Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Huren versus kopen

<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 06 Feb 2014 10:14

Huren versus kopen

Ik ben aan het orienteren waar ik goedkoper mee uit ben, in mn huis blijven of alvast iets voor mezelf om te huren.
Het gaat dan eigenlijk echt alleen om de financien. Want in principe zit ik hier goed op mn plek, alleen alle ellende die ik ermee extra heb benauwen me soms.
Het maandbedrag wat ik nu netto betaal aan hypotheek is lager dan het bedrag waarvoor ik straks kan gaan huren. Als je kijkt naar de huurprijzen. En ik krijg nu nog een deel van de hypotheek van ex.
Maar hoe zit het met de andere vaste lasten? Energie zal waarschijnlijk wel iets lager worden, omdat ik waarschijnlijk kleiner ga worden. Maar water zal wel gelijk blijven, net als televisie/internet/telefoon.
Maar hoe zit het met alle verzekeringen? Nu heb je levensverzekering, woonhuisversekering, inboedelverzekering, aansprakelijkheidsverzekering. Heb je dat met huren ook?
En gemeentelijke betalingen?
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem91

Bericht 06 Feb 2014 10:22

Re: Huren versus kopen

Ik denk dat het niet zoveel scheelt qua vaste lasten voor de rest, zeker niet als de huur hoger is dan wat je nu aan hypotheek betaald.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 06 Feb 2014 10:30

Re: Huren versus kopen

Weetjewel schreef:Ik denk dat het niet zoveel scheelt qua vaste lasten voor de rest, zeker niet als de huur hoger is dan wat je nu aan hypotheek betaald.


Dit inderdaad. De verzekeringen hou je, of je nou huurt of koopt.
Daarnaast heb je met koop een investering. Met huren gooi je maandelijks geld weg, om het maar zo te zeggen.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3088

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 06 Feb 2014 10:37

Re: Huren versus kopen

Aan de andere kant leg je je met huren niet vast. En loop je geen enkel risico met het niet kunnen verkopen van je huis en een eventuele restschuld.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 06 Feb 2014 11:00

Re: Huren versus kopen

Rstschuld ga ik toch hebben. Het huis zal toch verkocht moeten worden..
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem193

Bericht 06 Feb 2014 11:08

Re: Huren versus kopen

Woonhuisverzekering heb je niet bij huren.
Een deel van de gemeentelijke belastingen valt weg.
Aan een eigen huis heb je onderhoud, bij een huurhuis bel je gewoon de verhuurder wanneer de ketel kapot is of als de keuken/douche kapot is.
<<

Anoniem73

Bericht 06 Feb 2014 11:36

Re: Huren versus kopen

Ik denk datnje echt even moet kijken maar de financien. Kun je het betalen als er iets kapot gaat? Ik heb alleen een inboedel en aansprakelijkheidsverzekering. Ik weet niet hoeveel je verdient of hoe hoog de huur is maar wellicht heb je ook nog recht op huurtoeslag.
<<

Bloemetjesgordijn

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2241

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 06 Feb 2014 22:11

Re: Huren versus kopen

Heb je met huren dan ook niet recht op huurtoeslag? Dat scheelt natuurlijk ook weer.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 06 Feb 2014 23:41

Re: Huren versus kopen

Ik heb idd recht op huurtoeslag. Maar het bedrag waarvoor ik kan huren min de huurtoeslag is nog altijd hoger dan waarvoor ik nu woon. En qua andere vasten lasten zal ik er dus niet heel veel op vooruit gaan. Met alles tegen elkaar afwegen
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 06 Feb 2014 23:43

Re: Huren versus kopen

Ik heb laatst de meterstanden tussentijds ingevoerd bij mijn energieleverancier en waterbedrijf en ik blijk sinds A. is overleden echt beduidend minder water en elektriciteit te verbruiken. Daar zou je ook naar kunnen kijken nog.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 07 Feb 2014 08:26

Re: Huren versus kopen

Verschil in kosten:
- OZB: voor ons rond de 250 per jaar
- Rioolheffing: ook rond de 250 per jaar hier
- Opstalverzekering: 5 euro per maand
- Gas (verwarming): ten opzichte van een appartement waar ik eerder woonde gok ik op max. 40 euro per maand.

Ik verwacht geen/weinig verschil voor:
- elektriciteit (je zal dezelfde apparatuur gebruiken)
- water (even veel douchen / naar de wc)
- inboedel
- zuiveringsheffing (tenzij je verhuisd naar een andere gemeente /waterschap)
- afvalstoffenheffing (zie zuiveringsheffing)
- internet/tv/telefoon

Heb je ook al meegenomen in je berekening dat je recht hebt op HRA? En wat dus de belastingaangifte onder de streep voor jou doet qua hypotheekkosten? Als je nu al weet dat je komt te zitten met een restschuld, zou ik overwegen om voorlopig te blijven wonen waar je woont en over misschien een jaar (als de markt aantrekt) deze stap te overwegen.
08/2018
05/2021
<<

Anoniem186

Bericht 07 Feb 2014 09:33

Re: Huren versus kopen

Ik denk dat ik in jouw geval voor huren zou kiezen. Tenzij je een koopwoning vindt waar je graag heel lang wilt blijven wonen. Maar aangezien je toekomst nog vrij onzeker is (ooit een nieuwe partner enzo), is het makkelijker om te huren.
Daarnaast vind ik kopen tegenwoordig niet meer zo'n investering in de toekomst. Je verkoopt nu je huis ook met schuld. Dus je zal in een nieuw huis waarschijnlijk niet een hoop eigen geld in kunnen brengen, dus duurt het weer langer voordat je winst gaat maken.
Teveel onzekerheden als je het mij vraagt. Een fijn huisje waar je met E. kan wonen en samen jullie plekje kan creëren, dat kan ook in een huurhuis. Je kan zo de huur opzeggen en je hoeft maar te bellen als er iets kapot is.
<<

Vancity_girl

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 543

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:33

Bericht 07 Feb 2014 10:29

Re: Huren versus kopen

Ik sluit me aan bij Jans ( haha wilde je echte naam typen)
Ben je aan het overwegen al te verhuizen voordat het huis verkocht is? Voor jezelf geeft het misschien wel meer rust om ergens anders te wonen, lekker een eigen plekje wat je helemaal naar eigen smaak in kan richten. Dan kan je 'nieuwe' leven echt beginnen zeg maar. ALs het echt flink scheelt qua kosten om te blijven wonen in jullie koophuis is dat misschien wel handig omdat je dan eventueel nog wat kan sparen voor je nieuwe huisje.
Qua gemeentelijke belastingen enzo is huren wel veel goedkoper. Wij betalen iets van 650 euro per jaar terwijl vrienden hier in de buurt met een huurhuis maar iets van 250 euro betalen. En idd de kosten als iets kapot is of vervangen moet worden die heb je niet als je huurt.
14-01-2011
01-04-2013
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 07 Feb 2014 10:43

Re: Huren versus kopen

Ik was niet van plan om als dít huis verkocht is te gaan kopen, juist om wat jij zegt Jans.
Maar het gaat me om het nu. Ik kan hier blijven zitten totdat het verkocht is, terwijl ex mee moet blijven betalen,maar ik nog niet helemaal opnieuw kan beginnen en toch een druk van onveiligheid voel. Of ik kan hem in het huis laten wonen, zonder dat ik mee hoef te betalen, en zelf iets gaan huren. Maar dat heeft ook weer nadelen tegenover hier blijven zitten. Daarom was ik het van de financiele kant aan het bekijken of dat iets uimaakt, want dat is gezien mn situatie ook niet onbeangrijk
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem193

Bericht 07 Feb 2014 10:53

Re: Huren versus kopen

Ik zou dan sowieso kiezen voor huren. Dan heb je je eigen plekje, kun je verder en het meest belangrijke dan voel je je veilig.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 07 Feb 2014 11:05

Re: Huren versus kopen

Vergeet alleen niet dat als je gaat huren de huur ook jaarlijks omhoog gaat tot de maximale streefhuur bereikt is. Aan de hand van je inkomen wordt bepaald met welk % en als je een goed inkomen hebt kan dat aardig snel oplopen.
Afbeelding

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers