Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gescheiden, gezamenlijk huis en belastingaangifte

<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 21 Feb 2014 18:00

Gescheiden, gezamenlijk huis en belastingaangifte

Hoe doe ik dit?
Normaal waren ex en ik elkaars toeslagpartner, en deden we tegelijk belastingaangifte. Nu zijn we natuurlijk geen toeslagpartners meer, maar hebben we nog we de hypotheekrente aftrek.
Hoe gaat dit in zijn werk?
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem50

Bericht 21 Feb 2014 20:27

Re: Gescheiden, gezamenlijk huis en belastingaangifte

Door het huis zijn jullie volgens mij nog gewoon fiscaal partners en moeten jullie samen aangifte doen.

Tien jaar geleden had ik een huis met mijn toenmalige vriend en we moesten samen aangifte doen tot het huis verkocht was. Nu heeft hij het huis op zijn naam laten zetten en toen was ik ook gelijk van hem af als fiscaal partner.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 21 Feb 2014 21:32

Re: Gescheiden, gezamenlijk huis en belastingaangifte

Ik heb recht op een inkomensafhankelijke combinatiekorting. Kan hij hier dan ook aanspraak op maken??
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem50

Bericht 21 Feb 2014 22:29

Re: Gescheiden, gezamenlijk huis en belastingaangifte

Zoals ik lees is na de scheiding jouw combinatiekorting op jouw situatie berekend. Dat zou inhouden dat hij geen aanspraak kan maken op jouw combinatiekorting. Wel is het zo dat hij ook zijn eigen korting kan aanvragen, als hij zorgdraagt voor zijn kind en ook werkt. Maar goed, in jouw geval ligt het nogal ingewikkeld toch? Is er wel sprake van Co-ouderschap?

https://www.mijngeld.nl/belastingen/ink ... ouderschap
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 21 Feb 2014 22:36

Re: Gescheiden, gezamenlijk huis en belastingaangifte

Wij hebben idd geen co-ouderschap. Vraag ik me alleen af hoe dit tot uiting in betaling gaat komen als we wel samen aangifte moeten doen.
Ow wacht dat is dan natuurlijk niet meer spelen met getalletjes ofzo.. (Dat deden we, en volgens mij meerdere hier, op t einde, dungen zo verdelen tussen de 2 partners dat t totaalbedrag t hoogst is. Maar dat is nu dan niet meer waarschijnlijk)

We deden dit ieder jaar met behulp van de oom van ex, maar nu weinig zin eigenlijk om daar weer met zn 2tjes heen te gaan..)
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem50

Bericht 21 Feb 2014 23:10

Re: Gescheiden, gezamenlijk huis en belastingaangifte

Ik wou dat ik dat kon, met getalletjes spelen. Valt zo weinig te spelen, denk ik altijd tijdens het invullen. :(

Maar jouw combinatiekorting is iets wat jij ziet als netto bijtelling bij jouw loon en heeft niets met hem van doen. Van jou, blijft van jou.

Ik vul altijd alleen mijn inkomen en de gegevens omtrent het huis in. Mocht ik een partner hebben en we hebben samen het huis, dan beide inkomens en gegevens van huis. Door de helft, heeft ieder een leuk bedrag of niet.

De belastingdienst en ik zijn al jaren geen vrienden. Van de zes jaar dat ik het moest invullen heb ik vijf keer moeten betalen. Ik doe toch echt iets niet goed. :thumbdown:
<<

zonneschijn

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4886

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:28

Bericht 22 Feb 2014 00:12

Re: Gescheiden, gezamenlijk huis en belastingaangifte

Je moet inderdaad samen aangifte doen, wil hij eraan mee werken?
Mijn ex was zo dwars dat hij zelf de aangifte had gedaan en dus ook al het geld kreeg (ik wist toen nog niet dat hij hem al ingediend had) heb de belasting er nog over gebeld maar die konden daar niks mee omdat de woning nog op beide namen stond toendertijd.
Maar ik hoop natuurlijk dat jullie het wel gewoon samen kunnen doen.
Trots op mijn stoere ventje!
<<

Anoniem50

Bericht 22 Feb 2014 00:16

Re: Gescheiden, gezamenlijk huis en belastingaangifte

Zonneschijn, nu je het zegt.

Mijn ex heeft in eerste instantie zijn aangifte alleen gedaan, maar werd door mijn bezwaar teruggefloten door de Belastingdienst. Hij kreeg 1000 euro terug en ik moest 1000 euro betalen, eindstand was 0. Toen was ik wel zo blij. Niet omdat hij zijn 1000 euro niet mocht houden, maar wel dat ik niet hoefde te betalen.
<<

zonneschijn

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4886

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:28

Bericht 22 Feb 2014 00:27

Re: Gescheiden, gezamenlijk huis en belastingaangifte

Dat is inderdaad fijn dat de eindstand op 0 kwam te staan door jouw bezwaar. Ik heb ook niks hoeven te betalen gelukkig maar hij heeft wel al het geld gehad vond het wel echt zuur toen maar heb me er maar overheen gezet.
Trots op mijn stoere ventje!
<<

Anoniem193

Bericht 22 Feb 2014 08:43

Re: Gescheiden, gezamenlijk huis en belastingaangifte

Zonneschijn, jij had toentertijd ook aangifte kunnen doen met dezelfde gegevens van het huis. Dan was de bdienst er vanzelf bij jullie op teug gekomen.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 22 Feb 2014 08:55

Re: Gescheiden, gezamenlijk huis en belastingaangifte

Lijkt me idd beetje raar. Als ik dus lullig zou willen doen zou ik nu mn aangifte moeten doen en alle hypotheekrente mee kunnen nemen en hij niks?!
Ik heb hem er nog niet over gesproken, ik wilde dit zelf eerst uitzoeken
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

zonneschijn

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4886

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:28

Bericht 22 Feb 2014 09:19

Re: Gescheiden, gezamenlijk huis en belastingaangifte

Ik had bijna geen gegevens meer omdat hij de sloten had veranderd en ik nergens bij kon dus dat was ook weer een probleem op zich. En omdat er zoveel getouwtrek was om onze zoon en ik mijn energie en aandacht daar lieber op richte heb ik het erbij gelaten. Dan zou dat weer een procedure opzich worden.
Trots op mijn stoere ventje!
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 22 Feb 2014 14:12

Re: Gescheiden, gezamenlijk huis en belastingaangifte

Elsa, je bent nog steeds fiscale partners dus de kortste klap is om samen aangifte te doen en in de verdeling het bedrag Eigen Woning eerlijk tussen jullie beide te verdelen. Heffingskortingen waar jij recht op hebt krijg je zelf, die kun je namelijk ook niet verdelen. Dus als je het zo doet zou het goed moeten komen.

Zonneschijn: Inderdaad, wat Alibi zegt. Jij had gewoon voor jezelf aangifte moeten doen en dan hadden ze jouw ex wel gecheckt (en dan zou hij dus hetgene terug moeten betalen wat hij teveel heeft gehad). Van hoe lang is dit geleden? Binnen 5 jaar kun je namelijk nog op terugkomen door alsnog aangifte te doen voor jezelf, of als je al aangifte hebt gedaan dan kun je er binnen 7 jaar na het jaar waarover de aangifte gaat nog op terugkomen door een 'verzoek om ambtshalve vermindering' (= brief schrijven). Zou ik zeker doen hoor, bij een eigen woning gaat het vaak om veel geld!
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 22 Feb 2014 14:13

Re: Gescheiden, gezamenlijk huis en belastingaangifte

Elsa schreef:Lijkt me idd beetje raar. Als ik dus lullig zou willen doen zou ik nu mn aangifte moeten doen en alle hypotheekrente mee kunnen nemen en hij niks?!
Ik heb hem er nog niet over gesproken, ik wilde dit zelf eerst uitzoeken


Dat zou ik dus niet doen want als hij ook aangifte doet dan komen ze er sowieso achter en kun je het later terugbetalen.
<<

zonneschijn

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4886

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:28

Bericht 22 Feb 2014 14:18

Re: Gescheiden, gezamenlijk huis en belastingaangifte

Dan ga ik er toch nog eens achteraan, het gaat over 2012 dus dat zou dan nog kunnen.
Heb een aantal keer met de belasting gesproken en hun gaven aan dat er niks aan veranderd kan worden.
Bedankt voor de tips, ik ga het zeker nog een keer uitzoeken!
Trots op mijn stoere ventje!
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 22 Feb 2014 14:56

Re: Gescheiden, gezamenlijk huis en belastingaangifte

Lookie,ik zou dit zelf ook niet doen hoor. Maar goed te weten dat het dus heel makkelijk kan.
Zonneschijn, aan de belastingdienst heb je zelf ook weinig he...
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers