Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dwangmatige handelingen.

<<

Anoniem91

Bericht 06 Feb 2014 11:23

Dwangmatige handelingen.

Ik zat van de week bij de psycholoog en zijn er toch wel achtergekomen dat ik onbewust dwangmatige handelingen uit voer. Ik tel eigenlijk altijd onbewust traptreden of stappen die ik zet naar de auto toe bijvoorbeeld.
Als ik iets moet doen dan stel moet het gebeuren om heel, half, kwart voor of kwart over. Naar bed gaan kan echt niet om 22.03 dan moet ik wachten tot 22.15 ik was me er nooit zo heel erg van bewust omdat het in mijn systeem zit.
Nu moet ik deze week een aantal keren het patroon doorbreken dus niet naar de klok te kijken als ik naar bed ga, maar gewoon gaan. Ik denk ook dat het een gevoel is van controle houden.
Zijn hier meer meiden die daar last van hebben ook al is het niet eens bewust.
<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:23

Bericht 06 Feb 2014 11:26

Re: Dwangmatige handelingen.

Ik heb daar ook last van gehad en het was bij mij wel zeker bewust. Ik had er ook echt last van in mijn functioneren.
Ik was aan het werken aan mijn herstel van een eetstoornis en omdat ik dus de controle daarvoor los moest laten, wilde ik andere dingen gaan controleren. Ik kon het nog niet aan om de controle volledig los te laten. Zo moest ik bijvoorbeeld altijd voor het eten naar de wc, anders 'zat ik niet lekker' (en omdat eten heel groot was toen, moest ik echt wel lekker zitten). Er waren nog wel meer dingen die gewoon erg vervelend waren, maar die heb ik verdrongen denk ik :laughcry:

Heb je er ook echt last van? Heb je enig idee waarom je die dingen doet? En als je ze gaat doorbreken en bijvoorbeeld wél om 22.03 naar bed gaat, wat voel je dan?
<<

Anoniem75

Bericht 06 Feb 2014 11:27

Re: Dwangmatige handelingen.

Ik kan er niet tegen als dingen tegen elkaar aan staan. Bijv. een fles ranja en een leeg glas of 2 theelichthoudertjes die tegen elkaar aan staan. Ik krijg dan echt een soort kriebel en dat moet gewoon los van elkaar want anders blijf ik er aan denken en dan frustreert me.
<<

Anoniem91

Bericht 06 Feb 2014 11:33

Re: Dwangmatige handelingen.

Kowalski schreef:Ik heb daar ook last van gehad en het was bij mij wel zeker bewust. Ik had er ook echt last van in mijn functioneren.
Ik was aan het werken aan mijn herstel van een eetstoornis en omdat ik dus de controle daarvoor los moest laten, wilde ik andere dingen gaan controleren. Ik kon het nog niet aan om de controle volledig los te laten. Zo moest ik bijvoorbeeld altijd voor het eten naar de wc, anders 'zat ik niet lekker' (en omdat eten heel groot was toen, moest ik echt wel lekker zitten). Er waren nog wel meer dingen die gewoon erg vervelend waren, maar die heb ik verdrongen denk ik :laughcry:

Heb je er ook echt last van? Heb je enig idee waarom je die dingen doet? En als je ze gaat doorbreken en bijvoorbeeld wél om 22.03 naar bed gaat, wat voel je dan?


Nou ja, dat was dus ook de vraag van de psycholoog, wat voel je dan als je het anders doet? Of als je het niet doet. En daar kon ik eigenlijk geen eens antwoord op geven, want het is niet zo dat ik dan boos word of verdrietig. Meer dat het gewoon niet klopt zeg maar. Ik denk dat het nog uit mijn jeugd vandaan komt, want dan zat ik gewoon in mezelf en kon ik me afsluiten van dingen, dus niet op de randjes van stoeptegels lopen bijvoorbeeld.
<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:23

Bericht 06 Feb 2014 11:36

Re: Dwangmatige handelingen.

Dat laatste herken ik ook wel heel erg, van die stoeprandjes enzo. Ik denk echter dat die dingen toen bij mij gewoon voortkwamen uit mijn fantasie ofzo, ik weet niet.

Misschien is het iets wat zo ingebakken is dat het vreemd voelt als je het niet of anders doet. Maar op zich is het wel 'positief' dat je er niet boos of verdrietig ofzo van wordt. Ik ben geen psycholoog, maar zo klinkt het wel als iets dat je wel kunt doorbreken door het gewoon te doen. Al is dat ook niet gemakkelijk natuurlijk.
<<

Anoniem91

Bericht 06 Feb 2014 11:40

Re: Dwangmatige handelingen.

Ik word me er nu ook echt pas bewust van, ik ging van de week wandelen omdat ik die dag niet ging sporten, maar wilde gewoon 4 kilometer lopen, dus ik had Runkeeper op mijn telefoon gezet, was makkelijk, maar toen ik dus op de terug weg was had ik al door dat ik de 4 niet ging halen, dus moest er een stukje bij pakken, dus de psycholoog vroeg ook, waarom moet je dan 4 halen? Tja, geen idee. En ik weet het ook echt niet.
<<

Anoniem115

Bericht 06 Feb 2014 12:28

Re: Dwangmatige handelingen.

Ik tel ook altijd alles. Dat deed ik al als klein meisje.
Ook moet ik van alles altijd een even aantal eten.
Bijvoorbeeld met m&m's ik eet of 2 of 4, nooit 3.
<<

Anoniem168

Bericht 06 Feb 2014 19:03

Re: Dwangmatige handelingen.

Ik doe het ook en ik ben me er wel bewust van. Het is eigenlijk begonnen toen ik heel erg gepest werd. Ik merk nu na zoveel jaren dat ik in onzekere tijden meer bezig ben met het dwangmatig handelen dan als ik lekkerder in mijn vel zit. Ook dan stel ik mezelf voor onmogelijke keuzes. "Als je dit en dit niet zo doet op die manier, dan gebeurt er dat" (een gebeurtenis wat er totaal niet mee te maken had, zoals bv. dat er iemand mij zou laten vallen ofzo of dat ik een ongeluk zou krijgen). Of als ik iets fout deed omdat het niet ging zoals het moest dan moest ik van mezelf kiezen tussen personen die dicht bij me staan, ja moeilijk uit te leggen wat ik bedoel.
Ik moet ook alles controleren voor ik de deur uit ga en ook weer overnieuw als ik daadwerkelijk bij de deur sta. Het is voor mij ook een gewoonte geworden, ik leef er gewoon mee.
<<

Anoniem 53

Bericht 06 Feb 2014 19:06

Re: Dwangmatige handelingen.

Ik herken dat ook.

Mijn wekker moet altijd op een kwart staan (kwart over of kwart voor), beetje wat jij hebt als je naar bed gaat. En dan snooze ik 3 kwartier zodat ie weer op het heel of half staat als ik uit bed ga.

Ik tel altijd de traptreden en de even treden (dus de 2e, 4e enz) moeten met mijn rechtse voet als het kan.
<<

Anoniem166

Bericht 06 Feb 2014 19:15

Re: Dwangmatige handelingen.

Weg
Laatst gewijzigd door Anoniem166 op 06 Feb 2014 22:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12106

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 06 Feb 2014 20:00

Re: Dwangmatige handelingen.

herkenbaar.

Als ik ergens batterijen in doe met het randje aan de bovenkant (randje van het etiket op de batterij)
Als ik op de sportschool ben moet ik perse 2,5 km lopen en 5 km fietsen
schoonmaakdoekjes ophangen op kleur en in de kast ook op kleur
Bij stoepen stap ik nooit op de randen
ga nooit op putten staan
Dingen in huis moeten precies zo staan en als mijn man het anders neer zet zet ik het weer goed neer

En nog wel 1000000 dingen
Afbeelding
<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:23

Bericht 06 Feb 2014 20:09

Re: Dwangmatige handelingen.

Ik denk ook dat er een groot verschil zit in de handelingen die hierboven genoemd worden. Iedereen heeft wel eens wat dwangmatige dingen, het is maar net hoeveel last je ervan hebt. Het kan een stukje van je leven zijn en meer in de richting van gewoontes gaan, het kan ook een beperking vormen voor je functioneren.

Weetjewel, moet/wil je ervan af? Als ik het goed begrijp heb je het er met je psycholoog over gehad en willen jullie het proberen af te bouwen? Want enerzijds geeft het wel een stukje vrijheid als het niet meer moet van jezelf, anderzijds weet ik niet of het per definitie zinvol/nodig is om er heel veel energie in te steken als je er eigenlijk niet eens zoveel last van hebt.
<<

Anoniem91

Bericht 06 Feb 2014 20:19

Re: Dwangmatige handelingen.

Ik moet van het perfectionisme af, ik leg de lat voor mezelf veel te hoog en dat zou ik dus kunnen doorbreken om die handelingen niet meer te doen, dus als ik: zie je dat het niet erg is als het niet zo op die manier gaat zoals jij wilt. Ik vraag eigenlijk best wel veel van mijzelf en we moeten nu proberen het patroon te doorbreken. Eigenlijk dus cognitieve gedragstherapie.
<<

Anoniem51

Bericht 06 Feb 2014 20:37

Re: Dwangmatige handelingen.

Ik heb iets tegen het cijfer 6. Volume van de radio mag niet op 6, als ik, voor ik naar bed ga melatonine slik, mag ik geen 6 tabletjes (heb de 0,1mg en doseer zelf altijd, wisselt per dag), als ik 6x iets doe, moet er nog een zevende keer bij enzo.
Reden: sinds ik weet dat 6 een duivels getal is (en volgens mij is dat niet eens 6, maar 66) heb ik het idee in m'n kop gehaald dat dat ongeluk brengt. Ik zie nog liever het cijfer 13.
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:19

Bericht 06 Feb 2014 20:58

Re: Dwangmatige handelingen.

*
Laatst gewijzigd door _Lana_ op 06 Feb 2014 23:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Anoniem91

Bericht 06 Feb 2014 21:05

Re: Dwangmatige handelingen.

Dat is het inderdaad, het kost onwijs veel energie en dat vaak onbewust in mijn geval. En ik ben al zo heerlijk depressie gevoelig, dus maakt het er ook niet makkelijker op met minder energie.
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:19

Bericht 06 Feb 2014 21:10

Re: Dwangmatige handelingen.

Het kost ook echt heel veel energie, want onbewust ben je er continue mee bezig.
Voor mij is het ook gewoonte geworden, maar als ik bedenk hoeveel ik er mee bezig ben, is het bijna een dagtaak ;).
En ik heb het niet eens meer door.
Afbeelding
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:19

Bericht 06 Feb 2014 21:12

Re: Dwangmatige handelingen.

Er zijn heel veel mensen die dwangmatige trekjes hebben en dat is volgens mij heel normaal.
Maar zodra het je begint te belemmeren in je dagelijkse leven, dan is het gewoon teveel.
Bij mij gaat het helaas ook wel wat verder dan bijv. de radio alleen op een even stand zetten. Het zijn hier gewoon echt handelingen die moeten gebeuren en dat gaat de hele dag door.
Afbeelding
<<

Anoniem91

Bericht 06 Feb 2014 21:16

Re: Dwangmatige handelingen.

Ik liep vanavond de trap op en betrapte me op traptreden tellen, dus meteen mee gestopt op dat moment. Maar ik weet ondertussen echt wel hoeveel treden het zijn hoor in huis en bij mijn moeder en bij mijn schoonouders…
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:19

Bericht 06 Feb 2014 21:19

Re: Dwangmatige handelingen.

Heel herkenbaar!
Laatst gewijzigd door _Lana_ op 06 Feb 2014 23:13, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Discodip

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 217

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:24

Bericht 06 Feb 2014 21:30

Re: Dwangmatige handelingen.

Weg
Laatst gewijzigd door Discodip op 08 Feb 2014 10:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

nijntje4

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 06 Feb 2014 21:51

Re: Dwangmatige handelingen.

Ik heb het ook, en ik realiseer mij nu dat ik het nog nooit verteld heb. Wel zie ik een psycholoog voor andere dingen, ik ga het maar eens aankaarten.

Bij mij zit het vooral in dingen controleren voor ik naar bed ga (en soms als ik het huis uit ga). Dit is dan een heel ritueel met het fornuis tig keer controleren, alle knoppen langsgaan of ze uit gaan terwijl ik dat allang weet, checken of de koelkastdeur dicht zit. Twee ramen in de woonkamer controleren of het haakje erop zit. Dan het standby knopje van de tv uit. Voordeur checken. Balkondeur checken. En vaak ook nog onder mn bed kijken. Waar ik precies bang voor ben weet ik eigenlijk niet. Als ik het zo opschrijf klinkt het echt als heel lang. Ik denk dat het met controle houden te maken heeft en met bang zijn dat er iets of iemand in huis komt/is. Als ik dingen meerdere keren doe dan kies ik ook vaak voor een bepaald aantal.

Niet quoten.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15900

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 07 Feb 2014 11:05

Re: Dwangmatige handelingen.

Weetjewel schreef:Ik word me er nu ook echt pas bewust van, ik ging van de week wandelen omdat ik die dag niet ging sporten, maar wilde gewoon 4 kilometer lopen, dus ik had Runkeeper op mijn telefoon gezet, was makkelijk, maar toen ik dus op de terug weg was had ik al door dat ik de 4 niet ging halen, dus moest er een stukje bij pakken, dus de psycholoog vroeg ook, waarom moet je dan 4 halen? Tja, geen idee. En ik weet het ook echt niet.


Met sporten heb ik dat ook heel erg. Als ik, volgens jouw voorbeeld, dan bijvoorbeeld op 3,7 uitkom terwijl ik vier in mijn hoofd had, dan zie ik dat als niet behaald en dus gefaald.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

PlugInBaby

Kwebbel

Berichten: 348

Geregistreerd: 04 Sep 2013 19:25

Bericht 07 Feb 2014 13:18

Re: Dwangmatige handelingen.

Erg herkenbaar. Ik ben de laatste tijd steeds meer een autist van mezelf aan het 'maken' heb ik het idee. Alles moet op een bepaalde manier en of volgorde, zoals ik het in m'n hoofd heb. Met de radio, de wekker, geld, snoepjes, kleding matchen met schoenen/jas/tas, alles op kleur sorteren, dat soort onzinnige dingen. Vroeger was ik hier nooit zo mee bezig, maar voor m'n gevoel ben ik hier de laatste tijd een beetje in aan het doorslaan. Maar hoe te doorbreken? Geen idee. Heb ook niet het idee dat het bij mij met perfectionisme te maken heeft, maar meer met controledwang en -drang denk ik. Hoop dat de therapie je gaat helpen om het een beetje meer los te kunnen laten.
<<

Anoniem287

Bericht 07 Feb 2014 14:28

Re: Dwangmatige handelingen.

-weg-
Laatst gewijzigd door Anoniem287 op 07 Feb 2014 15:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers