Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Je relatie na de komst van baby

<<

Anoniem111

Bericht 03 Feb 2014 13:56

Re: Je relatie na de komst van baby

Op zich waar, maar een heel groot deel van de forummers hangt hier volgens mij al rond van voordat ze kinderen kregen. Misschien is het ook een kwestie van hier al iets van de mogelijkheden meekrijgen en dan verder gaan zoeken. Als ik hier niet had meegelezen, had ik nog nooit van UP of Rapley gehoord en dan was ik er al helemaal niet naar gaan zoeken. Nu heb ik er wel kort wat over gelezen om te snappen waar iedereen het over heeft.
<<

Anoniem111

Bericht 03 Feb 2014 13:57

Re: Je relatie na de komst van baby

Rush schreef:
Pitufo schreef:
bubble schreef:Als ik dit topic lees ben ik net een man, ik slaap overal doorheen en zoek niet alles tot op de bodem uit wat betreft opvoeding. Slechte moeder ben ik :eyes:

Ik lees ook niet heel veel over de hele zwangerschap en het opvoeden en dergelijke. Ik heb eerlijk gezegd ook heel vaak het gevoel dat het aantal moeders dat van alles uitzoekt en UP of Rapley oid volgt hier qua percentage veel hoger ligt dan in de 'normale' maatschappij.

Maar als je op een forum zit en vanalles leest, dan word je nieuwsgierig en ga je het opzoeken. Tenminste, dat geldt voor mij wel.

Dus ik kan me voorstellen dat toekomstige moeders en moeders op een forum als deze meer opzoeken en 'besmet' raken met nieuwe/andere methodes dan moeders die niet op een forum zitten.

Als ik niet op dit forum had gezeten, had ik ook niet geweten wat Rapley was. Toevallig is m`n schoonzus ermee begonnen, maar anders moet dat soort info allemaal ergens anders vandaan komen en dan moet het je maar net interesseren denk ik. Hier wordt het je meer aangereikt.

Ja, dit dus. Dat bedacht ik me net ook naar aanleiding van de post van Caro.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 03 Feb 2014 13:57

Re: Je relatie na de komst van baby

Ja dat is ook zo. Ik heb ook alles wat ik doe via het forum. Nav wat ik hier lees ga ik op zoek naar meer informatie.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem44

Bericht 03 Feb 2014 13:59

Re: Je relatie na de komst van baby

Ik denk ook niet dat het persé altijd goed is om alles op te zoeken, want uiteindelijk gaat het toch om je eigen kind. Ik denk dat het vaak een teken is van onzekerheid. Toen ik zwanger was, wisten wij vrij weinig over baby's en opvoeding en borstvoeding enzo, dus dan is het logisch dat je daar meer over wil weten.

Maar veel dingen maken helemaal niet zoveel uit. Je kan er ook in doorslaan natuurlijk en ik denk dat vrouwen daar in het algemeen, meer toe geneigd zijn dan mannen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 03 Feb 2014 14:01

Re: Je relatie na de komst van baby

Plus dat sommige mensen het ook gewoon leuk en fijn vinden om veel te lezen over datgene wat ze bezighoudt. Ik heb ook ladingen boeken over schrijven, en ik lees nu veel over portretfotografie. Niet dat ik alles doe wat er in die boeken staat, want ik hou er ook wel van om dingen zelf uit te vinden, maar het lezen op zich vind ik al fijn.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem28

Bericht 03 Feb 2014 14:04

Re: Je relatie na de komst van baby

Ik denk dat het vooral van je persoonlijkheid af hangt ook. Ik wil over alles wat ik doe veel weten. Niet alleen over kinderen opvoeden/verzorgen, maar ik zocht tijdens de bouw van ons huis ook dingen tot op de bodem uit. Dat hoort gewoon bij mij. Mijn man koopt bijvoorbeeld een stel kippen en daarna gaat ie zich pas verdiepen en komt er dan op een zondagochtend achter dat ie de helft niet heeft, ik verdiep me eerst en zorg dat ik alles op orde heb voordat ik die kippen überhaupt koop. Mijn man koopt een mountainbike en komt er dan achter dat ie eigenlijk ook een helm en geschikte kleding nodig heeft en ik zoek dat van tevoren goed uit (en kom dan tot de conclusie dat het te duur wordt en mijn man heeft de mountainbike dan al gekocht en moet dan de kleding ook hebben, omdat het anders zonde is van zijn mountainbike). Mijn man komt tot de conclusie dat een bepaalde aanpak m.b.t. kinderen corrigeren niet werkt en gaat er daarna over nadenken en ik lees eerst over verschillende manieren van kinderen corrigeren voordat ze zo oud zijn dat het nodig is. Uiteindelijk komen we er allebei wel, maar op een compleet andere manier. Volgens mij heeft dat niks met doorslaan te maken, maar met een andere manier van met dingen omgaan.
<<

Anoniem111

Bericht 03 Feb 2014 14:05

Re: Je relatie na de komst van baby

Ik word juist onzeker van veel lezen over bepaalde onderwerpen. Er zijn zoveel mogelijkheden en overal zijn argumenten voor en tegen. Waar doe je dan het beste aan? Daar kan ik mezelf helemaal gek mee maken. Ik moet het regelmatig voor mezelf relativeren dat wat je ook kiest, het niet gauw ronduit slecht zal zijn voor je kindje (tenzij je regelrecht tegen iedere mogelijke richtlijn ingaat natuurlijk).
<<

Anoniem28

Bericht 03 Feb 2014 14:08

Re: Je relatie na de komst van baby

Ik hanteer vaak: ik doe datgene wat goed voor me voelt. Maargoed, daar heb je natuurlijk niks aan als je onzekerheid soms de overhand neemt natuurlijk.. Dit is je eerste kindje toch, Pitufo? Misschien moet de baby ook gewoon eerst geboren worden, nu is het allemaal nog zo abstract.
<<

Anoniem44

Bericht 03 Feb 2014 14:09

Re: Je relatie na de komst van baby

Precies, dat bedoel ik met doorslaan, dat je er ook teveel over kan lezen. Wij vinden het bijvoorbeeld erg belangrijk om gezond en puur te eten, logischerwijs kiezen we dan niet voor flesvoeding en potjes, maar voor borstvoeding en het pureren van groente/fruit. Die keuze komt niet voort uit allerlei boeken over voedingsleer, maar gewoon door ons gezond verstand te gebruiken. Dit kan ik inmiddels wel doortrekken naar ongeveer alle andere gebieden van opgroeien/opvoeding.

Tegenwoordig heb je zo gigantisch veel informatie, dat het gevaar bestaat dat je erin verdrinkt, of dat je er inderdaad juist heel onzeker van wordt, omdat iedereen weer iets anders zegt. Uitgaan van je eigen verstand en gevoel werkt vaak uitstekend.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 03 Feb 2014 14:12

Re: Je relatie na de komst van baby

Maar je man en jij lazen toch ook heel veel, hij zocht alles tot in het detail uit, zei je net. Waarom is het bij een ander dan opeens doorslaan?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Posh

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 203

Geregistreerd: 29 Okt 2013 16:51

Bericht 03 Feb 2014 14:13

Re: Je relatie na de komst van baby

bubble schreef:Als ik dit topic lees ben ik net een man, ik slaap overal doorheen en zoek niet alles tot op de bodem uit wat betreft opvoeding. Slechte moeder ben ik :eyes:



Haha hier nog zo'n moeder.
The only thing that matters is what you've given me; Unconditional Love.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 03 Feb 2014 14:13

Re: Je relatie na de komst van baby

Maar ed, jij zegt dat bv en zelf pureren gezond is. Ik zeg bv en Rapley en Printje zegt fv en pureren. Het is lastig om dan te beslissen wat het beste, fijnste of gezondste is want voor alles is wel iets te zeggen.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem44

Bericht 03 Feb 2014 14:24

Re: Je relatie na de komst van baby

Susan schreef:Maar je man en jij lazen toch ook heel veel, hij zocht alles tot in het detail uit, zei je net. Waarom is het bij een ander dan opeens doorslaan?

Nee hoor, dat zeg ik niet, het is een mogelijkheid dat je doorslaat, ook voor mij. Wij lazen veel toen ik zwanger was en in de babytijd, omdat we toen echt van niks wisten. Ik vond het heel fijn dat mijn man ook op de hoogte wilde zijn van al die dingen. Op een bepaald moment word je wat zekerder met je kindje en dan is al dat lezen niet meer zo nodig en kun je veel meer op je eigen gevoel en verstand vertrouwen. Tenminste zo is het hier gegaan. Nu zijn we wat relaxter geworden en eigenlijk is dat veel fijner! Dit is ook de reden waarom ik niet veel lees en reageer in alle kinder/baby topics.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 03 Feb 2014 14:28

Re: Je relatie na de komst van baby

Oké, dan snap ik het.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 03 Feb 2014 14:37

Re: Je relatie na de komst van baby

Susan schreef:Mijn man is ook niet heel erg van het lezen. Ik was een paar jaar geleden ontzettend veel aan het lezen over autisme, bestelde ladingen Amerikaanse boeken via internet, ik kon er niet genoeg over weten, en destijds irriteerde het me dat hij er niet echt over las, maar nu maak ik me daar niet meer zo druk om. Hij begrijpt wel heel goed waar het allemaal om gaat, hij begrijpt Ezra goed en dat is het belangrijkste, niet die boeken. Ik denk dat ik er zelf ook wel meer over las dan nodig was, maar dat gaf mij dan weer houvast. Ieder z'n eigen voorkeur daarin.
Eigenlijk ervaar ik dat m.b.t. Sven net zo.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 03 Feb 2014 14:39

Re: Je relatie na de komst van baby

In jullie geval zijn er denk ik veel minder boeken over, klopt dat? Over autisme is heel veel te vinden, hoewel ik het aanbod Nederlandse boeken wel beperkt vind. In Amerika is er veel.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 03 Feb 2014 14:45

Re: Je relatie na de komst van baby

Susan schreef:In jullie geval zijn er denk ik veel minder boeken over, klopt dat? Over autisme is heel veel te vinden, hoewel ik het aanbod Nederlandse boeken wel beperkt vind. In Amerika is er veel.
Dat klopt idd. Ik lees eigenlijk alleen maar op internet over de aandoening en alleen maar Nederlandstalig.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 03 Feb 2014 15:07

Re: Je relatie na de komst van baby

Mn vriend hoeft ook echt niet zoveel te lezen en uit te zoeken als ik. Borstvoeding bijv. geef ik en regel ik ook zelf. Als er iets niet helemaal goed loopt zoek ik uit wat ik eraan kan doen. Rapley of gepureerd heeft mn vriend volgens mij niet echt een mening over. Heeft beide voor- en nadelen en bij beide hebben de voor- en nadelen geen grote gevolgen voor de rest van t leven (in de meeste gevallen). Maar wel of niet vaccineren kan een kwestie van leven of dood zijn, in beide gevallen. Dat vind ik persoonlijk iets waar ik niet in mn eentje over kan en wil beslissen. Hij heeft t druk op zn werk, net een nieuwe functie met veel verantwoordelijkheid, en ik snap dat hij daarnaast geen zin heeft om zich in te lezen, maar dit vind ik wel een punt waar hij ook wat verantwoordelijkheid op zich mag nemen.

Wat UP vs. t autoritaire betreft, ik irriteer me vaak mateloos als hij en T. weer in de clinch liggen en ik t moet komen oplossen. Hierover heeft hij wel een aantal dingen gelezen (how2talk2kids) en we hebben samen de dvd van Unconditional parenting gekeken. "Ja logisch" is zijn commentaar hier steeds op, maar op de een of andere manier zit t autoritaire zo in zn hoofd dat t er niet uit kan ofzo. Ook trekt hij zich veel aan van wat 'andere mensen wel niet denken' en pakt T. in bijzijn van anderen vaker hard aan om te laten zien dat hij de baas is (niet zijn woorden maar dit is hoe ik het zie).
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 03 Feb 2014 15:10

Re: Je relatie na de komst van baby

Als ik niet op t forum kwam had ik 'maar' 6mnd bv gegeven en had ik nog nooit van rapley, AP en UP gehoord.

Alhoewel...de schrijfster (vertaalster) van how2talk2kids was toen ik zwanger was van T. bij koffietijd, daar kende ik t boek van.
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Anoniem25

Bericht 03 Feb 2014 15:11

Re: Je relatie na de komst van baby

Onze relatie heeft het de eerste paar maanden wel echt zwaar gehad. Allebei gigantisch vermoeid, kort lontje en daardoor weinig begrip voor elkaar.

Momenteel loopt het allemaal op rolletjes, we zijn inmiddels wel echt behoorlijk op elkaar ingespeeld. Het enige is dat we eigenlijk wel een beetje meer tijd voor elkaar zouden moeten vrijmaken, maar we hebben zulke andere interesses en behoeftes dat dat altijd al een beetje lastig punt is geweest
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 03 Feb 2014 15:13

Re: Je relatie na de komst van baby

Ohja, mijn vriend heeft/ had t op t werk wel veel met collega's over de kinderen en bijbehorende zaken. Hij heeft best wel wat collega's met vrouw die langvoedt en die rapley geven. Misschien moet ik hem eens vragen hoe zijn collega's over vaccineren denken om t gesprek opgang te krijgen haha.
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Anoniem44

Bericht 03 Feb 2014 18:42

Re: Je relatie na de komst van baby

Mijn man zit in een app met een paar vrienden, allemaal jonge vaders en die kunnen samen echt zoveel over hun kinderen praten en ook discussiëren en ervaringen uitwisselen, maar door dit topic begrijp ik dat dit niet normaal is voor mannen?
<<

Patsy

Bericht 03 Feb 2014 19:12

Re: Je relatie na de komst van baby

Weg
Laatst gewijzigd door Patsy op 31 Dec 2018 10:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

ChiQ

Bericht 03 Feb 2014 19:16

Re: Je relatie na de komst van baby

-ED- schreef:Mijn man zit in een app met een paar vrienden, allemaal jonge vaders en die kunnen samen echt zoveel over hun kinderen praten en ook discussiëren en ervaringen uitwisselen, maar door dit topic begrijp ik dat dit niet normaal is voor mannen?



Mijn man heeft geen chatgroep, maar hij bespreekt wel veel met collega's die ook vader zijn en met vrienden die ook een kind hebben. Hij leest zich dan weer niet in, maar het ouderschap gaat hem heel natuurlijk af. Ik merk dat mijn man veel vanuit gevoel doet, hij heeft van mij leren verschonen en als ik iets interessants lees laat ik hem dat ook weten. Ik denk niet dat het abnormaal is als een man minder leest, maar dat wil m.i. niet zeggen dat die kinderen geen toegewijdde vader hebben. Ik leer mezelf juist af alles te googlen, daar word ik tuureluur van! Bijna alles linkt naar kanker :nopompom:
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 03 Feb 2014 20:18

Re: Je relatie na de komst van baby

Ik zie mijn vriend dat niet gauw doen. Hij praat wel over onze dochter met vrienden, maar dan meer over haar ontwikkeling en over trotse/grappige momenten dan over issues waar we tegenaan lopen. Misschien dat het komt omdat de meeste vrienden van ons nog in een heel andere levensfase zitten dan wij.

Ik vind het niet abnormaal ED, eerder bijzonder en eigenlijk erg leuk!
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers