Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


1e keer tandarts, voorbereiden?

<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 08 Feb 2014 10:46

1e keer tandarts, voorbereiden?

Volgende week moet ik voor het eerst naar de tandarts met de meiden. Hebben jullie ze voorbereid bij de 1e keer en zo ja hoe dan? Wat heb je vertelt, of heb je gedaan?

Ik heb al wel gevraagd of mijn vader of moeder mee wil gaan dat ik wel goed de aandacht kan verdelen.
Laatst gewijzigd door Studiebol op 08 Feb 2014 11:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
:heart: :heart: 2011
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 08 Feb 2014 10:48

Re: 1e keer tandarst, voorbereiden?

Ik zou er niet een heel groot ding van maken.
#teammaple🍁
<<

Anoniem123

Bericht 08 Feb 2014 10:51

Re: 1e keer tandarst, voorbereiden?

S moet in maart officieel mee en ik ga er van te voren niets over zeggen. Hij is tot nu toe altijd met ons mee geweest dus hij herkent het gebouw en de tandarts wel.
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 08 Feb 2014 10:52

Re: 1e keer tandarst, voorbereiden?

Wij hebben een tijd daarvoor al met Ruben al geoefend dat hij zijn mond open moet doen omdat de tandarts dan wil kijken. Dit deden we iedere keer na het tandenpoetsen. 3 weken geleden zijn we voor het eerst geweest, hij ging bij mijn man op schoot en toen ging de tandarts zijn 'tanden tellen'. Hij vond het heel spannend. Hij deed het perfect en we hadden goed gepoetst haha.
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 08 Feb 2014 10:54

Re: 1e keer tandarst, voorbereiden?

Ik zou wel vertellen dat de tandarts naar de tandjes wil kijken. Dan schrikken ze niet als ze daar de mond open moeten doen.
Hier mocht hij de eerste keer op schoot en keek de tandarts even kort (tandjes tellen)
Hier deed hij bij kinderen ook het mondkapje niet op omdat dat een beetje afschrikt.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem51

Bericht 08 Feb 2014 10:55

Re: 1e keer tandarst, voorbereiden?

Ik denk dat ik opa of oma ook niet mee zou nemen. Als de een in de stoel ligt, regelt de tandarts dat verder wel, die heeft daar wel zat trucjes voor. Dan zou ik niet als moeder ernaast gaan staan om handjes vast te houden en te bemoedigen, best kans dat het dan een heel groot 'ding' wordt ineens voor je dochters. Ik zou dan lekker de ander op schoot nemen en afwachten. Of misschien mag de ander van de tandarts zelfs wel 'helpen' bij het tandjes tellen van d'r zusje.
<<

Anoniem51

Bericht 08 Feb 2014 10:56

Re: 1e keer tandarst, voorbereiden?

Ohja, ik vergeet nog wel eens dat kleine kinderen op schoot in de stoel gaan :redface: dan zou ik wel iemand meenemen.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 08 Feb 2014 10:59

Re: 1e keer tandarst, voorbereiden?

En ik zou opa/oma juist wel meenemen. Mijn zoon vond het de eerste keer heel spannend, hij moest hier ook gelijk in de stoel. Hij wilde dat ik bij hem kwam staan en ik moest zijn hand vasthouden. Ik had op dat moment niet echt de mogelijkheid om dochter ook nog bezig te houden, maar mijn man was er bij dus hij hield zich met haar bezig.

wij mogen maandag, voor dochter ook haar eerste keer. Haha ik denk dat ze haar mond niet open gaat doen...
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 08 Feb 2014 11:02

Re: 1e keer tandarst, voorbereiden?

Mijn zoon is een paar maanden geleden voor het eerst gegaan. Ik moest zelf eerst, daarna ging mijn dochter en daarna mijn zoon. Ik heb thuis duidelijk uitgelegd dat we naar een meneer zouden gaan die even zijn tanden zou gaan tellen in z'n mond. Met tandenpoetsen hebben we dat een paar keer geoefend.
Hij heeft bij de tandarts op mijn schoot gezeten in de stoel, hij deed even zijn mond open, maar vond het heel spannend, begon bijna te huilen en de tandarts is toen meteen gestopt. Over een paar maanden gaan we weer.
Ik zou ook wel iemand meenemen omdat ze de eerste keer/keren waarschijnlijk toch bij je op schoot gaan en dan hoef je je andere dochter niet ook nog zelf in de gaten te houden.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15901

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 08 Feb 2014 11:10

Re: 1e keer tandarst, voorbereiden?

Ik zou er inderdaad een niet te groot ding van maken. Niet allemaal extra mensen meenemen en er niet zo'n groot ding van maken. Het is gewoon een meneer die even naar de tandjes gaat kijken. Hier werd het daardoor helemaal niet als eng ervaren.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 08 Feb 2014 11:33

Re: 1e keer tandarst, voorbereiden?

Tja ik ga echt wel iemand mee nemen, als de een huilt die bijv bij de tandarts ligt dan wil ik die wel aandacht geven en niet op de ander hoeven te letten die dan misschien dingen gaat doen die ik niet wil of die niet mogen. Ik kan op zo'n moment echt niet twee van die donderstenen goed genoeg in de gaten houden.

Ik vind het wel een goede om uit te leggen dat de tandarts naar hun tandjes gaat kijken en gaat tellen ofzo. Dat kan ik ze wel uitleggen! Bedankt!
:heart: :heart: 2011
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 08 Feb 2014 12:46

Re: 1e keer tandarts, voorbereiden?

Wij hebben er bij zoon van tevoren weinig aandacht aan besteed, dus idd verteld dat de meneer even zijn tanden ging tellen en dat was het. En toch was hij op het moment zelf wel bang dus je hebt het niet altijd zelf in de hand helaas.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 08 Feb 2014 12:48

Re: 1e keer tandarts, voorbereiden?

Knillis, ik denk dat ze hier ook bang zullen zijn en dat ze het niks gaan vinden.. ook al gaat het tandenpoetsen wel gewoon goed.
:heart: :heart: 2011
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 08 Feb 2014 13:29

Re: 1e keer tandarts, voorbereiden?

Het is niet erg als ze het spannend vinden of hun mond helemaal niet open willen doen. Volgens mij is het vanaf 4 jaar pas echt belangrijk dat ze gaan en dat de tandarts kan controleren. Ze kunnen nu dan dus nog wennen en 'oefenen' met af en toe in de stoel zitten en de tandarts te laten kijken. Succes bij de tandarts!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15901

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 08 Feb 2014 13:59

Re: 1e keer tandarts, voorbereiden?

Jij hebt er natuurlijk twee ja. Ik zou in ieder geval niet zeggen dat de tandarts moet kijken of de tandjes wel gezond zijn, want wat als ze niet gezond zijn (in peutergedachten)? De tandarts wil graag kijken wat voor mooie en witte tanden jullie hebben, klinkt voor een peuter denk ik al minder beangstigend.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem219

Bericht 08 Feb 2014 14:06

Re: 1e keer tandarts, voorbereiden?

Ik ga altijd alleen met mijn dochter, ook toen ze nog bij mij op schoot moest.

Heb van tevoren uitgelegd dat de tandarts met een spiegeltje haar tandjes ging tellen. Ze vind het daar altijd leuk haha
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:28

Bericht 08 Feb 2014 17:01

Re: 1e keer tandarts, voorbereiden?

N. was twee jaar en drie maanden toen ze voor het eerst meeging. We hebben een boekje van het Zandkasteel bij de bibliotheek geleend. Daarin spelen Sassa en Toto tandarts bij Koning Koos. Verder hebben we haar niet meer voorbereid. Ze mocht bij mij op schoot in de stoel. De mondhygieniste ging eerst haar vingers tellen, waarbij ze met zo'n haakje wat ze gebruiken zachtjes haar vingers aantikte. Daarna wilde ze haar tanden tellen en N. deed netjes haar mond open. Zo kon ze even snel kijken en alles was gelukkig goed. Daarna kreeg N. een muntje waarmee ze in de wachtkamer uit zo'n soort kauwgomballenautomaat een speeltje mocht halen. Madam wilde natuurlijk meteen nog een speeltje :laughcry:
<<

Vintage

Kletskop

Berichten: 970

Geregistreerd: 02 Sep 2013 17:27

Bericht 08 Feb 2014 17:59

Re: 1e keer tandarts, voorbereiden?

Ik heb haar verteld dat we naar de tandarts gingen en dat deze in haar mondje ging kijken, verder niets. Eerste keer vond ze wat spannend, maar de laatste keer ging ze helemaal alleen naar binnen. Ze heeft onlangs een tandje moeten laten trekken en ook dat wou ze helemaal alleen doen. Mama en oma moesten maar buiten wachten. Van mij heeft ze het niet, want ik ben als de dood voor de tandarts. De afspraak is dan ook dat we samen op controle gaan en als er iets anders moet gebeuren dan ga ik op een andere dag alleen terug.
Happiness comes
from within you.
You'll never find it by
chasing relationships,
jobs, beauty, money.
Happiness Always
starts within.
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1224

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:24

Bericht 08 Feb 2014 18:59

Re: 1e keer tandarts, voorbereiden?

L. gaat in mei voor het eerst. We gaan gaar niet méér voorbereiden dan dat we anders doen. De dag ervoor uitleggen wat we de dag erna gaan doen. Op die dag nog eens en daar laten we het bij.
3 dochters van 11, 9 en 7 jaar 🖤
<<

Anoniem75

Bericht 08 Feb 2014 19:17

Re: 1e keer tandarts, voorbereiden?

Ik heb alleen tegen S. gezegd dat we samen naar de tandarts gingen om te laten zien wat voor mooie schone tandjes we hadden. Ik ben toen als eerst op de stoel gaan zitten en mijn tandarts heeft hem er toen bij betrokken. Hij mocht op het knopjes van de stoel drukken en de tandarts legde wat dingen uit. Hij ging daarna netjes op de stoel zitten en voor ze het vroegen had hij zijn mondje al open :D
<<

Anoniem186

Bericht 08 Feb 2014 19:36

Re: 1e keer tandarts, voorbereiden?

Mijn dochter is eigenlijk nog nooit bij de tandarts geweest.. Geen idee vanaf wanneer ze dat adviseren. Ik zal maandag de tandarts eens bellen.
<<

Anoniem75

Bericht 08 Feb 2014 19:56

Re: 1e keer tandarts, voorbereiden?

Jans vanaf 2-2,5 geloof ik. Ik ben dit jaar ook pas voor het eerst geweest met S.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 08 Feb 2014 21:19

Re: 1e keer tandarts, voorbereiden?

Jans schreef:Mijn dochter is eigenlijk nog nooit bij de tandarts geweest.. Geen idee vanaf wanneer ze dat adviseren. Ik zal maandag de tandarts eens bellen.



De laatste keer dat ik zelf was gegaan was een maand voor de tweede verjaardag van M. Mijn tandarts gaf aan dat bij de volgende controle het vroeg genoeg was. Ik ga 1 keer per jaar dus M zal bijna 3 zijn als ik ga.
En M. is een angsthaas dus als we nu gaan wil hij denk de stoel niet in.
M:21072011
J :08012014
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 08 Feb 2014 21:23

Re: 1e keer tandarts, voorbereiden?

Hier zei de tandarts dat het verstandig was om ze gewoon van baby af aan mee te nemen, zodat ze een beetje wennen. Eigenlijk had Lotte gisteren haar eerste controle (toen was ze precies 28 maanden), maar ze durfde niet in de stoel te gaan zitten. (Misschien ook niet gek, ik had het tweede deel van een wortelkanaalbehandeling en er kwam nogal wat grof geschut aan te pas wat ook nog eens herrie maakte, dus het zal er voor haar wel vreemd uitgezien hebben).
Bij mijn volgende afspraak is ze net 3, dan kijken we opnieuw of het gaat.
Hij gaf aan dat het op die leeftijd nog om het wennen gaat, het thuis poetsen is het belangrijkst.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:22

Bericht 08 Feb 2014 21:41

Re: 1e keer tandarts, voorbereiden?

Een half jaar geleden had meneer een grote mond dat hij wel even net zoals papa zijn tandjes zou laten bekijken. Puntje bij paaltje heeft hij de hele tijd aan mijn been vastgeplakt gezeten want die tandarts meneer was toch best eng :laughcry:

Eind deze maand is de volgende keer en wagen we weer een nieuwe poging. Wil hij weer niet, dan over een half jaartje weer een nieuwe poging. :ja:
Afbeelding
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers