Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

<<

Anoniem75

Bericht 02 Feb 2014 09:02

Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

Ik moet verplicht rust houden van de huisarts en de gyn maar hoe doe ik dat? Ik heb een nog een kind dat aandacht en verzorging nodig heeft die ook 2x per week naar de psz moet worden gebracht, over 2,5 week krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis, ik heb geen kabouters die het huishouden kunnen doen en dingen zoals de was, koken en boodschappen halen moet nu eenmaal ook een paar keer per week gebeuren.

Ik heb hier in mijn nu nog woonplaats op m'n schoonouders na geen familie of vrienden die even kunnen helpen. En mijn ouders en de meeste vrienden werken doordeweeks ook. Mijn man werk ook 50 uur in de week en kan op dit moment gewoon geen vrij krijgen ivm zijn functie en is iedere dag pas rond 18.45 thuis.

En daarbij is S.op dit moment ziek en hangerig van de waterpokken dus die kan ik nu even niet uit handen geven. En de nachten zijn ook al zo kort en ik ben heel de dag door doodmoe.

Dus hoe moet ik in hemelsnaam rust nemen?? :( Iemand tips?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 02 Feb 2014 09:26

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

Genoegen nemen met minder. Dat huishouden komt wel. Veel zittend doen. Koken kan ook prima vanaf een stoel.
De psz misschien contacten dat het lastig is om hem te brengen?
Ik neem aan dat je moet rusten in belang van de baby, dus probeer dat ook voor ogen te houden.
<<

Anoniem20

Bericht 02 Feb 2014 09:35

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

Praktisch:
1x oer week alle was vd lijn laten halen door man, en beneden op de bank opvouwen.
Maaltijden voor meerdere dagen invriezen.
Mbt dozen inpakken. Laat iemand de inhoud van een kast op de grond zetten. Zet een stoel ertussen zodat je rustig kunt uitzoeken en inpakken ipv opstaan bukken etc..
Toch hulp vragen, en aangeboden hulp niet afwijzen.


Lijkt me erg lastig gezien de situatie (verhuizing etc.)....
<<

Anoniem171

Bericht 02 Feb 2014 09:47

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

Hulp vragen! Niet voor mensen invullen dat zij het te druk hebben/ moeten werken/ etc.

Huishouden - laat het even voor wat het is...
Was - man wast, jij vouwt op de bank op
Psz - vraag of andere ouders hem willen halen en brengen
Koken - vraag vrienden/ ouders of zij maaltijd willen langsbrengen
Zoon - stuur hem wat nachtjes uit logeren (ook al is het weer wat nieuws voor hem), laat hem veel zelf doen, vraag man om brood al gesmeerd klaar te leggen in koelkast, laat hem veel dvd kijken/ iPad spelen/ samen in grote bed.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 02 Feb 2014 09:49

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

Ik zou de inhoud van de kast op een tafel laten zetten, dikke buik en grond is meestal vragen om problemen... ;-)

Maar ja rust houden terwijl het eigenlijk niet kan, ik weet er alles van. Wat ik deed was in elk geval zo vaak mogelijk tussendoor gaan liggen, niet meer op de fiets maar met de auto, dingen die ik kón uitbesteden besteedde ik ook uit. De hulp die je kunt krijgen ook vragen en aannemen, stuur een mail naar je familie en vrienden en vraag wat ze eventueel zouden kunnen bijdragen. Misschien is er wel iemand die een flinke pan eten wil maken zodat je het kunt invriezen. Misschien is er iemand die op zaterdag wel een paar wassen wil komen draaien.
Alle kleine beetjes helpen, houd dat vooral in je hoofd!
<<

Anoniem20

Bericht 02 Feb 2014 09:50

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

Ow haha, dat is ook waar pompoen. Ben mentaal al helemaal ontzwangerd blijkbaar :)
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 02 Feb 2014 10:02

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

juani schreef:Ow haha, dat is ook waar pompoen. Ben mentaal al helemaal ontzwangerd blijkbaar :)


Ja hihi ik zag het echt helemaal voor me, Razz met haar dikke buik op een stoel en dan proberen spullen van de grond op te pakken en in dozen te stoppen ;-).
<<

anoniem196

Bericht 02 Feb 2014 10:41

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

Weet niet of je financieel een beetje ruimte hebt?
Misschien kan je via marktplaats een meisje vinden de je kan helpen schoonmaken en wassen?
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 02 Feb 2014 11:06

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

Bij mij kwamen vriendinnen, mama en schoonmama helpen met het huishouden en Louise. Louise ging ook regelmatig uit logeren.

In België kan je in de laatste maand van je zwangerschap of bij medische problemen al tijdens je zwangerschap kraamzorg krijgen. Misschien dat dat bij jullie ook kan?
AfbeeldingAfbeelding
<<

Patsy

Bericht 02 Feb 2014 11:17

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

Toen ik rustiger aan moest doen ivm de vele harde buiken, is mijn man toch meer gaan doen in huis. Ondanks dat hij erg veel werkt heeft hij de weekenden (meestal) vrij. Hij doet op 1 dag zoveel mogelijk was. Ik sorteer de was zittend en hij brengt de stapels naar boven en stopt ze in de wasmachine. Op de dag dat hij wast haalt hij alles wat droog is van de lijn en legt dat op bed waar ik zittend de was opvouw. De dingen die gestreken moeten worden blijven voorlopig even hangen. Verder moest ik er genoegen mee nemen dat het in huis niet zo schoon is als ik zou willen. Jammer dan, het is niet anders, de baby is belangrijker.

En, wat hier al gezegd is, vul niet voor anderen in dat ze geen tijd hebben. Er zijn vaak genoeg mensen die iets voor je willen doen, ookal wonen ze wat verder weg. Maar als jij ze niet vraagt weten ze ook niet waarmee ze je kunnen helpen.
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 02 Feb 2014 11:28

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

Heeellll lastig, maar ik denk het het vooral belangrijk voor ogen te houden dat dat niet voor niets tegen je is gezegd! Je bent nu niet alleen verantwoordelijk voor je eigen gezondheid, maar ook voor de kleine hummel in je buik...

Dus ja, vooral genoegen nemen met minder, op alle punten. En manlief zal toch ook, naast zn vele urige werkweek helaas wat meer moeten doen... Ik zou toch aan vrienden en familie aangeven dat je het zo lastig hebt, vaak helpen mensen dan toch graag, ondanks dat jij denkt dat het veel te veel werk is ofzo. Verwacht niet teveel van jezelf om te doen mbt het huishouden en verhuizen. Je kan het nu gewoon niet. Punt. Doe hetgene wat ECHT nodig is (verzorging van S, hem naar de pz brengen (met de auto ipv fiets bv)). Maak een boodschappenlijstje voor de hele week aan boodschappen en laat iemand anders dat voor je halen... Misschien willen anderen wel wat maaltijden voor je maken die je in kan vriezen? Toen ik aan het begin van mijn zwangerschap beroerd was maakte mijn schoonmoeder als ze kookte teveel en gaf het overschot aan mij mee. Had ik toch 1 a 2 keer in de week een gezonde maaltijd waar ik niks voor hoefde te doen. Dan nog 1 a 2 keer in de week "makkelijk", hoefde ik nog maar paar keer te koken... En ook dat koken kan je makkelijk houden he? Zowel qua tijd als lichamelijk. Probeer bij dingen die MOETEN zoveel mogelijk te gaan zitten, schil je aardappeltjes hangend op de bank ipv staand achter het aanrecht. Ga zitten bij het uitsorteren van de was.. Dat soort dingen.

Zorg goed voor jezelf! En voor de kleine...
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem 82

Bericht 02 Feb 2014 18:14

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

Hier hetzelfde probleem. Moet nu zoveel mogelijk rust nemen, maar het is eigenlijk niet te doen. Waar mogelijk doe ik het ook echt wel, want ik weet dat het beter is. Maar met een vriend die veel werkt, daarna ook het liefst van huis lijkt te zijn en familie die nu ook niet allemaal evenveel kunnen hebben is dat toch flink lastig. En dan hoef ik nog niet eens te verhuizen, dat lijkt me helemaal heftig om er ook nog bij te hebben.

Hier overigens wel een beetje hulp gelukkig, mijn moeder maakt eens per week de grote dingen zoals badkamer schoon. Daar hoef ik me dus niet druk om te maken. Als A op de psz is twee ochtenden, dan ga ik m'n bed in. En de tv staat veel aan, ik vind het verschrikkelijk, maar nu is het soms even niet anders. Vooral de dagen dat ze geen psz heeft of dat m'n vriend in het weekend extra gaat werken, zijn soms best lang en zwaar. Waar mogelijk maak ik het ons maar zo gemakkelijk mogelijk, maar het blijft toch lastig hoor. Merk ook duidelijk verschil met vorige zwangerschap, heb nu veel meer klachten omdat ik meer moet blijven doen en minder rust kan nemen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 02 Feb 2014 18:24

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

De televisie wat vaker aanzetten voor je zoon.
Boodschappen laten bezorgen.
Veel makkelijke maaltijden kiezen.
Huishoudelijke klussen overlaten aan je man.
Ouders van andere kinderen op de peuterspeelzaal die in de buurt wonen vragen of zij je zoon af en toe kunnen meenemen met halen en brengen.
Slapen tijdens peuterspeelzaaltijden.
Je niet schuldig voelen om bovenstaande lijst.

Het is allemaal niet ideaal en ja, je man werkt veel en het is lullig voor hem als hij daarbovenop nog het huishouden moet doen. Maar het is even niet anders. Ik neem aan dat hij ook het beste met de baby voor heeft.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 02 Feb 2014 18:26

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

Als dit allemaal niet genoeg is en je moet echt bedrust hebben dan zal je man toch naar een oplossing moeten zoeken en zorgverlof opnemen. Uiteindelijk is niemand onvervangbaar. Hij kan zelf ook ziek worden en dan kan hij ook niet gewoon doorwerken. Dus ik zou hem wel zeggen rekening te houden met dat scenario. En tot die tijd alles proberen om meer rust te krijgen (en daar moet hij dus ook bij helpen).
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem75

Bericht 03 Feb 2014 14:41

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

Bedankt voor de tips allemaal. Hier heb ik zeker wat aan.

Alleen op dit moment kan ik S. nog even niet uit handen geven. Het mannetje is zo ziek van de waterpokken dat hij gewoon lekker even thuis blijft. En zo hoef ik hem deze week ook niet naar de psz te brengen. Ik heb gisteren boodschappen besteld die ze woensdag komen brengen, mijn moeder komt vandaag even de boel hier stofzuigen en morgen komt mijn schoonmoeder even de was doen. Woensdag is mijn man vrij en die gaat dan alvast een hoop inpakken, vrijdag komt mijn moeder weer om ook wat te helpen met inpakken en in die tijd gaat S. er even op uit met mijn schoonvader. Dus voor deze week heb ik het mezelf even goed makkelijk gemaakt. S. mag idd nu ook wat vaker de iPad en de tv staat hier bijna heel de dag aan.

Het is idd ook even niet anders en ik vind het ook best moeilijk om hulp te vragen. Ook ben ik echt zo'n poetsmiep maar daar heb ik mezelf al bij neer gelegd en meer dan de vaatwasser uitruimen, koken, wassen draaien en ophangen ben ik eigenlijk niet meer van plan de komende weken. Wel heb ik mezelf voorgenomen om 1 verhuisdoos per dag in te pakken.

Wbt de verhuizing krijgen we gelukkig wel heel veel hulp. De vloeren + plinten worden gelegd, er wordt een muur gemetseld en afgewerkt, er komen 2 mannen mee oververhuizen en natuurlijk helpen mijn ouders mee inpakken, en mijn moeder kookt een paar keer en past een paar keer op S. Hierdoor valt er voor mijn man ook een hoop 'last' weg en zo hopen we een rustige verhuizing tegemoet te gaan.

Het enige waar ik me nu even druk om maak is dat ik morgen een gesprek op het werk heb over mijn terugkomst. Het is niet helemaal zeker dat ik terug kan komen op dezelfde lokatie en dat brengt nu even wat stress met zich mee. Hopelijk krijg ik morgen meer duidelijkheid en kan ik hopelijk gewoon blijven zitten waar ik zit.

Wbt rust nemen is trouwens echt puur voor mezelf. Met de baby gaat het gelukkig goed. Hij trappelt er op los, heeft genoeg vruchtwater en ligt goed op schema qua groei. Ik kamp alleen met ontzettend veel stress en de baby moet hoe dan ook gewoon netjes blijven zitten tot 37/38 weken ivm besmettingsgevaar van de waterpokken. S. heeft ze nu en ik kan ze ook krijgen omdat ik ze nog nooit heb gehad. Mocht ik ze hebben en ik moet bevallen hebben we een probleem. Dus ik moet gewoon heel rustig aan gaan doen van de huisarts en van de gyn.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 03 Feb 2014 14:49

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

Het is voor jezelf, maar indirect dus ook voor de baby. Ik vind het nog best druk klinken wat je allemaal van plan bent. Vaatwasser uitruimen, koken, wassen draaien, was ophangen en een verhuisdoos per dag inpakken, en dan heb je ook je zoon nog om je heen, morgen naar je werk voor een zwaar gesprek, enzovoort. Ik betwijfel of de gynaecoloog en de huisarts dat rustig genoeg vinden, ik vind het niet heel veel verschillen met wat vrouwen die geen rust nemen allemaal doen.

Probeer alsjeblieft nog wat meer hulp te vragen. Maak tijdelijk gebruik van een wasservice als er zoiets in je buurt is. Maak het jezelf met het eten echt zo makkelijk mogelijk, bestel eten, haal kant-en-klaar eten, zo'n maaltijdsalade van de Albert Heijn en af en toe gewoon een pizza of stoommaaltijd of een keertje brood met knakworst, enzovoort, dat scheelt meteen ook weer afwas. De kwaliteit is misschien even wat minder dan je gewend bent, maar dat geeft niet, want het is maar voor een maandje.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem75

Bericht 03 Feb 2014 14:58

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

Vaatwasser uitruimen en de was hoeft ook niet iedere dag. En wbt koken daar ben ik al wat makkelijker in geworden. We hebben zelfs afgelopen week al 2x bij m'n ouders gegeten en die 1-2 dagen dat mijn man thuis is probeer ik hem wel een goede en gezonde maaltijd te laten maken.

Maar misschien heb je ook wel gelijk en moet ik nog makkelijker gaan worden en iig die verhuisdozen ook maar te laten voor wat het is. Het is eigenlijk toch best moeilijk om jezelf als het ware moeten over te geven aan anderen en echt even helemaal niks te doen als je dat niet gewend bent..
<<

Anoniem28

Bericht 03 Feb 2014 14:59

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

heb je er reden toe om te denken dat de baby eerder komt? Want bij S ben je overtijd gegaan toch? Misschien kan je man in het weekend extra koken voor de maandag en dinsdag (gewoon in de koelkast bewaren) en voor andere dagen bijvoorbeeld stamppot of pastasaus maken die je in kunt vriezen. Dan hoef jij helemaal niet meer te koken. Verder zou ik ook niet gaan slepen met volle wasmanden was, dat is echt best zwaar werk. Hooguit een wasje aanzetten zodat ie klaar is als je man thuis komt, dan kan hij de droge was van de lijn/uit de droger halen en de natte was weer ophangen.

Verder fijn dat je hulp krijgt uit je omgeving. Hopelijk blijft de baby gewoon netjes tot de uitgerekende datum zitten.
<<

Anoniem75

Bericht 03 Feb 2014 15:06

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

Bij S. ben ik 4 dagen overtijd gegaan maar heel veel stress is gewoon slecht en daardoor kan een baby eerder komen. En dat moet gewoon echt voorkomen worden. Mijn man probeert al veel taken van me over te nemen gelukkig. Hij ziet gelukkig ook in dat de baby (en ik) nu even op nummer 1 staan. We zijn dan ook erg blij dat we zoveel hulp krijgen bij de verhuizing. Zo hoeft hij niet iedere dag te klussen en kan wat meer bij ons zijn.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 03 Feb 2014 15:07

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

Misschien kun je je ouders vragen om, op de dagen dat je niet daar eet, anderhalve portie meer te koken van wat ze zelf eten en dat in te vriezen, zodat jij dat mee naar huis kan nemen als je daar bent geweest. Dan heb je weer wat maaltijden in je vriezer voor als je thuis eet en je man is er niet (ik neem aan dat hij dan ook niet thuis eet). Dat doen ze vast graag voor je.

Heb je geen droger? Ik kan me voorstellen dat je die niet veel gebruikt omdat je kleren er vaak sneller door slijten, maar voor nu even, in elk geval voor de stukken die lastiger zijn om op te hangen? En misschien kun je afspreken dat jij er een was in stopt en aanzet en dat je man die was voor hij naar bed gaat eventjes ophangt.
Ik snap het best hoor, dat hij ook moe is en dat je hem liever niet van alles vraagt bovenop die lange werkweek. Maar het is maar voor even. Even samen alles op alles zetten voor die laatste paar weken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem75

Bericht 03 Feb 2014 15:18

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

Ja een droger die hebben we en dat is eigenlijk ook wel een goeie! En wbt het eten kan ik ook wel vragen. Mijn man eet wel altijd thuis. Pas laat maar dat is helaas niet anders. En ja ik voel me soms wel schuldig dat ik hem iets moet vragen bovenop zijn drukke werkweek. Zoals afgelopen week heeft hij er een werkweek opzitten van 60 uur en hij is dan echt helemaal gesloopt. Het is hier nu dan ook even een bende omdat ik hem dan ook niks heb gevraagd ook omdat hij er voor S. wilde zijn die zo ziek is nu. Maar gelukkig komt mijn moeder straks even en mijn schoonmoeder morgen voor de was. Dan ben ik weer een beetje bij qua huishouden.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 20 Feb 2014 16:14

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

Hoe gaat het nu Razz? Kun je je rust wat nemen?
2014 2016
<<

Anoniem75

Bericht 20 Feb 2014 18:48

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

Hey wat lief dat je er naar vraagt. Opzich gaat het wel maar sinds dat we gisteren de sleutel van ons nieuwe huis hebben gaat het wat minder wbt de rust. Ik probeer zo min mogelijk te doen maar toch doe ik dan stiekem weer teveel. Te vaak traplopen, heb vandaag een kozijn afgeplakt, boodschappen gedaan en naar de bouwmarkt geweest en vooral veel op en neer gereden met de auto en aanhangwagen. Morgen moet ik ook weer naar het ziekenhuis en s'middags ga ik echt een keer rusten. Hier in het appartement is het een grote rommel en smeerboel maar de laatste 1,5 week kan ik dan goed langs me neerleggen (ben normaal echt een poets en opruim miep) en qua eten is het allemaal makkelijk. Met S. gaat het sinds een paar dagen ook weer wat beter gelukkig.

Maar ik ben nog steeds blij als we 5 weken verder zijn. Dan zijn we oververhuisd en is de kraamweek ook weer voorbij en dan komt er hopelijk weer wat rust en regelmaat in huis. Zal wel nog niet met een baby maar dan ben ik iig verlost van die dikke buik en zitten we lekker in ons huisje :)
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 22 Feb 2014 15:10

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

Fijn dat je een beetje rust kan nemen. Dat lijkt me ook moeilijk dat je nu ook nog gaat verhuizen.
Maar voor je het weet is alles voor bij en ben je lekker van je 2 kinderen aan het genieten.
Mooi dat het met S. ook weer beter gaat.
2014 2016
<<

Anoniem75

Bericht 22 Feb 2014 15:12

Re: Verplicht rust nemen, hoe doe ik dat?

Dankjewel :)
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers