Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe worden mensen geblurd op tv?

<<

caribbeanlover

Bericht 18 Feb 2014 11:30

Hoe worden mensen geblurd op tv?

Ik weet wel hoe.Als ze bijv. ergens filmen waar veel mensen zijn oa op straat, dan zie je dan enkele mensen geblurd zijn. Hoe doen ze dat? Ze gaan toch niet aan het begin van de straat een briefje ophangen wie wel en niet in beeld wil?
Ik ben echt benieuwd hoe dat gaat.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 18 Feb 2014 11:38

Re: Hoe worden mensen geblurd op tv?

Dat wordt achteraf gedaan.
Als je van die wegmisbruikers achtige programma's ziet dan filmen ze gewoon en na afloop krijgen de mensen nog even van de camaraman te horen dat als ze bezwaar hebben dat ze dat kunnen aangeven. Krijgen contact gegevens en dergelijke, zodat de redactie dat kan afhandelen.
In de montage worden die personen dan geblurd.
<<

Anoniem91

Bericht 18 Feb 2014 11:44

Re: Hoe worden mensen geblurd op tv?

Klopt, er moet een quitclaim ondertekend worden.
<<

caribbeanlover

Bericht 18 Feb 2014 12:42

Re: Hoe worden mensen geblurd op tv?

Ik probeer te zeggen zoals ik ook heb uitgelegd dat het met zo'n drukke winkelstraat nogal lastig gaat. Ik weet ook wel hoe dat gaat met wegmisbruikers en andere kleine dingen.
<<

Anoniem17

Bericht 18 Feb 2014 12:53

Re: Hoe worden mensen geblurd op tv?

Volgens mij blurren ze omstanders die ze niet gesproken hebben en wel herkenbaar in beeld komen altijd. Dus de toevallige passanten in zo'n winkelstraat, die worden altijd geblurd omdat ze geen toestemming hebben gegeven. Tenzij ze alleen van de achterkant gefilmd worden, want dan zijn ze sowieso al niet herkenbaar.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 18 Feb 2014 13:19

Re: Hoe worden mensen geblurd op tv?

Volgens mij hangt het ook af van wat er wordt gefilmd en waarvoor. Want gewoon een winkelstraat of iets dergelijks filmen mag wel. Alleen als iemand expliciet in beeld komt, voor een interview, of terwijl er een handeling wordt uitgevoerd dan wordt er achteraf toestemming gevraagd om het te gebruiken.
Een fotograaf mag bijvoorbeeld ook gewoon een foto publiceren van een groep mensen tijdens een evenement. Als er heel duidelijk 1 of 2 mensen worden gefotografeerd, dan pas zou je te maken hebben met portretrecht en moet er toestemming gevraagd worden.

Oh en ik geloof dat journalisten een verklaring hebben dat zij het wel mogen, omdat het voor een serieus doeleinde wordt gebruikt (namelijk het nieuws) en dan wordt er dus ook niet geblurd.
<<

caribbeanlover

Bericht 18 Feb 2014 14:02

Re: Hoe worden mensen geblurd op tv?

Elliot schreef:Volgens mij blurren ze omstanders die ze niet gesproken hebben en wel herkenbaar in beeld komen altijd. Dus de toevallige passanten in zo'n winkelstraat, die worden altijd geblurd omdat ze geen toestemming hebben gegeven. Tenzij ze alleen van de achterkant gefilmd worden, want dan zijn ze sowieso al niet herkenbaar.


Ik zie vaak zat dat mensen gewoon voorbij lopen die niks zeggen en toch vol in beeld zijn.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9772

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 18 Feb 2014 14:10

Re: Hoe worden mensen geblurd op tv?

In het openbaar en voor het nieuws mag dit ook gewoon. Ik weet niet precies, maar omdat zo;n camera duidelijk te zien is en het op openbaar terrein is, mag men aannemen dat als je door het beeld gaat lopen dat je toestemming geeft. Anders loop je er maar achterlangst.

Het ligt ook een beetje aan of het voor nieuws is of voor grote commerciele opnames (maar bij dit laatste wordt vaak de straat afgezet en gebruik gemaakt van figuratie).
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 18 Feb 2014 14:15

Re: Hoe worden mensen geblurd op tv?

Ze hoeven niet overal toestemming voor te vragen. Ik ben ooit in beeld geweest bij het SBS6 weer toen ik met een vriendin op het terras zat. We hadden niet eens in de gaten dat er werd opgenomen. We dachten namelijk dat ze achter ons aan het lunchen waren. Er is niks gevraagd en ik was behoorlijk zichtbaar in beeld.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

caribbeanlover

Bericht 18 Feb 2014 14:26

Re: Hoe worden mensen geblurd op tv?

Op het centraal station hier was ooit een man aangesproken die gewoon foto's aan het maken was. Dat zou toch gewoon moeten mogen?
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9772

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 18 Feb 2014 14:35

Re: Hoe worden mensen geblurd op tv?

Daar is meer info bij nodig, wie sprak hem aan? Wat was hij aan het doen? Etc.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7293

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 18 Feb 2014 14:36

Re: Hoe worden mensen geblurd op tv?

caribbeanlover schreef:Op het centraal station hier was ooit een man aangesproken die gewoon foto's aan het maken was. Dat zou toch gewoon moeten mogen?


oh nee laat maar
Laatst gewijzigd door Pompoen op 18 Feb 2014 14:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9772

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 18 Feb 2014 14:36

Re: Hoe worden mensen geblurd op tv?

Pompoen schreef:
caribbeanlover schreef:Op het centraal station hier was ooit een man aangesproken die gewoon foto's aan het maken was. Dat zou toch gewoon moeten mogen?


Op het station moet je volgens mij toestemming van de NS hebben!


In de trein iig wel.
<<

caribbeanlover

Bericht 18 Feb 2014 15:03

Re: Hoe worden mensen geblurd op tv?

Tabbie schreef:Daar is meer info bij nodig, wie sprak hem aan? Wat was hij aan het doen? Etc.


Hij was gewoon willekeurig foto's aan het maken zoals wij dat zouden kunnen doen op de Dam oid. Heb je mijn pm's nog gehad?

Pompoen, waarom laat maar?
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9772

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 18 Feb 2014 15:17

Re: Hoe worden mensen geblurd op tv?

Dus een toerist neem ik aan dan.

Mij is nog nooit gevraagd geen foto's te maken. Dus dan was degene die hij aan het fotografen was er misschien gewoon niet van gedient. Kan natuurlijk :D


En ja, heb je pm's gehad. Toch ook op gereageerd? :confused:
<<

caribbeanlover

Bericht 18 Feb 2014 16:37

Re: Hoe worden mensen geblurd op tv?

Heb je ook, maar volgens mij heb ik daarna nog gereageerd.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9772

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 18 Feb 2014 16:47

Re: Hoe worden mensen geblurd op tv?

Oh, ik zou eens kijken.

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers