Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

<<

Anoniem75

Bericht 17 Feb 2014 21:06

Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

Mijn man en ik hadden net een discussie. Mama's met schoolgaande kinderen zullen vast het antwoord weten :)

Stel mijn kind wordt in Maart 4 jaar en mag starten in groep 1. Gaat hij dat in het nieuwe schooljaar al naar groep 2? Of doet hij dan nog een jaar groep 1 of tot Maart en gaat dan naar groep 2?
<<

Anoniem331

Bericht 17 Feb 2014 21:08

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

Dan gaat hij na de zomer naar groep 1.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 17 Feb 2014 21:08

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

Inderdaad na de zomervakantie naar groep 1.
<<

Anoniem331

Bericht 17 Feb 2014 21:09

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

En dan een zomervakantie later naar groep 2. En dus niet in Maart een jaar later.
<<

Anoniem75

Bericht 17 Feb 2014 21:10

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

En als een kindje eind September 4 wordt dan ook of start hij/zij dan in het nieuwe schooljaar weer met groep 1 of dat toch met groep 2?
<<

Anoniem193

Bericht 17 Feb 2014 21:11

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

Hij gaat dan eerst naar groep 1, of 0 zoals ze bij ons noemen. Dan na de zomer naar groep 1 en dan na een heel jaar, dus weer na de zomervakantie naar groep 2.
<<

Anoniem193

Bericht 17 Feb 2014 21:12

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

De grens is tegenwoordig 1 januari.
<<

Anoniem75

Bericht 17 Feb 2014 21:12

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

Bedankt voor de antwoorden. Dan heb ik de discussie gewonnen :^^:
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 17 Feb 2014 21:13

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

Razz schreef:En als een kindje eind September 4 wordt dan ook of start hij/zij dan in het nieuwe schooljaar weer met groep 1 of dat toch met groep 2?

Dan start hij/zij in groep 1 en gaat na de zomervakantie naar groep 2.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 17 Feb 2014 21:19

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

Razz schreef:En als een kindje eind September 4 wordt dan ook of start hij/zij dan in het nieuwe schooljaar weer met groep 1 of dat toch met groep 2?


Dat ligt heel erg aan het kind.
In principe stroomt het dan in september in in groep 1, en gaat het het schooljaar erna in september naar groep 2.
Maar soms zijn ze daar gewoon echt nog niet aan toe (heb het nu 3 keer meegemaakt met kleuters) en dan kleuteren ze uiteindelijk 3 jaar.

In het geval van de TO, zit het kindje van maart tot de zomer in groep '0', het schooljaar erna in groep 1 en het schooljaar daarna in groep 2.

Uitzonderingen altijd daargelaten.
<<

loesje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 148

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:50

Woonplaats: achterhoek

Bericht 17 Feb 2014 21:20

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

en als je kindje in dec geboren is?
Mama van een knappe zoon van 3,5 en een mooi prinsesje van 1,5 jaar
<<

Anoniem16

Bericht 17 Feb 2014 21:22

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

loesje schreef:en als je kindje in dec geboren is?


Dat is heel erg kindafhankelijk. Het gros doet dan nog gewoon een jaar extra groep 1. Ze kleuteren dan dus ongeveer 2.5 jaar... een groot geschenk voor je kind!!!!! Ze kunnen zich dan zo ontwikkelen en groeien. Haast er niet mee om je kind maar door te willen laten gaan.
<<

Anoniem16

Bericht 17 Feb 2014 21:23

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

Alibi schreef:De grens is tegenwoordig 1 januari.


Klopt maar die is niet heilig hoor die grens. Het gros vd nov-dec kinderen blijft gewoon in groep 1 na dat eerste halve jaar op school.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 17 Feb 2014 21:24

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

Printje schreef:
loesje schreef:en als je kindje in dec geboren is?


Dat is heel erg kindafhankelijk. Het gros doet dan nog gewoon een jaar extra groep 1. Ze kleuteren dan dus ongeveer 2.5 jaar... een groot geschenk voor je kind!!!!! Ze kunnen zich dan zo ontwikkelen en groeien. Haast er niet mee om je kind maar door te willen laten gaan.



Jep, al is de pest dat ze dan wel als doubleurs genoteerd staan..
<<

Anoniem193

Bericht 17 Feb 2014 21:24

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

Het is natuurlijk nooit vooraf te zeggen hoelang een kind in welke klas zit. De to vraagt toch gewoon naar hoe de standaard regels zijn?
Voorheen moest je bijna 2 jaar naar groep 1 als je na 1 oktober in groep 1 kwam. Nu is die datum verlegt naar 1 januari.

Maar uiteindelijk zal het van het kind afhangen.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 17 Feb 2014 21:26

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

Ja, dat is wat iedereen hierboven toch ook zegt?
<<

Anoniem16

Bericht 17 Feb 2014 21:27

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

Ja maar het is dus niet zo dat ieder kind zomaar doorgaat wanneer het een herfstkind is ( okt- dec). Die grens is niet standaard.. omdat het dus in de praktijk helemaal niet zo blijkt te zijn. Je moet je daarop niet blindstaren, je 'moet' helemaal niet door wanneer je bijv van 21 november bent, dat is een optie maar het is niet dat het meteen zo is.

Lejow; het geldt idd als doubleren maar het zit wel anders in elkaar dan wanneer een kind in groep 3 zou blijven zitten. Het valt onder een andere noemer maar ik weet het fijne er niet meer van.
<<

Anoniem193

Bericht 17 Feb 2014 21:27

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

Printje schreef:
Alibi schreef:De grens is tegenwoordig 1 januari.


Klopt maar die is niet heilig hoor die grens. Het gros vd nov-dec kinderen blijft gewoon in groep 1 na dat eerste halve jaar op school.


Bij ons op school gaan de kinderen van augustus-december altijd naar groep 2 en wordt later bekeken of ze nog een keer groep 2 gaan doen.
Van januari-juli komt in groep 0, daarna groep 1 en dan groep 2. Als doubleren dan nodig is, dan altijd in groep 2.
<<

Anoniem16

Bericht 17 Feb 2014 21:29

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

Dat werkt bij ons dan anders. Maar ik werk sowieso niet met een standaard groep 1 groep of een groep 2 groep. Wanneer een kind kan aansluiten bij groep 1 ( maar eigenlijk 2 is) dan kan dat ook. Ik werk niet zo groep 1 moet dit, groep 2 moet dat.

Op papier blijven de kinderen bij ons overigens ook gewoon in groep 1 staan. In praktijk doen die kinderen soms wat mee met groep 2 maar lang niet altijd. Wij kijken naar het kind en niet naar de regeltjes daar om heen.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 17 Feb 2014 22:49

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

Printje schreef:
loesje schreef:en als je kindje in dec geboren is?


Dat is heel erg kindafhankelijk. Het gros doet dan nog gewoon een jaar extra groep 1. Ze kleuteren dan dus ongeveer 2.5 jaar... een groot geschenk voor je kind!!!!! Ze kunnen zich dan zo ontwikkelen en groeien. Haast er niet mee om je kind maar door te willen laten gaan.

Oeh dit vind ik wel een beetje vervelend lezen. Wij zitten met deze twijfels en door deze reactie ga ik denken dat we ons kind heel erg tekort zouden doen als ze naar groep 3 zou gaan na de vakantie en dat ze zich dan niet/minder zou ontwikkelen en groeien. Ik denk dat als je kind eraan toe is dat het zich beter en meer ontwikkeld in groep 3 dan het in groep 2 zou doen.
Met je eerste zin ben ik het wel heel erg eens.
<<

Anoniem16

Bericht 17 Feb 2014 22:51

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

Ik bedoel het niet vervelend maar sommige ouders, maar dat denk ik bij jullie niet, die willen maar door en door en zo snel mogelijk leren leren leren. Terwijl het voor kinderen zo goed kan zijn om juist 'sterker' te worden in groep 2. Daar is nog net wat meer ruimte om te spelen/ ontdekken etc. In groep 3 moet ineens zoveel meer en in groep 2 kunnen ze nog zo groeien in hun persoontje zeg maar. Snap je wat ik bedoel,

Of beter gezegd, kijk niet alleen naar het cognitieve stukje maar juist erg naar het sociaal emotionele stuk. Is ze snel verdrietig? Kan ze zich al een beetje zelf redden, met welke kindjes speelt ze en hoe gaat dat spel.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 17 Feb 2014 22:56

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

Mijn zoon is van 8 oktober en we hebben vorige week van zijn juf te horen gekregen dat alle herfstkinderen (van okt-dec) volgrnd schooljaar opnieuw in groep 1 starten. Op zich ben ik daar wel blij mee, vooral sociaal emotioneel kan hij zich dan wat beter ontwikkelen en ik hoop dat hij dan wat steviger in zijn schoenen zal staan. Maar wat ik ook begreep is dat deze groep kinderen nu heel vrij worden gelaten op school, ze mogen doen waar ze zin in hebben. Aangezien zoon verder niet echt dom is vraag ik me wel af of dit heel handig is om ze nu zo vrij te laten.

Yes juffen, hoe doen jullie dat met de herfstkinderen bij jullie in de klas? Moeten zij gewoon meedraaien met groep 1 of worden ze wat losser gelaten?
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Anoniem16

Bericht 17 Feb 2014 23:00

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

Knillis, ik laat de 'groep 0' kinderen idd nog wat vrijer. Maar ook dat is weer kindafhankelijk, enkele kinderen zijn echt nog enorm klein in doen en laten die trekken de werkjes van groep 1 nog niet. Andere kinderen zijn al een stuk verder en doen wel redelijk veel mee met groep 1. Maar ik werk dus niet echt met standaard groep 1-2 dingen. Bij werkjes zijn de allerjongsten gewoon degenen die altijd zelf mogen kiezen en niet perse een puzzel/ ontwikkelingsmaterialen hoeven te maken in het begin.
<<

Anoniem28

Bericht 17 Feb 2014 23:05

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

Waarom worden de kinderen in groep 0 nog heel vrij gelaten? Die zijn toch ook gewoon vier? Mijn dochter is van augustus en start op de dag dat ze vier jaar wordt, die wordt toch ook niet heel vrij gelaten het eerste jaar?
<<

Anoniem16

Bericht 17 Feb 2014 23:06

Re: Basisschool vraag (hoelang groep 1?)

Nee niet heel vrij, ik heb het overigens over de instroomgroep ( ( okt ligt aan wanneer we beginnen)nov-apr) die hoeven niet meteen alles mee te doen. Een kind uit augustus zit gewoon meteen in groep 1, een kind uit nov-apr niet.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers