Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Een pilletje meer of minder..?

<<

Sjaak Trekhaak

Bericht 03 Feb 2014 23:42

Een pilletje meer of minder..?

Vorige week zag ik o.a Arie Boomsma bij de Wereld Draait Door vertellen over een experiment waarbij een aantal 'gezonde' heren ritalin innam om te kijken wat het effect was. De reden daarvoor was het enorme aantal mensen dat ritalin slikt (in Nederland alleen al ruim een miljoen geloof ik); een medicijn dat bedoeld is voor mensen met ADHD. Blijkbaar wordt het ook veel gebruikt door studenten om een nachtje door te trekken, of als concentratiemiddel bij een tentamen. Ouders in Amerika gebruiken de ritalin van hun kinderen om meer energie te krijgen (voor mensen zonder ADHD schijnt het te werken als een soort speed).

De vraag is in hoeverre een dergelijk medicijn wel of niet vrij verkrijgbaar zou moeten zijn voor mensen die er baat bij kunnen hebben. Waarom zou een student die baat heeft bij de medicijnen tijdens een tentamen het medicijn niet mogen slikken en een kind op de basisschool dat zich zonder pilletjes slecht kan concentreren juist wel? En als 1 miljoen mensen in Nederland ritalin slikken, is dan 1 op de 17 mensen (terecht) gediagnosticeerd ADHD'er?

Zou jij zelf overwegen dergelijke medicijnen te slikken? Dus medicijnen waarvan je weet dat ze je prestaties verhogen, maar die je niet 'echt nodig' hebt? En als je tegen bent, hoe zit het wat jou betreft dan met koffie, energy drankjes en alcohol? En als je voor bent: in hoeverre ben je dan nog zelf verantwoordelijk voor je eigen successen?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 03 Feb 2014 23:51

Re: Een pilletje meer of minder..?

Ik heb zelf ADHD en ik heb een paar keer een korte periode een lichte dosering Ritalin gebruikt, maar ik voelde me er niet prettig bij. Zonder ADHD zou ik het dus zeker niet slikken.

Als volwassen mensen zonder ADHD het willen gebruiken moeten ze dat wat mij betreft zelf weten, alleen vind ik dan niet dat het voor hen vergoed moet worden. Ik vind niet dat het volledig vrij verkrijgbaar zou moeten zijn, niet dat het bij de Etos tussen de paracetamol moet liggen.

Medicijnen slikken die voor je kind zijn bedoeld vind ik overigens wel heel stom, wat voor medicijnen het ook zijn.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem35

Bericht 04 Feb 2014 10:16

Re: Een pilletje meer of minder..?

Ritalin is een heftig medicijnen met soms flinke bijwerkingen. Dat kun je absoluut niet zomaar uitdelen of vrij verkrijgbaar laten zijn. Het zijn geen snoepjes...

Heel veel anders dan een lijntje speed snuiven is het niet hoor, en dat doe je ook niet omdat je dan zo lekker fit bent de rest van de dag, want het is gevaarlijk voor je. Het is niet voor niets dat je dit soort medicatie eigenlijk alleen van de psychiater mag krijgen en niet eens van de huisarts (als je een goede huisarts hebt iig, die zal je eerst naar een psychiater verwijzen voor een diagnose en hem de medicatie laten voorschrijven)

Ik vind het nogal knullig gedacht dat je dergelijke medicatie gewoon bij de drogist zou moeten kunnen halen.
<<

Anoniem35

Bericht 04 Feb 2014 10:20

Re: Een pilletje meer of minder..?

En daarbij is het verslavend. In Amerika wordt veel misbruik gemaakt van Adderall, een Amerikaans medicijn wat ook bij ADHD wordt gebruikt. En mensen kunnen daar vervolgens weer van gaan afkicken....

Heel anders dan een soort chemische speed is het niet hoor, ritalin en Adderall, dus daarom moet je dat niet zomaar gebruiken. Het werkt niet alleen als speed, het is het feitelijk bekeken gewoon. Dus als je denkt dat je iets veiligs slikt, omdat het medicatie is.... Dat is niet zo. Op mijn werk moet ik zelfs dit soort medicatie dubbel aftekenen (dus én ikzelf én iemand anders) omdat het zulke gewilde medicatie is om te verhandelen.

Medicatie van een ander slikken is sowieso dom, ik ken mensen die weleens een oxazepam van een ander slikken, of slaapmedicatie of idd ritalin, en dan brn je in mijn opinie echt niet goed bij je hoofd. Mijn man is ooit eens afgevoerd met een ambulance omdat hij ernstige hartkloppingen kreeg na het slikken van hooikoorts medicatie van zijn zusje, en dat is relatief onschuldig spul.
<<

Anoniem35

Bericht 04 Feb 2014 12:25

Re: Een pilletje meer of minder..?

Mensen kom op! Zijn we nou zo'n stelletje ingedutte schapen dat we alleen nog maar
'Ik leef zo met je mee, wat ben je toch sterk, de tranen staan in mijn ogen' kunnen posten op dit forum?

Mensenkinderen, ik ga nu een taart bakken, zoals een goed huisvrouw betaamt, en daarna hoop ik toch op een beetje inhoudelijke reactie op wat voor topic dan ook hoor. Of dat nou hier is of ergens anders.....

Mèn, het niveau hier staat gelijk aan dat van de boerenhuisvrouwenbond uit Kutkrabbeveen de laatste tijd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Feb 2014 12:26

Re: Een pilletje meer of minder..?

Ik ben de enige die heeft gereageerd, moet ik me nu aangesproken voelen of zo?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem35

Bericht 04 Feb 2014 12:28

Re: Een pilletje meer of minder..?

Nee juist niet, ik bedoelde alle mensen die wél lezen, maar nergens reageren als dat meer vraagt dan 'jeetje, wat kut voor je' of 'goh, leuke nieuwe jurk' .
<<

Anoniem58

Bericht 04 Feb 2014 12:30

Re: Een pilletje meer of minder..?

Ik heb geen verstand van dit soort medicatie maar ik kan mij wel voorstellen dat het heel onverstandig is om te doen. Sowieso ben ik tegen het snelle pilletjes geven in zijn algemeenheid.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Feb 2014 12:31

Re: Een pilletje meer of minder..?

Oh oké. Ik vond het ook al jammer dat er verder niemand reageert.

Ik vind het trouwens ook een rare vraag, waarom zou een kind op de basisschool dat zich zonder Ritalin slecht kan concentreren de pillen wel mogen slikken en een student niet. Alsof je dat kan vergelijken. Een basisschoolkind dat Ritalin slikt heeft naar alle waarschijnlijkheid ADHD en kan zonder medicatie niet goed functioneren, een student waar verder niks mee is kan dat wel. Ik vind het raar om daar een 'gelijke monniken, gelijke kappen' achtig verhaal van te maken, want het gaat hier niet om gelijke monniken. Een kind dat Ritalin nodig heeft, heeft ook echt Ritalin nodig. Een normaal functionerende student niet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

No. 3

Bericht 04 Feb 2014 12:40

Re: Een pilletje meer of minder..?

Sorry Eucje, ik zie dit topic nu pas, haha.

Ik heb de uitzending met Gude en Boomsma vorige week met mijn vriend gekeken. Die dus ADHD heeft en Ritalin slikt. Prompt ontdekte hij de volgende ochtend dat zijn medicijnen op waren, en het duurt altijd best lang voordat ze besteld en geleverd zijn. Daar raakt hij dan best wel van in paniek. Hij moet dan echt tegen zichzelf zeggen: je hebt het 25 jaar zonder gedaan, je kunt nu ook best een paar dagen zonder. Maar het voelt als afkicken, terwijl hij een normale dosis gebruikt.

In zijn geval is het niet prestatieverhogend, maar het zorgt ervoor dat hij überhaupt kán presteren. Als je geen ADHD hebt en je gebruikt het toch, vind ik het bijna een soort doping. Zeker niet iets dat je vrij bij de apotheek moet kunnen krijgen.

Zelf ben ik niet van de pillen of andere bewustzijnveranderende middelen. Dus ik zou het (zeg ik nu) nooit slikken om mijn prestatie te verbeteren. Dat zou heel onecht voelen.
<<

Anoniem117

Bericht 04 Feb 2014 12:49

Re: Een pilletje meer of minder..?

.
Laatst gewijzigd door Anoniem117 op 24 Jul 2015 11:07, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Feb 2014 12:53

Re: Een pilletje meer of minder..?

Ik vind de medicatie van je kinderen gebruiken nog eens extra stom omdat ik denk dat de kinderen (die het dus echt nodig hebben) daardoor doses moeten overslaan. Het lijkt mij tenminste dat ze die Ritalin onder begeleiding slikken en dat het de arts of psychiater wel opvalt als er twee of drie keer zoveel pillen worden besteld.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Hera

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 62

Geregistreerd: 25 Nov 2013 15:45

Bericht 04 Feb 2014 13:08

Re: Een pilletje meer of minder..?

Hahahah, de boerenhuisvrouwenbond uit Kutkrabbeveen, hilarische uitspraak.

Ik heb ooit eens captagon genomen tijdens mijn examens, omdat ik me echt niet kon concentreren. Dat heb ik al van kinds been af, ik ben geen dommerik en best belezen maar eens het moét, ben ik een concentratieloos schaap. Vriend van mij had mij captagon aangeraden, is medicatie op voorschrift, vergelijkbaar met relatine. Nou, nooit meer doe ik zoiets doms, ik kreeg een gigantische paniekaanval in de trein. Met een spoedopname tot gevolg, kon gelukkig na wat xanax naar huis maar man, wat een domme actie was dat. Je kan je voorstellen dat ik sindsdien van een ander zijn medicatie af blijf. Ik heb nog steeds last van paniekaanvallen en ook wel medicatie daarvoor in huis (die ik amper neem) maar niemand krijgt dat van mij, heb die vraag wel al eens gekregen.

Ik vind dat het effect van sommige medicatie toch onderschat wordt soms. Het is voor mij bijvoorbeeld erg gemakkelijk om kalmeermiddelen te krijgen, niet alleen bij mijn eigen arts maar ook bij een vervangend arts of een arts die mijn dossier niet kent. En dat zijn verslavende middelen, dus opvolging is zo belangrijk. Bij rilatine bij kinderen heb ik helemaal mijn vragen, niemand weet wat het effect op langere tijd is. De wetenschap staat helemaal niet zo ver als ze doet uitschijnen en de farmaco-industrie is een hele vuile industrie. Kennis is psychiater en beaamde alle controverse rond de farmaindustrie, van de inmenging bij de totstandkoming van de DSM tot de manipulatie van psychiaters. Plaatst toch vraagtekens bij mij, hoor.
<<

Anoniem44

Bericht 04 Feb 2014 13:37

Re: Een pilletje meer of minder..?

Eucalypta schreef:Mensen kom op! Zijn we nou zo'n stelletje ingedutte schapen dat we alleen nog maar
'Ik leef zo met je mee, wat ben je toch sterk, de tranen staan in mijn ogen' kunnen posten op dit forum?

Mensenkinderen, ik ga nu een taart bakken, zoals een goed huisvrouw betaamt, en daarna hoop ik toch op een beetje inhoudelijke reactie op wat voor topic dan ook hoor. Of dat nou hier is of ergens anders.....

Mèn, het niveau hier staat gelijk aan dat van de boerenhuisvrouwenbond uit Kutkrabbeveen de laatste tijd.

Zo hé! Gaat het verder wel goed met je Eucalypta/Artemis? :eyes:
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 04 Feb 2014 13:39

Re: Een pilletje meer of minder..?

zover ik weet heeft Ritalin ook een heel ander /tegenovergesteld effect als je geen adhd hebt en het inneemt maar goed dat zou ik even na moeten zoeken. Ik vind het onnodig om medicatie te slikken die je niet nodig hebt maar wanneer iets niet nodig is blijft natuurlijk een vaag iets. Ik zou zulke medicatie in ieder geval alleen slikken onder begeleiding van een deskundige denk ik.

en ik wil wel een stukje taart
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 04 Feb 2014 13:39

Re: Een pilletje meer of minder..?

ADHD wordt volgens mij ontzettend vaak ten onrechte gediagnosticeerd. Op het moment dat je wat lager scoort op concentratie, en hoger op hyperactiviteit en impulsiviteit, dan wordt er al gauw ADHD gediagnosticeerd door psychologen en psychiaters die gewoon klakkeloos vragenlijsten afnemen. De significante lijdensdruk wordt vaak niet goed meegenomen. Er zijn behoorlijk wat mensen met de diagnose ADHD die geen medicatie slikken, geen therapie hebben en die eigenlijk best prima functioneren in het dagelijks leven. Dan vraag ik mij oprecht af in hoeverre er dan sprake is van een stoornis. Of eigenlijk, dan is er m.i. geen sprake van een stoornis. Concentratievermogen, hyperactiviteit en impulsiviteit zijn gewoon karaktertrekken, waar je inderdaad hoger of lager dan gemiddeld op kan scoren, en wat bij bepaalde taken je ook in de weg kan zitten. Maar dat geldt voor wel meer karaktereigenschappen. Ik kan bijvoorbeeld bijzonder slecht tegen onzekerheid, dan kan ik nachtenlang wakker liggen en mezelf liggen opvreten. Dat is vervelend en zit me in de weg, maar daarom is het nog geen stoornis, want ik functioneer over het algemeen gewoon prima.

Dus, ik denk dat er überhaupt veel te licht gedacht wordt over het voorschrijven van medicatie bij ADHD, zeker bij kinderen. Ten eerste omdat het echt heftig spul is en er nog niet veel bekend is over langetermijneffecten, ten tweede omdat het ongetwijfeld ook onterecht wordt voorgeschreven bij kinderen en ten derde omdat deze kinderen hierdoor niet leren omgaan met hun problemen. Geef een kind liever handvatten voor hoe hij moet omgaan met situaties die voor hem moeilijk zijn, leer het kind impulsen te beheersen, en oefen technieken voor de concentratie. En reserveer de medicatie voor die gevallen waarin het echt niet anders kan, in combinatie met therapie.

En ik vind dat psychiaters geen geld zouden mogen aannemen van farmaceutische bedrijven, aangezien dat onterecht medicatie uitschrijven in de hand werkt. Evenzo vind ik dat farmaceutische bedrijven geen onderzoek zouden mogen doen naar de effecten van medicatie, omdat dat gewoon een wassen neus is. Maar we leven niet in de ideale wereld. En studenten die ritalin willen gebruiken, ik heb er geen moeite mee, aangezien studenten intelligente jongvolwassenen zijn die heel goed zelf kunnen nadenken over de consequenties van hun gedrag. Er zijn genoeg dingen die idealiter niet zo zouden moeten zijn, dus dan kan dat er ook nog wel bij. Van het hele ritalin verhaal vind ik dat zelfs het minst erge, aangezien deze studenten doorgaans de kennis hebben of zouden kunnen hebben om weloverwogen keuzes te maken, in tegenstelling tot de meeste andere ritalingebruikers.
<<

Anoniem237

Bericht 04 Feb 2014 13:41

Re: Een pilletje meer of minder..?

Niet qouten SVP, ik ga dit weer verwijderen. :)

Sorry, nu ik er over nadenk wil ik dit toch niet online hebben.
Laatst gewijzigd door Anoniem237 op 04 Feb 2014 13:52, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem35

Bericht 04 Feb 2014 13:43

Re: Een pilletje meer of minder..?

Daar kijk ik ook van op Hera, soms gaat dat zo makkelijk, dan hoor ik dat iemand zonder diagnose zomaar ritalin krijgt van de huisarts, om te proberen. Ik word verdacht van ADHD en omdat ik mijn familie niet bij de diagnose wilde betrekken kon het niet officieel vastgesteld worden, dus mag ik ook geen medicatie proberen..... Terwijl de klachten er wel zijn. (Nog los van het feit dat ik ws sowieso geen medicatie wil slikken, anders had ik daar wel een punt van gemaakt)

Van andere mensen hoor ik dat ze het zomaar voorgeschreven krijgen, net als idd een berg oxazepam of andere pammen... Ik hoorde laatst zelfs van een collega 'ja, als ik nachtdiensten heb slik ik altijd een paar oxazepammetjes om weer in het ritme te komen', gewoon zonder voorschrift en zonder klachten. Ik vind dat nogal heftige medicatie om op eigen houtje te nemen,
<<

Anoniem35

Bericht 04 Feb 2014 13:45

Re: Een pilletje meer of minder..?

Supergrover, dat is mijn ervaring niet met ADHD en diagnoses, zowel bij mijzelf als op mijn werk gaat het echt niet alleen om vragenlijsten. Wat ik al zei: op het moment dat ik mijn ouders niet wilde meenemen kreeg ik gewoon geen diagnose, klachten of niet, want ze konden het niet goed genoeg vaststellen zonder informatie over mijn jeugd, anders dan wat ik vertelde.

In andere organisaties gaat het vast makkelijker, maar er wordt niet echt gestrooid met die diagnose als ik om me heen kijk.
<<

Anoniem44

Bericht 04 Feb 2014 13:47

Re: Een pilletje meer of minder..?

Ik gebruik regelmatig Ritalin, omdat het me helpt mijn leven beter te organiseren. Ik kan een enorme chaoot zijn en bij mij is ADD gediagnosticeerd. Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd amper nog Ritalin slik, het ligt hier nu in de kast voor momenten dat ik het weer nodig heb. Het is heel fijn om achter de hand te hebben.

Voor mensen die geen AD(H)D hebben zou ik het afraden, je slikt toch ook niet voor de lol een medicijn tegen gordelroos, dus waarom zou je zomaar een pilletje tegen AD(H)D slikken?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Feb 2014 13:52

Re: Een pilletje meer of minder..?

Eucalypta schreef:Supergrover, dat is mijn ervaring niet met ADHD en diagnoses, zowel bij mijzelf als op mijn werk gaat het echt niet alleen om vragenlijsten. Wat ik al zei: op het moment dat ik mijn ouders niet wilde meenemen kreeg ik gewoon geen diagnose, klachten of niet, want ze konden het niet goed genoeg vaststellen zonder informatie over mijn jeugd, anders dan wat ik vertelde.

In andere organisaties gaat het vast makkelijker, maar er wordt niet echt gestrooid met die diagnose als ik om me heen kijk.


Eens. Volgens mij is dat het beeld dat veel mensen hebben en is het in om te roepen dat haast iedereen tegenwoordig een diagnose krijgt, maar ADHD wordt echt niet even aan de hand van een vragenlijstje vastgesteld.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem35

Bericht 04 Feb 2014 13:57

Re: Een pilletje meer of minder..?

Susan schreef:
Eucalypta schreef:Supergrover, dat is mijn ervaring niet met ADHD en diagnoses, zowel bij mijzelf als op mijn werk gaat het echt niet alleen om vragenlijsten. Wat ik al zei: op het moment dat ik mijn ouders niet wilde meenemen kreeg ik gewoon geen diagnose, klachten of niet, want ze konden het niet goed genoeg vaststellen zonder informatie over mijn jeugd, anders dan wat ik vertelde.

In andere organisaties gaat het vast makkelijker, maar er wordt niet echt gestrooid met die diagnose als ik om me heen kijk.


Eens. Volgens mij is dat het beeld dat veel mensen hebben en is het in om te roepen dat haast iedereen tegenwoordig een diagnose krijgt, maar ADHD wordt echt niet even aan de hand van een vragenlijstje vastgesteld.

Ik heb 4 gesprekken gehad, waarin inderdaad beaamd werd dat ik behoorlijk klachten had af en toe, uit de vragenlijsten an sich kwam ook een ja, maar doordat ze niet konden vaststellen dat ik het vroeger ook al had hield het gewoon op, ondanks de klachten die ik had, ondanks de vragenlijsten.
<<

Anoniem25

Bericht 04 Feb 2014 13:57

Re: Een pilletje meer of minder..?

Ik ben altijd het braafste meisje van de klas geweest, en ik stond er dan ook echt van te kijken toen ik op mijn huidige werkplek kwam werken en we dagelijks diverse medicatie moeten tellen (concerta, ritalin, lorazepam, oxazepam, etc) omdat in het verleden incidenten zijn geweest waarbij de medicatie gewoon verdween/werd meegenomen door collega's. Ik kan me echt niet voorstellen dat je zulke, in mijn ogen, serieuze medicatie begint te slikken zonder dat daar een medische oorzaak voor is. Maar ik heb dan ook nog nooit drugs gebruikt o.i.d., dus ben misschien sowieso een beetje een watje wat dat betreft. Een keertje redbull of flink koffie drinken om je tentamens door te komen kan ik dan wel begrijpen, maar niet voorgeschreven medicatie slikken zou ik nooit aan beginnen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Feb 2014 14:01

Re: Een pilletje meer of minder..?

Ik hoefde niet mijn ouders mee te nemen, maar het ging ook echt niet in één gesprek.Ik heb eerst een gesprek gehad met de huisarts, daarna een voorgesprek om te bepalen of ik in aanmerking kwam voor een onderzoek, daarna een intake, nog meer gesprekken, een ochtend lang vragenlijsten doornemen en nog een IQ-test die ook een ochtend duurde om mijn werkhouding te observeren. Al met al zijn er flink wat maanden overheen gegaan voor er een diagnose was.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem117

Bericht 04 Feb 2014 14:02

Re: Een pilletje meer of minder..?

Susan schreef:
Eucalypta schreef:Supergrover, dat is mijn ervaring niet met ADHD en diagnoses, zowel bij mijzelf als op mijn werk gaat het echt niet alleen om vragenlijsten. Wat ik al zei: op het moment dat ik mijn ouders niet wilde meenemen kreeg ik gewoon geen diagnose, klachten of niet, want ze konden het niet goed genoeg vaststellen zonder informatie over mijn jeugd, anders dan wat ik vertelde.

In andere organisaties gaat het vast makkelijker, maar er wordt niet echt gestrooid met die diagnose als ik om me heen kijk.


Eens. Volgens mij is dat het beeld dat veel mensen hebben en is het in om te roepen dat haast iedereen tegenwoordig een diagnose krijgt, maar ADHD wordt echt niet even aan de hand van een vragenlijstje vastgesteld.


Ik ben het hier ook mee eens. En oneens met Supergrover. Ik heb de onderzoeken als zeer uitgebreid ervaren. Daarnaast moest een van mijn ouders mee om over mijn jeugd te praten en werd ook mijn man uitgenodigd voor een gesprek. Het hele onderzoek heeft anderhalve maand geduurd en was geen simpele vragenlijst.
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers