Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


leeftijd oorbelletjes

<<

Anoniem17

Bericht 10 Feb 2014 12:10

Re: leeftijd oorbelletjes

Ik ben het ook eens met Euc. Ik moest door dit topic ook gelijk denken aan een ex-collega van mij, die persé niet wilde dat haar zoon op ballet ging terwijl hij daar al sinds zijn derde (!!) om zeurde. Het kind was toen iets van 7. Dat vind ik zo zielig en onbegrijpelijk, waarom mag dat jochie niet gewoon doen wat hij leuk vindt?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 10 Feb 2014 12:10

Re: leeftijd oorbelletjes

Maar op basis waarvan kan je dat dan voor een meerderjarig kind bepalen? Dat snap ik gewoon niet. Ik zie het verband niet tussen thuis wonen en een tattoo nemen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem35

Bericht 10 Feb 2014 12:15

Re: leeftijd oorbelletjes

Razz schreef:
Susan schreef:Maar ja, ik vind eerlijk gezegd dat als ouders vinden dat ze ALLES over hun meerderjarige kinderen te zeggen hebben, inclusief wat ze met hun lichaam doen, puur omdat ze nog thuis wonen, ze zelf ook wel het risico nemen dat die kinderen soms oneerlijk zijn. Want vertrouwen kun je in mijn ogen niet afdwingen door je volwassen kinderen dat soort regels op te leggen en te eisen dat ze zich daaraan houden. Huisregels, prima, kan ik helemaal begrijpen, maar je hebt op die leeftijd gewoon nou eenmaal niet meer alles te bepalen als ouders.


Gelukkig ben ik niet zo'n ouder die alles denk te zeggen over m'n kind als hij meerderjarig is. Maar dit valt bij mij wel gewoon onder huisregels. Misschien denk ik er over 12 jaar weer anders over ik weet het niet maar voor nu denk ik er zo over.

Wat hebben huisregels te maken met het lijf van een andere volwassene? Huisregels gaan over hoe laat je binnen bent, hoe je je afmeldt voor het eten en hoe je met elkaar omgaat. In huisregels kun je niets vastleggen over hoe iemand met zijn lijf om moet gaan, daar heb jij namelijk niets over te zeggen.

Mijn ouders waren ook zo hoor, ik heb pas rond mijn 28e geleerd te zeggen 'mam, dit is mijn lijf, dus als ik een piercing wil dan moet ik dat zelf weten en nee, je hoeft het niet mooi te vinden en nee, je hoeft het er niet mee eens te zijn, mijn lijf, mijn keuze' ik kreeg namelijk de grootst mogelijke ruzie over het nemen van een piercing toen ik 21, getrouwd en al jaren uit huis was. Absurd denk ik nu. Je leert je kind geen zelfstandige keuzes maken door zoiets in de huisregels vast te leggen. Ik heb het er iig erg lang moeilijk mee gehad om iets te doen waarvan ik wist dat een ander het ermee oneens was. Dat wil ik niet voor mijn kinderen. Mijn ouders hebben zich buitensporig en erg lang bemoeid met hoe ik eruit zag, bepaalde kleding mocht niet, zelfs als was ik 17, ik heb weleens dingen terug moeten brengen naar de winkel en het kwam niet in mij op om gewoon te zeggen 'bekijk het' terwijl ik dat wel had moeten doen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 10 Feb 2014 12:17

Re: leeftijd oorbelletjes

Eens, dat is dus wat ik bedoel.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem75

Bericht 10 Feb 2014 12:18

Re: leeftijd oorbelletjes

Hij bepaald het uiteindelijk maar dan weet hij er iig hoe wij erover denken. En dat wil ik aan hem meegeven straks. Hetzelfde als nu met deze leeftijd. Hij weet dat ik het niet leuk vind als hij bijv. aan de staart van de kat trekt. En de kat natuurlijk ook niet. Doet hij het wel in mij bijzijn weet hij dat ik dat niet leuk vind en dus boos wordt. Hij doet het dan dus gewoon express ook om mij dan boos te zien en de kat opzettelijk pijn te doen. Dit is even een heel klein voorbeeldje maar het gaat wel om vertrouwen en respect naar elkaar.
<<

Anoniem35

Bericht 10 Feb 2014 12:21

Re: leeftijd oorbelletjes

Razz schreef:Hij bepaald het uiteindelijk maar dan weet hij er iig hoe wij erover denken. En dat wil ik aan hem meegeven straks. Hetzelfde als nu met deze leeftijd. Hij weet dat ik het niet leuk vind als hij bijv. aan de staart van de kat trekt. En de kat natuurlijk ook niet. Doet hij het wel in mij bijzijn weet hij dat ik dat niet leuk vind en dus boos wordt. Hij doet het dan dus gewoon express ook om mij dan boos te zien en de kat opzettelijk pijn te doen. Dit is even een heel klein voorbeeldje maar het gaat wel om vertrouwen en respect naar elkaar.


Ik heb heel lang niet zelf dingen durven beslissen vanwege mijn ouders die het ook zo belangrijk vonden dat ik wist hoe zij erover dachten. Dat ik anders kon en mocht denken kwam niet eens in me op, die ruimte was er niet, want zij hadden het alleen maar over hoe zij dachten :)
De kat pesten is van een andere orde, daar doe je iemand kwaad mee, dat verbied je gewoon, punt. Maar als iemand toevallig dingen leuk vindt die jij niet leuk vindt doet jouw mening er eigenlijk helemaal niet toe vanaf een bepaalde leeftijd.
<<

Anoniem75

Bericht 10 Feb 2014 12:23

Re: leeftijd oorbelletjes

Eucalypta schreef:
Razz schreef:
Susan schreef:Maar ja, ik vind eerlijk gezegd dat als ouders vinden dat ze ALLES over hun meerderjarige kinderen te zeggen hebben, inclusief wat ze met hun lichaam doen, puur omdat ze nog thuis wonen, ze zelf ook wel het risico nemen dat die kinderen soms oneerlijk zijn. Want vertrouwen kun je in mijn ogen niet afdwingen door je volwassen kinderen dat soort regels op te leggen en te eisen dat ze zich daaraan houden. Huisregels, prima, kan ik helemaal begrijpen, maar je hebt op die leeftijd gewoon nou eenmaal niet meer alles te bepalen als ouders.


Gelukkig ben ik niet zo'n ouder die alles denk te zeggen over m'n kind als hij meerderjarig is. Maar dit valt bij mij wel gewoon onder huisregels. Misschien denk ik er over 12 jaar weer anders over ik weet het niet maar voor nu denk ik er zo over.

Wat hebben huisregels te maken met het lijf van een andere volwassene? Huisregels gaan over hoe laat je binnen bent, hoe je je afmeldt voor het eten en hoe je met elkaar omgaat. In huisregels kun je niets vastleggen over hoe iemand met zijn lijf om moet gaan, daar heb jij namelijk niets over te zeggen.

Mijn ouders waren ook zo hoor, ik heb pas rond mijn 28e geleerd te zeggen 'mam, dit is mijn lijf, dus als ik een piercing wil dan moet ik dat zelf weten en nee, je hoeft het niet mooi te vinden en nee, je hoeft het er niet mee eens te zijn, mijn lijf, mijn keuze' ik kreeg namelijk de grootst mogelijke ruzie over het nemen van een piercing toen ik 21, getrouwd en al jaren uit huis was. Absurd denk ik nu. Je leert je kind geen zelfstandige keuzes maken door zoiets in de huisregels vast te leggen. Ik heb het er iig erg lang moeilijk mee gehad om iets te doen waarvan ik wist dat een ander het ermee oneens was. Dat wil ik niet voor mijn kinderen. Mijn ouders hebben zich buitensporig en erg lang bemoeid met hoe ik eruit zag, bepaalde kleding mocht niet, zelfs als was ik 17, ik heb weleens dingen terug moeten brengen naar de winkel en het kwam niet in mij op om gewoon te zeggen 'bekijk het' terwijl ik dat wel had moeten doen.


Hier gaat het mij dus meer om.

En zo waren mijn ouders ook een beetje. Maar ik woonde toen nog thuis op m'n 21e enzo. En ik heb daar echt nooit last van gehad. Ik ben ze daar nu alleen maar dankbaar voor.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 10 Feb 2014 12:24

Re: leeftijd oorbelletjes

Sorry, maar ik vind dat echt appels met peren vergelijken. De kat pijn doen mag niet om een reden en dat doet hij nu dan misschien om je uit te dagen. Als hij later een tattoo neemt zal hij dat niet doen om een reactie bij jou uit te lokken, maar gewoon omdat hij daarvoor kiest en dat mooi vindt. Ik zie niet echt in wat dat met respect te maken heeft, en als hij uit respect voor jou geen tattoo op zijn eigen lichaam mag zetten, hoe zit dat dan met het respect van jou naar hem? Het is zijn lichaam.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem75

Bericht 10 Feb 2014 12:27

Re: leeftijd oorbelletjes

Het was maar een voorbeeld Susan.
<<

Anoniem12

Bericht 10 Feb 2014 12:28

Re: leeftijd oorbelletjes

Maar dat verschilt ook per kind. Je kan ze nog zoveel bijbrengen over respect en vertrouwen, maar je hebt nog altijd pubers die denken 'fuck it, die tattoo/piercing komt er gewoon'.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 10 Feb 2014 12:28

Re: leeftijd oorbelletjes

Ik snap dat het maar een voorbeeld was, maar ik vind het gewoon een slecht voorbeeld.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem35

Bericht 10 Feb 2014 12:31

Re: leeftijd oorbelletjes

Ik vind dat je jezelf dan een buitensporig grote rol aanmeet in het leven van je kind. Mijn ouders vonden dat een meisje niet op voetbal mocht, rustig, lief en kalm moest zijn, niet op zichzelf moest gaan wonen voor haar trouwen, wat de omgeving vindt is belangrijker dan wat je zelf vindt en als je eenmaal getrouwd bent is je eigen leven over. Qua uiterlijk mag je vooral niet opvallen, je mag niet te uitgesproken zijn en je moet je vooral aanpassen.

Dat stond haaks op hoe ik van nature ben, ik val op, ik conformeer me niet, ik heb over het algemeen lak aan wat 'men' vindt, ik ben ietwat doorgeslagen in zelfstandigheid hier en daar, ik hield van jongenssporten, maar ik moest op turnen (wat oprecht net zoiets is als Dennis v/D Geest laten balletdansen) want dat was voor meisjes, over op kamers gaan heb ik strijd moeten voeren en elke keer als ik uitga zonder man en kinderen krijg ik toch een lichte afkeurende blik.

Door de houding van mijn ouders ben ik alleen nog maar wat extremer geworden, ik kan niet goed tegen autoriteit, en ik ben allergisch voor het woord aanpassen. Ik heb daar echt wel wat issues aan over gehouden. Want het paste bij hen, maar niet bij mij, maar daar was geen ruimte voor. Dat is niet wat ik voor mijn kinderen wil in ieder geval.
<<

Anoniem58

Bericht 10 Feb 2014 12:57

Re: leeftijd oorbelletjes

Eens met Euc.
Als aanvulling wil ik daarop zeggen tegen razz dat je vertrouwen en respect zo belangrijk vind. Maar dat hoort toch andersom ook zo te zijn? Als het huis echt te klein is als hij thuis komt op zijn 18e met een tattoo vind ik dat je geen respect toont naar je kind, en zijn eigen keuzes niet vertrouwt. Bij mij was het huis te klein toen ik met het verkeerde vriendje thuis kwam, echt vreselijke drama's zijn dat geweest, ik mocht zelf niet leren en ervaren dat hij verkeerd was voor me en mijn ouders hebben toen mijn vertrouwen in hun ontzettend geschaad. En dan snap ik nog dat je beschermend bent over je kind in die situatie, maar niet als het gaat om een tattoo.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 10 Feb 2014 14:02

Re: leeftijd oorbelletjes

De ouders van mijn vriend hebben maanden, bijna een jaar lang, niet eens geweten dat 'ie een tattoo had. Tot hij zich een keer per ongeluk uitrekte en zijn t-shirt wat omhoog ging (hij heeft een tattoo op zijn onderbuik, net op de rand van zijn broek). Als jongeren écht willen (vanaf een jaar of 16/18) dan doen ze het toch wel. Hetzelfde geldt voor piercings en een oorbel.
<<

Anoniem16

Bericht 10 Feb 2014 17:28

Re: leeftijd oorbelletjes

Overigens boeit het me dus totaal niet of hij onder ballet gaat, met een jongen thuis komt maar een oorbel vind ik echt vreselijk en dat gaat onder de 16- 18 jaar ook echt niet gebeuren.

En dat meisjes wel jongens niet verhaal, tsja dan zal ik hem eerlijk zeggen dat ik het niet voor jongens vind en dat ik het niet mooi vind. Er is niets mis met af en toe leren dat er onderling verschil kan zijn.
<<

Anoniem25

Bericht 10 Feb 2014 17:59

Re: leeftijd oorbelletjes

Oh wat mijn zonen met hun lijf doen als ze 16/17/18 zijn, daar verwacht ik niet zoveel meer over te zeggen te hebben. Maar ik wil ze wel bijbrengen dat de decoratie die ze hun lijf willen toebrengen, mogelijk ook onherstelbare schade is en ze daar van te voren goed over na moeten denken. Ik zou mijn kind nooit het huis uit zetten om het nemen van een piercing of tatoeage, want op een gegeven moment acht ik ze verstandig genoeg om daar zelf weloverwogen keuzes over te maken. Maar ik zou het niet stimuleren en zeker niet toestaan bij mijn kleuter van 6 die graag een oorbel wil omdat 'sophie uit zijn klas ook zulke mooie oorbelletjes heeft'
<<

Anoniem44

Bericht 10 Feb 2014 18:50

Re: leeftijd oorbelletjes

Eucalypta schreef:Ook omdat een zesjarige nog niet kan inschatten wat voor gevolgen zijn uiterlijk heeft voor hoe de omgeving hem ziet. Dat moet ik voor hem doen. Dus dat doe ik sowieso, door te zorgen dat hij zijn nagels schoon houdt, wat hem niets boeit, door te zorgen dat hij niet met vieze of kapotte kleren rondloopt behalve bij het buitenspelen, ik leer hem taal die netjes is en die goed valt bij de gemiddelde mens, ik leer hem tafelmanieren. Allemaal op basis van mijn persoonlijke voorkeuren en vooroordelen. En in het verlengde daarvan krijgt mijn dochter geen glitterend kleine meisjes pumps met hakjes (al vind ze die godzijdank ook niet mooi) zoals haar vriendinnetjes wel.

En geen oorbellen bij een jongen van 6 vind ik daar prima bij passen. Hij mag wel meer niet en moet juist andere dingen op basis van mijn persoonlijke voorkeuren en vooroordelen. Ik ben namelijk zijn moeder en daar heeft hij het maar mee te doen.

Ik ben het helemaal met je eens. Alleen gaat het nu om de keuzes die je voor je kind maakt, op basis van leeftijd. Je maakt een inschatting over je kind en in hoeverre het in staat is om een weloverwogen keuze te maken. Dit lijkt me alleen maar goed en heel verstandig, dit is precies wat ik ook bij mijn dochter doe en voor een eventueel toekomstige zoon geldt precies hetzelfde.

Alleen is dit iets totaal anders dan waar ik op reageerde, namelijk onderscheid op basis van enkel geslacht. Een meisje mag wel vanaf haar 4e zelf beslissen (of vanaf haar 8e, of 12e, op basis van de inschatting van de ouder), maar een jongetje niet. Onderscheid maken enkel en alleen op basis van geslacht, ja dat vind ik schokkend. Ga dat maar eens uitleggen aan je zoontje van twaalf jaar die een zusje heeft van zes jaar die trots met haar oorbellen rondloopt.
<<

Anoniem44

Bericht 10 Feb 2014 18:55

Re: leeftijd oorbelletjes

Elliot schreef:Ik ben het ook eens met Euc. Ik moest door dit topic ook gelijk denken aan een ex-collega van mij, die persé niet wilde dat haar zoon op ballet ging terwijl hij daar al sinds zijn derde (!!) om zeurde. Het kind was toen iets van 7. Dat vind ik zo zielig en onbegrijpelijk, waarom mag dat jochie niet gewoon doen wat hij leuk vindt?

Wat triest, kijk dit vind ik dus van die voorbeelden waar ik echt om kan huilen. Dat doordrammen van je eigen smaak en je eigen denkbeelden over hoe een meisje zich moet gedragen en hoe een jongen zich moet gedragen en dat projecteren op je kind. Laat ze toch lekker hun eigen identiteit leren kennen, zonder al die opgelegde nonsens!
<<

Anoniem20

Bericht 10 Feb 2014 19:01

Re: leeftijd oorbelletjes

.
Laatst gewijzigd door Anoniem20 op 22 Feb 2014 13:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

PiP

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1578

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:43

Bericht 10 Feb 2014 23:27

Re: leeftijd oorbelletjes

Wanneer ze het zelf echt graag wil en mijn minimum was 4 jaar. Ze had het er met ruim 3 jaar over, maar heb haar er nu al een paar maand niet over gehoord, dus dat laten we mooi zo!
December 2009
juli 2012
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:42

Bericht 11 Feb 2014 10:23

Re: leeftijd oorbelletjes

Onze dochter heeft op haar 4e oorbelletjes gekregen.
Zelf wilde ik vroeger van alles, neuspiercing etc. Ik ben blij dat mijn ouders dat nooit toegestaan hebben, naast de Helix die ik nu nog altijd in heb. (kreeg ik op mijn 12e, ik schijn erg gezeurd te hebben)
<<

Anoniem255

Bericht 13 Feb 2014 15:07

Re: leeftijd oorbelletjes

Onze dochter heeft het er weleens over. Ik heb het liever nog van niet. Ze is nu 4.
Ze vroeg laatst hoe dat dan moest. Oorbellen in oren maken.
Dus ik heb uitgelegd dat ze met een schietpistooltje gaatjes in je oren schieten.
Nou, toen was ze meteen genezen. Nu hoeft ze ze niet meer. Voorlopig.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron