Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wie doet hier vrijwilligerswerk?

<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 25 Feb 2014 16:33

Re: Wie doet hier vrijwilligerswerk?

Ik vang wees- en zwerfkittens op.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 26 Feb 2014 21:57

Re: Wie doet hier vrijwilligerswerk?

Derpy schreef:Ik vang wees- en zwerfkittens op.



:love: Super!! Zou ik ook echt geweldig vinden maar niet te combineren met mijn werk.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 27 Feb 2014 14:21

Re: Wie doet hier vrijwilligerswerk?

Ik heb het geluk dat ze hier heel flexibel zijn en dat ik thuis kan werken als het nodig is. Ik woon tegenover mijn werk, dus ik kan ook tussen de middag naar huis als het moet.
<<

Anoniem 63

Bericht 03 Mrt 2014 13:02

Vrijwilligerswerk; Yay of nee?

Al een tijdje doe ik vrijwilligerswerk. Ik doe het een en ander voor de kerken waar ik bij aangesloten ben (geweest), heb wel eens met een collectebus gelopen en heb een paar jaar geleden een jaar lang een maatjesproject gedaan. Omdat het soms lastig is vrijwilligerswerk in te passen doe ik nu soms een activiteit van NederlandCares. Volgende week ga ik weer een paar uurtjes naar een inloophuis voor daklozen om daar een beetje te kletsen bijvoorbeeld.

Gisteren kwam het onderwerp vrijwilligerswerk ter sprake op een verjaardag waar ik zat. Het statement: vrijwilligerswerk wordt vooral gedaan door oudere mensen. De jeugd/jongeren hebben het te druk en zijn niet te bereiken. Daar was ik het niet geheel mee eens. Maar het zette me wel aan het denken. In mijn omgeving zijn er inderdaad weinig mensen van mijn leeftijd die vrijwilligerswerk doen, mijn eigen gezin buiten beschouwing gelaten.

En daarom vroeg ik me dus af hoe het hier zit! Doe jij vrijwilligerwerk? Waarom wel/niet? Wat voor vrijwilligerswerk vind je leuk om te doen? Hoe ben je daar zo bij gekomen? Ben benieuwd! Wie weet doen we nog leuke ideeën op!
<<

Anoniem321

Bericht 03 Mrt 2014 13:07

Re: Vrijwilligerswerk; Yay of nee?

Ik vind zelf dat ik het momenteel te druk heb om vrijwilligerswerk te doen. Wat objectief bekeken niet waar is, want ik werk 4 dagen en zou op de 5e dag best vrijwilligerswerk kunnen doen.
Maar het idee om op mijn vrije dag een 'verplichting' te hebben benauwt me nogal. En dat houdt mij tegen. Egoïstisch? Zeker weten, want ik kies voor mijn eigen vrije tijd.
<<

Anoniem 63

Bericht 03 Mrt 2014 13:39

Re: Vrijwilligerswerk; Yay of nee?

Oh, maar dat herken ik helemaal. Vandaar dat ik nu dus ook geen 'vast' vrijwilligerswerk doe. Ik werk ook vier dagen dus het zou zeker kunnen, maar ik wil ook die verplichting niet.
<<

Anoniem193

Bericht 03 Mrt 2014 13:42

Re: Vrijwilligerswerk; Yay of nee?

Ik loop met de collecte voor de hartstichting 1x per jaar. En ik zit er over te denken om wat mijn mijn ervaring met borstvoeding te gaan doen.
Verder vind ik geen tijd hebben ook relatief. Het hoeft niet elke week uren lang te wezen, maar 1x per week een uur vrij maken, dat moet iedereen toch kunnen doen?
<<

Anoniem44

Bericht 03 Mrt 2014 13:48

Re: Vrijwilligerswerk; Yay of nee?

Ik kies ervoor om geen vrijwilligerswerk te doen, maar om me op een positieve manier in te zetten voor de mensen om me heen. Ik doe mijn hele leven al aan mantelzorg en doe dat met alle liefde en plezier. Ik heb het gevoel dat ik zo genoeg doe voor de maatschappij, ik betaal iedere maand een enorm bedrag aan belastingen en ook dat is een vorm van goed doen. Alle sociale voorzieningen worden immers betaalt met het geld waar ik elke maand weer keihard voor werk.

Dus nee, het gaat me te ver om ook nog een verantwoordelijkheid te voelen om vrijwilligerswerk te doen. Ik doe genoeg in mijn eigen omgeving en daar heb ik mijn hande vol aan.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 03 Mrt 2014 14:03

Re: Vrijwilligerswerk; Yay of nee?

Alibi: Wat zou je dan willen doen met je ervaring in borstvoeding? Ik ben benieuwd, omdat het mij ook wel wat lijkt om mijn kennis hiervan te delen.

Wat ik momenteel vrijwillig doe is elke week een dagdeel op een kindje van een vriendin passen, inmiddels alweer een aantal maanden. Ik zie het eigenlijk niet eens echt als vrijwilligerswerk. Verder ben ik nu ook vrijwillig bezig met de herinrichting van een museumwinkel (ligt ook in het verlengde van mijn studie dus kan het mooi op mijn cv zetten).
Ik doe geen vast vrijwilligerswerk nu. Zou ik dat willen doen, dan lijkt het me wel leuk om dit in de bibliotheek te doen (reguliere werkzaamheden of voorlezen), collectes (heb ik ooit wel eens gedaan trouwens) of erop uit met verstandelijk gehandicapten.
<<

Anoniem193

Bericht 03 Mrt 2014 14:04

Re: Vrijwilligerswerk; Yay of nee?

@lookie: Ik zou mij willen aansluiten bij de vereniging borstvoeding natuurlijk.

@Ed: mantelzorg is ook een vorm van vrijwilligerswerk :palm:
<<

Anoniem44

Bericht 03 Mrt 2014 14:08

Re: Vrijwilligerswerk; Yay of nee?

Alibi schreef:@Ed: mantelzorg is ook een vorm van vrijwilligerswerk :palm:

Nee, dat is niet hetzelfde. Lees dit anders even, dan krijg je er een beter beeld van:

Mantelzorgers zorgen langdurig en onbetaald voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende partner, ouder, kind of ander familielid, vriend of kennis. Mantelzorgers zijn geen beroepsmatige zorgverleners, maar geven zorg omdat zij een persoonlijke band hebben met degene voor wie ze zorgen. Mantelzorg is niet de alledaagse zorg voor, bijvoorbeeld de zorg voor een gezond kind.

Mezzo volgt de definitie die door de Nationale Raad voor de Volksgezondheid is vastgesteld:
Mantelzorg is zorg die niet in het kader van een hulpverlenend beroep wordt gegeven aan een hulpbehoevende door één of meerdere leden van diens directe omgeving, waarbij de zorgverlening direct voortvloeit uit de sociale relatie.

Mantelzorg en vrijwilligerswerk zijn termen die vaak door elkaar gehaald worden. Toch zijn het verschillende dingen.

Mantelzorg
Een mantelzorger gaat zorgen als iemand in zijn of haar omgeving zorg nodig heeft. Een familielid, buur en/of vriend waar al een emotionele band mee bestaat. Mantelzorgers zorgen soms 24 uur per dag, kunnen de zorg niet zomaar beëindigen en verrichten soms verpleegkundige handelingen.

Vrijwilligerswerk
Vrijwilligers kiezen ervoor om te zorgen. Als zij met het vrijwilligerswerk starten, is er (nog) geen emotionele band. Daarnaast zorgen zij voor een afgebakende tijd (bijvoorbeeld een dagdeel per week) en kunnen zij de zorg op eigen initiatief beëindigen. Zorgvrijwilligers werken in georganiseerd verband en verrichten nooit verpleegkundige handelingen.


Bron: http://www.mezzo.nl/definitie_mantelzorg
<<

Anoniem193

Bericht 03 Mrt 2014 14:10

Re: Vrijwilligerswerk; Yay of nee?

Je doet het allebei vrijwillig, zonder er iets voor terug te verwachten. En je doet het uit sociaal oogpunt naar je medemens toe. Niet dat het letterlijk hetzelfde is.
<<

Anoniem44

Bericht 03 Mrt 2014 14:12

Re: Vrijwilligerswerk; Yay of nee?

ik snap die palm-smiley niet zo goed, je hebt er kennelijk niet heel veel verstand van, waarom dan toch die arrogantie?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 03 Mrt 2014 14:12

Re: Vrijwilligerswerk; Yay of nee?

Ik vind het niet egoïstisch om geen vrijwilligerswerk te doen, dat vind ik de omgekeerde wereld. Het is een pluspunt als je het wel doet, niet een minpunt als je het niet doet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 03 Mrt 2014 14:17

Re: Vrijwilligerswerk; Yay of nee?

Susan schreef:Ik vind het niet egoïstisch om geen vrijwilligerswerk te doen, dat vind ik de omgekeerde wereld. Het is een pluspunt als je het wel doet, niet een minpunt als je het niet doet.


Vind ik ook.

Alibi: Ik ga eens kijken of het wat voor me is.
<<

Anoniem44

Bericht 03 Mrt 2014 14:22

Re: Vrijwilligerswerk; Yay of nee?

Kenya schreef:Gisteren kwam het onderwerp vrijwilligerswerk ter sprake op een verjaardag waar ik zat. Het statement: vrijwilligerswerk wordt vooral gedaan door oudere mensen. De jeugd/jongeren hebben het te druk en zijn niet te bereiken. Daar was ik het niet geheel mee eens. Maar het zette me wel aan het denken. In mijn omgeving zijn er inderdaad weinig mensen van mijn leeftijd die vrijwilligerswerk doen, mijn eigen gezin buiten beschouwing gelaten.

En daarom vroeg ik me dus af hoe het hier zit! Doe jij vrijwilligerwerk? Waarom wel/niet? Wat voor vrijwilligerswerk vind je leuk om te doen? Hoe ben je daar zo bij gekomen? Ben benieuwd! Wie weet doen we nog leuke ideeën op!

Ik vind ook wel dat er veel wordt verwacht van jongeren. Als je onder de 18 bent, dan zitten de meeste kinderen gewoon nog fulltime op school. Daarnaast is er dan tijd voor een bijbaantje om nog wat geld voor jezelf te hebben en eens uit te kunnen gaan, en tijd voor vrienden/sport en andere persoonlijke ontwikkeling. Laat die mensen toch lekker hun ding doen, die tijd is belangrijk om jezelf te leren kennen en te ontdekken waar je interesses liggen. Ik vind niet dat het persé kwalijk is dat weinig jonge mensen vrijwilligerswerk doen. Het is gewoon druk. Als je met pensioen bent heb je ook gewoon meer tijd, want je werkt niet meer. Die mensen gaan allemaal met vroegpensioen en halen de pot leeg, voordat onze generatie er gebruik van kan maken, maar ze klagen wel steen en been over 'de jongeren'. Lijkt me niet al te eerlijk.
<<

expressob

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2005

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:44

Bericht 03 Mrt 2014 14:39

Re: Vrijwilligerswerk; Yay of nee?

Ik doe 1x in de week vrijwilligerswerk, een aantal uren.
Kom bij een vrouw van nu 84 omdat ze alleen is.
<<

Japie

Major Yipyapper

Berichten: 3667

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 03 Mrt 2014 15:00

Re: Vrijwilligerswerk; Yay of nee?

Ik wilde vrijwilliger worden bij het Ronald macdonald kinderhuis, maar daar moest je vaste tijden in de week en daar heb ik helaas niet iedere week tijd voor. Als het nou een dag in het weekend was elke 2 of 3 weken had ik het gedaan.
Geluk hoef je niet te verdienen, je hebt er recht op.
<<

Anoniem 63

Bericht 03 Mrt 2014 15:47

Re: Vrijwilligerswerk; Yay of nee?

-ED- schreef:
Kenya schreef:Gisteren kwam het onderwerp vrijwilligerswerk ter sprake op een verjaardag waar ik zat. Het statement: vrijwilligerswerk wordt vooral gedaan door oudere mensen. De jeugd/jongeren hebben het te druk en zijn niet te bereiken. Daar was ik het niet geheel mee eens. Maar het zette me wel aan het denken. In mijn omgeving zijn er inderdaad weinig mensen van mijn leeftijd die vrijwilligerswerk doen, mijn eigen gezin buiten beschouwing gelaten.

En daarom vroeg ik me dus af hoe het hier zit! Doe jij vrijwilligerwerk? Waarom wel/niet? Wat voor vrijwilligerswerk vind je leuk om te doen? Hoe ben je daar zo bij gekomen? Ben benieuwd! Wie weet doen we nog leuke ideeën op!

Ik vind ook wel dat er veel wordt verwacht van jongeren. Als je onder de 18 bent, dan zitten de meeste kinderen gewoon nog fulltime op school. Daarnaast is er dan tijd voor een bijbaantje om nog wat geld voor jezelf te hebben en eens uit te kunnen gaan, en tijd voor vrienden/sport en andere persoonlijke ontwikkeling. Laat die mensen toch lekker hun ding doen, die tijd is belangrijk om jezelf te leren kennen en te ontdekken waar je interesses liggen. Ik vind niet dat het persé kwalijk is dat weinig jonge mensen vrijwilligerswerk doen. Het is gewoon druk. Als je met pensioen bent heb je ook gewoon meer tijd, want je werkt niet meer. Die mensen gaan allemaal met vroegpensioen en halen de pot leeg, voordat onze generatie er gebruik van kan maken, maar ze klagen wel steen en been over 'de jongeren'. Lijkt me niet al te eerlijk.



Ben ik met je eens hoor, maar daar dachten de ouderen op die verjaardag dus anders over :wink:. Al trokken zij 'jongeren' breder dan tot 18 jaar.
<<

Anoniem 63

Bericht 03 Mrt 2014 15:48

Re: Vrijwilligerswerk; Yay of nee?

Leuk om te lezen wat iedereen zoal doet!

Goed punt overigens Susan! Daar kan ik me wel in vinden!
<<

Anoniem44

Bericht 03 Mrt 2014 17:01

Re: Vrijwilligerswerk; Yay of nee?

Ik vind het altijd zo vreemd wat voor een beeld ouderen hebben van jongeren, tenminste wat je dan zo hoort, inderdaad op een verjaardag, ofzo. Ze vinden jongeren verwend en lui, maar als ik om me heen kijk en de afgelopen 10 jaar bekijk, (want inmiddels ben ik niet zo jong meer), dan is iedereen gewoon keihard aan het werk. Ja, natuurlijk we hebben op z'n tijd ook hard gefeest, maar iedereen om me heen was/is altijd fulltime aan het studeren + nog eens een parttime baan ernaast en dan heb je alsnog altijd geldnood als student zijnde. Nu is iedereen veel aan het werk, uren van 50/60 uur per week zijn in mijn vriendengroep geen uitzondering.

Maar goed, dit is een andere discussie!
<<

Anoniem 63

Bericht 03 Mrt 2014 17:08

Re: Vrijwilligerswerk; Yay of nee?

Inderdaad, maar het zijn ook wel een bepaald slag ouderen dat standaard roept dat de jeugd het zo makkelijk heeft en zij het zo zwaar hebben en hebben gehad. Dat bepaalde slag was op deze verjaardag nogal overduidelijk aanwezig, haha. Die mensen vinden eigenlijk altijd in alle situaties dat de hele wereld tegen hen is en het beter heeft dan zij het ooit hebben gehad. Zijn gezellige verjaardagen altijd daar :laughcry:
<<

Anoniem205

Bericht 03 Mrt 2014 17:41

Re: Vrijwilligerswerk; Yay of nee?

Ik vind vrijwilligerswerk een mooi iets, maar het moet geen verplichting zijn. Gelukkig kan ik mijn uren zelf indelen in het vrijwilligerswerk wat ik doe <3
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 16:30

Bericht 03 Mrt 2014 18:50

Re: Wie doet hier vrijwilligerswerk?

Ik heb het topic samengevoegd. Er was al een groot topic over in deze pijler.
<<

Anoniem 63

Bericht 03 Mrt 2014 19:19

Re: Wie doet hier vrijwilligerswerk?

Ah, niet gezien, dankje!
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers