Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ruzie om keuze basisschool.

<<

anoniem196

Bericht 29 Jan 2014 19:08

Ruzie om keuze basisschool.

Mijn man en ik hebben dikke ruzie om keuze voor de basisschool.

School A: zit in een dorpje, 2 kleuterklassen met in elke klas 15 leerlingen.
In elke klas is een zandtafel, blokkenhoek, speelhoek, voor alle kindjes een eigen tafeltje.

School B. in het grotere dorp/stadje, 5 kleuterklassen met 26-30 leerlingen per klas.
Zandtafel, blokken speelhoek, verkleedhoek, op de gang. van alles 1, voor alle 5 de klassen.
Niet voor alle kindjes een tafel, fruitje eten met bakje en beker op schoot.


Ik wil dat ze naar school A gaat. Ze is nu nog huilerig en totaal niet gelukkig op het kdv. heeft extra aandacht nodig wil ze zich op haar gemak voelen. Daarom lijkt school A mij geweldig.
Man wil school B. Hij wil niet dat ze naar school A gaat. Hij wil haar niet in het "roddeldorp" op school hij wil niks met het dorp te maken hebben.

We wonen precies tussen de 2 scholen in. Ik ben de gene die haar elke dag zal brengen en halen.
Ik sta nu op het punt mijn tassen te pakken. Maak niet uit wat ik ergens van vind. Of wat mijn mening is, hij wil toch dat het gebeurd hoe hij wil.

Ik wil mijn kleine meisje niet op een gang met 150!! andere kleuters
<<

Anoniem18

Bericht 29 Jan 2014 19:13

Re: Ruzie om keuze basisschool.

En wat verwacht je nu? Dat we massaal voor jou kiezen en tegen je man?

Kom, ik zou hier eerst eens met je man over gaan praten en beide scholen gaan bezoeken, en een gesprek met de directeur aangaan en wellicht mag je op beide scholen wel een ochtend meedraaien.

Ik vind trouwens ook niet dat jij meer recht hebt dat jouw keuze de definitieve keuze wordt omdat jij haar elke dag brengt en haalt.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 29 Jan 2014 19:16

Re: Ruzie om keuze basisschool.

Wat een onvriendelijke reactie.

Heeft hij ervaring met dat dorp, heeft hij er zelf gewoond en/of op school gezeten?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem51

Bericht 29 Jan 2014 19:20

Re: Ruzie om keuze basisschool.

Ik vind jou ook wel erg koppig hoor, door meteen je tassen te willen pakken als jullie er met de schoolkeuze niet uit komen. Zulke discussies heeft elk ouderpaar wel, lijkt mij. Ik snap jouw beweegredenen overigens wel, maar ik zou toch proberen nader tot elkaar te komen. Waarom heeft hij zoveel aversie tegen het dorp? Als het echt zo'n roddeldorp is, dan begrijp ik het wel, jullie dochter zal ook vriendjes en vriendinnetjes gaan maken, compleet met speeldates erbij, dus je zult je wel in dat dorpsgebeuren moeten gaan mengen, of je nu wilt of niet. En als de hele mentaliteit binnen dat dorp hem erg tegen staat, begrijp ik hem wel.

Is er geen andere optie qua school?
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 29 Jan 2014 19:22

Re: Ruzie om keuze basisschool.

:(

Weet niet goed wat ik hier van moet zeggen. School A. en B. zijn gewoon twee totale uitersten. Ik denk eerlijk gezegd wel dat jij een punt hebt met het massale van school B. tegenover het kleinschalige van school A. Als ik E. een beetje ken, zal ze zich doodongelukkig gaan voelen op school B.

En eerlijk gezegd denk ik niet dat het geroddel op school B. minder zal zijn. Hier in de hele stad wordt nogal geroddeld. Waar komt zijn afkeer tegen het dorp vandaan?

Ik denk in deze dat jullie het beste samen beide scholen kunnen bezoeken en samen beoordelen wat voor E. het beste is. Dat is in deze toch het belangrijkste.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Bericht 29 Jan 2014 19:24

Re: Ruzie om keuze basisschool.

:hug: Je weet me te vinden he? Adem in adem uit :hug:
Afbeelding

Afbeelding
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 29 Jan 2014 19:25

Re: Ruzie om keuze basisschool.

Hoe weet je nou of ze 'meteen' haar spullen pakt als ze er niet uitkomen? Misschien is de ruzie gewoon van beide kanten heel hoog opgelopen, misschien is dit de zoveelste soortgelijke ruzie. Je kan toch niet op basis van dit stukje concluderen dat zij koppig is?

Maar ik ben dus wel benieuwd waar zijn aversie tegen het dorp vandaan komt. Als hij er zelf op school heeft gezeten en uit ervaring weet dat kinderen die niet in het dorp wonen er buiten vallen snap ik het beter dan als hij geen ervaring ermee heeft, maar gewoon een bepaalde associatie met dorpen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem28

Bericht 29 Jan 2014 19:27

Re: Ruzie om keuze basisschool.

Zijn er helemaal geen andere opties? Een andere school in het grotere dorp bijvoorbeeld? Verder vind ik de tip van Darius ook wel een goede, een gesprek met beide directeuren en een meeloopdag op beide scholen? Soms is het ook wel goed om je kind op een school te zien, kijken hoe zij zich redt. Onze dochter heeft ons afgelopen week bijvoorbeeld heel erg positief verrast bij de open dag op haar toekomstige basisschool.
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 29 Jan 2014 19:36

Re: Ruzie om keuze basisschool.

Ik zou op beiden scholen gaan kijken en meelopen.
Onze oudste zit op een grote basisschool, 29 kleuters in de klas, volgens mij 4 kleuterklassen. Toch hangt er een rustige, fijne sfeer.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 29 Jan 2014 19:44

Re: Ruzie om keuze basisschool.

:hug:

Wat lastig voor jullie dat jullie er samen niet uitkomen. Mij lijkt dat het vooral belangrijk is dat jullie gevoel bij de school goed is, waar die school staat lijkt mij van ondergeschikter belang.
Vandaag zei een collega tegen mij iets dat in deze situatie denk ik ook wel geldt, dat het er niet zozeer om gaat wat wij als leerkrachten ervan vinden (ging over een nieuwe methode, keuze uit een boek of actueel dus wekelijks printen, wat veel collega's vervelend vinden door veel werk, maar de kinderen wel erg aanspreekt), maar wat voor de leerlingen het beste is, wat hun aanspreekt en waar zij baat bij hebben. Ik denk dat het goed is om zo ook te kijken naar wat voor E. het beste is en met die beweegredenen een keuze te maken, en niet te kiezen op basis van eigen voorkeur voor een dorp.

Het lijkt mij zinvol om samen naar beide scholen te gaan kijken, misschien kan M. dan beter begrijpen waarom jij voor keuze A gaat? Of zijn jullie al samen op beide scholen geweest?
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 29 Jan 2014 19:48

Re: Ruzie om keuze basisschool.

Ik zou ook op beide scholen gaan kijken en dan ook jullie dochter meenemen zodat je kan zien hoe haar gevoel er is.
<<

anoniem196

Bericht 29 Jan 2014 19:55

Re: Ruzie om keuze basisschool.

Ik ben vandaag samen met onze dochter op allebei de scholen wezen kijken.

School B waren we eerst. Ze wou me hand niet loslaten. Huilen, mama ik wil naar huis.
School A zelf lopen, overal naar kijken. Hier wil ik wel gymen en blokjes bouwen.
<<

Anoniem16

Bericht 29 Jan 2014 19:57

Re: Ruzie om keuze basisschool.

Een eerste indruk van een kind zegt uiteindelijk ook niet veel. Natuurlijk moeten ze wennen. Aan de ene kant lijkt school A ideaal maar ik werk ook op een grote school 450 leerlingen en daar doen ook alle kinderen het goed, ze moeten even wennen maar das normaal. Een grotere school heeft ook weer voordelen. Ik zou zelf ook nooit meer op een kleine dorpsschool willen werken.

Wat voor type scholen zijn het?
<<

Anoniem32

Bericht 29 Jan 2014 20:01

Re: Ruzie om keuze basisschool.

Weet je wat het is, je moet nu een keuze maken op basis van jou gevoel en die van je man. Jullie moeten daar samen uit komen.
Maar het is aan je dochter om dadelijk aan te geven of het een goede keuze was of niet. Daar zul je pas later achter komen, daarvoor moet je het eerst geprobeerd hebben natuurlijk.

Dit zijn lastige keuzes en je weet toch nooit 100% zeker of het de juiste is.
<<

Anoniem331

Bericht 29 Jan 2014 20:02

Re: Ruzie om keuze basisschool.

MissKnutsel schreef:Ik ben vandaag samen met onze dochter op allebei de scholen wezen kijken.

School B waren we eerst. Ze wou me hand niet loslaten. Huilen, mama ik wil naar huis.
School A zelf lopen, overal naar kijken. Hier wil ik wel gymen en blokjes bouwen.



Ik zou je man ook minstens mee menen. Hier heb je toch ook niks aan? Jij ziet het gedrag van je dochter, geeft dat door aan je man, en daar moet hij dan in mee gaan?
<<

Anoniem16

Bericht 29 Jan 2014 20:05

Re: Ruzie om keuze basisschool.

Wat Stuiterbal zegt klopt natuurlijk ook. Je kunt niet obv 1x kijken een conclusie trekken van wat je dochter er uiteindelijk van vindt.

Ik zou eens kijken naar wat je erg belangrijk vindt bij een school en dan beiden scholen vergelijken. Kijk eens naar de visie? Waar werken ze mee, jaarklassen of heterogene groepen? etc
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 29 Jan 2014 20:08

Re: Ruzie om keuze basisschool.

Tangerine schreef:

Ik zou je man ook minstens mee menen. Hier heb je toch ook niks aan? Jij ziet het gedrag van je dochter, geeft dat door aan je man, en daar moet hij dan in mee gaan?


Hij heeft bepaalde associaties bij een dorpsschool, en daar moet zij dan in mee gaan?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 29 Jan 2014 20:09

Re: Ruzie om keuze basisschool.

Denk dat ze jouw gevoel bij school B ook donders goed voelde, en daardoor ook deels op jou reageerde.

Overigens is een schooltje zoals school A echt een uitzondering, en zou ik eerder bang zijn dat ze tzt gaan fuseren met een andere school, omdat het gewoon niet meer haalbaar is.

En daarbij zijn er meer klassen in de school dan alleen de kleuterklas, dus ik zou de hele school bekijken. En wat al gezegd is, gaan praten met directeuren, kijken welke methodes er zijn, hoe ze werken enz.
<<

Anoniem32

Bericht 29 Jan 2014 20:10

Re: Ruzie om keuze basisschool.

Lejow schreef:Denk dat ze jouw gevoel bij school B ook donders goed voelde, en daardoor ook deels op jou reageerde.

Overigens is een schooltje zoals school A echt een uitzondering, en zou ik eerder bang zijn dat ze tzt gaan fuseren met een andere school, omdat het gewoon niet meer haalbaar is.

En daarbij zijn er meer klassen in de school dan alleen de kleuterklas, dus ik zou de hele school bekijken. En wat al gezegd is, gaan praten met directeuren, kijken welke methodes er zijn, hoe ze werken enz.


Dat vond ik bij onze keuze veel belangrijker dan de grootte van de klassen.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 29 Jan 2014 20:12

Re: Ruzie om keuze basisschool.

Stuiterbal schreef:
Lejow schreef:Denk dat ze jouw gevoel bij school B ook donders goed voelde, en daardoor ook deels op jou reageerde.

Overigens is een schooltje zoals school A echt een uitzondering, en zou ik eerder bang zijn dat ze tzt gaan fuseren met een andere school, omdat het gewoon niet meer haalbaar is.

En daarbij zijn er meer klassen in de school dan alleen de kleuterklas, dus ik zou de hele school bekijken. En wat al gezegd is, gaan praten met directeuren, kijken welke methodes er zijn, hoe ze werken enz.


Dat vond ik bij onze keuze veel belangrijker dan de grootte van de klassen.



Jep, want dat zegt niets...
Te weinig kinderen, dus er valt een formatie plaats weg, dus een klas: grote groepen
Ineens heel veel aanmeldingen: grotere groepen
Enz.
In ieder geval, dat is dus geen stabiele factor bij het kiezen van een school.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 29 Jan 2014 20:12

Re: Ruzie om keuze basisschool.

Overigens zit mijn dochter op een grootschalige school, 11 kleutergroepen waar uiteindelijk 27 kinderen in mogen, en aan het eind van het jaar nog een extra tijdelijke groep voor de kinderen die dan 4 worden, maar ik vind dat kleinschalige niet echt een probleem. Al vind ik het wel raar dat de klassen op school B geen eigen speelhoeken hebben, dat is bij ons dus wel.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem331

Bericht 29 Jan 2014 20:12

Re: Ruzie om keuze basisschool.

Susan schreef:
Tangerine schreef:

Ik zou je man ook minstens mee menen. Hier heb je toch ook niks aan? Jij ziet het gedrag van je dochter, geeft dat door aan je man, en daar moet hij dan in mee gaan?


Hij heeft bepaalde associaties bij een dorpsschool, en daar moet zij dan in mee gaan?



Nou nee, maar je wilt toch beide zien hoe ze op school reageert? Hoe je kind zich daar voelt? Dan vind ik het raar dat je dan alleen met je kind heen gaat, en de vader nergens in het verhaal te bekennen is.

Ik snap dat het niet makkelijk is, wij hebben ook in een groot meningsverschil wat betreft school betreft gezeten. Maar zijn er wel beide met een open vizier in gestapt, en samen de scholen bezocht.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 29 Jan 2014 20:15

Re: Ruzie om keuze basisschool.

Ik heb de school destijds ook alleen met Ezra bezocht (hij is er uiteindelijk niet naartoe gegaan, maar dat wist ik toen nog niet). Nu hadden wij er geen meningsverschil over. Ik wist dat mijn man liever geen religieus onderwijs wilde en dat heeft de keuze mede bepaald. Maar hij is niet mee geweest toen we gingen kijken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem331

Bericht 29 Jan 2014 20:17

Re: Ruzie om keuze basisschool.

Maar dan vind ik dat wat anders.
Hier zijn 2 scholen, staan recht tegenover elkaar. Zowel in onderwijs, als in religie. Ik vind het niet meer dan normaal dat je open staat voor de school van een ander.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 29 Jan 2014 20:19

Re: Ruzie om keuze basisschool.

Ja, ik vind ook dat haar man op de dorpsschool moet gaan kijken. Maar we weten niet hoe het is gegaan. Het komt nu over alsof zij haar man buitensluit en in haar eentje alles beslist, maar misschien weigert hij al op voorhand om daar te gaan kijken en is zij nu toch gegaan omdat ze toch wilde zien wat voor school het is. Ik vind veel reacties overkomen alsof zij haar hakken in het zand zet, maar misschien doet hij dat wel, en wil hij niet eens de moeite nemen omdat het voor hem toch al een uitgemaakte zaak is.

En ik blijf nieuwsgierig naar de reden van zijn aversie tegen het dorp.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Kaat