Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


De taal leren voor je op reis gaat

<<

Anoniem119

Bericht 31 Jan 2014 18:31

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Alibi schreef:Wat grappig dat je leert van Engels naar Birmees


Haha al mijn notities zijn altijd in het Engels. Ik weet niet beter ;)

Herfstblaadjes, dat klinkt super leuk, met al die briefjes in huis! Echt een taal nerd dus! :yes:
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12152

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 31 Jan 2014 19:14

Re: De taal leren voor je op reis gaat

ik vind het altijd wel leuk. We kopen vaak z'n boekje en daar staan wel belangrijke woordjes in

Vorig jaar in Turkije gingen we met een gids door het land reizen en ik zat de hele dag naast de gids en hij leerde me allemaal woorden

Ga je bijna op vakantie marin? Fijne vakantie alvast
Afbeelding
<<

Anoniem122

Bericht 31 Jan 2014 19:20

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Ik was van plan een Thaise cursus te gaan volgen voor vertrek (Had genoeg materiaal gedownload), maar thuis oefenen is gewoon enorm lastig, omdat Thais een taal is waarbij de toon enorm belangrijk is. Een zelfde woord kan 5 verschillende betekenissen hebben door 5 verschillende toonhoogtes.
Dus ik hoop vooral tijdens mijn tijd daar veel te kunnen leren. Ik kan sowieso wel hallo en bedankt zeggen
<<

Stanley

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1313

Geregistreerd: 25 Jan 2014 18:24

Bericht 31 Jan 2014 19:33

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Ik doe dat eigenlijk bijna nooit. Maar nu ga ik waarschijnlijk eind maart naar zuid amerika en is het wel mijn goede voornemen om een beetje spaans te leren. Maar dat is dan dus meer omdat ik het idee heb dat ik me misschien niet ga redden met alleen engels.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9783

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 31 Jan 2014 19:36

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Banana schreef:Ik doe dat eigenlijk bijna nooit. Maar nu ga ik waarschijnlijk eind maart naar zuid amerika en is het wel mijn goede voornemen om een beetje spaans te leren. Maar dat is dan dus meer omdat ik het idee heb dat ik me misschien niet ga redden met alleen engels.


Helemaal waar! Zeker ene goed idee om spaans daarvoor te leren. Ik haat echt talen leren, maar ik moest daar echt wel Spaans kennen.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 31 Jan 2014 20:56

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Ik leer geen taal van tevoren, maar neem wel een taalboekje mee. Probeer altijd wel wat woorden in de taal te gebruiken en verder inderdaad engels.

In Italië heb ik wel eens een heel gesprek in het Italiaans gehad met een verkoper, echt leuk. Laatste zomervakantie op Madeira ook geprobeerd, maar hoe gaaf/apart ik het Portugees ook vind, veel meer als obrigado / obrigada en aanverwant kwam er niet echt in. Helaas.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Stanley

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1313

Geregistreerd: 25 Jan 2014 18:24

Bericht 31 Jan 2014 21:02

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Tabbie schreef:
Banana schreef:Ik doe dat eigenlijk bijna nooit. Maar nu ga ik waarschijnlijk eind maart naar zuid amerika en is het wel mijn goede voornemen om een beetje spaans te leren. Maar dat is dan dus meer omdat ik het idee heb dat ik me misschien niet ga redden met alleen engels.


Helemaal waar! Zeker ene goed idee om spaans daarvoor te leren. Ik haat echt talen leren, maar ik moest daar echt wel Spaans kennen.


Daar was ik al bang voor. Ik zat er ook al aan te denken om via couchsurfing ook iemand te vinden om me in ieder geval een beetje rond te leiden in Buenos Aires, iemand die wel Engels spreekt.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9783

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 31 Jan 2014 21:04

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Dat is zeker een goed idee. Heb ik ook gedaan :)

Welke landen ga je allemaal af? Ben nieuwsgierig!
<<

Anoniem285

Bericht 31 Jan 2014 21:09

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Handig zo’n voorbereiding, Marin! Snap dat je dat leuk vindt en dat het onderdeel is van de voorpret. Ik bereid zelf eigenlijk nooit iets voor, maar zodra ik in het land ben pik ik de belangrijkste dingen (hallo, ja/nee, dankjewel, hoe gaat het etc.) meteen op, zodat ik er de hele vakantie profijt van heb. Het hangt van het land en de taal af, als er echt weinig Engels gesproken wordt gaat het heel hard, zo heb ik laatst bijvoorbeeld verbazingwekkend veel Swahili geleerd in een aantal weken tijd. Dat doe ik ook altijd vanuit het Engels, trouwens. Het hangt wel van de taal af hoor, zoiets als Birmees/Thais/Vietnamees/Chinees vind ik heel lastig om te onthouden, deels omdat ik toch weet dat ik die taal nooit zal gaan leren. Maar bijvoorbeeld Maleis/Japans/Swahili/Grieks is iets waar ik meer gevoel bij heb, of gewoon meer interesse in heb. Dingen opschrijven is altijd handig en van die taalboekjes blijf ik trouwens leuk vinden. Verder heb ik de belangrijkste talen (Engels, Spaans, Duits, Frans, Portugees) gewoon vloeiend paraat dus red ik me meestal wel.

Ik wil je in ieder geval een hele fijne reis wensen! Dat wordt vast weer een mooi verslag hier :D

Bazinga, hahaha!

ED, die taalprogramma’s in het vliegtuig vind ik ook altijd leuk en handig, maar ik zie ze vaker niet dan wel helaas.

Banana, wat leuk dat je naar Zuid-Amerika gaat, ik ben er op het moment weer en ik vind het altijd geweldig hier!
<<

Anoniem318

Bericht 31 Jan 2014 21:30

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Ik leer in elk geval wat basiswoordjes en zinnetjes uit mijn hoofd, zoals begroetingen, dankjewel, ajb, getallen, en wat praktische zinnetjes (de weg vragen bijvoorbeeld). Wat daarbovenop komt, hangt af van hoe lang ik er ga zijn en natuurlijk hoeveel tijd ik heb voordat ik op reis ga. Eenmaal daar zorg ik dan dat ik het talenboekje bij me heb.
<<

Anoniem119

Bericht 31 Jan 2014 21:34

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Dank je Polly!

Ik heb ook het zinnetje voor 'mag ik een foto maken' maar geleerd, dat is in mijn geval ook nog wel handig.
<<

Stanley

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1313

Geregistreerd: 25 Jan 2014 18:24

Bericht 31 Jan 2014 21:36

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Tabbie schreef:Dat is zeker een goed idee. Heb ik ook gedaan :)

Welke landen ga je allemaal af? Ben nieuwsgierig!


uuhm ik ga even kijken, In ieder geval Urugay, Chili, Argentinië, Peru. O en ook nog Ecuador, Guatamala, Mexico & Costa Rica.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 31 Jan 2014 21:45

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Ik koop bijna altijd wel een taalgidsje of een Capitool Compact waar ook wat van de taal in staat. Vind ik leuk! Ben ook een ontzettende taalnerd en weet nu nog steeds wat woordjes Turks bijv. van toen ik daar was in 2007. Vorig jaar wat Macedonisch geleerd (al kan ik nu alleen nog tot vijf tellen haha). Dit jaar ga ik terug naar Italië en ik ga mijn Italiaans weer wat opfrissen, want daarmee ben ik wel iets verder dan beginnersniveau.
❤ 7 juni 2018
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9783

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 31 Jan 2014 22:25

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Banana schreef:
Tabbie schreef:Dat is zeker een goed idee. Heb ik ook gedaan :)

Welke landen ga je allemaal af? Ben nieuwsgierig!


uuhm ik ga even kijken, In ieder geval Urugay, Chili, Argentinië, Peru. O en ook nog Ecuador, Guatamala, Mexico & Costa Rica.


Oh ik ben echt verliefd op sommige van die landen. Hoe lang ga je en hoe ga je reizen? Ok, ik ben heel erg nieuwsgierig :yes:
<<

Anoniem119

Bericht 31 Jan 2014 22:28

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Bliss schreef:Vorig jaar wat Macedonisch geleerd (al kan ik nu alleen nog tot vijf tellen haha).


1 weet ik niet meer
2 = dva
3 = tri
4 = tjetirie
5 = pet

Was het zelfde als in het Bulgaars, dat weet ik althans nog!

In het Birmees kom ik nu ook niet verder dan vijf haha..

Oh ja ook een handig zinnetje: Hoeveel kost de taxi naar ....
<<

Anoniem 52

Bericht 31 Jan 2014 22:31

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Ik moet van mam altijd één zin uit mn hoofd leren:

"Hoe kom ik het snelst bij de Nederlandse Ambassade?"

Zelf spreekt ze één zin in een aantal talen vloeiend:

"Mijn naam is ***** en ik ben Nederlandse, tot mijn grote spijt spreek ik geen *taal*, spreekt u ook Engels of Duits?"

Is ook verstandig..
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 31 Jan 2014 22:32

Re: De taal leren voor je op reis gaat

1 = eden, verder idd hetzelfde! Grappig, dan spreek ik bij dezen ook Bulgaars :)
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem119

Bericht 31 Jan 2014 22:36

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Bazinga schreef:Ik moet van mam altijd één zin uit mn hoofd leren:

"Hoe kom ik het snelst bij de Nederlandse Ambassade?"


Da's makkelijk, die zit er niet :smile:

Maar we hebben wel het adres van de Duitse ambassade opgeschreven, want daar mogen we heen in geval van nood.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 31 Jan 2014 22:55

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Ik koop altijd een taalgidsje eigenlijk maar ik ga meestal niet van te voren al uitgebreid leren. Meestal als ik onderweg ben begin ik en ter plaatse leer ik altijd vrij snel een aantal dingen. Groeten, bedanken en dat soort dingen en meestal nog wat extra dingen. Verder zoek ik graag dingen op in het boekje. Ik vind het ontzettend leuk om te doen altijd! Ik vergeet het ook alleen weer net zo snel als ik het leerde na de vakantie/reis. Anders had ik nu wat woordjes Pools, Tsjechisch, Litouws, Hongaars, Roemeens, Turks, Grieks, Italiaans etc. gesproken maar helaas. Oh wacht, ik weet dat bier Pivo is in het Tsjechisch.
<<

Anoniem40

Bericht 01 Feb 2014 00:36

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Ik ben tot nu toe alleen in Europa geweest en samen met mijn vriend red ik me in het Nederlands, Engels, Frans, Duits, Scandinavisch en een beetje Spaans. Genoeg om Europa mee door te komen. Maar nu begin ik me wel een beetje zorgen te maken voor Zuid-Amerika, zou het echt slim zijn om een beetje Spaans te leren? Mijn vriend kan basic Spaans, ik helemaal niks. Of red ik het met een taalboekje en mijn blauwe ogen?
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9783

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 01 Feb 2014 00:38

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Ligt er ook wel aan waar je heen gaat en hoe je reist. Ik kon met mijn basis spaans me aardig goed vinden, maar merkte wel dat ik heel veel spaans moest praten en dat mensen heel vaak spaans tegen mij spraken (wel Zuid-Amerikaans Spaans, dat ook nog eens per land verschilt :laughcry:)
<<

Anoniem285

Bericht 01 Feb 2014 02:04

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Er zijn genoeg mensen die in Zuid-Amerika reizen zonder Spaans te spreken. Je komt er uiteindelijk wel...
Maar het is absoluut VEEL makkelijker om minimaal basis Spaans te spreken. Persoonlijk zou ik het geen fijn idee vinden om er te reizen zonder de taal te spreken, aangezien Engels er over het algemeen gewoon totaal niet toe doet zodra je zuidelijker dan bv. Mexico gaat. Ik heb heel vaak moeten vertalen voor mede-reizigers die problemen hadden met het een of ander, en ik heb me ook vaak kunnen redden in situaties waarin ik anders ofwel compleet afgezet zou worden of sociaal gezien niet mee had kunnen komen.
<<

Anoniem313

Bericht 01 Feb 2014 10:16

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Ik ben nu wat basic Spaans aan het leren met de Duolingo app, werkt echt supergoed! Iedere dag een lesje, het is zelfs leuk om te doen.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 01 Feb 2014 11:13

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Ik heb door midden en door Zuid-Amerika gereisd en het was echt ontzettend fijn om Spaans te spreken. Je maakt gewoon meer contact. Maar ik weet dus niet hoe het is om zonder die kennis daar rond te reizen. Ik weet wel dat in Zuid-Amerika naast Spaans ontzettend veel andere talen worden gesproken, met name Indianentalen. De kans dat je iemand treft die Engels spreekt is niet zo heel groot.

Hoe lang ga je op reis? Je kunt ook ergens starten met een week Spaanse les oid, in Antigua Guatemala bijvoorbeeld, maar in de meeste landen waar redelijk wat toerisme is kun je in de grotere plaatsen wel Spaanse les volgen.
<<

Stanley

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1313

Geregistreerd: 25 Jan 2014 18:24

Bericht 01 Feb 2014 12:00

Re: De taal leren voor je op reis gaat

Die app ga ik ook zoeken caulfield, thx voor de tip. Ik heb ook al wat apps om woordjes te leren in ieder geval. Is best leuk zo.
VorigeVolgende

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers