Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 27 Feb 2014 10:28

Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Mijn dochter is een kleine week ziek geweest en heeft nu 2kg ondergewicht. Reden dat de assistente vond dat we haar wel bij de huisarts langs moesten laten komen. Eenmaal daar vond de huisarts dat we maar het CB moesten gaan hiervoor, dat het niet haar taak was. Heb het CB even gebeld en die vonden het wat raar, maar zeiden dat we over twee weken langs moeten komen als ze dan geen 0,5kg is bijgekomen.

Doen jullie nog iets bijzonders aan het ondergewicht van je kind? Bijv. speciale/extra voeding of loop je met hem/haar bij een arts?

Huisarts adviseerde haar paar x pw cola te geven ivm de suikers en wat vaker een koekje/snoepje :laughcry: gelukkig weet ik zelf heel goed wat goede voeding is, haar advies gaan we natuurlijk niet opvolgen.
Nu geef ik haar wat vaker en grotere porties noten maar verder krijgen ze eigenlijk altijd al voeding met de goede, vollere vetten.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Blue flower

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:54

Bericht 27 Feb 2014 10:32

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Wat een advies... Cola geven... Daar zakt mijn broek echt vanaf..
Maar goed, mijn oudste heeft ook ondergewicht en ik geef hem weleens een extra koekje of snoepje maar niet om maar extra aan te komen. Verder maak il me er niet druk om, nooit gedaan ook. Hij is levendig en eet goed. Maar zoals je zelf al zei volle yogurt, boter en melk enzo.
Laatst gewijzigd door Blue flower op 27 Feb 2014 10:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
10.12.2010
21.03.2013
16.08.2016
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 27 Feb 2014 10:33

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Is ze net ziek geweest en groeide ze daarvoor gewoon goed?
Want dan zou ik haar even de tijd geven om weer bij te komen/eten. Mijn dochter was met 2 jaar ook wat te licht en ik lette er toen wel op dat we haar volle producten gaven, ze kreeg altijd boter op haar brood. Maar daar let jij al op. Ik zou haar geen cola geven, wat een raar advies.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 27 Feb 2014 10:40

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Mijn zoon is aan de lichte kant, maar daar heb ik eigenlijk nooit iets mee gedaan. Hij ziet er goed uit, niet te mager, hij heeft gewoon een erg fijne bouw. Toen hij anderhalf jaar terug blindedarmontsteking had was hij daarvoor eigenlijk al erg licht, maar in de week dat hij in het ziekenhuis lag en de week daarna is hij nog wel flink afgevallen en zijn buikje was helemaal opgezet, dat vond ik er wel zorgelijk uitzien, dat bolle buikje met die hele dunne beentjes eronder, maar nu is alles weer gewoon in proportie.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 27 Feb 2014 10:47

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Ze is inderdaad net ziek geweest en is daarbij in 5 dagen ongeveer 1,5kg afgevallen. In juni woog ze nog rond de 17 kg bij 99cm en inmiddels 14,9 bij 106cm. Ze zal vast wel iets bijkomen nu ze beter is maar voor ze ziek was is ze dus ook al wat afgevallen terwijl ze wel 7cm in lengte is gegroeid.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 27 Feb 2014 10:52

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Meestal eten ze in de dagen nadat ze ziek zijn geweest ook nog niet zo best, dat moet echt weer even terugkomen. Ik zou haar gewoon aanbieden wat ze lekker vindt, geen snoep natuurlijk, maar brood met lekker beleg of een gezond tussendoortje.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 27 Feb 2014 11:23

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Ja dat doe ik ook inderdaad. Ze heeft al een zak pistache nootjes op (niet in 1 keer natuurlijk).
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 27 Feb 2014 11:25

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Yrsa is nu gek op boterhammen met La Vache Qui Rit, soms eet ze er zo drie achter elkaar.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 27 Feb 2014 15:01

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Veel volle producten. Roomboter, volle yoghurt, volle melk enz. Dat wil ook wel eens helpen.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 27 Feb 2014 15:36

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Hier werd dat op een gegeven moment sondevoeding. Hij kwam maar niet aan, maar wilde ook niet meer eten. Wij moeten volvette producten (min. 80% vet) geven. Advies van de dietist was een gevulde koek en slagroom elke dag. Maar ja, dat kan ik natuurlijk niet aan de oudste verkopen.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem25

Bericht 27 Feb 2014 16:06

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Luuk is ook ineens wat afgevallen, juist nu het eten beter gaat. Hij krijgt al niet echt magere producten, roomboter op zijn brood, genoeg tussendoortjes, is gek op brood. Hij blijft ook wat achter in groei (nu pas 85 cm, terwijl hij met 18 maanden bij het CB ook al 83cm was). Ik ben nog niet bij de 2 jaar controle van het CB geweest, dus weet niet wat ze gaan zeggen, maar ben ook wel benieuwd naar wat adviezen.
<<

Anoniem193

Bericht 27 Feb 2014 16:30

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Wat een raar advies van de huisarts van chaos en de diëtist van thunder. Je kind bakken met suiker te gaan geven. Ja daar komt je kind misschien van aan, maar dat kan nooit goed zijn voor de lange termijn.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 27 Feb 2014 16:55

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Vond ik ook Alibi! Een koekje krijgt hij wel elke dag, maar het is niet altijd een gevulde. Slagroom hebben we ook wel regelmatig, maar bij lange na niet elke dag. Hij krijgt volvette boter, smeerkaas, volkoren dingen e.d. maar ik ga er idd niet volop suiker inknikkeren.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 27 Feb 2014 17:21

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Er is in ieder geval wel een reden dat ze afgevallen is. Maar goed dat je het in de gaten houdt.
Heel vreemd advies van de huisarts.
Het enige wat je kunt doen is volle producten geven inderdaad.
Mijn dochter is ook te licht en is doorgestuurd naar de kinderarts. Maar dit is eerst een extra jaar in de gaten gehouden.
Afbeelding
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 27 Feb 2014 21:29

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Ik pas er ook voor om haar suikershots te geven hoor. Ze mag best een koekje (of twee,drie als t bisquitjes/speculaasjes zijn) en af en toe wat slagroom, maar ik ga haar niet overvoeden met loze voedingsmiddelen/suiker. Zeker niet met gevulde koeken met slagroom en cola!
Kan ik ook niet maken tegenover zoon trouwens, die zou er weer een dikkertje van worden.
Zal morgen nog eens wat volle receptjes googlen, en met haar dingen uitzoeken in de winkel die ze lekker vind en verantwoord zijn. Volle producten krijgt ze altijd al dus er zal toch wat extras bij moeten. Hoop dat ze gauw iets bij komt. Ze heeft van die ingevallen ogen nu.

Susan, La Vache que rit zijn ze bij ons ook gek op. Met name die bakjes met minisoepstengels. Op gewoon brood niet.

Thunder, hoeveel te licht was hij toen hij aan de sonde moest? Mijn dochter is best een goede/groter eter maar komt niet snel aan.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 27 Feb 2014 21:36

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Als ze nu langzaam aan weer normaal gaat eten dan gaat ze er echt wel weer gezonder uitzien, het hoeft er toch niet allemaal binnen twee weken weer aan te zitten? Ik zou haar ook niet gaan overvoeren met zoetigheid, dat lijkt me sowieso helemaal niet gezond.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem186

Bericht 27 Feb 2014 21:55

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Ik heb me eigenlijk nooit zo met het gewicht van m'n dochter bezig gehouden. Ik zat me net te bedenken dat ze vast wel meer dan genoeg weegt. Dus ik vul net haar gegevens op deze site in
http://www.gezondafvallen.net/kind
Ze zit aan de onderkant van een gezond gewicht. Dat had ik niet verwacht.

Ik zou eigenlijk gewoon goed naar je kind kijken. Eet ze goed en gezond, hoe de ontlasting is, de algehele fitheid. Als dat allemaal goed is, dan zou een cijfer me niet zoveel zeggen.
<<

Anoniem64

Bericht 27 Feb 2014 21:59

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Nou Jans, ik betwijfel die meting daar.

De jongste krijgt nu bijvoeding via dietiste omdat ze ernstig ondergewicht heeft momenteel, en daar geeft ie bmi van 14 aan.
Ze weegt nog geen 11 kilo nu, bij 88 cm en bijna 3 jr

Foutje, geeft 12,9 bmi aan. Laat maat ;
Laatst gewijzigd door Anoniem64 op 27 Feb 2014 23:19, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem166

Bericht 27 Feb 2014 22:12

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Ik heb de gegevens van mijn dochter ook eens ingevuld op die site en daar komt ook ondergewicht uit. Ze is wel slank, maar ik vind haar niet mager. Wij eten wel altijd volle producten, dus volle yoghurt, volle melk, roomboter etc. Dat hebben mijn vriend en ik ook wel nodig.

Chaos, ik zou het even een paar weken aankijken. Ze is nu net ziek geweest. Als ze een paar weken weer beter eet, ziet ze er vast weer beter uit. Misschien naast de volle producten in de middag een schaaltje met fruit op tafel waar je dan wat noten en blokjes kaas bij legt?

Sterrin, wat sneu voor je dochter dat ze nou ook bij een diëtist loopt. Houdt ze wel wat binnen?
Ik mis je updates steeds. Hoe gaat het met haar en met jou?
<<

Anoniem64

Bericht 27 Feb 2014 22:23

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

.
Laatst gewijzigd door Anoniem64 op 27 Feb 2014 23:21, in totaal 3 keer gewijzigd.
<<

Anoniem166

Bericht 27 Feb 2014 22:26

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Pfff, wat zwaar voor haar en voor jullie. En dan die spoedopnames tussendoor, dat lijkt me erg heftig voor jullie allemaal. Wat een ellendige tijd moeten jullie doorstaan. Hopelijk gaat het na de laatste kuur beter en knapt ze weer op, komt ze weer aan. Sterkte, Sterrin. Ik denk regelmatig aan jullie. Ik vind het zo verdrietig voor jullie. :hug:
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 27 Feb 2014 22:30

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Sterkte Sterrin! Het is niet niks allemaal. Je hebt ook nutripudding, misschien lust ze dat wel? Ik heb ze hier ook thuis, omdat S. de nutridrink niet wil.

Chaos, toen hij aan de sonde moest was hij 2,5 jaar, 9,5 kilo en 80 cm. Nu krijgt hij nog extra nutripudding voor de calorieen naast zijn gewone eten. Hij is nu 4,5 jaar, 13,5 kilo en 95 cm.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem64

Bericht 27 Feb 2014 22:33

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Dat valt te proberen Thunder. Zal het eens vragen. Al is ze erg moeilijk met eten, altijd al geweest.

Dank voor jullie lieve woorden.
Laatst gewijzigd door Anoniem64 op 27 Feb 2014 23:19, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 27 Feb 2014 22:36

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Nee, uiteraard hoeft niet alles er zo snel weer aan te zitten. Maar toen ze ziek was at ze wel normaal, ze had ook geen diarree en hoefde niet te spugen. Ze had alleen koorts, suffig, moe en dronk weinig en wilde alleen hangen. En heeft meer dan 48 uur niet geplast. Ze zei ook steeds dat ze niet ziek was, alleen maar moe. Het afvallen is dus niet door slecht eten en spugen/diarree gekomen. Daarom wil ik proberen haar wel extras geven omdat ik niet geloof dat ze alleen door weinig te drinken is afgevallen en nu ineens snel zal aankomen nu ze weer wat meer drinkt.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem103

Bericht 27 Feb 2014 22:39

Re: Peuter/kleuter met ondergewicht? Wat doe je eraan?

Ik zou een andere huisarts zoeken :laughcry:
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers