Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gescheurde voetzolen: update anderhalf jaar later

<<

Nyah

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 68

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:31

Bericht 16 Aug 2022 09:50

Re: Gescheurde voetzolen: update acht jaar later

Marin schreef:Over deze never ending story:

Vandaag eindelijk bij een nieuwe dermatoloog geweest. Die dacht op basis wat ze nu zag eigenlijk aan psoriasis.
Is een huidziekte met schilfers (check) maar ook in je nagels (check) en zo'n gekke witte plek in littekens komt ook veel voor (zoals ik inderdaad op m'n knie heb en nu terug lezend in dit topic heb ik dit al eerder gehad).

En één van de triggers van psoriasis is malariatabletten, dat 't daardoor soort van kan triggeren. Dat zou misschien eindelijk kunnen verklaren waarom het bij Myanmar zo erg werd al die jaren geleden, en dus niet door een infectie daar. En het kan af en aan erger en minder worden (dat ervaar ik ook zo) maar is wel chronisch.
Wat ik er van hoorde en las klopt dus best wel heel erg. (en het is hier zelfs ooit in 2014 benoemd zag ik 🙈). Ik las ook dat je artritis psoriatica kunt hebben. Dat zou mogelijkerwijs ook de reumatische klachten die ik heb kunnen verklaren (waar ik ooit voor bij een reumatoloog ben geweest maar ook niet echt wat uit kwam).

Er is alleen geen biopt oid afgenomen dus ik weet niet hoe waarheidsgetrouw deze diagnose nou is. Dat vind ik wel nog lastig. De dermatoloog zei dat het niet nodig leek.

Heb nu een behoorlijk sterke zalf, een corticosteroïd, dovobet (calcipotriol/​betamethason) gekregen om te kijken of dat wat doet.

Ik vertelde dit aan m'n moeder en blijkt m'n oma ook altijd hele erge psoriasis gehad te hebben.

Nou op hoop van zegen.

Iemand die hier ervaring mee heeft en nog wat nuttigs te zeggen heeft? Toevallig dit medicijn heeft gebruikt of wat anders succesvol heeft gebruikt? Ik hoor het graag.

Zou zo fijn zijn als het weg zou gaan na al die tijd! Maar ik vind het stiekem wel echt absurd dat hier pas na acht jaar en drie ziekenhuizen achter gekomen zou worden. Zo'n ingewikkelde diagnose lijkt het me niet of ben ik dan misschien een beetje een zeikerd als ik dat zeg? Daarom ben ik misschien ook beetje sceptisch.


Ik heb psoriasis en ook Dovobet gebruikt (en af en toe gebruik ik het nog). De zalf werkt bij mij wel, maar ik moet dan wel heel consequent twee keer dag smeren en helemaal weg ging het niet. Ik heb psoriasis over m’n hele lichaam en vond dat nogal een gedoe om het twee keer per dag in te smeren. Daarnaast is de crème behoorlijk vet (pas op voor vlekken in je kleding) en had ik niet elke dag de tijd om dat een beetje te laten intrekken.

Ik vond lichttherapie prettiger, maar dat werkte bij mij niet lang genoeg door en daardoor mag ik dit niet meer. Volgens mij is lichttherapie ook pas een optie als crèmes niet voldoende werken. Zonlicht heeft op zich ook wel een positief effect. O en ik ga vaak in bad met dode zeezout en zwem als het kan in de zee (en dan daarna nog even in de zon). Daarnaast gebruik ik de Lipikar urea crème van La Roche Posay, vind ik een hele fijne crème. Ik heb het idee dat dit allemaal wel een positief effect heeft op m’n psoriasis.

Ik heb m’n psoriasis nu redelijk onder controle. Ik let ook wat meer op mijn eten en drinken (weinig suikers, weinig alcohol etc) en ik heb ook wel minder stress dan 2 jaar geleden. Dus wat nou precies hoeveel invloed heeft weet ik niet.

Ik meende trouwens te lezen dat je je voeten had verbrand toen het begon? Een kapotte huid kan psoriasis ook triggeren. En je zal het vast al wel gelezen hebben, maar erfelijkheid lijkt geregeld ook een rol te spelen. Dus dat je oma het ook had past ook wel in het plaatje.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 16 Aug 2022 10:53

Re: Gescheurde voetzolen: update anderhalf jaar later

Wat een fijne uitbreide reactie Nyah. Daar heb ik echt wat aan.
Ik kan me voorstellen dat je niet je hele lijf in zalf gaat smeren. Ik zal er op letten qua vettigheid. Vond het gisteravond nog wel meevallen voor m'n gevoel. Heb het even voor het slapen gedaan. Ik moet het nu 1x per dag gebruiken. In de ochtend gebruik ik vette zalf.
Is die La Roche Posay creme voor het hele lichaam of gezicht?
Oh en ik heb van dat Epsom badzout, had het idee dat dat idd ook wel wat doet.
Ik droeg eerdere jaren bijna geen korte broeken en jurkjes uit schaamte maar dit jaar heb ik er juist beetje schijt aan gehad. Wel veel vragen er over gehad maar denk idd dat de lucht en zonlicht het wel goed hebben gedaan.

Ja het is inderdaad begonnen in m'n voeten die verbrand waren op de hete tempelvloer in Myanmar. Toen ging het ook heel erg ontsteken. Dat is gelukkig al jaren niet meer zo hoor. Maar m'n voeten zijn nooit helemaal over gegaan, dat zit er altijd. En op m'n been dit jaar dus heel erg. En m'n hand ook weer al is dat nu weer minder.
Dus of het nou die wondjes in de voeten waren of toch de malaria tabletten als trigger of iets, tja, daar kom je nooit achter waarschijnlijk maar er is waarschijnlijk íets daar gebeurd.
Als dit het is en het is redelijk onder controle te houden ben ik blij denk ik.
Let's discover the world together.
<<

Nyah

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 68

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:31

Bericht 16 Aug 2022 11:34

Re: Gescheurde voetzolen: update anderhalf jaar later

Fijn dat je wat aan m’n reactie hebt. De La Roche Posay crème is voor m’n lichaam, op mijn gezicht heb ik gelukkig nog geen psoriasis gehad. Fijn dat je wat meer schijt kan hebben aan de schaamte en gewoon korte broeken en jurkjes bent gaan dragen. Zou ik ook zeker mee doorgaan als ik jou was (en zoveel mogelijk slippers voor je voeten). Ik moet zeggen dat ik zelf zelden vragen krijg over m’n psoriasis (ook niet toen het erger was), maar ik me er in het begin ook wel echt even overheen moest zetten. In de loop der jaren is dat verdwenen, door het voor mezelf te accepteren. Dat is voor mij wel makkelijker geworden na het krijgen van de diagnose. De psoriasis hoort nu bij me en de ene keer is het erger aanwezig dan de andere keer. Als mensen daar wat van vinden/denken is dat hun probleem.

Ik lees nu dat je het ook op je benen en handen hebt, dat zijn ook wel typische psoriasis plekken (net als ellebogen en onderrug). Alles zo bij elkaar komt de psoriasis diagnose op mij niet vreemd over. En qua hoe tot uiting gekomen (verbranding, malariatabletten of iets anders) kan je inderdaad niet meer achterhalen, maar het is vaak ook wel een combinatie van factoren. Ik dacht bij mezelf eerst dat ik op vakantie bedwantsen had opgelopen, hahahaha. Duurde ook wel even voordat ik een diagnose had, maar gelukkig geen 8(!) jaar.

O ja, wat ik ook nog wilde zeggen: het kan wel echt de moeite waard zijn om wat dingen te proberen qua crèmes, badzout, zeepvrije wasgel, doucheolie, voedsel, drinken etc, maar er in doorslaan was voor mij ook wel een valkuil. Er valt zoveel over te lezen, maar veel is niet wetenschappelijk onderbouwd en ook wel persoonlijk. Ik heb het nu zelf dus redelijk onder controle en heb ook wel voor mezelf een goede balans gevonden in wat ik eet/drink/smeer etc (zonder dat het me te erg beperkt).
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 02:06

Bericht 16 Aug 2022 13:34

Re: Gescheurde voetzolen: update anderhalf jaar later

Nou wat raar idd Marin, dat ze daar nu pas mee komen. Maar ‘fijn’ dat je nu waarschijnlijk weet wat het is, dan kan je er gericht naar handelen. Mijn man heeft ook psoriasis. In de jaren dat we samen zijn al veel verschillende crèmes en behandelingen voor gehad. Bij hem is het ook erfelijk. Zijn moeder en oma hadden het ook. Hij heeft ook die lichttherapie gehad, maar dat had weinig tot geen resultaat. De laatste jaren gebruikt hij eens in de 2 weken een hormoonspuit. Deze zet hij zelf (in bovenbeen of buik geloof ik) en hij heeft hierdoor bijna geen last meer van plekjes. Weinig stress scheelt bij hem ook veel.

Succes!
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 820

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 23 Aug 2022 09:37

Re: Gescheurde voetzolen: update acht jaar later

Marin schreef:Ik las ook dat je artritis psoriatica kunt hebben. Dat zou mogelijkerwijs ook de reumatische klachten die ik heb kunnen verklaren (waar ik ooit voor bij een reumatoloog ben geweest maar ook niet echt wat uit kwam).


Deze diagnose heb ik een paar weken geleden gekregen. Mijn vader en opa hadden (best wel heftige) psoriasis, dus ik wist wel dat het in de familie zat. Maar ik had geen idee dat gewrichtsklachten door psoriasis kunnen komen.

Bij mij heeft het stellen van de juiste diagnose 15 jaar geduurd, want ik had al op mijn twintigste voor het eerst die onverklaarbare gewrichtsklachten. Ineens een megadikke knie en amper kunnen lopen. Geen reumafactoren in mijn bloed toen. Vervolgens elke keer terug naar de reumatoloog als ik klachten had, en elke keer weer zonder diagnose naar huis.

De laatste jaren heb ik steeds meer last, dus ik wilde nu echt een keer duidelijkheid. Ik heb deze zomer zulke pijnlijke dikke knieën, enkels, onderrug, polsen, vingers en tenen gehad... Echt niet leuk meer. Gelukkig trof ik nu eindelijk een keer een reumatoloog (iemand die nog in opleiding was trouwens) die aan psoriasis moest denken.

Binnenkort voor het eerst naar de dermatoloog. Ben benieuwd. De reumatologen hebben tot nu toe weinig voor me kunnen doen. Maar naar de dermatoloog gaan voelt ook gek, want ik heb amper huidklachten. Alleen een beetje witte tenen en teennagels.

Fijn om jullie ervaringen te lezen!

Wel balen voor jou Marin, dat het iets is waar je misschien wel je leven lang last van zult houden. Ben je bang wat de toekomst nog brengt?

Ik ben tijdens het googelen iets tegengekomen over een lagere levensverwachting bij psoriasispatiënten en daar schrok ik wel een beetje van. Mijn vader en opa hebben allebei de 70 niet gehaald. Ook de gevoeligheid voor depressie en angstklachten is helaas herkenbaar.

Maar zij leefden best wel ongezond. Stress, niet sporten, ongezond eten, roken, drinken. Dat geldt voor mij allemaal niet.

Nyah, jouw bijdrage is fijn om te lezen. Doorslaan is inderdaad ook niet goed. Stress maakt de klachten ook weer erger he? Wat goed dat je het inmiddels geaccepteerd hebt.
T (2008) en I (2013)
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1965

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 23 Aug 2022 11:47

Re: Gescheurde voetzolen: update anderhalf jaar later

Wat fijn dat je eindelijk meer weet, maar ik kan me je twijfel ook voorstellen. Bij een ex-collega van me hielp lichttherapie enorm goed. Zij ging er een paar keer per week voor naar het ziekenhuis. Tijdens haar zwangerschappen had ze nergens last van, ook opmerkelijk. Een kennis gebruikt altijd teerzalf en dat werkt ook goed, maar het is wel wat gedoe.

Edit: Die hebben wel allebei de versie met plaques, ik weet niet of die dingen bij alle varianten goed helpen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 23 Aug 2022 17:48

Re: Gescheurde voetzolen: update anderhalf jaar later

Oh jeetje Filoria, dat is ook wel echt een lange weg zeg. Zou wel fijn zijn als je er eindelijk achter komt wat dit is dan.
Beejte omgekeerde van mijn ervaring dus, eerst reumatoloog en dan dermatoloog, hoewel ik daar ook wel eens ben geweest eigenlijk. Ben wel benieuwd hoe zich dit bij jou gaat ontwikkelen qua onderzoek. Zou je me beetje op de hoogte willen houden?

Of ik bang ben voor de toekomst? Nou als ik dit soort huid uitbraken onder controle kan houden vind ik't heel prima. Zoals m'n voeten acht jaar geleden waren was echt een verschrikking. Dat hoop ik toch echt nooit meer.
Mn gewrichtsklachten spelen her en der wel op. Als ik hierdoor nu zou weten wat dat zou zijn, zou ik dat alleen maar fijn vinden. Dat gaat me hopelijk heel wat nutteloos onderzoek besparen. Maar dan nog weet ik niet of dit dat echt is natuurlijk. Maar wat jij schrijft klinkt wel herkenbaar.

Wat opmerkelijk van die zwangerschappen Derpy. Ik kan het me achteraf niet herinneren hoe het toen was. Feit is dat het dit jaar ineens extremer terug is en laatste jaren rustiger was. Dus dat zou maar zo kunnen.

Ij heb trouwens wle het idee dat die heftige corticosteroide crème wat doet! Het is wel echt rustiger en minder schilferig (Bijna niet meer zelfs). Maar ja, een corticosteroid werkt natuurlijk ook wel tegen andere huidaandoeningen dus dat bevestigt de diagnose niet persé. Maar het doet iig wat!
Let's discover the world together.
<<

Nyah

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 68

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:31

Bericht 10 Jan 2023 22:12

Re: Gescheurde voetzolen: update anderhalf jaar later

Hoe gaat het nu Marin?
Vorige

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers