Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


De taal leren voor je op reis gaat

<<

Anoniem119

Bericht 31 Jan 2014 16:35

De taal leren voor je op reis gaat

Mingalarbar! = Hallo!

Ik ben momenteel m'n Birmees aan het leren :nerd: Nou ben ik sowieso een beetje een talen nerd, maar ik vind dat zo'n leuk onderdeel van op reis gaan!

Ik heb al heel veel zinnetjes en woordjes in m'n telefoon opgeschreven, en een aantal ken ik al uit m'n hoofd. Helaas is het niet de makkelijkste taal ('Kyaung zu tin bar de' is dank je wel, duurde even voordat die er in gestampt was). En alle gerechten / eetdingetjes heb ik al in m'n dagboekje geschreven:

Afbeelding

Leer jij de taal altijd voordat je op reis gaat? Gewoon een paar woordjes die handig zijn? Of denk je, bekijk het, en praat je wel Engels? Welke woordjes/zinnetjes vind jij handig om te weten? En schrijf je het dan ergens op, of leer je het uit je hoofd, of koop je zo'n Wat & Hoe boekje? En nog betere vraag: Gebruik je die geleerde dingetjes in de praktijk ook echt?!
<<

Anoniem 52

Bericht 31 Jan 2014 16:35

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Ik heb een app...

*Edit: Ik neem altijd woordenboekje mee en m'n smartphone maar vorige keer in Parijs ging 't niet echt goed. We waren in een restaurant en 't was 17:00 maar er leek niet echt gegeten te kunnen worden. In 't beetje schoolFrans dat we beheersten probeerden we te vragen of we er konden eten, maar er werd niet echt gereageerd. We probeerden het aan te wijzen in het woordenboek, maar nog steeds geen reactie.

Uiteindelijk stotterde ik nog een keer 'Manger? non?' terwijl m'n beste vriendin naast me stond te zuchten en overstapte op 'Nomnomnomnom?' We zijn bij de Mac beland.
Laatst gewijzigd door Anoniem 52 op 31 Jan 2014 16:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem119

Bericht 31 Jan 2014 16:37

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Die bestaat niet echt goed voor Birmees! :(

Welke app heb je?
<<

Anoniem17

Bericht 31 Jan 2014 16:39

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Ik ben eigenlijk pas twee keer in een land geweest waar ik de taal écht niet sprak, namelijk Spanje (of nja, Ibiza, dus daar spraken ze ook prima Engels en met Nederlands kwam je zelfs al aardig ver :nerd: ) en Griekenland. Ik heb me er van tevoren eigenlijk totaal niet in verdiept omdat ik gewoon zo'n heerlijk toeristische sunwebvakantie had geboekt, dus ik dacht, Engels gaat ook prima! Haha!

Een paar basiswoordjes zou ik denk ik wel leren als ik naar een minder toeristisch land zou gaan, zodat je tenminste de makkelijkste/meest gebruikte dingen wel kunt benoemen. Bijvoorbeeld 'alsjeblieft/dankjewel', 'hallo/tot ziens', de weg vragen, iets te drinken/eten bestellen.. Dat soort dingen :)
<<

Anoniem119

Bericht 31 Jan 2014 16:40

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Hahahaha Bazinga, nomnomnom? Maar dan wel met Franse uitspraak he? Dan zei ze dus Naam, naam, naam! :yes:
<<

Anoniem 52

Bericht 31 Jan 2014 16:51

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Talktranslate! Maar ik kom meestal wel heel eind met Engels, maar goed, ik ga ook geen aapjes kijken op safari of dat soort vakanties ;)

Nou héél Frans was 't niet, 't was toch echt een heel enthousiaste Koekiemonster-immitatie. Misschien dat er daarom ook zoveel wenkbrauwen werden opgetrokken.
<<

Anoniem44

Bericht 31 Jan 2014 16:56

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Ik leer altijd wel een paar woorden. Vooral het woord 'dankjewel' vind ik belangrijk, maar ook 'ja' en 'nee' is handig en 'hallo', met die woorden kom je al een heel eind.
<<

Anoniem119

Bericht 31 Jan 2014 16:57

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Hahaha ik zie het helemaal voor me Bazinga! Ik probeer wel altijd Frans te praten, maar dan spreken ze negen van de tien keer terug in 't Engels. Heel irritant vind ik dat, ik probéér het toch.
<<

Anoniem119

Bericht 31 Jan 2014 16:57

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Hee ED je bent er weer! Nay kaung lar? (hoe gaat het met je) ;)
<<

Anoniem44

Bericht 31 Jan 2014 16:59

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Ja, het gaat goed! Ik ben druk geweest, maar nu was het zo koud dat ik toch even ging cocoonen en zo kwam ik weer op het forum terecht :)
<<

Anoniem 52

Bericht 31 Jan 2014 17:00

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Wij probeerden het ook zo veel mogelijk, hoor! De volgende reizen die gepland staan, zijn met m'n vriend en hij spreekt redelijk vloeiend Spaans en Duits, dus dan mag hij alles lekker regelen, daar waar mogelijk :p

Doet me wel denken aan een vriend van me, die werkte bij de Citroen dealer en daar kwam een Franse klant die, redelijk paniekerig, begon te ratelen in, jawel, het Frans! Dus, vriend van mij stopt de man en zegt; "Hee, hallo meneer, luister, ik spreek geen woord Frans, alleen een beetje Ommelette du Fromage, dus ik ga er even een collega bij halen!"

En toen had-ie ruzie met die klant haha, logisch, want die staat te stressen en hoort "blablabla, blabla, blablabla, kaasommelet, blabla." Maar goed, loop dan ook niet een buitenlandse garage in met je moerstaal, denk ik dan...
<<

Anoniem119

Bericht 31 Jan 2014 17:02

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Welkom terug ED :) Leuk!

Bazinga, ik vind het nog steeds zo leuk om over je vriend te lezen! Handig dat ie die talen spreekt zeg! Ik ben van ons twee de grote taal-nerd. Maar Duits kan hij beter. We komen best wel eens in Duitsland, en dan spreekt hij het stukken beter dan ik. Ook wel weer handig. Maar de rest ben ik beter in.
<<

Anoniem 52

Bericht 31 Jan 2014 17:06

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Haha ik schreeuw 't nog niet echt van de daken, denk ik. Maar zat er wel aan te denken 'Kersverse relatie-topic' te openen, omdat 't soms wel 's leuk is er over te kletsen :D

Ik ben helemaal niet zo goed in talen, overigens. Maar volgens m'n vriend los ik alles op met m'n gezichtsuitdrukkingen :D
<<

Anoniem44

Bericht 31 Jan 2014 17:10

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Ik oefen trouwens altijd in het vliegtuig, daar zit altijd wel zo'n leerprogramma ingebouwd!
<<

Anoniem119

Bericht 31 Jan 2014 17:12

Re: De taal leren voor je op reis gaat

-ED- schreef:Ik oefen trouwens altijd in het vliegtuig, daar zit altijd wel zo'n leerprogramma ingebouwd!

Hoe bedoel je? In de IFE? Maar ik vlieg niet direct, dus denk niet dat dat nut heeft. Vlieg met Malaysia Airlines en heb niet de behoefte om Maleisisch te leren ;)
<<

Anoniem185

Bericht 31 Jan 2014 17:12

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Bazinga schreef:Doet me wel denken aan een vriend van me, die werkte bij de Citroen dealer en daar kwam een Franse klant die, redelijk paniekerig, begon te ratelen in, jawel, het Frans! Dus, vriend van mij stopt de man en zegt; "Hee, hallo meneer, luister, ik spreek geen woord Frans, alleen een beetje Ommelette du Fromage, dus ik ga er even een collega bij halen!"

En toen had-ie ruzie met die klant haha, logisch, want die staat te stressen en hoort "blablabla, blabla, blablabla, kaasommelet, blabla." Maar goed, loop dan ook niet een buitenlandse garage in met je moerstaal, denk ik dan...

:lol:

Echt, ik lach niet snel hardop van een post, maar ik lag hier echt hélemaal van in een deuk.
<<

Anoniem44

Bericht 31 Jan 2014 17:24

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Marin schreef:
-ED- schreef:Ik oefen trouwens altijd in het vliegtuig, daar zit altijd wel zo'n leerprogramma ingebouwd!

Hoe bedoel je? In de IFE? Maar ik vlieg niet direct, dus denk niet dat dat nut heeft. Vlieg met Malaysia Airlines en heb niet de behoefte om Maleisisch te leren ;)

Ja, waar ook de films opstaan enzo. Vaak kun je uit behoorlijk wat talen kiezen, maar als je op Maleisie vliegt is de kans inderdaad groot dat het Birmees er niet tussen zit.
<<

Anoniem119

Bericht 31 Jan 2014 17:27

Re: De taal leren voor je op reis gaat

-ED- schreef:
Marin schreef:
-ED- schreef:Ik oefen trouwens altijd in het vliegtuig, daar zit altijd wel zo'n leerprogramma ingebouwd!

Hoe bedoel je? In de IFE? Maar ik vlieg niet direct, dus denk niet dat dat nut heeft. Vlieg met Malaysia Airlines en heb niet de behoefte om Maleisisch te leren ;)

Ja, waar ook de films opstaan enzo. Vaak kun je uit behoorlijk wat talen kiezen, maar als je op Maleisie vliegt is de kans inderdaad groot dat het Birmees er niet tussen zit.


Ik twijfel of ik dat ooit heb gezien, kan het me even niet meer herinneren. Maar klinkt leuk, typisch iets waar ik me mee kan vermaken op een vlucht. Nee en vanaf Kuala Lumpur vliegen we met een oude bak naar Yangon, dus vermoed dat daar geen IFE in zit. Nou ja, overleef ik ook wel weer.
<<

Anoniem44

Bericht 31 Jan 2014 17:29

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Die binnenlandse vluchten zijn over het algemeen heel goed te doen! Ik heb veel binnenlandse vluchten in Azië gemaakt, van die hele goedkope en ik bereidde me voor op het ergste, maar het is allemaal prima geregeld! Het enige is dat je soms moet bijbetalen als je teveel bagage hebt. Daar zijn ze dan wel weer streng mij, een beetje zoals die strengere regels van Ryanair.
<<

Anoniem119

Bericht 31 Jan 2014 17:30

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Ja dat had ik inderdaad ook al gehoord. Ik geloof dat het max 20 kg was. Nou dat komt vast wel goed.
<<

Anoniem193

Bericht 31 Jan 2014 17:35

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Wat grappig dat je leert van Engels naar Birmees
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 31 Jan 2014 17:40

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Ik leer nooit de taal. Zou dat graag willen, maar ik kom in te veel landen, met te veel verschillende talen en ik vind Nederlands al moeilijk!

Geef mij maar cijfers :)
<<

Anoniem79

Bericht 31 Jan 2014 17:41

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Ik ben nu al grieks aan het leren voor onze vakantie in september. Dat hoort voor mij ook bij de vakantie-voorpret. Ik heb een cursus gedownload en een klein talengidsje gekocht. Overal in huis hangen briefjes met het griekse alfabet. Haha, ja ik ben ook best een talennerd :). Ik ga daar dan ook echt wel proberen zoveel mogelijk grieks te praten.
<<

Anoniem44

Bericht 31 Jan 2014 17:41

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Ik heb ook een keer 10 kg meegemaakt, toen moest ik 50 euro extra betalen, daar baalde ik toen wel van! Denk je een goedkoop ticket te kopen van 50 euro en dan is het ineens toch 100 euro. Argh!
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 31 Jan 2014 17:57

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Herfstblaadjes schreef:Ik ben nu al grieks aan het leren voor onze vakantie in september. Dat hoort voor mij ook bij de vakantie-voorpret. Ik heb een cursus gedownload en een klein talengidsje gekocht. Overal in huis hangen briefjes met het griekse alfabet. Haha, ja ik ben ook best een talennerd :). Ik ga daar dan ook echt wel proberen zoveel mogelijk grieks te praten.


Ik kan wel oud grieks :smile:
Volgende

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers