22:14

Bericht 27 Feb 2014 11:32

Opnemen ouderschapsverlof

In 1e instantie was er sprake van dat ik na mijn verlof 20 uur zou gaan werken i.p.v. 30 uur. Dit hield in dat mijn contracturen meteen na het verlof omlaag zouden gaan.

Nu is er zojuist iemand geweest die onze belastingaangifte ingevuld en doorgestuurd heeft en hij vroeg me waarom ik niet aan ouderschapsverlof gedacht heb. Het geeft in 2014 nog fiscaal voordeel dus zeker iets om over na te denken.

Nu heb ik net even het e.e.a. opgezocht maar het is me toch niet helemaal duidelijk. Als ik hier gebruik van maak, houdt dit dan in dat ik niet meteen in contracturen omlaag ga?
Ik heb al snipperdagen voor na mijn verlof ingepland staan, hoe zit het dan hiermee? Blijven deze als saldo staan of dienen deze toch opgenomen te worden? En wordt voor het opnemen van deze dagen dan op basis van 30 uur of 20 uur per week gerekend?

EDIT: ik had vanmorgen een mail naar mijn bazin gestuurd maar nu kreeg ik net de volgende tekst terug ...
-de verlofperiode waar je recht op hebt is 26 keer de wekelijkse arbeidsduur op te nemen binnen max. 12 maanden voor het 8ste levensjaar van het kind

-de uren dat je ouderschapsverlof opneemt worden niet doorbetaald. Hierover ontvang je ook geen vakantiegeld, vakantiedagen en pensioenopbouw.

Heb je nu dan al enig idee hoeveel uur je wel minimaal wil blijven werken? Dan kan ik daar ook rekening mee houden in het contract van ? en haar contract eventueel langer maken.

:wtf:

Ik snap er geloof ik helemaal niks meer van ...
Voor mijn gevoel kan het dus wel wat geld opleveren maar naar mijn idee ga ik er gewoon op achteruit.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 27 Feb 2014 12:21

Re: Opnemen ouderschapsverlof

Als je ouderschapsverlof opneemt dan blijven je 30 uur gewoon staan maar werk je er tijdelijk 20. Als je ouderschapsverlof af is gelopen heb je er dan weer recht op om 30 uur te gaan werken als je dat zou willen.
Als je je ouderschapsverlof meteen na je verlof in wil laten gaan dan hoef je maar voor 20 uur verlofuren in te leveren, als je het na de verlofdagen in wil laten gaan dan lever je gewoon 30 uur verlof in.
Je bouwt in de tijd dat je ouderschapsverlof opneemt verlof op over 20 uur, ook pensioen bouw je over 20 uur op waarschijnlijk (moet je even navragen).
Ik zou ook goed nakijken of je van je werkgever een vergoeding krijgt als je ouderschapsverlof opneemt (staat in je CAO), als dat zo is dan moet je als je ouderschapsverlof af is gelopen waarschijnlijk nog minstens een half jaar weer 30 uur gaan werken.
<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 22:14

Bericht 27 Feb 2014 12:53

Re: Opnemen ouderschapsverlof

Dus het zou zomaar kunnen zijn dat ik na het verlof een tijdje 30 uur zou moeten blijven werken terwijl ik 20 uur wil werken? Officieel hebben we geen cao dus dat kan nog leuk worden.

Ik snap het verschil niet tussen na het verlof 10 contracturen minder te hebben of 10 uur ouderschapsverlof op te nemen. Behalve dat het volgend jaar misschien financieel iets oplevert of zie ik het dan te zwart-wit?
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 27 Feb 2014 13:25

Re: Opnemen ouderschapsverlof

Daar is ook niet veel verschil tussen, ik vind voor mezelf het grootste/belangrijkste verschil dat ik recht blijf houden op de uren die ik had voordat ik ouderschapsverlof opnam. En je kan dan inderdaad ouderschapsverlofkorting krijgen van de belastingdienst.

En als je geen CAO hebt dan zal je waarschijnlijk van je werkgever ook geen vergoeding krijgen voor het ouderschapsverlof en dan zal je ook geen 30 uur moeten blijven werken daarna. Maar dat zou ik allemaal even aan je werkgever vragen.
<<

Anoniem113

Bericht 27 Feb 2014 16:50

Re: Opnemen ouderschapsverlof

Ik neem sinds de geboorte van T. 8 uur ouderschapsverlof per week op. Ik werk nu 32 uur. De 8 uur verlof zijn onbetaald.

Wel bouw ik mijn pensioen nog voor 40 uur op en als ik wil dan kan ik weer terug naar 40 uur. Ik maak eerst al mijn ouderschapsverlof op en dan ga ik pas mijn contract aanpassen.

Van de belasting krijgt je iets van 3 euro nogwat terug per opgenomen ouderschapsverlof uur. Best de moeite waard dus.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 27 Feb 2014 17:02

Re: Opnemen ouderschapsverlof

Ilovethe90s schreef:Ik snap het verschil niet tussen na het verlof 10 contracturen minder te hebben of 10 uur ouderschapsverlof op te nemen. Behalve dat het volgend jaar misschien financieel iets oplevert of zie ik het dan te zwart-wit?
Het verschil zit hem er met name in dat je als je je verlof inzet jouw aanstellingsomvang hetzelfde blijft, en je dus niet je aanstelling verkleint. Want wie zegt dat als jij nu je aanstelling verkleint, je die uren ooit nog terug gaat krijgen in de toekomst? Misschien moet je dan wel altijd die kleinere aanstelling houden.
#teammaple🍁
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 27 Feb 2014 17:04

Re: Opnemen ouderschapsverlof

Ik neem vanaf aankomend schooljaar ook ouderschapsverlof op. Niet omdat ik minder uren wil gaan werken, maar omdat mijn werkgever het aantal inzetbare dagdelen dat bij mijn aanstelling hoorde heeft vermeerderd. Waar ik eerst mijn x aantal uren in 3 dagen kon zetten, worden dat nu 4 dagen. Een dag extra opvang kost me teveel geld, dus ik ga een klein beetje (betaald, want ik heb zowel betaald als onbetaald verlof) ouderschapsverlof inzetten om op 3 dagen te kunnen blijven.
#teammaple🍁
<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 22:14

Bericht 27 Feb 2014 17:10

Re: Opnemen ouderschapsverlof

Kijk, het wordt al iets duidelijker door jullie antwoorden. Ga door :)

Ik heb nu de afspraak staan dat ik na mijn verlof vakantie op zou nemen. Is het dan ook mogelijk om daarna een paar weken aaneengesloten ouderschapsverlof op te nemen of is dat echt iets waarnaast je nog wel een aantal uur per week moet blijven werken of hangt dat van je werkgever af?

Ik ben bang dat het voor ons financieel niet aantrekkelijk is om er gebruik van te maken tenzij het om 2 of 3 weken extra onbetaald verlof gaat. We redden het denk ik namelijk maar net op 1 salaris (of met minder loon van mij) of met heel veel moeite en dat wil ik eigenlijk niet uitproberen.

@Clapperdie: jij geeft aan dat je nog voor 40 uur pensioen opbouwt maar is dat dan een afspraak die je met je werkgever maakt? De mijne heeft in haar mail al aangegeven: de uren dat je ouderschapsverlof opneemt worden niet doorbetaald. Hierover ontvang je ook geen vakantiegeld, vakantiedagen en pensioenopbouw.
<<

Anoniem198

Bericht 27 Feb 2014 17:34

Re: Opnemen ouderschapsverlof

Je kan ook ouderschapsverlof aaneengesloten opnemen. Als je nog veel vakantiedagen hebt staan zou je ook kunnen voorstellen dat je 50% vakantie uren opneemt en 50% ouderschapsverlof. Alleen is het de vraag of je werkgever hier akkoord mee gaat. Ouderschapsverlof daar heb je recht op je vakantie uren gaat in overleg.

Ik wil 8 uur minder gaan werken en wil dan 4 uur ouderschapsverlof opnemen en 4 uur van mijn vakantie uren.

Ik vind dat het op deze site goed omschreven staat.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... hapsverlof
<<

Anoniem113

Bericht 27 Feb 2014 18:02

Re: Opnemen ouderschapsverlof

Ilovethe90s schreef:Kijk, het wordt al iets duidelijker door jullie antwoorden. Ga door :)

Ik heb nu de afspraak staan dat ik na mijn verlof vakantie op zou nemen. Is het dan ook mogelijk om daarna een paar weken aaneengesloten ouderschapsverlof op te nemen of is dat echt iets waarnaast je nog wel een aantal uur per week moet blijven werken of hangt dat van je werkgever af?

Ik ben bang dat het voor ons financieel niet aantrekkelijk is om er gebruik van te maken tenzij het om 2 of 3 weken extra onbetaald verlof gaat. We redden het denk ik namelijk maar net op 1 salaris (of met minder loon van mij) of met heel veel moeite en dat wil ik eigenlijk niet uitproberen.

@Clapperdie: jij geeft aan dat je nog voor 40 uur pensioen opbouwt maar is dat dan een afspraak die je met je werkgever maakt? De mijne heeft in haar mail al aangegeven: de uren dat je ouderschapsverlof opneemt worden niet doorbetaald. Hierover ontvang je ook geen vakantiegeld, vakantiedagen en pensioenopbouw.


Ik sta "gewoon" nog voor 40 uur op de payroll dus ik denk dat ik daarom mijn pensioen voor 40 uur opbouw. Die 8 uur worden nog steeds van mijn bruto fulltime salaris afgetrokken. Misschien dat het in de cao staat geen idee. Maandag ben ik weer op het werk ik zal het eens navragen.

Vakantiegeld en dagen zijn inderdaad wel naar rato aangepast.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers