Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


(Dag)planning maken?

<<

Anoniem50

Bericht 28 Jan 2014 21:26

(Dag)planning maken?

Voor aankomende maand (29 januari t/m 28 februari) wil ik een (dag)planning maken. Eigenlijk wil ik opschrijven hoe laat ik op sta (doordeweeks), wanneer ik wandel en hoe vaak, of ik het huishouden doe of de administratie (incl. solliciteren, wat ik eet (vooral warm eten en gezond), welke boodschappen ik wil halen, op welke dag ik dat mag halen, wat mijn weekbudget is en wanneer ik moet slapen. De reden dat ik dit wil doen is omdat ik structuur wil aanbrengen in mijn leven en vooral omdat ik nu het gevoel heb de weg kwijt te zijn. Ik pruts maar wat aan en als ik denk dat ik het onder de knie heb, dan verlies ik grip.

Toen ik het had bedacht leek het me heel erg logisch, maar nu ik het scherm voor me heb weet ik het even niet meer. Dus ik vroeg me af of jullie mij daar misschien bij kunnen helpen? Ik wil alles in één document zetten, maar volgens mij is dat niet logisch, of wel?
<<

Anoniem30

Bericht 28 Jan 2014 21:29

Re: (Dag)planning maken?

Je kunt bij excel toch meerdere tabbladen maken? Dan kun je er voor elke dag eentje maken. En dan maak je een tabel met je gewone momenten dus opstaan/ontbijten/etc. & rechts een tabel met bv. boodschappen.
<<

Anoniem313

Bericht 28 Jan 2014 21:31

Re: (Dag)planning maken?

Moet het perse een document zijn? Ik zou gewoon een agenda app gebruiken, bijvoorbeeld die van google. Daar kun je de voor de hele maand die zaken in kwijt, en je kunt er ook een alarm aan koppelen zodat je er aan herinnerd wordt wanneer je wat moet doen. Lijkt mij persoonlijk handiger dan een Word of Excel file. Overigens vind ik dit een heel goed idee van je.
<<

Anoniem122

Bericht 28 Jan 2014 21:33

Re: (Dag)planning maken?

Ik zou gewoon een agenda kopen waarbij je per dag een pagina hebt, en dan waar per pagina per uur een regel op staat.
<<

Anoniem50

Bericht 28 Jan 2014 22:48

Re: (Dag)planning maken?

Alle drie de opties hebben wel iets.

Ik heb het een paar maanden geleden ook geprobeerd, maar toen was het echt te uitgebreid en had ik teveel documenten en hulpmiddelen (Agenda, telefoon, Word, Excel en een kladblok). Ik raakte het overzicht in het overzicht kwijt. Op zich had ik het redelijk uitgedacht, maar te uitgebreid denk ik? Misschien is de telefoon nu wel het handigste, omdat ik daar ook mijn Runkeeper en fatsecret op heb zitten. Ik had het nooit verwacht, maar ik doe zoveel met mijn telefoon tegenwoordig. De laptop wordt bijna overbodig.

Het is zo dom. Alles wat ik wel bij mijn vorige baan kon, zoals overzicht houden en gestructureerd werken, kan ik niet als ik thuis ben. Dan sta ik dom naar het scherm te kijken en denk ik:"Hoe deed ik dat op het werk dan? Het is niet dat je het niet weet, dus doe eens even". Maar ja, dan komt er nog niets.

Maar ik ga het even met de telefoon proberen en werkt dat niet, dan kan ik snel genoeg switchen naar laptop of agenda?
<<

Anoniem119

Bericht 28 Jan 2014 23:03

Re: (Dag)planning maken?

zo te horen raak je snel het overzicht kwijt, van je dag, maar dus ook van je poging tot een dagindeling maken. Mijn tip: houdt het klein en overzichtelijk. Ga geen spreadsheets maken als je de indeling er van al niet kan bedenken. Koop een agenda en schrijf per dag op wat je doet. Wat TukTuk ook schrijft dus. En dan tijdstip etc er bij schrijven en na een maand kan je er zo doorheen bladeren en overzicht krijgen.
<<

Anoniem27

Bericht 28 Jan 2014 23:19

Re: (Dag)planning maken?

Maar veel mensen kunnen prima plannen maar komen niet tot uitvoer. Ik zou het idd klein houden. Telefoonagenda gebruiken, je dag inplannen en daarbij alarmen zetten wanneer de activiteit om het even zo te noemen moet worden uitgevoerd. Het is maar net wat je aanspreekt?

Op mijn werk help ik cliënten bij hun dagstructuur en uitvoer ervan. Ik werk vaak met een weekplanning waarop alles per dag, per activiteit, per uur of zelfs halfuur staat ingepland. Deze print ik uit en ze hangen hem op. Ook zetten ze herinneringen in hun telefoon bij belangrijke zaken. Je zou bijvoorbeeld ook met een vinkjes systeem kunnen gaan werken? Dat je, je uitgevoerde taken afvinkt? Zo zie je precies op je dag wat je nog moet doen. Heb je ook zicht op hoe lang activiteiten duren of vind je dat lastig in te schatten? Dan kun je bijvoorbeeld ook de tijden erbij zetten hoe lang je ermee bezig wilt zijn.
<<

Anoniem50

Bericht 29 Jan 2014 00:02

Re: (Dag)planning maken?

Marin, dat vind ik moeilijk. Want ik weet zo wel wat er op een dag moet gebeuren, maar als ik het achteraf moet opschrijven dan weet ik zeker dat er niets valt op te schrijven. Ik wilde dus eigenlijk net zo werken zoals Applegreen met haar cliënten werkt. Afvinken wat ik heb gedaan, zodat het in ieder geval wordt gedaan.

ApplegreenIk weet in ieder geval dat ik 1,5u voor het wandelen wil inplannen. Ik heb door het wandelen van vorige week geleerd dat ik mijn bijna 8km haal in 1,5u, dus zou ik daar maximaal 2u voor inplannen. Ik moet nodig met het huishouden aan de slag. Eens per vier weken weet ik dat ik het zeer uitgebreid doe en dus 4u nodig ben en anders 1 a 2 u en in de tussentijd kan ik wassen en drogen. Ok, dan zou het hooguit 3u zijn.

Wat ik moeilijker in te schatten vind is solliciteren. Want zoals nu is de arbeidsmarkt in mijn omgeving (straal 60km) erg minimaal en zou ik nu geen 3u nodig zijn, maar als het weer aantrekt (en ondanks de slechte berichten in het nieuws, ga ik ervan uit dat het toch redelijk weer aantrekt begin/half februari) heb ik meer nodig dan een halve morgen of halve middag. Door mijn faalangst doe ik langer over een sollicitatiebrief.

En mijn administratie raakt in een slob. Ik heb gewoon teveel fouten gemaakt en moet nog veel fouten herstellen. Ik doe tussendoor weleens een half uur administratie, op een dag dat ik niets doe, maar ik sla geen koppen met spijkers (of was het nu spijkers met koppen?). Ik wil gewoon een uitgestippeld plan hebben. Dan word ik zelf ook rustiger.

Beetje warrig volgens mij, maar wat ik benoem wil ik in een maand al sterk verbeterd hebben, want zoals ik nu doe doe ik het iig niet goed.
<<

Anoniem14

Bericht 29 Jan 2014 00:59

Re: (Dag)planning maken?

Even niks over de planning zelf, maar ik raad je aan een planning op papier (A4) te gebruiken. Dus print het of schrijf het en hang het ergens op in het zicht (koelkast bijvoorbeeld). Dan is het visueel en je raakt daar gemotiveerder door denk ik, omdat je eraan herinnerd wordt dat je bepaalde dingen moet doen en daarvoor niet eerst een app hoeft te openen of je laptop voor op moet starten aan het begin van de dag en tussen de activiteiten door.

Ik zou dan een standaard format maken en dan per week invullen. Een maand vooruit plannen, lijkt me lastig, zeker over wat je gaat eten enz.
<<

Anoniem119

Bericht 29 Jan 2014 02:33

Re: (Dag)planning maken?

Maar je kunt dat toch ook in een agenda schrijven? Daar ís dat ding voor. Ik zou geen losse papiertjes gebruiken. Dat wordt chaos. Of een groot white board kopen en daar elke dag opschrijven en afvinken.
<<

Anoniem50

Bericht 29 Jan 2014 02:44

Re: (Dag)planning maken?

Gympie, daar kom ik morgen nog even op terug.

Marin, ik heb een whiteboard en daar hangt van alles aan en op en ik schrijf er ook weleens een kreetspreuk voor mezelf op, maar mijn visite hoeft niet alles te lezen. Dus dat wat ik nu gepland heb wil ik graag voor mezelf houden. Over een maand, 28 februari 2014, wil ik graag zeggen dat ik een eigen planning kan maken en het ook nog kan volhouden. En dan wil ik er graag wat, eh veel, beter voorstaan.
<<

Anoniem122

Bericht 29 Jan 2014 10:55

Re: (Dag)planning maken?

Marley schreef:[b]Marin, dat vind ik moeilijk. Want ik weet zo wel wat er op een dag moet gebeuren, maar als ik het achteraf moet opschrijven dan weet ik zeker dat er niets valt op te schrijven. Ik wilde dus eigenlijk net zo werken zoals Applegreen met haar cliënten werkt. Afvinken wat ik heb gedaan, zodat het in ieder geval wordt gedaan[/b].

ApplegreenIk weet in ieder geval dat ik 1,5u voor het wandelen wil inplannen. Ik heb door het wandelen van vorige week geleerd dat ik mijn bijna 8km haal in 1,5u, dus zou ik daar maximaal 2u voor inplannen. Ik moet nodig met het huishouden aan de slag. Eens per vier weken weet ik dat ik het zeer uitgebreid doe en dus 4u nodig ben en anders 1 a 2 u en in de tussentijd kan ik wassen en drogen. Ok, dan zou het hooguit 3u zijn.

Wat ik moeilijker in te schatten vind is solliciteren. Want zoals nu is de arbeidsmarkt in mijn omgeving (straal 60km) erg minimaal en zou ik nu geen 3u nodig zijn, maar als het weer aantrekt (en ondanks de slechte berichten in het nieuws, ga ik ervan uit dat het toch redelijk weer aantrekt begin/half februari) heb ik meer nodig dan een halve morgen of halve middag. Door mijn faalangst doe ik langer over een sollicitatiebrief.

En mijn administratie raakt in een slob. Ik heb gewoon teveel fouten gemaakt en moet nog veel fouten herstellen. Ik doe tussendoor weleens een half uur administratie, op een dag dat ik niets doe, maar ik sla geen koppen met spijkers (of was het nu spijkers met koppen?). Ik wil gewoon een uitgestippeld plan hebben. Dan word ik zelf ook rustiger.

Beetje warrig volgens mij, maar wat ik benoem wil ik in een maand al sterk verbeterd hebben, want zoals ik nu doe doe ik het iig niet goed.


Je denkt te moeilijk :) Marin bedoelt niet dat je vandaag moet opschrijven wat je gister hebt gedaan, maar dat je je planning IN de agenda schrijft, ipv in een onhandige spreadsheet op je pc. Een agenda is gewoon makkelijker om een planning te maken, zeker als je een agenda koopt waarbij je gewoon per uur of zelfs per half uur een regel hebt. Dan kan je blokken maken met een arceerstift.
Dus als je morgen van 13:00 tot 15:00 wilt gaan wandelen, dan schrijf je tussen die tijden WANDELEN, pak je je arceerstift en maak je die blokken van 13:00 tot 15:00 uur geel. Dan weet je dat die uren bezet zijn.
En als je dan van 16:00 uur tot 17:00 uur wilt gaan schoonmaken, dan zet je dat er weer in, met een andere kleur.
Het handigste is ook gewoon als je meerdere kleuren arceerstiften neemt, en voor wandelen altijd een x kleur gebruikt, voor schoonmaken een bepaalde kleur. Dan zie je in een oogopslag welke taken je allemaal hebt.
Of je neemt van die dunne stiften en je maakt alleen een vierkant om die tijden heen, als je kleuren te kort komt.

En dan zo'n soort agenda kopen:
Afbeelding
Afbeelding
OF:
Afbeelding
Alleen bij die laatste heb je geen overzicht over de gehele week
<<

Anoniem122

Bericht 29 Jan 2014 11:05

Re: (Dag)planning maken?

En nog een visueel voorbeeld van wat ik bedoel:

Afbeelding
<<

ChiQ

Bericht 29 Jan 2014 11:57

Re: (Dag)planning maken?

Jij hebt geen agenda nodig. Jij hebt discipline en wilskracht nodig.

Dus zet die wekker om 07:00, eruit. Douchen aankleden, eten, wasje erin, stofzuiger door je huis(of een andere taak) even een kop koffie, wasje eruit en ophangen. Jas aan, schoenen aan, lekker wandelen, op de terugweg boodschappen halen. Thuis lekker lunchen. Vacatures zoeken, solliciteren. Dan heb je alles gedaan wat moet, en dan heb je even tijd voor jezelf. Kijk tv, snack wat, vouw de was van gisteren, of strijk. Dan maak je je eten klaar en eet je dat op, lekker kop koffie na. De afwas. En dan he-le-maal niets meer, lekker op de bank. Dat kan je wel toch? Je moet een rodelijn in je leven houden. Ik spreek uit ervaring, momenteel werk ik ook niet en ik merk dat ik de: 'komt morgen wel' mentaliteit heb.....
<<

SDL

Kletskop

Berichten: 906

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:27

Bericht 29 Jan 2014 12:00

Re: (Dag)planning maken?

ChiQ schreef:Jij hebt geen agenda nodig. Jij hebt discipline en wilskracht nodig.

Dus zet die wekker om 07:00, eruit. Douchen aankleden, eten, wasje erin, stofzuiger door je huis(of een andere taak) even een kop koffie, wasje eruit en ophangen. Jas aan, schoenen aan, lekker wandelen, op de terugweg boodschappen halen. Thuis lekker lunchen. Vacatures zoeken, solliciteren. Dan heb je alles gedaan wat moet, en dan heb je even tijd voor jezelf. Kijk tv, snack wat, vouw de was van gisteren, of strijk. Dan maak je je eten klaar en eet je dat op, lekker kop koffie na. De afwas. En dan he-le-maal niets meer, lekker op de bank. Dat kan je wel toch? Je moet een rodelijn in je leven houden. Ik spreek uit ervaring, momenteel werk ik ook niet en ik merk dat ik de: 'komt morgen wel' mentaliteit heb.....


Haha, halloooo schop onder je kont :good: .
<<

Anoniem50

Bericht 29 Jan 2014 12:09

Re: (Dag)planning maken?

TukTuk, dank je wel. Ik lijk inderdaad te moeilijk te denken.

ChiQ, ik snap helemaal wat je bedoelt. Maar ik wil ook gewoon graag zien wat ik doe. De 'Komt morgen wel' mentaliteit is er ingeslopen, maar dat is niet het enige waar ik last van heb. Ik raak gewoon echt de weg kwijt en kan dan moeilijk weer opstarten. En mocht ik fouten maken in de loop van de maand, dan kan ik mezelf misschien sneller herpakken? Weet niet hoor, probeer nu even wat.
<<

ChiQ

Bericht 29 Jan 2014 12:14

Re: (Dag)planning maken?

Maar lieverd, pak een kladblok, en een marker en leg die op je koffietafel. Zo simpel is het. Ook voor jou. Ik denk namelijk als je eerst begint met het simpele, dat je dan in ieder geval dat snapt, en vanaf daar kijkt naar de lastigere kwesties in je leven. Ik heb het idee dat jij de ommezwaai wil, maar je zal echt eerst met het simpele moeten beginnen.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 29 Jan 2014 12:16

Re: (Dag)planning maken?

Marley, ik vind dat TukTuk je een perfect stappenplan heeft gegeven, en Chiq geeft je een mooie opvulling :) Dus wat je vandaag gaat doen:

- agenda kopen
- arceerstiften kopen

Succes!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

No. 3

Bericht 29 Jan 2014 12:22

Re: (Dag)planning maken?

Heb je je jas al aan? :sunny:
<<

Anoniem50

Bericht 29 Jan 2014 12:22

Re: (Dag)planning maken?

Haha, jullie zijn strenger en beter dan alle psychologen bij elkaar. Maar ik ben er weg van. ;)
<<

No. 3

Bericht 29 Jan 2014 12:28

Re: (Dag)planning maken?

Ja, en nu nog weg gáán.
<<

Anoniem50

Bericht 29 Jan 2014 12:49

Re: (Dag)planning maken?

Dat bedoelde ik met 'Ik ben er weg van'. Ik ben dus al weg. ;)
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 29 Jan 2014 13:38

Re: (Dag)planning maken?

Ahh! Klinkt inderdaad wel alsof dat iets is waar jij gewoon behoefte aan hebt. Als je alleen woont, is het al helemaal makkelijk dat de sleur erin komt. Er is immers niemand die je erop aan spreekt. En iedere avond bedenken 'oh shit, ik had dit en dit willen doen' en dan voel je je daar weer schuldig over. Vicieuze cirkel! Goed dat je hem probeert te doorbreken.

Probeer inderdaad een eenvoudige methode die voor jou werkt te handhaven. En misschien moet je ook wel gewoon het eerst per dag aanpakken. En niet direct voor een week willen uitstippelen, of twee dagen van te voren. Dan kan je erin groeien en lijkt het niet zon enorme berg die je moet aanpakken in 1x!
<<

Anoniem193

Bericht 29 Jan 2014 13:53

Re: (Dag)planning maken?

Probeer de blokken niet te groot te maken Marley. Dan ga je er tegen op zien. Dus solliciteren kun je beter 2x 2 uur ipv 1x 4 uur achter elkaar, dat houdt niemand vol!
Net als het huishouden, liever elke dag een half uurtje, dan aan het einde van de week 3 uur achter elkaar.
<<

Anoniem50

Bericht 29 Jan 2014 14:19

Re: (Dag)planning maken?

Ik heb inmiddels aceerstiften en pennen, maar in geen velden of wegen een fatsoenlijke agenda te vinden. Dan moet ik het misschien toch maar doen met de agenda die ik heb. Werkt wat onpraktischer, maar niet heel slecht.

Heb inmiddels ook een boodschappenlijstje gemaakt, zodat ik niet dagelijks, maar enkel op woensdag in de supermarkt sta. Dan is het gewoon woensdag-boodschappendag. Heb voor zeven dagen avondeten bedacht. Uit verveling kon ik daar dagelijks wel iets halen, dat is nu voorbij.

Caro, dat is precies waar ik tegenaan loop. Op het eind van de dag kom ik tot de conclusie dat ik weer een dag verpest heb, maar niemand anders zegt het tegen me en dus praat ik het goed door te zeggen dat een ander er geen last van heb en ik ook niet. Zo wil ik in ieder geval geen 100 worden. Doelloos leven.

Alibi, daar zat ik zelf ook aan te denken. Ik weet nu al hoe vier uur solliciteren eruit gaan zien. Dus ik zal ze delen. Misschien is het zelfs wel handig om ze te verdelen in de ochtend en middag. Dan kan ik in de ochtend zoeken naar vacatures en dan wandelen of iets anders en dan beginnen met een brief. Misschien werkt het wel als ik mezelf de tijd gun om na te denken over de brief.
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron